REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedsiębiorca, firma, dokumenty
Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Propozycje układowe stanowią swego rodzaju pomysł na oddłużenie przedsiębiorstwa. Są one podstawą prac nad treścią układu, a więc na kluczowym dokumentem każdego postępowania restrukturyzacyjnego. Dlatego przygotowanie dobrych propozycji układowych nie tylko znacznie skraca czas trwania postępowania restrukturyzacyjnego, ale również – a właściwie przede wszystkim – przybliża perspektywę oddłużenia. Jedną z dopuszczalnych propozycji układowych jest sprzedaż majątku dłużnika. Czy warto z niej korzystać? A jeżeli tak, to o czym nie wolno zapomnieć?

REKLAMA

Otwarty katalog propozycji układowych

REKLAMA

Ustawodawca nie ustalił zamkniętego katalogu propozycji układowych jakie dłużnik lub inny uprawniony podmiot (np. rada wierzycieli lub wierzyciele reprezentujący więcej niż 30 proc. sumy wierzytelności) ma prawo przedstawić w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. W art. 156 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 roku – Prawo restrukturyzacyjne (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1428) zamieszczono jedynie przykładowy katalog propozycji układowych. W praktyce w katalogu tym znajdują się najczęściej stosowane rozwiązania, jak przykładowo odroczenie terminu wykonania; rozłożenie spłaty na raty czy zmniejszenie wysokości wierzytelności. Można więc przyjąć, że w kwestii treści układu wszystko, co nie sprzeciwia się prawu jest dopuszczalne, a co za tym idzie możliwości sięgania po zróżnicowane metody oddłużania przedsiębiorstwa są naprawdę szerokie.

Wśród dopuszczalnych propozycji układowych ustawodawca zamieścił także likwidację majątku dłużnika. Zgodnie z art. 159 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego propozycje układowe mogą przewidywać również zaspokojenie wierzycieli przez likwidację majątku dłużnika. Przy czym dokonana w wykonaniu układu, który przewiduje zaspokojenie wierzycieli przez likwidację majątku dłużnika, nie wywołuje skutków sprzedaży egzekucyjnej (art. 159 ust. 2). Przez termin „likwidacja majątku dłużnika” ustawodawca po prostu rozumie jego sprzedaż, co w dużej mierze sprowadza się do sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika objętego restrukturyzacją.

Zakres i zasady likwidacji

Warto zauważyć, że ustawodawca wprost nie przesądził, że likwidacją można objąć jedynie całość majątku dłużnika. Pomimo tego, że tego rodzaju twierdzenia pojawiają się niekiedy w doktrynie, to jednak nie znajdują one bezpośredniego uzasadnienia w przepisach Prawa restrukturyzacyjnego. Dlatego należy przyjąć, że likwidacja w układzie restrukturyzacyjnym może dotyczyć także części majątku dłużnika, co zbliżałoby to rozwiązanie do mechanizmu przygotowanej likwidacji („pre-pack”) unormowanego w Prawie upadłościowym. Dodatkowo regulacje Prawa restrukturyzacyjnego nie precyzują w jaki dokładnie sposób ma zostać przeprowadzona likwidacja, stanowiąc jedynie, że nie wywołuje ona skutków sprzedaży egzekucyjnej, a więc nie powoduje wygaśnięcia praw osób trzecich.

Biorąc pod uwagę te uwarunkowania prawa, składając omawianą tu propozycję układową należy szczegółowo wskazać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jakie dokładnie składniki majątku dłużnika mają podlegać likwidacji;
  • kto dokładnie będzie odpowiadał za sprzedaż;
  • w jaki sposób dojdzie do sprzedaży (ciekawym pomysłem może się tutaj okazać przeprowadzenie aukcji);
  • zasady dokonania podziału uzyskanych środków pomiędzy wierzycieli.

Samo ogólnikowe zaproponowanie likwidacji majątku restrukturyzowanego dłużnika to o wiele za mało, aby myśleć o osiągnięciu celów restrukturyzacji. Poza tym zawsze przed złożeniem tego rodzaju propozycji trzeba zadać sobie pytanie, czy w ogóle warto likwidować majątek dłużnika.

Czy warto likwidować firmę?

Restrukturyzację przeprowadza się przede wszystkim po to, aby uratować firmę przed upadłością – czyli mówiąc w pewnym uproszczeniu właśnie przed likwidacją – przy jednoczesnym poszanowaniu słusznych praw wierzycieli. Z tego punktu widzenia zawieranie układu likwidacyjnego w ramach restrukturyzacji nie ma większego sensu. Rzeczywiście zarówno w interesie dłużnika, jak i jego wierzycieli pozostaje doprowadzenie przedsiębiorstwa do dobrej kondycji. Wówczas zdecydowanie wzrastają szanse na pełną realizację układu, a więc w konsekwencji na zaspokojenie roszczeń wierzycieli. Dlatego wskazane tu rozwiązanie ma sens wtedy, gdy nie istnieją realne perspektywy na przywrócenie przedsiębiorstwa do stabilnej sytuacji finansowej bądź wówczas, gdy sprzedaż jego części może pozwolić na stosunkowo łatwe i szybkie pozyskanie gotówki na spłatę wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA