REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak klimat firmy wpływa na postawy pracowników wobec zmian?

Subskrybuj nas na Youtube
Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników.
Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z czynników gwarantujących funkcjonowanie fimy w dzisiejszej zmieniającej się rzeczywistości rynkowej jest to jak reaguje ona na zmianę. Analiza uwarunkowań otwartości organizacji na zmiany doprowadziła do wyodrębnienia przez badaczy różnych właściwości klimatu organizacyjnego, które stymulują gotowość pracowników do przyjmowania nowości.

Badaniem zależności między spostrzeganiem klimatu organizacyjnego oraz jego poszczególnymi wymiarami a postawami pracowników wobec zmian zajmowała się Mariola Wolan-Nowakowska (2007). W projekcie, którego celem było poszukiwanie opisanych wcześniej związków, uczestniczyło 265 pracowników z terenu Łodzi (147 kobiet i 118 mężczyzn). Byli oni badani dwiema metodami: Skalą Postaw Pracowników Wobec Zmian opracowaną przez Wolan-Nowakowską oraz Kwestionariuszem Klimatu Organizacyjnego Kolba.

REKLAMA

Przeczytaj również: Jak badać satysfakcję pracowników?

Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników. Przyglądając się uzyskanym wynikom, można zauważyć, iż negatywna ocena sytuacji pracy sprzyja występowaniu zachowawczej postawy wobec zmian, natomiast pracownicy o wyczekującej postawie wobec zmian oceniają klimat miejsca pracy jako najbardziej wspierający. Pracownicy o postawie wyczekującej najwyżej oceniają wsparcie ze strony przełożonych i współpracowników. Z kolei osoby, w odczuciu których środowisko pracy wiąże się z niskim poziomem odpowiedzialności, przejawiają najbardziej zachowawczą postawę wobec zmian. Innymi słowy, odpowiedzialność i wsparcie społeczne są głównymi wymiarami klimatu organizacyjnego o istotnym znaczeniu dla postaw pracowników wobec zmian.

Polecamy serwis Personel

REKLAMA

Ponadto prawdopodobieństwo pozytywnego przyjęcia zmian rośnie, gdy menedżerowie czynnie uczestniczą w procesie zmiany, to znaczy wskazują na powody zmiany, wyjaśniają jej charakter, a przede wszystkim opisują pozytywne konsekwencje zmian dla pracowników i organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie zależności ujawniono podczas fuzji dwóch firm produkujących oświetlenie. Pracownicy jednego zakładu otrzymali jedynie list od dyrektora z informacją o połączeniu firm. Z kolei pracownicy drugiego zakładu uzyskali szczegółowe dane o przyczynach i spodziewanych korzyściach. Następnie przeprowadzono pomiar poczucia niepewności, satysfakcji z pracy, poziomu zaangażowania i doświadczanego stresu wśród personelu trzy i cztery miesiące po ogłoszeniu informacji o połączeniu firm. Wyniki ujawniły, że pracownicy „uzbrojeni w wiedzę” doświadczali mniejszego stresu, a ponadto wierzyli w troskę i uczciwość zamiarów organizacji i kierowników. Podobne dane uzyskano w firmie, w której 173 pracownikom z kolei zamrożono wynagrodzenia. Gdyby nie wyjaśniono osobom zatrudnionym w tej organizacji powodów zamrożenia, szybko nastąpiłby spadek satysfakcji zawodowej oraz wzrost gotowości odejścia z pracy.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mobbing w pracy: jak rozpoznać i chronić się przed nim?

Poznaj definicję, przyczyny i formy mobbingu oraz praktyczne sposoby ochrony przed nim – wszystkie wskazówki prosto z rozmowy z ekspertką Katarzyną Bednarczykówą, autorką książki "Masz się łasić".

Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Badania Uniwersytetu Stanford: Polscy programiści odnoszą największe korzyści z AI [KOMENTARZ]

Polska błyszczy wśród europejskich krajów pod względem produktywności programistów korzystających z AI. Jednak niska adopcja technologii i wysoki poziom poprawek stawiają pytania o jakość i przyszłość. O tym, jak interpretować wyniki badań ze Stanford opowiedział członek zespołu badawczego.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

REKLAMA

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

REKLAMA

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA