REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak klimat firmy wpływa na postawy pracowników wobec zmian?

Subskrybuj nas na Youtube
Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników.
Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z czynników gwarantujących funkcjonowanie fimy w dzisiejszej zmieniającej się rzeczywistości rynkowej jest to jak reaguje ona na zmianę. Analiza uwarunkowań otwartości organizacji na zmiany doprowadziła do wyodrębnienia przez badaczy różnych właściwości klimatu organizacyjnego, które stymulują gotowość pracowników do przyjmowania nowości.

Badaniem zależności między spostrzeganiem klimatu organizacyjnego oraz jego poszczególnymi wymiarami a postawami pracowników wobec zmian zajmowała się Mariola Wolan-Nowakowska (2007). W projekcie, którego celem było poszukiwanie opisanych wcześniej związków, uczestniczyło 265 pracowników z terenu Łodzi (147 kobiet i 118 mężczyzn). Byli oni badani dwiema metodami: Skalą Postaw Pracowników Wobec Zmian opracowaną przez Wolan-Nowakowską oraz Kwestionariuszem Klimatu Organizacyjnego Kolba.

REKLAMA

Przeczytaj również: Jak badać satysfakcję pracowników?

Opierając się na wynikach badań, Wolan-Nowakowska sformułowała najważniejszy wniosek, że klimat miejsca pracy może modyfikować stopień akceptacji zmian przez pracowników. Przyglądając się uzyskanym wynikom, można zauważyć, iż negatywna ocena sytuacji pracy sprzyja występowaniu zachowawczej postawy wobec zmian, natomiast pracownicy o wyczekującej postawie wobec zmian oceniają klimat miejsca pracy jako najbardziej wspierający. Pracownicy o postawie wyczekującej najwyżej oceniają wsparcie ze strony przełożonych i współpracowników. Z kolei osoby, w odczuciu których środowisko pracy wiąże się z niskim poziomem odpowiedzialności, przejawiają najbardziej zachowawczą postawę wobec zmian. Innymi słowy, odpowiedzialność i wsparcie społeczne są głównymi wymiarami klimatu organizacyjnego o istotnym znaczeniu dla postaw pracowników wobec zmian.

Polecamy serwis Personel

REKLAMA

Ponadto prawdopodobieństwo pozytywnego przyjęcia zmian rośnie, gdy menedżerowie czynnie uczestniczą w procesie zmiany, to znaczy wskazują na powody zmiany, wyjaśniają jej charakter, a przede wszystkim opisują pozytywne konsekwencje zmian dla pracowników i organizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takie zależności ujawniono podczas fuzji dwóch firm produkujących oświetlenie. Pracownicy jednego zakładu otrzymali jedynie list od dyrektora z informacją o połączeniu firm. Z kolei pracownicy drugiego zakładu uzyskali szczegółowe dane o przyczynach i spodziewanych korzyściach. Następnie przeprowadzono pomiar poczucia niepewności, satysfakcji z pracy, poziomu zaangażowania i doświadczanego stresu wśród personelu trzy i cztery miesiące po ogłoszeniu informacji o połączeniu firm. Wyniki ujawniły, że pracownicy „uzbrojeni w wiedzę” doświadczali mniejszego stresu, a ponadto wierzyli w troskę i uczciwość zamiarów organizacji i kierowników. Podobne dane uzyskano w firmie, w której 173 pracownikom z kolei zamrożono wynagrodzenia. Gdyby nie wyjaśniono osobom zatrudnionym w tej organizacji powodów zamrożenia, szybko nastąpiłby spadek satysfakcji zawodowej oraz wzrost gotowości odejścia z pracy.

Fragment pochodzi z książki „Psychologia zarządzania w organizacji” Anny Marii Zawadzkiej (red. nauk.) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA