REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dokumenty, przedsiębiorcy
Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Oddłużyć przedsiębiorstwo można na różne sposoby. Standardowo w tym celu stosuje się procedury unormowane w Prawie restrukturyzacyjnym. Restrukturyzacja bez wątpienia jest efektywnym sposobem na rozwiązanie trudności z bieżącym regulowaniem należności wobec wierzycieli. Jednak nie jest to rozwiązanie jedynie. W niektórych przypadkach równie korzystne może okazać się zastosowanie procedury przygotowanej likwidacji. Na czym ona polega?

REKLAMA

Pre-pack – istota procedury

REKLAMA

Stosownie do art. 56a ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe w postępowaniu o ogłoszenie upadłości uczestnik postępowania może złożyć wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika lub jego zorganizowanej części lub składników majątkowych stanowiących znaczną część przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy. Istotą przygotowanej likwidacji jest więc sprzedaż całości bądź odpowiednio określonej części przedsiębiorstwa w celu pozyskania środków na spłatę wierzycieli. Dlatego pre-pack jest podobny do postępowania restrukturyzacyjnego – zwłaszcza, kiedy w ramach przygotowanej likwidacji dłużnik sprzedaje tylko część swojego majątku po to, aby uregulować swoje należności i móc nadal prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o resztę przedsiębiorstwa.

Przygotowana likwidacja, co jasno wynika z przywołanego przepisu Prawa upadłościowego, może mieć miejsce jedynie w postępowaniu o ogłoszenie upadłości, czyli w czasie pomiędzy złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości a wydaniem przez sąd upadłościowy stosownego postanowienia. Nie oznacza to, że jedynie w tym trybie możliwa jest sprzedaż całości lub części firmy. Oczywiście przedsiębiorca ma prawo dokonać odpowiedniej czynności prawnej również poza przygotowaną likwidacją. Jednak zawsze decydując się na taki krok w sytuacji, gdy właściciel firmy mierzy się z zadłużeniem trzeba pamiętać, że sprzedaż może zostać uznana za wyzbywanie się majątku niezbędnego do zaspokojenia wierzycieli. Taki zarzut można postawić także wtedy, gdy przedsiębiorca sprzedaj swój majątek po to, aby spłacić tylko niektórych wierzycieli. Z tego względu lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem pozostaje sięgnięcie po odpowiednie postępowanie oddłużeniowe.

Za ile sprzedać majątek?

REKLAMA

W większości przypadków to dłużnik poszukuje nabywcy swojego przedsiębiorstwa lub jego części. Podczas negocjacji zawsze istotną kwestią pozostaje ustalenie ceny sprzedaży. Strony przyszłej transakcji nie mają tu pełnej swobody, gdyż ustawodawca określił minimalną cenę, którą należy osiągnąć, aby przygotowana likwidacja była w ogóle możliwa. Zgodnie z art. 56c ust. 1 Prawa upadłościowego, sąd uwzględnia wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży, jeżeli cena jest wyższa niż kwota możliwa do uzyskania w postępowaniu upadłościowym przy likwidacji na zasadach ogólnych, pomniejszona o koszty postępowania oraz inne zobowiązania masy upadłości, które należałoby ponieść przy likwidacji w takim trybie. W przypadkach, gdy cena sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego części spełnia te warunki, sąd ma obowiązek zatwierdzić warunki sprzedaży.

Natomiast ustalenie z nabywcą niższej ceny niż ta skalkulowana w sposób ustalony w art. 56c ust. 1 Prawa upadłościowego nie zamyka drogi do przeprowadzenia przygotowanej likwidacji. Sąd upadłościowy może – ale nie jest to jego obowiązek, co czyni decyzję sądu znacznie trudniej przewidywalną – zatwierdzić warunki sprzedaży w przypadku, gdy cena proponowana przez nabywcę jest zbliżona do kwoty jaką można by uzyskać w postępowaniu upadłościowym, a jednocześnie za pre-packiem przemawia ważny interes publiczny lub możliwość zachowania przedsiębiorstwa dłużnika. W tym przypadku również bierze się pod uwagę likwidację masy upadłości na zasadach ogólnych, a następnie od oszacowanej sumy odejmuje się koszty postępowania oraz inne zobowiązania masy upadłości, które należałoby ponieść przy likwidacji w takim trybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT, CIT, Ryczałt 2025. Podatki część 1 oraz VAT 2025. Podatki część 2

Jaką kwotę można uzyskać prowadząc upadłość?

Zawsze więc przy przygotowanej likwidacji pojawia się konieczność oszacowania kwoty, jaką potencjalnie można by uzyskać w ramach sprzedaży majątku upadłego w postępowaniu upadłościowym oraz kosztów związanych z prowadzeniem tego postępowania. W prowadzeniu tych szacunków trzeba odwoływać się zarówno do realiów rynkowych – w tym zwłaszcza do wartości przedsiębiorstwa dłużnika – jak i do uwarunkowań postępowania upadłościowego oraz wszelkich kosztów z nim związanych. Sąd nie powinien tu przede wszystkim zapominać, że często syndycy masy upadłościowej napotykają na spore trudności przy spieniężaniu majątku dłużnika, a długi czas trwania postępowania znacznie zwiększa jego koszty. Dlatego najczęściej przygotowana likwidacja jest po prostu lepszym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA