REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dyrektywa drugiej szansy. Jak może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym [WYWIAD]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z Infor.pl związana od grudnia 2022 r.
Dyrektywa drugiej szansy. Jak może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym
Dyrektywa drugiej szansy. Jak może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest dyrektywa drugiej szansy? Jak może pomóc firmom, będącym w trudnej sytuacji finansowej? Kiedy nowe przepisy wchodzą w życie? Rozmawiamy z Patrykiem Kruczkiem, adwokatem i doradcą restrukturyzacyjnym z kancelarii Kruczek+Partnerzy.

Kinga Olszacka, Infor.pl: Czym jest tzw. unijna dyrektywa drugiej szansy?

Patryk Kruczek: Unijna dyrektywa drugiej szansy to potoczna nazwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. Dyrektywa ta dotyczy ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących niewypłacalności. Jej celem jest umożliwienie przedsiębiorcom w trudnej sytuacji finansowej przeprowadzenia skutecznej restrukturyzacji, aby uniknąć upadłości, a w przypadku niepowodzenia – zapewnienie możliwości szybkiego oddłużenia i powrotu do działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zmiany dla przedsiębiorców ma wprowadzić nowelizacja, która implementuje dyrektywę?

Planowana nowelizacja polskiego prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego ma na celu dostosowanie krajowych przepisów do standardów unijnych określonych w dyrektywie drugiej szansy. Wśród proponowanych zmian znajdują się wprowadzenie nowych procedur restrukturyzacyjnych, które mają być bardziej elastyczne i dostępne dla przedsiębiorców w trudnej sytuacji finansowej; usprawnienie procesów restrukturyzacji poprzez skrócenie czasu trwania postępowań oraz uproszczenie procedur, a także zwiększenie ochrony wierzycieli poprzez wprowadzenie mechanizmów zapewniających większą przejrzystość i przewidywalność postępowań czy umożliwienie przedsiębiorcom szybszego oddłużenia i powrotu do działalności gospodarczej po zakończeniu postępowania upadłościowego. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku.

Jak implementacja dyrektywy realnie może pomóc przedsiębiorcom w kryzysie finansowym?

Implementacja dyrektywy drugiej szansy ma na celu umożliwienie przedsiębiorcom wczesnego dostępu do procedur restrukturyzacyjnych, co pozwoli na szybsze reagowanie na problemy finansowe i uniknięcie upadłości a także zapewnienie elastycznych narzędzi restrukturyzacyjnych dostosowanych do indywidualnych potrzeb przedsiębiorstwa, co zwiększy szanse na skuteczne przeprowadzenie restrukturyzacji. Ma także na celu skrócenie okresu oddłużenia, co pozwoli przedsiębiorcom na szybszy powrót do pełnej działalności gospodarczej po zakończeniu postępowania restrukturyzacyjnego lub upadłościowego oraz zwiększenie świadomości i dostępności informacji na temat dostępnych narzędzi wsparcia dla przedsiębiorców w kryzysie finansowym.

Jakie są wymagania dotyczące uzyskania tzw. „drugiej szansy” dla przedsiębiorcy i jakie są granice tego procesu?

Dyrektywa drugiej szansy przewiduje, że przedsiębiorca, który stał się niewypłacalny, powinien mieć możliwość skorzystania z procedury oddłużeniowej, pod warunkiem że działał w dobrej wierze i nie dopuścił się rażącego niedbalstwa lub oszustwa. Szczegółowe warunki i ograniczenia tego procesu będą określone w krajowych przepisach implementujących dyrektywę. Tego właśnie m.in dotyczą prace nad nowelizacją prawa restrukturyzacyjnego i upadłościowego, które mają dostosować te przepisy do wymogów dyrektywy.

REKLAMA

Implementacja dyrektywy miała nastąpić w 2022 r., obecnie projekt jest na etapie konsultacji. Czy wśród przedsiębiorców jest świadomość, że prowadzone są prace w tym temacie? Czy będą mieli wystarczającą wiedzę i wsparcie, aby skorzystać z nowych przepisów restrukturyzacyjnych?

Implementacja unijnej dyrektywy drugiej szansy w Polsce stanowi istotny krok w kierunku usprawnienia procedur restrukturyzacyjnych i oddłużeniowych. Pomimo że prace nad nowelizacją prawa wciąż trwają, a pierwotny termin wdrożenia został przesunięty, wielu przedsiębiorców wciąż nie posiada wystarczającej wiedzy na temat nadchodzących zmian. Brak powszechnej świadomości wśród właścicieli firm, zwłaszcza małych i średnich przedsiębiorstw, może skutkować niewykorzystaniem dostępnych narzędzi restrukturyzacyjnych, które w wielu przypadkach mogłyby zapobiec upadłości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie brakuje spójnej kampanii informacyjnej, która skutecznie dotarłaby do przedsiębiorców, wyjaśniając, jakie możliwości daje dyrektywa i jakie procedury restrukturyzacyjne będą dostępne w znowelizowanym prawie. Konsultacje publiczne oraz udział organizacji biznesowych w procesie legislacyjnym to krok w dobrą stronę, jednak nie przekładają się one automatycznie na zwiększenie wiedzy wśród szerokiego grona przedsiębiorców. Aby zapewnić skuteczne wdrożenie nowych przepisów, konieczne będą dodatkowe działania edukacyjne, takie jak organizacja szkoleń, publikacja poradników czy wprowadzenie specjalistycznego doradztwa prawnego i finansowego. Wsparcie instytucjonalne oraz kampanie informacyjne w mediach branżowych mogłyby pomóc w upowszechnieniu wiedzy o restrukturyzacji i jej korzyściach.

Czy nowe przepisy będą miały zastosowanie do wszystkich przedsiębiorców?

Nowe regulacje będą miały zastosowanie do szerokiego grona przedsiębiorców, w tym do mikro-, małych i średnich firm, które stanowią trzon polskiej gospodarki. Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą również skorzystają na nowych przepisach, ponieważ umożliwią one szybsze oddłużenie i kontynuację działalności. Duże firmy również znajdą w nich rozwiązania ułatwiające przeprowadzenie restrukturyzacji, choć w ich przypadku proces ten może być bardziej złożony i wymagać zatwierdzenia przez wierzycieli oraz sąd gospodarczy.

Nie wszystkie przedsiębiorstwa będą jednak objęte nowymi procedurami w jednakowy sposób. Firmy działające w sektorach strategicznych, takich jak bankowość, energetyka czy transport, mogą podlegać specjalnym regulacjom restrukturyzacyjnym ze względu na ich znaczenie dla stabilności gospodarki. Ponadto przedsiębiorstwa, wobec których istnieją podejrzenia o nieuczciwe praktyki finansowe, mogą zostać wyłączone z możliwości skorzystania z procedur oddłużeniowych. Kluczowe w nowych przepisach będzie więc uwzględnienie specyfiki różnych branż i dostosowanie procedur restrukturyzacyjnych do ich potrzeb.

Aby implementacja dyrektywy była skuteczna, konieczne będzie zapewnienie elastycznych ścieżek postępowania, uwzględniających zarówno uproszczone procedury dla mikroprzedsiębiorstw, jak i bardziej złożone restrukturyzacje dla dużych firm. W przeciwnym razie istnieje ryzyko, że nowe przepisy, mimo swoich korzyści, nie będą efektywnie wykorzystywane przez przedsiębiorców.

Dziękuję za rozmowę.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA