REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wstępem do działalności gospodarczej jest zarejestrowanie jej w CEIDG
Wstępem do działalności gospodarczej jest zarejestrowanie jej w CEIDG
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

CEIDG ma na celu gromadzenie i udostępnianie danych o przedsiębiorcach, co ułatwia zarówno założenie, jak i późniejsze zarządzanie firmą. Jak wygląda proces wpisu do CEIDG i co trzeba wiedzieć przed jego dokonaniem?

REKLAMA

REKLAMA

CEIDG: po co jest centralny rejestr przedsiębiorców

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, to elektroniczny rejestr publiczny, który służy do ewidencjonowania jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek cywilnych w Polsce. CEIDG to kluczowe narzędzie dla przedsiębiorców, które umożliwia m.in. założenie firmy, aktualizację danych, a także zawieszenie lub zamknięcie działalności bez wychodzenia z domu.
Dzięki systemowi CEIDG przedsiębiorcy mają dostęp do publicznych informacji na temat innych firm, co jest niezbędne w obrocie gospodarczym. Rejestr jest jawny, a dane w nim zawarte są dostępne bezpłatnie dla każdego obywatela.

– Zanim przedsiębiorca zarejestruje działalność warto skonsultować się z księgowym, który pomoże wybrać optymalny i dozwolony dla danego przedsiębiorcy sposób opodatkowania – radzi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl.
– Wybrana forma może być zmieniona dopiero z początkiem kolejnego roku, więc warto to przeanalizować na samym początku. Księgowy z pewnością pomoże także podjąć decyzję w zasadności rejestracji do VAT oraz wypełnić formularz rejestrowy do CEIDG – dodaje.

CEIDG funkcjonuje w oparciu o zasadę domniemania prawdziwości danych.
– Oznacza to, że wpisane do rejestru informacje uznaje się za zgodne z rzeczywistością, chyba że dowiedzione zostanie inaczej – wyjaśnia ekspertka Systim.pl>
– Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorcy dbali o aktualność danych swojej firmy. W przypadku podania fałszywych informacji grożą surowe konsekwencje prawne, w tym kara grzywny lub ograniczenia wolności – przestrzega.

REKLAMA

Rejestr CEIDG jest także narzędziem dostępnym dla każdego obywatela. Dzięki jawności wpisów, każdy zainteresowany może sprawdzić informacje o przedsiębiorcach, co ułatwia ocenę potencjalnych kontrahentów i redukuje ryzyko w obrocie gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CEIDG: co trzeba wiedzieć o trybie składania wniosków

Wniosek do CEIDG można złożyć na trzy sposoby.
Najwygodniejszą opcją jest złożenie wniosku online, bez konieczności wizyty w urzędzie. Wymaga to jednak posiadania Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Wniosek można złożyć także w dowolnym urzędzie miasta, gminy lub dzielnicy z wypełnionym formularzem CEIDG-1.
Także pocztą, wtedy wymaga on jednak notarialnego poświadczenia podpisu.
Złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest bezpłatne, a wpis dokonywany jest nie później niż następnego dnia roboczego po złożeniu wniosku.

– Wiele biur rachunkowych oferuje pomoc przy wypełnieniu wniosku rejestracyjnego, jak i aktualizującego do CEIDG – mówi Beata Tęgowska.
– Dodatkowo udzielenie pełnomocnictwa przez przedsiębiorcę skutkować może w przyszłości możliwością dokonywania wszelkich zmian aktualizujących w rejestrze przez pełnomocnika bez zaangażowania przedsiębiorcy – dodaje ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl

Warto zaznaczyć, że nie zawsze podatnik ma obowiązek zgłoszenia działalności do CEIDG.
– Dotyczy to osób fizycznych, które osiągają przychody z niektórych rodzajów sprzedaży w kwocie nieprzekraczającej 75% minimalnego wynagrodzenia miesięcznie – zaznacza ekspertka.
– Przekroczenie tej wartości przez osoby prowadzące tzw. działalność nierejestrowaną skutkuje obowiązkiem rejestracji w ewidencji działalności gospodarczych ze wszystkimi tego konsekwencjami – informuje.

CEIDG: jakie dane są niezbędne do wpisu?

Aby dokonać wpisu do CEIDG, przedsiębiorca musi przygotować szereg danych. Oprócz podstawowych informacji, takich jak imię, nazwisko, PESEL (jeśli został nadany), wymagane są także imiona rodziców, data i miejsca urodzenia oraz rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości (np. dowód osobisty, paszport, mDowód).
Oprócz tego w trakcie wpisu do CEIDG należy wpisać obywatelstwo wraz ze wszystkimi posiadanymi narodowościami, numer NIP i REGON (jeśli zostały nadane), adres zamieszkania i adresy związane z działalnością gospodarczą, nazwę działalności, która musi zawierać imię i nazwisko właściciela, a także skróconą nazwę firmy, kody PKD określające zakres działalności firmy, czy liczbę pracowników oraz datę rozpoczęcia działalności.

Wpisując dane do CEIDG, przedsiębiorca składa także oświadczenie o braku zakazu prowadzenia działalności gospodarczej oraz o posiadaniu tytułu własności do nieruchomości, na których prowadzona będzie działalność.

CEIDG: jak korzystać z rejestru na co dzień

CEIDG nie służy tylko do samej rejestracji działalności. Składając wniosek o wpis do rejestru, przedsiębiorca może również złożyć oświadczenie o formie opodatkowania dochodów (np. skala podatkowa, podatek liniowy).
Oprócz tego w CEIDG można zgłosić się jako płatnik składek do ZUS, a także zgłosić członków rodziny do ubezpieczenia.
Dodatkowo poprzez CEIDG można podać informacje o rachunkach bankowych związanych z działalnością gospodarczą, czy wskazać pełnomocnika, który będzie reprezentować przedsiębiorcę w sprawach związanych z działalnością, z wyjątkiem spraw podatkowych.

CEIDG umożliwia także łatwą aktualizację danych firmy, co jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy.
Przedsiębiorcy, którzy chcą zmienić np. adres działalności czy nazwę firmy, mogą to zrobić za pośrednictwem platformy biznes.gov.pl, korzystając z Profilu Zaufanego lub e-dowodu.

Obowiązki przedsiębiorcy gdy jest wpisany do CEIDG

Po zarejestrowaniu firmy w CEIDG, przedsiębiorca zostaje automatycznie zarejestrowany w ZUS, jako płatnik składek oraz w urzędzie skarbowym jako podatnik.
W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności należy zgłosić się do ZUS, jako ubezpieczony.
Jeśli działalność będzie opodatkowana VAT, trzeba także dokonać rejestracji na formularzu VAT-R najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie sprzedaży towarów lub usług.
Warto także pamiętać o dodatkowych formalnościach, takich jak uzyskanie koncesji, zezwolenia lub licencji, jeśli rodzaj działalności tego wymaga.

Informacje zgłoszone pierwotnie do CEIDG mogą zmienić się w okresie prowadzenia działalności.
– Zmiany te dotyczyć mogą zarówno adresu związanego z miejscem prowadzania działalności, jak i wyboru formy opodatkowania, czy zgłoszenie pełnomocnika. Wszystkie możemy aktualizować poprzez złożenie wniosku o zmianę danych – podkreśla Beata Tęgowska.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA