REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zaangażowanie w pracę wpływa na funkcjonowanie firmy oraz na samych pracowników?

Osoba zaangażowana pracuje w zgodzie z własnymi odczuciami, co zmniejsza koszt dysonansu emocjonalnego, często towarzyszącego zachowaniom organizacyjnym.
Osoba zaangażowana pracuje w zgodzie z własnymi odczuciami, co zmniejsza koszt dysonansu emocjonalnego, często towarzyszącego zachowaniom organizacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Zaangażowanie jako zjawisko „wczucia” się pracownika w wykonywane obowiązki wywołuje dwojakie konsekwencje: jedna grupa efektów wiąże się z bezpośrednimi korzyściami jakie odnosi pracownik , druga grupa efektów wiąże się z korzyściami dla organizacji (pracodawcy).

Jakie korzyści dla pracownika?

Korzyści jakie odnosi pracownik jako osoba to:

REKLAMA

  • pozytywna postawa wobec pracy i silniejsza z nią identyfikacja;
  • ogólnie lepsze samopoczucie i zdrowie psychiczne (pozytywna emocjonalność),
  • zmniejszone ryzyko wypalenia,
  • realizacja zadań na wysokim poziomie prowadzi do wzrostu postrzeganej samoskuteczności, a zatem i większego optymizmu przy podejmowaniu wyzwań.

Skutkiem w dalszej perspektywie jest zwiększona motywacja wewnętrzna i poczucie posiadania zasobów przez jednostkę, co uniezależnia jej działania od otoczenia i pozwala na samorealizację.

REKLAMA

Osoba zaangażowana pracuje w zgodzie z własnymi odczuciami, co zmniejsza koszt dysonansu emocjonalnego, często towarzyszącego zachowaniom organizacyjnym (np. sztuczny entuzjazm, powierzchowne uprzejmości, zasady obsługi klienta). Przekłada się to na podniesienie jakości życia danej osoby we wszystkich sferach, co wiąże się również z odczuwaniem poczucia sensu w wymiarze egzystencjalnym i samorealizacją. Pośrednie skutki to stabilizacja zatrudnienia i klarowna ścieżka rozwoju zawodowego oraz poczucie własnej tożsamości.

Należy jednak dodać, iż zaangażowanie może mieć również negatywne następstwa – dzieje się tak, gdy następuje nadmierne utożsamianie się osoby z wynikami w pracy. Thomas Britt definiuje taką sytuację jako „self engagement” czyli odczuwanie odpowiedzialności za i przywiązanie do wyjątkowego realizowania standardów pracy, przez co wyniki w pracy mają silne znaczenie dla jednostki (co nie jest związane z pracoholizmem). Badania wykazują, iż osoby takie gorzej znoszą czynniki ograniczające ich skuteczność (np. braki techniczne, brak komunikacji) niż koledzy, którzy mniej „poważnie” traktują swoją pracę. Paradoksalnie, u osób mocno zaangażowanych w pracę brak optymalnego środowiska (zasobów) skutkuje silniejszym spadkiem motywacji oraz zwiększeniem ryzyka wypalenia.

Przeczytaj także: Jak zbudować skuteczny system motywacyjny w swoim zespole?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie korzyści dla firmy?

REKLAMA

Jeśli chodzi o korzyści dla całej firmy, to zaangażowanie pracowników przynosi wymierne finansowe i funkcjonalne zyski każdej organizacji. Najbardziej profity te są widoczne w sektorze opartym na usługach. Klienci są bowiem wyczuleni na nieautentyczne zachowania i spotykając sprzedawcę czy konsultanta przekonanego o jakości proponowanych dóbr lub usług, chętniej z nich skorzystają, a co więcej, polecą dane miejsce i markę innym. Jednocześnie przekłada się to na wzrost obrotów i zmniejszenie kosztów związanych z marketingiem i innymi narzędziami zarządczymi.

Równie istotny jest efekt mniejszej rotacji pracowników, zwłaszcza tych utalentowanych, co w przypadku rosnącego zainteresowania zarządzaniem wiedzą nie pozostaje bez znaczenia. Wpływa to bezpośrednio na zmniejszenie kosztów wynikających z rekrutacji i szkoleń wprowadzających oraz pośrednio służy kreowaniu wizerunku dobrego pracodawcy. Współczesne organizacje są tego świadome, dlatego budują programy zarządzania talentami związane z kompleksowym rozwojem istotnych umiejętności. Projekty te trwają nawet kilka lat, co dodatkowo wzmacnia uczucie przywiązania do organizacji i daje poczucie, iż organizacja dba o ciągły rozwój pracownika.

Polecamy serwis Zarządzanie

Teoria zaangażowania zakłada również, że pojawiająca się w specyficznych warunkach radość z wykonywanych zadań wiąże się z produktywnością, kreatywnością, proaktywnością i chęcią rozwoju. Zespoły składające się z zaangażowanych pracowników wpływają na kształtowanie się pozytywnej atmosfery, którą cechuje współpraca, wzajemne wsparcie oraz inicjatywa – pracownicy na wszystkich szczeblach dbają o ciągłe usprawnianie procesów i wysoką jakość realizowanych przez siebie zadań. Wraz z ich rozwojem ulepsza się i funkcjonowanie organizacji a ponieważ samoistnym zmianom towarzyszy mniej negatywnych skutków, znikają kolejne koszty.

Wszystko to przekłada się na zyski o charakterze czysto finansowym, ale nie wyłącznie. Inne możliwe skutki, wynikające nie tyle z zaangażowania, ile z kultury organizacyjnej nań opartej, to zaufanie i wiara w przywództwo oraz większa odporność organizacji (pracowników) na chwilowe niepowodzenia takie jak kryzys finansowy. Tym samym możliwe jest elastyczne zarządzanie dopasowane do zmiennego środowiska, które jednocześnie jest bardziej przyjazne dla pracowników i sprzyja propagowanej coraz częściej idei work-life balance, czyli równowadze życia zawodowego i prywatnego.

Główne czynniki kształtujące pozytywne środowisko pracy to: odpowiednie obciążenie pracą (fizyczne i intelektualne), poczucie kontroli, system nagród i informacji zwrotnych, silna więź społeczna, sprawiedliwe traktowanie i spójne wartości. Są to fundamenty, bez których trudno utrzymać wysoki poziom zaangażowania i zadowolenia z pracy nawet tym najbardziej zmotywowanym. Ich obecność zależy od kultury organizacyjnej oraz przyjętej strategii zarządzania personelem, które to coraz częściej sprzyjają rozkwitowi zaangażowania tak korzystnego dla firm i instytucji.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA