REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa drugiej szansy. Jak może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym [WYWIAD]

Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Dyrektywa drugiej szansy. Jak może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym
Dyrektywa drugiej szansy. Jak może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest dyrektywa drugiej szansy? Jak może pomóc firmom, będącym w trudnej sytuacji finansowej? Kiedy nowe przepisy wchodzą w życie? Rozmawiamy z Patrykiem Kruczkiem, adwokatem i doradcą restrukturyzacyjnym z kancelarii Kruczek+Partnerzy.

Kinga Olszacka, Infor.pl: Czym jest tzw. unijna dyrektywa drugiej szansy?

Patryk Kruczek: Unijna dyrektywa drugiej szansy to potoczna nazwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. Dyrektywa ta dotyczy ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących niewypłacalności. Jej celem jest umożliwienie przedsiębiorcom w trudnej sytuacji finansowej przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji, aby uniknąć upadłości, a w przypadku niepowodzenia – zapewnienie możliwości szybkiego oddłużenia i powrotu do działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zmiany dla przedsiębiorców ma wprowadzić nowelizacja, która implementuje dyrektywę?

Planowana nowelizacja polskiego prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego ma na celu dostosowanie krajowych przepisów do standardów unijnych określonych w dyrektywie drugiej szansy. Wśród proponowanych zmian znajdują się wprowadzenie nowych procedur restrukturyzacyjnych, które mają być bardziej elastyczne i dostępne dla przedsiębiorców w trudnej sytuacji finansowej; usprawnienie procesów restrukturyzacji poprzez skrócenie czasu trwania postępowań oraz uproszczenie procedur, a także zwiększenie ochrony wierzycieli poprzez wprowadzenie mechanizmów zapewniających większą przejrzystość i przewidywalność postępowań czy umożliwienie przedsiębiorcom szybszego oddłużenia i powrotu do działalności gospodarczej po zakończeniu postępowania upadłościowego. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku.

Jak implementacja dyrektywy realnie może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym?

Implementacja dyrektywy drugiej szansy ma na celu umożliwienie przedsiębiorcom wczesnego dostępu do procedur restrukturyzacyjnych, co pozwoli na szybsze reagowanie na problemy finansowe i uniknięcie upadłości a także zapewnienie elastycznych narzędzi restrukturyzacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, co zwiększy szanse na skuteczne przeprowadzenie restrukturyzacji. Ma także na celu skrócenie okresu oddłużenia, co pozwoli przedsiębiorcom na szybszy powrót do pełnej działalności gospodarczej po zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego lub upadłościowego oraz zwiększenie świadomości i dostępności informacji na temat dostępnych narzędzi wsparcia dla przedsiębiorców w kryzysie finansowym.

Jakie są wymagania dotyczące uzyskania tzw. „drugiej szansy” dla przedsiębiorcy i jakie są granice tego procesu?

Dyrektywa drugiej szansy przewiduje, że przedsiębiorca, który stał się niewypłacalny, powinien mieć możliwość skorzystania z procedury oddłużeniowej, pod warunkiem że działał w dobrej wierze i nie dopuścił się rażącego niedbalstwa lub oszustwa. Szczegółowe warunki i ograniczenia tego procesu będą określone w krajowych przepisach implementujących dyrektywę. Tego właśnie m.in dotyczą prace nad nowelizacją prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, które mają dostosować te przepisy do wymogów dyrektywy.

REKLAMA

Implementacja dyrektywy miała nastąpić w 2022 r., obecnie projekt jest na etapie konsultacji. Czy wśród przedsiębiorców jest świadomość, że prowadzone są prace w tym temacie? Czy będą mieli wystarczającą wiedzę i wsparcie, aby skorzystać z nowych przepisów restrukturyzacyjnych?

Implementacja unijnej dyrektywy drugiej szansy w Polsce stanowi istotny krok w kierunku usprawnienia procedur restrukturyzacyjnych i oddłużeniowych. Pomimo że prace nad nowelizacją prawa wciąż trwają, a pierwotny termin wdrożenia został przesunięty, wielu przedsiębiorców wciąż nie posiada wystarczającej wiedzy na temat nadchodzących zmian. Brak powszechnej świadomości wśród właścicieli firm, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, może skutkować niewykorzystaniem dostępnych narzędzi restrukturyzacyjnych, które w wielu przypadkach mogłyby zapobiec upadłości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie brakuje spójnej kampanii informacyjnej, która skutecznie dotarłaby do przedsiębiorców, wyjaśniając, jakie możliwości daje dyrektywa i jakie procedury restrukturyzacyjne będą dostępne w znowelizowanym prawie. Konsultacje publiczne oraz udział organizacji biznesowych w procesie legislacyjnym to krok w dobrą stronę, jednak nie przekładają się one automatycznie na zwiększenie wiedzy wśród szerokiego grona przedsiębiorców. Aby zapewnić skuteczne wdrożenie nowych przepisów, konieczne będą dodatkowe działania edukacyjne, takie jak organizacja szkoleń, publikacja poradników czy wprowadzenie specjalistycznego doradztwa prawnego i finansowego. Wsparcie instytucjonalne oraz kampanie informacyjne w mediach branżowych mogłyby pomóc w upowszechnieniu wiedzy o restrukturyzacji i jej korzyściach.

Czy nowe przepisy będą miały zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców?

Nowe regulacje będą miały zastosowanie do szerokiego grona przedsiębiorców, w tym do mikro-, małych i średnich firm, które stanowią trzon polskiej gospodarki. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą również skorzystają na nowych przepisach, ponieważ umożliwią one szybsze oddłużenie i kontynuację działalności. Duże firmy również znajdą w nich rozwiązania ułatwiające przeprowadzenie restrukturyzacji, choć w ich przypadku proces ten może być bardziej złożony i wymagać zatwierdzenia przez wierzycieli oraz sąd gospodarczy.

Nie wszystkie przedsiębiorstwa będą jednak objęte nowymi procedurami w jednakowy sposób. Firmy działające w sektorach strategicznych, takich jak bankowość, energetyka czy transport, mogą podlegać specjalnym regulacjom restrukturyzacyjnym ze względu na ich znaczenie dla stabilności gospodarki. Ponadto przedsiębiorstwa, wobec których istnieją podejrzenia o nieuczciwe praktyki finansowe, mogą zostać wyłączone z możliwości skorzystania z procedur oddłużeniowych. Kluczowe w nowych przepisach będzie więc uwzględnienie specyfiki różnych branż i dostosowanie procedur restrukturyzacyjnych do ich potrzeb.

Aby implementacja dyrektywy była skuteczna, konieczne będzie zapewnienie elastycznych ścieżek postępowania, uwzględniających zarówno uproszczone procedury dla mikroprzedsiębiorstw, jak i bardziej złożone restrukturyzacje dla dużych firm. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że nowe przepisy, mimo swoich korzyści, nie będą efektywnie wykorzystywane przez przedsiębiorców.

Dziękuję za rozmowę.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

REKLAMA

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA