REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dokumenty, przedsiębiorcy
Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Oddłużyć przedsiębiorstwo można na różne sposoby. Standardowo w tym celu stosuje się procedury unormowane w Prawie restrukturyzacyjnym. Restrukturyzacja bez wątpienia jest efektywnym sposobem na rozwiązanie trudności z bieżącym regulowaniem należności wobec wierzycieli. Jednak nie jest to rozwiązanie jedynie. W niektórych przypadkach równie korzystne może okazać się zastosowanie procedury przygotowanej likwidacji. Na czym ona polega?

REKLAMA

REKLAMA

Pre-pack – istota procedury

Stosownie do art. 56a ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe w postępowaniu o ogłoszenie upadłości uczestnik postępowania może złożyć wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika lub jego zorganizowanej części lub składników majątkowych stanowiących znaczną część przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy. Istotą przygotowanej likwidacji jest więc sprzedaż całości bądź odpowiednio określonej części przedsiębiorstwa w celu pozyskania środków na spłatę wierzycieli. Dlatego pre-pack jest podobny do postępowania restrukturyzacyjnego – zwłaszcza, kiedy w ramach przygotowanej likwidacji dłużnik sprzedaje tylko część swojego majątku po to, aby uregulować swoje należności i móc nadal prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o resztę przedsiębiorstwa.

Przygotowana likwidacja, co jasno wynika z przywołanego przepisu Prawa upadłościowego, może mieć miejsce jedynie w postępowaniu o ogłoszenie upadłości, czyli w czasie pomiędzy złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości a wydaniem przez sąd upadłościowy stosownego postanowienia. Nie oznacza to, że jedynie w tym trybie możliwa jest sprzedaż całości lub części firmy. Oczywiście przedsiębiorca ma prawo dokonać odpowiedniej czynności prawnej również poza przygotowaną likwidacją. Jednak zawsze decydując się na taki krok w sytuacji, gdy właściciel firmy mierzy się z zadłużeniem trzeba pamiętać, że sprzedaż może zostać uznana za wyzbywanie się majątku niezbędnego do zaspokojenia wierzycieli. Taki zarzut można postawić także wtedy, gdy przedsiębiorca sprzedaj swój majątek po to, aby spłacić tylko niektórych wierzycieli. Z tego względu lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem pozostaje sięgnięcie po odpowiednie postępowanie oddłużeniowe.

Za ile sprzedać majątek?

W większości przypadków to dłużnik poszukuje nabywcy swojego przedsiębiorstwa lub jego części. Podczas negocjacji zawsze istotną kwestią pozostaje ustalenie ceny sprzedaży. Strony przyszłej transakcji nie mają tu pełnej swobody, gdyż ustawodawca określił minimalną cenę, którą należy osiągnąć, aby przygotowana likwidacja była w ogóle możliwa. Zgodnie z art. 56c ust. 1 Prawa upadłościowego, sąd uwzględnia wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży, jeżeli cena jest wyższa niż kwota możliwa do uzyskania w postępowaniu upadłościowym przy likwidacji na zasadach ogólnych, pomniejszona o koszty postępowania oraz inne zobowiązania masy upadłości, które należałoby ponieść przy likwidacji w takim trybie. W przypadkach, gdy cena sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego części spełnia te warunki, sąd ma obowiązek zatwierdzić warunki sprzedaży.

REKLAMA

Natomiast ustalenie z nabywcą niższej ceny niż ta skalkulowana w sposób ustalony w art. 56c ust. 1 Prawa upadłościowego nie zamyka drogi do przeprowadzenia przygotowanej likwidacji. Sąd upadłościowy może – ale nie jest to jego obowiązek, co czyni decyzję sądu znacznie trudniej przewidywalną – zatwierdzić warunki sprzedaży w przypadku, gdy cena proponowana przez nabywcę jest zbliżona do kwoty jaką można by uzyskać w postępowaniu upadłościowym, a jednocześnie za pre-packiem przemawia ważny interes publiczny lub możliwość zachowania przedsiębiorstwa dłużnika. W tym przypadku również bierze się pod uwagę likwidację masy upadłości na zasadach ogólnych, a następnie od oszacowanej sumy odejmuje się koszty postępowania oraz inne zobowiązania masy upadłości, które należałoby ponieść przy likwidacji w takim trybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT, CIT, Ryczałt 2025. Podatki część 1 oraz VAT 2025. Podatki część 2

Jaką kwotę można uzyskać prowadząc upadłość?

Zawsze więc przy przygotowanej likwidacji pojawia się konieczność oszacowania kwoty, jaką potencjalnie można by uzyskać w ramach sprzedaży majątku upadłego w postępowaniu upadłościowym oraz kosztów związanych z prowadzeniem tego postępowania. W prowadzeniu tych szacunków trzeba odwoływać się zarówno do realiów rynkowych – w tym zwłaszcza do wartości przedsiębiorstwa dłużnika – jak i do uwarunkowań postępowania upadłościowego oraz wszelkich kosztów z nim związanych. Sąd nie powinien tu przede wszystkim zapominać, że często syndycy masy upadłościowej napotykają na spore trudności przy spieniężaniu majątku dłużnika, a długi czas trwania postępowania znacznie zwiększa jego koszty. Dlatego najczęściej przygotowana likwidacja jest po prostu lepszym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA