REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak zaangażowanie w pracę wpływa na funkcjonowanie firmy oraz na samych pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Osoba zaangażowana pracuje w zgodzie z własnymi odczuciami, co zmniejsza koszt dysonansu emocjonalnego, często towarzyszącego zachowaniom organizacyjnym.
Osoba zaangażowana pracuje w zgodzie z własnymi odczuciami, co zmniejsza koszt dysonansu emocjonalnego, często towarzyszącego zachowaniom organizacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Zaangażowanie jako zjawisko „wczucia” się pracownika w wykonywane obowiązki wywołuje dwojakie konsekwencje: jedna grupa efektów wiąże się z bezpośrednimi korzyściami jakie odnosi pracownik , druga grupa efektów wiąże się z korzyściami dla organizacji (pracodawcy).

Jakie korzyści dla pracownika?

Korzyści jakie odnosi pracownik jako osoba to:

REKLAMA

  • pozytywna postawa wobec pracy i silniejsza z nią identyfikacja;
  • ogólnie lepsze samopoczucie i zdrowie psychiczne (pozytywna emocjonalność),
  • zmniejszone ryzyko wypalenia,
  • realizacja zadań na wysokim poziomie prowadzi do wzrostu postrzeganej samoskuteczności, a zatem i większego optymizmu przy podejmowaniu wyzwań.

Skutkiem w dalszej perspektywie jest zwiększona motywacja wewnętrzna i poczucie posiadania zasobów przez jednostkę, co uniezależnia jej działania od otoczenia i pozwala na samorealizację.

REKLAMA

Osoba zaangażowana pracuje w zgodzie z własnymi odczuciami, co zmniejsza koszt dysonansu emocjonalnego, często towarzyszącego zachowaniom organizacyjnym (np. sztuczny entuzjazm, powierzchowne uprzejmości, zasady obsługi klienta). Przekłada się to na podniesienie jakości życia danej osoby we wszystkich sferach, co wiąże się również z odczuwaniem poczucia sensu w wymiarze egzystencjalnym i samorealizacją. Pośrednie skutki to stabilizacja zatrudnienia i klarowna ścieżka rozwoju zawodowego oraz poczucie własnej tożsamości.

Należy jednak dodać, iż zaangażowanie może mieć również negatywne następstwa – dzieje się tak, gdy następuje nadmierne utożsamianie się osoby z wynikami w pracy. Thomas Britt definiuje taką sytuację jako „self engagement” czyli odczuwanie odpowiedzialności za i przywiązanie do wyjątkowego realizowania standardów pracy, przez co wyniki w pracy mają silne znaczenie dla jednostki (co nie jest związane z pracoholizmem). Badania wykazują, iż osoby takie gorzej znoszą czynniki ograniczające ich skuteczność (np. braki techniczne, brak komunikacji) niż koledzy, którzy mniej „poważnie” traktują swoją pracę. Paradoksalnie, u osób mocno zaangażowanych w pracę brak optymalnego środowiska (zasobów) skutkuje silniejszym spadkiem motywacji oraz zwiększeniem ryzyka wypalenia.

Przeczytaj także: Jak zbudować skuteczny system motywacyjny w swoim zespole?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie korzyści dla firmy?

REKLAMA

Jeśli chodzi o korzyści dla całej firmy, to zaangażowanie pracowników przynosi wymierne finansowe i funkcjonalne zyski każdej organizacji. Najbardziej profity te są widoczne w sektorze opartym na usługach. Klienci są bowiem wyczuleni na nieautentyczne zachowania i spotykając sprzedawcę czy konsultanta przekonanego o jakości proponowanych dóbr lub usług, chętniej z nich skorzystają, a co więcej, polecą dane miejsce i markę innym. Jednocześnie przekłada się to na wzrost obrotów i zmniejszenie kosztów związanych z marketingiem i innymi narzędziami zarządczymi.

Równie istotny jest efekt mniejszej rotacji pracowników, zwłaszcza tych utalentowanych, co w przypadku rosnącego zainteresowania zarządzaniem wiedzą nie pozostaje bez znaczenia. Wpływa to bezpośrednio na zmniejszenie kosztów wynikających z rekrutacji i szkoleń wprowadzających oraz pośrednio służy kreowaniu wizerunku dobrego pracodawcy. Współczesne organizacje są tego świadome, dlatego budują programy zarządzania talentami związane z kompleksowym rozwojem istotnych umiejętności. Projekty te trwają nawet kilka lat, co dodatkowo wzmacnia uczucie przywiązania do organizacji i daje poczucie, iż organizacja dba o ciągły rozwój pracownika.

Polecamy serwis Zarządzanie

Teoria zaangażowania zakłada również, że pojawiająca się w specyficznych warunkach radość z wykonywanych zadań wiąże się z produktywnością, kreatywnością, proaktywnością i chęcią rozwoju. Zespoły składające się z zaangażowanych pracowników wpływają na kształtowanie się pozytywnej atmosfery, którą cechuje współpraca, wzajemne wsparcie oraz inicjatywa – pracownicy na wszystkich szczeblach dbają o ciągłe usprawnianie procesów i wysoką jakość realizowanych przez siebie zadań. Wraz z ich rozwojem ulepsza się i funkcjonowanie organizacji a ponieważ samoistnym zmianom towarzyszy mniej negatywnych skutków, znikają kolejne koszty.

Wszystko to przekłada się na zyski o charakterze czysto finansowym, ale nie wyłącznie. Inne możliwe skutki, wynikające nie tyle z zaangażowania, ile z kultury organizacyjnej nań opartej, to zaufanie i wiara w przywództwo oraz większa odporność organizacji (pracowników) na chwilowe niepowodzenia takie jak kryzys finansowy. Tym samym możliwe jest elastyczne zarządzanie dopasowane do zmiennego środowiska, które jednocześnie jest bardziej przyjazne dla pracowników i sprzyja propagowanej coraz częściej idei work-life balance, czyli równowadze życia zawodowego i prywatnego.

Główne czynniki kształtujące pozytywne środowisko pracy to: odpowiednie obciążenie pracą (fizyczne i intelektualne), poczucie kontroli, system nagród i informacji zwrotnych, silna więź społeczna, sprawiedliwe traktowanie i spójne wartości. Są to fundamenty, bez których trudno utrzymać wysoki poziom zaangażowania i zadowolenia z pracy nawet tym najbardziej zmotywowanym. Ich obecność zależy od kultury organizacyjnej oraz przyjętej strategii zarządzania personelem, które to coraz częściej sprzyjają rozkwitowi zaangażowania tak korzystnego dla firm i instytucji.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA