REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
taksówka, usługi, dostawy
Kodeks Dobrych Praktyk PZPA – nowe standardy etyczne i operacyjne w branży taxi oraz dostaw aplikacyjnych
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk - oddolna inicjatywa samoregulacyjnej branży platformowej taxi oraz dostaw na aplikacje. Dokument określa obowiązki pomiędzy partnerami aplikacyjnymi, aplikacjami a kierowcami i kurierami.

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) opracował Kodeks Dobrych Praktyk branży przejazdów taxi oraz dostaw aplikacyjnych. Celem Kodeksu jest wyznaczenie norm etycznych i profesjonalnych w zakresie zarządzania i działania operacyjnego, w relacjach z kierowcami i kurierami aplikacyjnymi, a także w realizacji polityki uczciwej konkurencji.

REKLAMA

Czym jest Kodeks Dobrych Praktyk?

REKLAMA

Kodeks Dobrych Praktyk jest zbiorem zasad wyznaczającym profesjonalne standardy działania dla firm flotowych i aplikacyjnych działających w sektorze branży przejazdów taxi oraz dostaw aplikacyjnych. Kodeks określa kryteria umożliwiające weryfikację, które podmioty wdrożyły lub aktywnie wdrażają wysoką jakość etyczną i operacyjną.

Powstał w odpowiedzi na rosnące wyzwania w sektorze usług taxi i dostaw realizowanych przez aplikacje mobilne. Kodeks Dobrych Praktyk formalizuje standardy współpracy z kierowcami i kurierami aplikacyjnymi, jednocześnie wprowadzając jasne wytyczne w zakresie odpowiedzialnego zarządzania, uczciwej konkurencji oraz codziennej praktyki operacyjnej. Opiera się na czterech podstawowych wartościach: rzetelności, dobrej wierze, przejrzystości i etyce. Ich stosowanie ma prowadzić do poprawy jakości usług, lepszej ochrony współpracowników oraz efektywniejszego dialogu z instytucjami publicznymi. Dokument określa m.in. obowiązki nieformalne kierowców i kurierów aplikacyjnych, szkolenia i onboarding kierowców i kurierów, czy wymogi prawne i techniczne dla pojazdów wykorzystywanych w ramach działalności taksówkarskiej oraz dla działalności kurierskiej.

Naszym celem jest budowanie zaufania – zarówno w relacjach biznesowych, jak i społecznych. Kodeks wyraźnie określa, jakie zachowania uznajemy za profesjonalne i odpowiedzialne. Chcemy inwestować w bezpieczeństwo sektora i wspólnie dbać o jego zrównoważony rozwój – przekazał prezes PZPA Krzysztof Kowalski.

Polecamy: KOMPLET PODATKI 2025

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kto podpisał Kodeks Dobrych Praktyk?

REKLAMA

Kodeks został podpisany przez dwanaście czołowych firm zrzeszonych w PZPA, w tym: Agmer Taxi, Avalon Logistics, DEPartner, Eres Partner, Eternis, Evelstar, Fobest, MB Partner, Natviol, NB Pro, Onefleet i Udriver. Do grona sygnatariuszy dołączyły również międzynarodowa platforma Glovo oraz Stuart.

W naszej branży liczy się przede wszystkim jakość i przewidywalność, a Kodeks Dobrych Praktyk to realne wsparcie, które porządkuje kluczowe zasady współpracy oraz wyznacza jasne standardy etyczne i operacyjne. Ta inicjatywa to krok w stronę bardziej zrównoważonej, przejrzystej i bezpiecznej kooperacji – zarówno z partnerami, jak i z kurierami – skomentował Head of City Operations Stuart Paweł Jezierski.

Dołączenie do Kodeksu Dobrych Praktyk to dla Glovo istotny element realizacji naszej strategii odpowiedzialnego partnerstwa. Wierzymy, że tego typu mechanizmy samoregulacji nie tylko wyznaczają wyższe standardy tu i teraz, ale także tworzą trwały fundament dla bezpiecznego i zrównoważonego rozwoju rynku usług dostawczych – powiedział General Manager Poland Glovo Adam Skrzypek.

Kodeks Dobrych Praktyk: pilotaż

Kodeks Dobrych Praktyk jest na etapie pilotażu i wkrótce trafi do oceny m.in. Zarządu Dróg Miejskich, Komendy Stołecznej Policji, Fundacji Amber i Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego. Dokument zostanie uzupełniony o Regulamin Dostawcy Aplikacyjnego, który ma stać się obowiązkowym elementem umów w ramach PZPA. Zmiany te mają zwiększyć skuteczność i bezpieczeństwo stosowania kodeksu.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Spółka partnerska w Wielkiej Brytanii jako alternatywa dla spółki limited

Wielka Brytania od lat przyciąga przedsiębiorców z całego świata nie tylko stabilnym systemem prawnym, ale również elastycznością form prowadzenia działalności gospodarczej. Choć najczęściej wybieraną strukturą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Ltd), coraz więcej inwestorów interesuje się również mniej znaną, lecz bardzo atrakcyjną formą - spółką partnerską typu Limited Partnership (LP). Dla wielu może ona stanowić interesującą alternatywę - szczególnie w kontekście międzynarodowej optymalizacji podatkowej i działań inwestycyjnych.

Przedsiębiorcy: wyższe koszty w 2026 r., wzrost składek ZUS o ok. 1836 zł rocznie

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą płacili o kilkaset złotych więcej - alarmuje Północna Izba Gospodarcza. Wzrost składek ZUS najbardziej odczują małe firmy, ale to nie jedyne koszty prowadzenia działalności.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA

Restrukturyzacja to szansa na przetrwanie firmy [WYWIAD]

W obliczu rekordowego zadłużenia firm, zatorów płatniczych i rosnących kosztów prowadzenia działalności, coraz więcej przedsiębiorców szuka alternatywy dla upadłości. Dziś restrukturyzacja przestaje być ostatecznością, a staje się świadomą decyzją biznesową. Zamiast zamykać firmę – można ją uratować. O tym, kiedy warto sięgnąć po to narzędzie, jakie korzyści niesie i dlaczego nie trzeba się go bać, rozmawiamy z Mateuszem Haśkiewiczem z firmy HDRU.

W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

REKLAMA

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

REKLAMA