REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak klimat firmy wpływa na postawy pracowników wobec zmian?

Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników.
Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z czynników gwarantujących funkcjonowanie fimy w dzisiejszej zmieniającej się rzeczywistości rynkowej jest to jak reaguje ona na zmianę. Analiza uwarunkowań otwartości organizacji na zmiany doprowadziła do wyodrębnienia przez badaczy różnych właściwości klimatu organizacyjnego, które stymulują gotowość pracowników do przyjmowania nowości.

Badaniem zależności między spostrzeganiem klimatu organizacyjnego oraz jego poszczególnymi wymiarami a postawami pracowników wobec zmian zajmowała się Mariola Wolan-Nowakowska (2007). W projekcie, którego celem było poszukiwanie opisanych wcześniej związków, uczestniczyło 265 pracowników z terenu Łodzi (147 kobiet i 118 mężczyzn). Byli oni badani dwiema metodami: Skalą Postaw Pracowników Wobec Zmian opracowaną przez Wolan-Nowakowską oraz Kwestionariuszem Klimatu Organizacyjnego Kolba.

REKLAMA

Przeczytaj również: Jak badać satysfakcję pracowników?

Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników. Przyglądając się uzyskanym wynikom, można zauważyć, iż negatywna ocena sytuacji pracy sprzyja występowaniu zachowawczej postawy wobec zmian, natomiast pracownicy o wyczekującej postawie wobec zmian oceniają klimat miejsca pracy jako najbardziej wspierający. Pracownicy o postawie wyczekującej najwyżej oceniają wsparcie ze strony przełożonych i współpracowników. Z kolei osoby, w odczuciu których środowisko pracy wiąże się z niskim poziomem odpowiedzialności, przejawiają najbardziej zachowawczą postawę wobec zmian. Innymi słowy, odpowiedzialność i wsparcie społeczne są głównymi wymiarami klimatu organizacyjnego o istotnym znaczeniu dla postaw pracowników wobec zmian.

Polecamy serwis Personel

REKLAMA

Ponadto prawdopodobieństwo pozytywnego przyjęcia zmian rośnie, gdy menedżerowie czynnie uczestniczą w procesie zmiany, to znaczy wskazują na powody zmiany, wyjaśniają jej charakter, a przede wszystkim opisują pozytywne konsekwencje zmian dla pracowników i organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie zależności ujawniono podczas fuzji dwóch firm produkujących oświetlenie. Pracownicy jednego zakładu otrzymali jedynie list od dyrektora z informacją o połączeniu firm. Z kolei pracownicy drugiego zakładu uzyskali szczegółowe dane o przyczynach i spodziewanych korzyściach. Następnie przeprowadzono pomiar poczucia niepewności, satysfakcji z pracy, poziomu zaangażowania i doświadczanego stresu wśród personelu trzy i cztery miesiące po ogłoszeniu informacji o połączeniu firm. Wyniki ujawniły, że pracownicy „uzbrojeni w wiedzę” doświadczali mniejszego stresu, a ponadto wierzyli w troskę i uczciwość zamiarów organizacji i kierowników. Podobne dane uzyskano w firmie, w której 173 pracownikom z kolei zamrożono wynagrodzenia. Gdyby nie wyjaśniono osobom zatrudnionym w tej organizacji powodów zamrożenia, szybko nastąpiłby spadek satysfakcji zawodowej oraz wzrost gotowości odejścia z pracy.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA