Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

REKLAMA
REKLAMA
Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.
- Czym jest Kodeks Dobrych Praktyk?
- Kto podpisał Kodeks Dobrych Praktyk?
- Kodeks Dobrych Praktyk: pilotaż
Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) opracował Kodeks Dobrych Praktyk branży przejazdów taxi oraz dostaw aplikacyjnych. Celem Kodeksu jest wyznaczenie norm etycznych i profesjonalnych w zakresie zarządzania i działania operacyjnego, w relacjach z kierowcami i kurierami aplikacyjnymi, a także w realizacji polityki uczciwej konkurencji.
REKLAMA
Czym jest Kodeks Dobrych Praktyk?
REKLAMA
Kodeks Dobrych Praktyk jest zbiorem zasad wyznaczającym profesjonalne standardy działania dla firm flotowych i aplikacyjnych działających w sektorze branży przejazdów taxi oraz dostaw aplikacyjnych. Kodeks określa kryteria umożliwiające weryfikację, które podmioty wdrożyły lub aktywnie wdrażają wysoką jakość etyczną i operacyjną.
Powstał w odpowiedzi na rosnące wyzwania w sektorze usług taxi i dostaw realizowanych przez aplikacje mobilne. Kodeks Dobrych Praktyk formalizuje standardy współpracy z kierowcami i kurierami aplikacyjnymi, jednocześnie wprowadzając jasne wytyczne w zakresie odpowiedzialnego zarządzania, uczciwej konkurencji oraz codziennej praktyki operacyjnej. Opiera się na czterech podstawowych wartościach: rzetelności, dobrej wierze, przejrzystości i etyce. Ich stosowanie ma prowadzić do poprawy jakości usług, lepszej ochrony współpracowników oraz efektywniejszego dialogu z instytucjami publicznymi. Dokument określa m.in. obowiązki nieformalne kierowców i kurierów aplikacyjnych, szkolenia i onboarding kierowców i kurierów, czy wymogi prawne i techniczne dla pojazdów wykorzystywanych w ramach działalności taksówkarskiej oraz dla działalności kurierskiej.
Naszym celem jest budowanie zaufania – zarówno w relacjach biznesowych, jak i społecznych. Kodeks wyraźnie określa, jakie zachowania uznajemy za profesjonalne i odpowiedzialne. Chcemy inwestować w bezpieczeństwo sektora i wspólnie dbać o jego zrównoważony rozwój – przekazał prezes PZPA Krzysztof Kowalski.
Kto podpisał Kodeks Dobrych Praktyk?
REKLAMA
Kodeks został podpisany przez dwanaście czołowych firm zrzeszonych w PZPA, w tym: Agmer Taxi, Avalon Logistics, DEPartner, Eres Partner, Eternis, Evelstar, Fobest, MB Partner, Natviol, NB Pro, Onefleet i Udriver. Do grona sygnatariuszy dołączyły również międzynarodowa platforma Glovo oraz Stuart.
W naszej branży liczy się przede wszystkim jakość i przewidywalność, a Kodeks Dobrych Praktyk to realne wsparcie, które porządkuje kluczowe zasady współpracy oraz wyznacza jasne standardy etyczne i operacyjne. Ta inicjatywa to krok w stronę bardziej zrównoważonej, przejrzystej i bezpiecznej kooperacji – zarówno z partnerami, jak i z kurierami – skomentował Head of City Operations Stuart Paweł Jezierski.
Dołączenie do Kodeksu Dobrych Praktyk to dla Glovo istotny element realizacji naszej strategii odpowiedzialnego partnerstwa. Wierzymy, że tego typu mechanizmy samoregulacji nie tylko wyznaczają wyższe standardy tu i teraz, ale także tworzą trwały fundament dla bezpiecznego i zrównoważonego rozwoju rynku usług dostawczych – powiedział General Manager Poland Glovo Adam Skrzypek.
Kodeks Dobrych Praktyk: pilotaż
Kodeks Dobrych Praktyk jest na etapie pilotażu i wkrótce trafi do oceny m.in. Zarządu Dróg Miejskich, Komendy Stołecznej Policji, Fundacji Amber i Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Dokument zostanie uzupełniony o Regulamin Dostawcy Aplikacyjnego, który ma stać się obowiązkowym elementem umów w ramach PZPA. Zmiany te mają zwiększyć skuteczność i bezpieczeństwo stosowania kodeksu.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA