REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
przedsiębiorca, firma, dokumenty
Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Propozycje układowe stanowią swego rodzaju pomysł na oddłużenie przedsiębiorstwa. Są one podstawą prac nad treścią układu, a więc na kluczowym dokumentem każdego postępowania restrukturyzacyjnego. Dlatego przygotowanie dobrych propozycji układowych nie tylko znacznie skraca czas trwania postępowania restrukturyzacyjnego, ale również – a właściwie przede wszystkim – przybliża perspektywę oddłużenia. Jedną z dopuszczalnych propozycji układowych jest sprzedaż majątku dłużnika. Czy warto z niej korzystać? A jeżeli tak, to o czym nie wolno zapomnieć?

REKLAMA

REKLAMA

Otwarty katalog propozycji układowych

Ustawodawca nie ustalił zamkniętego katalogu propozycji układowych jakie dłużnik lub inny uprawniony podmiot (np. rada wierzycieli lub wierzyciele reprezentujący więcej niż 30 proc. sumy wierzytelności) ma prawo przedstawić w ramach postępowania restrukturyzacyjnego. W art. 156 ust. 1 ustawy z dnia 15 maja 2015 roku – Prawo restrukturyzacyjne (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 1428) zamieszczono jedynie przykładowy katalog propozycji układowych. W praktyce w katalogu tym znajdują się najczęściej stosowane rozwiązania, jak przykładowo odroczenie terminu wykonania; rozłożenie spłaty na raty czy zmniejszenie wysokości wierzytelności. Można więc przyjąć, że w kwestii treści układu wszystko, co nie sprzeciwia się prawu jest dopuszczalne, a co za tym idzie możliwości sięgania po zróżnicowane metody oddłużania przedsiębiorstwa są naprawdę szerokie.

Wśród dopuszczalnych propozycji układowych ustawodawca zamieścił także likwidację majątku dłużnika. Zgodnie z art. 159 ust. 1 Prawa restrukturyzacyjnego propozycje układowe mogą przewidywać również zaspokojenie wierzycieli przez likwidację majątku dłużnika. Przy czym dokonana w wykonaniu układu, który przewiduje zaspokojenie wierzycieli przez likwidację majątku dłużnika, nie wywołuje skutków sprzedaży egzekucyjnej (art. 159 ust. 2). Przez termin „likwidacja majątku dłużnika” ustawodawca po prostu rozumie jego sprzedaż, co w dużej mierze sprowadza się do sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika objętego restrukturyzacją.

Zakres i zasady likwidacji

Warto zauważyć, że ustawodawca wprost nie przesądził, że likwidacją można objąć jedynie całość majątku dłużnika. Pomimo tego, że tego rodzaju twierdzenia pojawiają się niekiedy w doktrynie, to jednak nie znajdują one bezpośredniego uzasadnienia w przepisach Prawa restrukturyzacyjnego. Dlatego należy przyjąć, że likwidacja w układzie restrukturyzacyjnym może dotyczyć także części majątku dłużnika, co zbliżałoby to rozwiązanie do mechanizmu przygotowanej likwidacji („pre-pack”) unormowanego w Prawie upadłościowym. Dodatkowo regulacje Prawa restrukturyzacyjnego nie precyzują w jaki dokładnie sposób ma zostać przeprowadzona likwidacja, stanowiąc jedynie, że nie wywołuje ona skutków sprzedaży egzekucyjnej, a więc nie powoduje wygaśnięcia praw osób trzecich.

REKLAMA

Biorąc pod uwagę te uwarunkowania prawa, składając omawianą tu propozycję układową należy szczegółowo wskazać co najmniej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • jakie dokładnie składniki majątku dłużnika mają podlegać likwidacji;
  • kto dokładnie będzie odpowiadał za sprzedaż;
  • w jaki sposób dojdzie do sprzedaży (ciekawym pomysłem może się tutaj okazać przeprowadzenie aukcji);
  • zasady dokonania podziału uzyskanych środków pomiędzy wierzycieli.

Samo ogólnikowe zaproponowanie likwidacji majątku restrukturyzowanego dłużnika to o wiele za mało, aby myśleć o osiągnięciu celów restrukturyzacji. Poza tym zawsze przed złożeniem tego rodzaju propozycji trzeba zadać sobie pytanie, czy w ogóle warto likwidować majątek dłużnika.

Czy warto likwidować firmę?

Restrukturyzację przeprowadza się przede wszystkim po to, aby uratować firmę przed upadłością – czyli mówiąc w pewnym uproszczeniu właśnie przed likwidacją – przy jednoczesnym poszanowaniu słusznych praw wierzycieli. Z tego punktu widzenia zawieranie układu likwidacyjnego w ramach restrukturyzacji nie ma większego sensu. Rzeczywiście zarówno w interesie dłużnika, jak i jego wierzycieli pozostaje doprowadzenie przedsiębiorstwa do dobrej kondycji. Wówczas zdecydowanie wzrastają szanse na pełną realizację układu, a więc w konsekwencji na zaspokojenie roszczeń wierzycieli. Dlatego wskazane tu rozwiązanie ma sens wtedy, gdy nie istnieją realne perspektywy na przywrócenie przedsiębiorstwa do stabilnej sytuacji finansowej bądź wówczas, gdy sprzedaż jego części może pozwolić na stosunkowo łatwe i szybkie pozyskanie gotówki na spłatę wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA