REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
dokumenty, przedsiębiorcy
Czym jest przygotowana likwidacja przedsiębiorstwa?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowana likwidacja pozwala na sprawne pozyskanie pieniędzy niezbędnych do uregulowania należności wobec wierzycieli, a niekiedy także na zachowanie przez dłużnika części swojego majątku. Dlatego jest to procedura warta uwagi przy planowaniu strategii oddłużenia.

Oddłużyć przedsiębiorstwo można na różne sposoby. Standardowo w tym celu stosuje się procedury unormowane w Prawie restrukturyzacyjnym. Restrukturyzacja bez wątpienia jest efektywnym sposobem na rozwiązanie trudności z bieżącym regulowaniem należności wobec wierzycieli. Jednak nie jest to rozwiązanie jedynie. W niektórych przypadkach równie korzystne może okazać się zastosowanie procedury przygotowanej likwidacji. Na czym ona polega?

REKLAMA

REKLAMA

Pre-pack – istota procedury

Stosownie do art. 56a ust. 1 ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe w postępowaniu o ogłoszenie upadłości uczestnik postępowania może złożyć wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży przedsiębiorstwa dłużnika lub jego zorganizowanej części lub składników majątkowych stanowiących znaczną część przedsiębiorstwa na rzecz nabywcy. Istotą przygotowanej likwidacji jest więc sprzedaż całości bądź odpowiednio określonej części przedsiębiorstwa w celu pozyskania środków na spłatę wierzycieli. Dlatego pre-pack jest podobny do postępowania restrukturyzacyjnego – zwłaszcza, kiedy w ramach przygotowanej likwidacji dłużnik sprzedaje tylko część swojego majątku po to, aby uregulować swoje należności i móc nadal prowadzić działalność gospodarczą w oparciu o resztę przedsiębiorstwa.

Przygotowana likwidacja, co jasno wynika z przywołanego przepisu Prawa upadłościowego, może mieć miejsce jedynie w postępowaniu o ogłoszenie upadłości, czyli w czasie pomiędzy złożeniem wniosku o ogłoszenie upadłości a wydaniem przez sąd upadłościowy stosownego postanowienia. Nie oznacza to, że jedynie w tym trybie możliwa jest sprzedaż całości lub części firmy. Oczywiście przedsiębiorca ma prawo dokonać odpowiedniej czynności prawnej również poza przygotowaną likwidacją. Jednak zawsze decydując się na taki krok w sytuacji, gdy właściciel firmy mierzy się z zadłużeniem trzeba pamiętać, że sprzedaż może zostać uznana za wyzbywanie się majątku niezbędnego do zaspokojenia wierzycieli. Taki zarzut można postawić także wtedy, gdy przedsiębiorca sprzedaj swój majątek po to, aby spłacić tylko niektórych wierzycieli. Z tego względu lepszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem pozostaje sięgnięcie po odpowiednie postępowanie oddłużeniowe.

Za ile sprzedać majątek?

W większości przypadków to dłużnik poszukuje nabywcy swojego przedsiębiorstwa lub jego części. Podczas negocjacji zawsze istotną kwestią pozostaje ustalenie ceny sprzedaży. Strony przyszłej transakcji nie mają tu pełnej swobody, gdyż ustawodawca określił minimalną cenę, którą należy osiągnąć, aby przygotowana likwidacja była w ogóle możliwa. Zgodnie z art. 56c ust. 1 Prawa upadłościowego, sąd uwzględnia wniosek o zatwierdzenie warunków sprzedaży, jeżeli cena jest wyższa niż kwota możliwa do uzyskania w postępowaniu upadłościowym przy likwidacji na zasadach ogólnych, pomniejszona o koszty postępowania oraz inne zobowiązania masy upadłości, które należałoby ponieść przy likwidacji w takim trybie. W przypadkach, gdy cena sprzedaży przedsiębiorstwa lub jego części spełnia te warunki, sąd ma obowiązek zatwierdzić warunki sprzedaży.

REKLAMA

Natomiast ustalenie z nabywcą niższej ceny niż ta skalkulowana w sposób ustalony w art. 56c ust. 1 Prawa upadłościowego nie zamyka drogi do przeprowadzenia przygotowanej likwidacji. Sąd upadłościowy może – ale nie jest to jego obowiązek, co czyni decyzję sądu znacznie trudniej przewidywalną – zatwierdzić warunki sprzedaży w przypadku, gdy cena proponowana przez nabywcę jest zbliżona do kwoty jaką można by uzyskać w postępowaniu upadłościowym, a jednocześnie za pre-packiem przemawia ważny interes publiczny lub możliwość zachowania przedsiębiorstwa dłużnika. W tym przypadku również bierze się pod uwagę likwidację masy upadłości na zasadach ogólnych, a następnie od oszacowanej sumy odejmuje się koszty postępowania oraz inne zobowiązania masy upadłości, które należałoby ponieść przy likwidacji w takim trybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: PIT, CIT, Ryczałt 2025. Podatki część 1 oraz VAT 2025. Podatki część 2

Jaką kwotę można uzyskać prowadząc upadłość?

Zawsze więc przy przygotowanej likwidacji pojawia się konieczność oszacowania kwoty, jaką potencjalnie można by uzyskać w ramach sprzedaży majątku upadłego w postępowaniu upadłościowym oraz kosztów związanych z prowadzeniem tego postępowania. W prowadzeniu tych szacunków trzeba odwoływać się zarówno do realiów rynkowych – w tym zwłaszcza do wartości przedsiębiorstwa dłużnika – jak i do uwarunkowań postępowania upadłościowego oraz wszelkich kosztów z nim związanych. Sąd nie powinien tu przede wszystkim zapominać, że często syndycy masy upadłościowej napotykają na spore trudności przy spieniężaniu majątku dłużnika, a długi czas trwania postępowania znacznie zwiększa jego koszty. Dlatego najczęściej przygotowana likwidacja jest po prostu lepszym rozwiązaniem.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA