REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Adwokat, Kancelaria KPLM oraz Księgowość Warszawa KDS
pracownik, spółka, dokumenty
W jaki sposób założyć spółkę z o.o. – przez S24 czy z udziałem notariusza?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja nowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością może zostać dokonana na dwa sposoby: poprzez system S24 lub przy udziale notariusza z umową w formie aktu notarialnego. W obu tych przypadkach wniosek o rejestrację spółki składany jest przez Internet, odpowiednio w S24 lub przez Portal Rejestrów Sądowych. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety.

Rejestracja spółki z o.o. przez S24

Rejestracja spółki przez S24 będzie najlepszym wyborem w większości przypadków. Główny jej atut to oszczędność kosztów, nie tylko przy samym procesie zakładania spółki, ale także w normalnej działalności. Wspólnicy nie muszą sporządzać umowy spółki w formie aktu notarialnego, a zatem ponosić kosztów notariusza i późniejszych wypisów. Późniejsze zmiany umowy spółki w dużej liczbie przypadków mogą zostać dokonane przez ten system, bez aktu notarialnego. Podobnie tańsza jest sprzedaż udziałów, gdyż nie trzeba uzyskiwać płatnego poświadczenia podpisów przez notariusza. Nadto, opłata sądowa za rejestrację w s24 to kwota niższa niż w drugim sposobie.

REKLAMA

REKLAMA

Inną zaletę systemu S24 stanowi szybkość działania. Wspólnicy nie muszą spotykać się w jednym miejscu u notariusza, lecz mogą działać zdalnie, zarówno przy zakładaniu spółki, jak i przy sprzedaży udziałów, czy też wprowadzaniu zmian w spółce.

Główna wada S24 to pewne ograniczenia w zakresie możliwości kształtowania umowy spółki, wspólnicy mają możliwość wyboru określonych wariantów tej umowy, natomiast nie mogą dowolnie kształtować jej brzmienia. Jednak, w większości przypadków takie rozwiązanie jest absolutnie wystarczające.

Rejestracja spółki z o.o. z udziałem notariusza

Odnośnie spółki z o.o., w której umowa przyjmuje postać aktu notarialnego, główną jej zaletą jest możliwość wprowadzania własnych postanowień umownych, oczywiście ograniczona przepisami prawa i istotą stosunku prawnego, jakim jest spółka z o.o.

REKLAMA

Przy umowie w akcie notarialnym można wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, pozwalający na wypłatę pieniędzy ze spółki, jednak obecnie stosowanie tego rozwiązania wiąże się z ryzykiem zakwestionowania tego typu postanowień i koniecznością dopłaty z tytułu świadczeń publicznoprawnych, których uiszczenie zostało ominięte poprzez zastosowanie powtarzających się świadczeń niepieniężnych. Jeżeli wspólnicy zamierzają wnieść wkład niepieniężnych (aport), to muszą zawrzeć umowę spółki w formie aktu notarialnego. Przy tym należy mieć na uwadze, że wniesienie aportu często powiązane jest z koniecznością zapłaty podatku dochodowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W znacznej większości przypadków, umowy w formie aktu notarialnego nie są dostosowane do indywidualnej sytuacji wspólników, często stanowią skopiowany gotowy tekst. W wielu sytuacjach cechują się powieleniem przepisów kodeksu spółek handlowych, które i tak miałaby zastosowanie bez ich powtarzania w treści umowy. Często wspólnicy nie rozumieją postanowień tego typu umów, a w związku z tym ich nie przestrzegają, co de facto oznacza, że zostały wprowadzone zbędne formalności.

Głównymi wadami spółki z notariuszem są koszty jej utworzenie i działalności, a także znaczne ograniczenie szybkości działania, niedostosowane do nowoczesnego świata, które nie pozwala działać sprawnie szybko i zdalnie, jak w S24.

O czym jeszcze pamiętać przy wyborze metody rejestracji spółki z o.o.?

Bez względu na wybór metody rejestracji spółki z o.o., osoba jej dokonująca powinna mieć pewną wiedzę, gdyż samo skuteczne założenie spółki nie oznacza, że nie popełniono gdzieś błędów. Nie wystarczy tylko posiadać umiejętność wypełnienia wniosku, czy dokumentów, czy też wiedzieć, gdzie „kliknąć”, lecz konieczna jest znajomość prawa spółek, a czasami również innych dziedzin, tak, aby dostosować kształt danej spółki do sytuacji jej wspólników.

Gdy korzystamy z usług kogoś, kto zawodowo rejestruje spółki z o.o., to należy mieć świadomość, że ta osoba lub podmiot, który reprezentuje, powinny posiadać wpis w Rejestrze działalności na rzecz spółek lub trustów. Ten rejestr jest dostępny pod linkiem: https://www.slaskie.kas.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=8664321f-dfe8-40d7-9424-d15fba08c2f3&groupId=3559133

Z obowiązku uzyskania wpisu do tego rejestru zwolnieni są adwokaci i radcowie prawni.

Więcej na ten i podobne tematy przeczytasz w majowym Poradniku Gazety Prawnej „Instrukcja obsługi spółki z o.o.”.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA