REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Zarządzanie, Spółka akcyjna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Co składa się na prawo do informacji w spółce akcyjnej?

Akcjonariusz spółki akcyjnej ma prawo do zasięgania informacji o spółce. W związku z powyższym zarząd ma obowiązek udzielić akcjonariuszowi informacji na jego wyraźne żądanie. W jaki sposób wystąpić o udzielenie informacji? W czyjej kompetencji leży jej udzielenie?

Jak dokonać zapisu na akcje w spółce akcyjnej?

Jaka procedura obowiązuje w tym zakresie, jakich terminów należy przestrzegać? Czego trzeba unikać aby zapis na akcje nie okazał się nieważny? Kiedy i kto dokonuje przydziału akcji, na które zapisaliśmy się? Odpowiedzi szukaj w poniższym tekście.

Jak wygląda procedura w sprawie zwrotu nieprawidłowo pobranych wypłat w spółce akcyjnej?

Podczas trwania spółki akcyjnej nie wolno zwracać akcjonariuszom dokonanych wpłat na akcje. Zasada ta dotyczy zarówno całościowego, jak i częściowego zwrotu. Zakaz dotyczy również pobierania przez akcjonariuszy odsetek od akcji.

Czy istnieje możliwość nałożenia na akcjonariusza dodatkowego obowiązku?

W spółce akcyjnej istnieje możliwość wydawania imiennych akcji, z którymi wiąże się obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Regulacja ta zawarta jest w artykule 345 § 1 Kodeksu spółek handlowych. Statut spółki akcyjnej powinien przewidywać rodzaje świadczeń oraz ich formę. W statucie powinna być uregulowana również kwestia ewentualnego odszkodowania za niedopełnienie tegoż obowiązku.

REKLAMA

Jakie jest 9 podstawowych warunków motywującej pracy?

Gdy przyjmiemy, że nasi pracownicy są kreatywni, zorientowani na osiągnięcia i sukces zawodowy, to nie możemy przydzielać im pracy ogłupiającej, poniżej możliwości, opartej na rutynie. Praca musi motywować do wysiłku intelektualnego i zaangażowania emocjonalnego, dlatego powinna spełniać wymienione niżej warunki.

Na czym polega koordynowanie w zarządzaniu?

Koordynacja to ustalony sposób lub sposoby współpracy między komórkami organizacyjnymi. Podzielone na mniejsze części cele i zadania, przyporządkowane do stanowisk fizycznych i umysłowych, należy połączyć w większe całości w taki sposób, by otrzymać sprawne funkcjonowanie firmy.

Czemu menedżer zawdzięcza swoją skuteczność?

Dobry i skuteczny menedżer powinien wyrobić u siebie pewne nawyki umysłu, swego rodzaju kotwice utrzymujące właściwy kierunek postępowania. Skuteczny menedżer wie na czym schodzi mu czas. Pracuje systematycznie nad zarządzaniem tą odrobiną swego czasu, który ma pod swoją kontrolą.

Jak w praktyce wygląda realizacja prawa udziału w spółce akcyjnej?

Akcjonariusz posiada uprawnienie do realizacji swojego prawa udziału bądź to osobiście, bądź przez pełnomocnika. Osobisty udział akcjonariusza to bezpośrednia forma uczestnictwa w podejmowaniu uchwał przez walne zgromadzenie akcjonariuszy. W związku z udziałem akcjonariusza w walnym zgromadzeniu spółki akcjonariusz może wykonywać przysługujące mu prawa z akcji. Akcjonariusz może realizować swoje prawo zawsze wtedy, gdy jego głosowanie osobiste albo przez pełnomocnika nie jest wyłączone.

REKLAMA

Dlaczego akcjonariuszom zależy na jak najwyższej wartości akcji?

Można wymienić co najmniej cztery powody, dla których jesteśmy świadkami przewartościowania w strukturze celów przedsiębiorstw w kierunku zwiększania wartości akcji.

Na czym polega wykup menedżerski i jakie są jego rodzaje?

Menedżerowie to grupa właścicieli spółek, o której stosunkowo rzadko słychać w mediach. Jednak mają oni tę zaletę, że znają specyfikę pracy w danej firmie i posiadają zapał, którego czasem brakuje inwestorom zewnętrznym.

Jak akcjonariusze większościowi mogą godzić w interesy akcjonariuszy mniejszościowych?

Zasady działania spółek akcyjnych są tak skonstruowane, że większość kapitałowa odnosi też odpowiednio większe korzyści finansowe (stosownie do wniesionego wkładu oraz ponoszonego ryzyka). Zasady tej nikt oczywiście nie kwestionuje. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy dominujący lub większościowi akcjonariusze przejmują dążą do uzyskania dodatkowych korzyści niezgodnych z interesem spółki oraz z interesami mniejszościowych akcjonariuszy.

Dlaczego pracujemy lepiej, a zarabiamy gorzej?

W czasach równości płci we wszystkich aspektach życia, problem dyskryminacji ilościowej i płacowej kobiet na wyższych szczeblach kierowniczych powinien stopniowo zanikać. Tymczasem, polskie menedżerki nadal zarabiają mniej niż ich koledzy na porównywalnych stanowiskach i to pomimo deklarowanej przez nie większej efektywności pracy. Dlaczego tak się dzieje?

Jak mierzyć kompetencje zawodowe?

Pomiar kompetencji jest dokonywany dzięki dwóm procesom: ocenie i diagnozie. Z diagnozą mamy do czynienia wówczas, gdy o poziomie rozwoju danej kompetencji wnioskujemy na podstawie pośrednich wskaźników. W przypadku oceny uzyskany wynik odnosi się do zachowań obserwowanych podczas wykonywania konkretnych czynności zawodowych czyli bezpośrednio wskazuje na poziom badanych kompetencji.

Jak klimat firmy wpływa na postawy pracowników wobec zmian?

Jednym z czynników gwarantujących funkcjonowanie fimy w dzisiejszej zmieniającej się rzeczywistości rynkowej jest to jak reaguje ona na zmianę. Analiza uwarunkowań otwartości organizacji na zmiany doprowadziła do wyodrębnienia przez badaczy różnych właściwości klimatu organizacyjnego, które stymulują gotowość pracowników do przyjmowania nowości.

Jak zaangażowanie w pracę wpływa na funkcjonowanie firmy oraz na samych pracowników?

Zaangażowanie jako zjawisko „wczucia” się pracownika w wykonywane obowiązki wywołuje dwojakie konsekwencje: jedna grupa efektów wiąże się z bezpośrednimi korzyściami jakie odnosi pracownik , druga grupa efektów wiąże się z korzyściami dla organizacji (pracodawcy).

Ile zarabiają eksperci od nieruchomości?

Na wycenie, pośrednictwie w sprzedaży i zarządzaniu nieruchomościami można zbić niezły interes. Dochody ekspertów od nieruchomości przewyższają średnią krajową nawet kilkanaście razy. Nie każdy jednak ma licencję, uprawniającą do wykonywania zawodu. Jest ona droga, a jej zdobycie wymaga czasu i ciężkiej pracy.

Ułomności firm są tworzone przez jej zdolności

Miarą czy jesteś w czymś wyjątkowo dobry jest to, że talent ten powinien tworzyć jakąś bliźniaczą ułomność, słabą stronę. Wysoki człowiek nadaje się na koszykarza, ale niezbyt na rajdowca. Zwinny napastnik nie jest w stanie walczyć fizycznie z twardym obrońcą, choć może go wyprzedzić. Firmy w których ceni się regulamin i procedury kiepsko radzą sobie z improwizowaniem i wykorzystywaniem na bieżąco pojawiających się szans. Jeśli cenisz punktualność w dostawach, to nie bierz się za dostarczanie produktów firm trzecich.

Jak to jest z analizą rynków?

Gdy klienci są namierzeni, ich potrzeby – znane, a struktura kosztów – opracowana, łatwo można dokonywać analiz opłacalności. Ale gdy nie wiadomo kto jest klientem, do czego wykorzysta produkt, a także ile byłby w stanie za niego zapłacić – analizy to czysta fantazja. W takich warunkach niewiedzy tworzą się przełomowe innowacje – i trzeba to uszanować. W przeciwnym razie nic z tego nie wyjdzie.

Dlaczego zasoby spółki zależą od klientów?

Prawdziwą strategię działania firmy narzuca nie apodyktyczny prezes, ale zdanie klientów poparte zakupami lub ich brakiem. Kto to ignoruje, naraża się na kłopoty.

Jak zorganizować w firmie system sponsoringu projektów strategicznych?

Właściwie opracowany system sponsoringu zapewnia kierownikom projektów i programów wsparcie wyższego szczebla w hierarchii przedsiębiorstwa i tworzy forum dla rozmów kierowniczych, które ukierunkowują decyzje w zakresie inwestycji projektowych. Sponsorzy oferują nieocenioną pomoc w odniesieniu do zakresu, harmonogramu i środków niezbędnych do wyboru projektów i ich zarządzania.

Na czym polega imperatyw natury w strategii – przykład Hewlett-Packard

Sukces jednego prezesa odniesiony tuż po porażce poprzedniego prezesa ma niewiele wspólnego z osiągnięciami merytorycznymi. To kwestia zmiany klimatu w firmie, nastawienia do pracy. Można to nazwać atmosferą albo bardziej fachowo – imperatywem natury.

Rachunkowość działań rutynowych a rachunkowość projektów – kluczowe różnice

Działania rutynowe i projekty są jak rezolutne pięciolatki i dwuletnie berbecie. Od pięciolatków wymaga się czego innego np. w chodzeniu czy mówieniu niż od dwulatków. Tymczasem działania rutynowe i projekty są w wielu firmach traktowane tak samo. To duży błąd – jak go naprawić?

Luki wartości projektu dla klienta, czyli jak kształtować relacje z klientem?

Podręczniki zarządzania projektami zwykle skrótowo polecają: „W trakcie projektu dostarczaj na bieżąco informacje klientom i interesariuszom”. Jednak dane, liczby i raporty często nie spełniają swej roli – nie likwidują którejś z pięciu luk wartości które odczuwają klienci. Oto te luki.

Sprawdź jakie jest 6 rodzajów korzyści z realizacji projektu

Projekty są zatwierdzane do realizacji, ponieważ w przejrzysty sposób prowadzą do pomnożenia majątku firmy. Przy czym majątek ten nie musi być to wyłącznie pieniężny. Oto inne jego rodzaje.

Twoja kariera zależna od Facebooka?

W dobie social media każdy może być nie tylko dziennikarzem, ale i prokuratorem. Odnosi się to zarówno do publikowania oskarżeń o przestępstwa, jak i dzielenia się opiniami na temat innych osób. To, czy dana informacja na nasz temat jest prawdziwa czy nie – nie ma znaczenia. Za każdym razem, kiedy ktoś wpisze nasze imię w wyszukiwarkę, znajdzie tam negatywne informacje, co może m.in. hamować rozwój naszej kariery czy życia towarzyskiego.

Sukcesy spółek z WIG 20

Najwięksi emitenci akcji, notowanych na GPW w Warszawie, mogą pochwalić się sukcesem. Spółki, wchodzące w skład indeksu WIG20, odnotowały wzrost zysków w III kwartale.

Co dalej z niedoborem talentów?

Brak długofalowej strategii zatrudnienia pozbawi przedsiębiorstwa talentów niezbędnych do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Według badania Manpower Strategie zatrudnienia niemal co czwarty pracodawca na świecie przyznaje, że strategia zarządzania zasobami ludzkimi nie wspiera strategii biznesowej firmy.

Tajność i jawność uchwał podejmowanych przez spółkę akcyjną - porada

Niektóre z uchwał podejmowanych w spółce akcyjnej mają charakter tajny. Kiedy głosowanie nad uchwałami w spółce akcyjnej jest tajne? Jakie są skutki podjęcia jawnie uchwały, która powinna być podjęta z zachowaniem tajności? Odpowiedzi szukaj w poniższym tekście.

Czy klienci korzystający z wielu kanałów sprzedaży przynoszą większe zyski?

Wiele firm obawia się, że zwiększenie liczby kanałów dystrybucji doprowadzi do podziału pomiędzy nie tej samej wielkości przychodów, tzn. każdy nowy kanał odbierze część sprzedaży już funkcjonującym. Czy więc przesunięcie klientów przynoszących mniejsze zyski do tańszych kanałów udaje się faktycznie, czy jest jedynie teoretyczną strategią działania?

Jaki jest podział klientów?

Rzut oka na bazę klientów pod kątem regularności zakupów oraz wydawanych kwot pozwala szybko namierzyć tych którzy nie rokują nadziei na zyski. Pieniądze które normalnie poszłyby na ich utrzymanie lub usatysfakcjonowanie, można przeznaczyć na tych klientów którzy przynoszą firmie naprawdę sporo pieniędzy na czysto.

Różnice między programem lojalnościowym zorientowanym na program a na klienta

Który typ programu lojalnościowego przynosi więcej pieniędzy firmom – ten masowy i zorientowany na jakość programu czy ten indywidualny i celujący w tworzenie korzyści dla klienta? Odpowiedź: oba są niezłe, ważne tylko żeby nie pomieszać jednego z drugim.

Czy wyścig szczurów to już przeżytek?

Niezależnie od sytuacji gospodarczej kadra kierownicza nadal najbardziej ceni sobie umiejętność zarządzania ludźmi. Aż 65% przebadanych w ramach Talent Club menedżerów za najważniejszą cechę dobrego pracownika uznało elastyczność w podejściu do problemu. Pracodawcy szukają kreatywnych i samodzielnych pracowników, dla których praca to niekoniecznie miejsce na wyścig szczurów, gdyż sukces odnoszą ci, którzy potrafią działać razem z zarządzanym zespołem. Na kogo stawiają firmy? Czy skończyła się moda na tzw. wyścig szczurów?

Analiza wpływu czynników na zadowolenie

W celu uzyskania pełniejszego obrazu badanych czynników przeprowadzono analizę wpływu poszczególnych z nich na zadowolenie ogólne. Wyniki badań wskazały, że ocena rozwiązań stosowanych w polityce personalnej przez poszczególne organizacje wpływa na zadowolenie pracowników.

Wybrane wyniki badań satysfakcji pracowników – podmiotowość

Podmiotowość pracowników, rozumiana jako zdolność do wywierania wpływu (za pomocą różnych form partycypacji i partnerstwa) na całokształt sytuacji w przedsiębiorstwie, jest niezwykle ważnym aspektem procesu kształtowania i rozwoju kapitału ludzkiego.

Wybrane wyniki badań satysfakcji pracowników – ogólne zadowolenie i zakres obowiązków

Z badaniami satysfakcji pracowników jest jak z wyborami prezydenckimi – dopóki nie ma wyników czarno na białym, wszyscy są zadowoleni i wszyscy czują się zwycięzcami. Ale w przeciwieństwie do wyborów prezydenckich – gdy przychodzą wyniki badań satysfakcji, często są przegrani, ale nie ma zwycięzcy.

Jak badać satysfakcję pracowników?

Dzięki badaniom satysfakcji pracownicy działu kadr i kierownictwo zdobywają interesujące informacje na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa, panujących nastrojów, skuteczności działań kadrowych służących budowaniu zaangażowania i motywacji załogi.

Kształt firmy, a zasady odpowiedzialności wspólników

Podmioty gospodarcze występują w obrocie pod firmą. Firma jest elementem identyfikującym przedsiębiorcę. Podlega wpisowi do KRSu, jest niezbywalna oraz korzysta z ochrony prawnej. W przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej firmą jest ich nazwa. Kodeks spółek handlowych dokładnie precyzuje jak firma w przypadku każdej spółki powinna wyglądać.

Czym jest strategia błękitnego oceanu?

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą działają zazwyczaj w atmosferze ostrej walki z konkurencją. Jest to proces żmudny, stanowi duże wyzwanie dla firmy, która często ma problem z „przebiciem się na rynku” i odróżnieniem swojej oferty od oferty konkurencji.

Sprzeciw w przypadku kontroli, czyli co zrobić gdy kontrola jest sprzeczna z prawem

Prowadzenie działalności gospodarczej musi być zgodnie z przepisami prawa. W związku z tym przedsiębiorca może być kontrolowany, celem sprawdzenia, czy prowadzona przez niego działalność gospodarcza odpowiada wszystkim wymogom stawianym przez prawo. Prawo daje także kontrolowanemu przedsiębiorcy możliwość sprzeciwu wobec podjętych działań.

Jakie są organy spółki europejskiej?

Spółka europejska została przyjęta do polskiego prawa w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej. To międzynarodowy podmiot, który jest regulowany przepisami rozporządzeń unijnych oraz ustawy o europejskim zgrupowaniu interesów gospodarczych i spółce europejskiej.

Jak pokazać się bankom i inwestorom, czyli cechy dynamicznego przedsiębiorcy

Firma która odnosi sukcesy może stać się przedmiotem zainteresowania innych przedsiębiorców, banków, inwestorów oraz instytucji wspierania przedsiębiorczości. Oznacza to nowe możliwości rozwoju, nowe źródła finansowania, ułatwienia działalności. Trudność polega jednak na poprawnym zidentyfikowaniu dynamicznych przedsiębiorstw, którymi warto się zainteresować. Często kluczowym czynnikiem staje się osoba przedsiębiorcy. Oto kto ma szansę zwrócić na siebie uwagę banków i inwestorów.

Ewolucja małej firmy, czyli czynniki sukcesu na kolejnych etapach

Rozpoczynające działalność firmy są pod wieloma względami unikatowe. Ale równocześnie są do siebie bardzo podobne – przechodzą przez określone fazy istnienia, w których napotykają analogiczne problemy i wyzwania.

Spółka europejska? Sprawdź jakie są dopuszczalne sposoby jej utworzenia

W wyniku przystąpienia Polski do Unii Europejskiej przed polskimi przedsiębiorcami rozwinęły się możliwości wzmocnionej współpracy z zagranicznymi przedsiębiorcami. W związku z tym powstała ustawa implementująca przepisy unijne o spółce europejskiej. Nowy typ spółki jest doskonałą formą prowadzenia działalności dużych rozmiarów, zwłaszcza międzynarodowych. Jej istotą jest stworzenie podmiotu, który skupiłby działalność podmiotów z różnych państw, łącząc potencjały gospodarcze podmiotów państw Unii.

Kodyfikacja i personalizacja – dwie strategie zarządzania wiedzą w firmie

Pod koniec lat 1990-tych M.T. Hansen, N. Nohria i T. Tierney prowadzili badania dotyczące praktyk zarządzania wiedzą w organizacjach. Zauważyli, że organizacje nie stosują jednolitego podejścia do zarządzania wiedzą, a wykorzystują dwie odmienne strategie w tym zakresie, które nazwali strategią kodyfikacji i strategią personalizacji.

Jakość działania – jak patrzyli na to menedżerowie kiedyś, a jak patrzą dziś

Nowoczesne pojmowanie jakości jest inne od tego jakim kierowali się menedżerowie choćby 30 lat temu. Bycie na czasie jest ważne nie tylko dlatego, żeby zapewnić sobie wewnętrzny spokój – to też prosta droga do sporych oszczędności w firmie.

Organizacja jako maszyna – krótki opis metafory przydatnej w zarządzaniu

U podstaw tej koncepcji leży chęć zbudowania organizacji działającej mechanistycznie, w której reakcje na działania kierownictwa mają charakter deterministyczny (czyli przewidywalny i pewny). Człowiek – jako społeczna tkanka organizacji – jest potraktowany jako obiekt, którego zachowanie jesteśmy w stanie zdeterminować działaniami kierowniczymi.

Na czym polega system ERP?

System wspomagający zarządzanie (ERP) należy traktować jako inwestycję, która musi się zwrócić. Dlatego wybór nowego rozwiązania warto poprzedzić szczegółową analizą zarówno kosztów związanych z zakupem licencji wdrożenia i utrzymania systemu (opieka serwisowa), jak i oczekiwanych rezultatów.

Oprogramowanie, czy aplikacje na wynajem - co jest tańsze dla firmy

Inwestycja w oprogramowanie, jak i korzystanie z aplikacji na wynajem w modelu Software as a Service lub outsourcingowym może stanowić źródło oszczędności dla firmy. Które rozwiązanie wybrać, aby płacić mniej?

Jakie są pozytywne strony konfliktu?

Nie zawsze konflikt jest czymś złym. Może okazać się twórczą inspiracją dla nowych pomysłów. Może także zapobiegać apatii i stagnacji. Bez niego życie byłoby bezbarwne i przesłodzone.

Rozwiązywanie konfliktów -jak powinno się postąpić

Nikt nie planuje konfliktów. Zwykle wybuchają spontanicznie. Przelatuje iskra i sytuacja staje się zapalna. Emocje biorą górę i cała sytuacja wymyka się spod kontroli. W środowisku zawodowym współpracownicy osób zaangażowanych w konflikt łatwo zostają wciągnięci w konfrontację. Wszyscy podnoszą głos. Każdy ma własną opinię na temat tego co się zdarzyło.Co powinieneś zrobić?

REKLAMA