REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Indywidualna działalność gospodarcza: jak dokonać pierwszego i kolejnych wpisów do CEIDG

Wstępem do działalności gospodarczej jest zarejestrowanie jej w CEIDG
Wstępem do działalności gospodarczej jest zarejestrowanie jej w CEIDG
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Rejestracja działalności gospodarczej w Polsce wiąże się z obowiązkiem dokonania wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Jest to podstawowy rejestr dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz wspólników spółek cywilnych.

CEIDG ma na celu gromadzenie i udostępnianie danych o przedsiębiorcach, co ułatwia zarówno założenie, jak i późniejsze zarządzanie firmą. Jak wygląda proces wpisu do CEIDG i co trzeba wiedzieć przed jego dokonaniem?

REKLAMA

REKLAMA

CEIDG: po co jest centralny rejestr przedsiębiorców

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, to elektroniczny rejestr publiczny, który służy do ewidencjonowania jednoosobowych działalności gospodarczych i spółek cywilnych w Polsce. CEIDG to kluczowe narzędzie dla przedsiębiorców, które umożliwia m.in. założenie firmy, aktualizację danych, a także zawieszenie lub zamknięcie działalności bez wychodzenia z domu.
Dzięki systemowi CEIDG przedsiębiorcy mają dostęp do publicznych informacji na temat innych firm, co jest niezbędne w obrocie gospodarczym. Rejestr jest jawny, a dane w nim zawarte są dostępne bezpłatnie dla każdego obywatela.

– Zanim przedsiębiorca zarejestruje działalność warto skonsultować się z księgowym, który pomoże wybrać optymalny i dozwolony dla danego przedsiębiorcy sposób opodatkowania – radzi Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl.
– Wybrana forma może być zmieniona dopiero z początkiem kolejnego roku, więc warto to przeanalizować na samym początku. Księgowy z pewnością pomoże także podjąć decyzję w zasadności rejestracji do VAT oraz wypełnić formularz rejestrowy do CEIDG – dodaje.

CEIDG funkcjonuje w oparciu o zasadę domniemania prawdziwości danych.
– Oznacza to, że wpisane do rejestru informacje uznaje się za zgodne z rzeczywistością, chyba że dowiedzione zostanie inaczej – wyjaśnia ekspertka Systim.pl>
– Dlatego tak ważne jest, aby przedsiębiorcy dbali o aktualność danych swojej firmy. W przypadku podania fałszywych informacji grożą surowe konsekwencje prawne, w tym kara grzywny lub ograniczenia wolności – przestrzega.

REKLAMA

Rejestr CEIDG jest także narzędziem dostępnym dla każdego obywatela. Dzięki jawności wpisów, każdy zainteresowany może sprawdzić informacje o przedsiębiorcach, co ułatwia ocenę potencjalnych kontrahentów i redukuje ryzyko w obrocie gospodarczym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

CEIDG: co trzeba wiedzieć o trybie składania wniosków

Wniosek do CEIDG można złożyć na trzy sposoby.
Najwygodniejszą opcją jest złożenie wniosku online, bez konieczności wizyty w urzędzie. Wymaga to jednak posiadania Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego.
Wniosek można złożyć także w dowolnym urzędzie miasta, gminy lub dzielnicy z wypełnionym formularzem CEIDG-1.
Także pocztą, wtedy wymaga on jednak notarialnego poświadczenia podpisu.
Złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest bezpłatne, a wpis dokonywany jest nie później niż następnego dnia roboczego po złożeniu wniosku.

– Wiele biur rachunkowych oferuje pomoc przy wypełnieniu wniosku rejestracyjnego, jak i aktualizującego do CEIDG – mówi Beata Tęgowska.
– Dodatkowo udzielenie pełnomocnictwa przez przedsiębiorcę skutkować może w przyszłości możliwością dokonywania wszelkich zmian aktualizujących w rejestrze przez pełnomocnika bez zaangażowania przedsiębiorcy – dodaje ekspertka ds. księgowości oraz kadr i płac w Systim.pl

Warto zaznaczyć, że nie zawsze podatnik ma obowiązek zgłoszenia działalności do CEIDG.
– Dotyczy to osób fizycznych, które osiągają przychody z niektórych rodzajów sprzedaży w kwocie nieprzekraczającej 75% minimalnego wynagrodzenia miesięcznie – zaznacza ekspertka.
– Przekroczenie tej wartości przez osoby prowadzące tzw. działalność nierejestrowaną skutkuje obowiązkiem rejestracji w ewidencji działalności gospodarczych ze wszystkimi tego konsekwencjami – informuje.

CEIDG: jakie dane są niezbędne do wpisu?

Aby dokonać wpisu do CEIDG, przedsiębiorca musi przygotować szereg danych. Oprócz podstawowych informacji, takich jak imię, nazwisko, PESEL (jeśli został nadany), wymagane są także imiona rodziców, data i miejsca urodzenia oraz rodzaj, seria i numer dokumentu tożsamości (np. dowód osobisty, paszport, mDowód).
Oprócz tego w trakcie wpisu do CEIDG należy wpisać obywatelstwo wraz ze wszystkimi posiadanymi narodowościami, numer NIP i REGON (jeśli zostały nadane), adres zamieszkania i adresy związane z działalnością gospodarczą, nazwę działalności, która musi zawierać imię i nazwisko właściciela, a także skróconą nazwę firmy, kody PKD określające zakres działalności firmy, czy liczbę pracowników oraz datę rozpoczęcia działalności.

Wpisując dane do CEIDG, przedsiębiorca składa także oświadczenie o braku zakazu prowadzenia działalności gospodarczej oraz o posiadaniu tytułu własności do nieruchomości, na których prowadzona będzie działalność.

CEIDG: jak korzystać z rejestru na co dzień

CEIDG nie służy tylko do samej rejestracji działalności. Składając wniosek o wpis do rejestru, przedsiębiorca może również złożyć oświadczenie o formie opodatkowania dochodów (np. skala podatkowa, podatek liniowy).
Oprócz tego w CEIDG można zgłosić się jako płatnik składek do ZUS, a także zgłosić członków rodziny do ubezpieczenia.
Dodatkowo poprzez CEIDG można podać informacje o rachunkach bankowych związanych z działalnością gospodarczą, czy wskazać pełnomocnika, który będzie reprezentować przedsiębiorcę w sprawach związanych z działalnością, z wyjątkiem spraw podatkowych.

CEIDG umożliwia także łatwą aktualizację danych firmy, co jest obowiązkiem każdego przedsiębiorcy.
Przedsiębiorcy, którzy chcą zmienić np. adres działalności czy nazwę firmy, mogą to zrobić za pośrednictwem platformy biznes.gov.pl, korzystając z Profilu Zaufanego lub e-dowodu.

Obowiązki przedsiębiorcy gdy jest wpisany do CEIDG

Po zarejestrowaniu firmy w CEIDG, przedsiębiorca zostaje automatycznie zarejestrowany w ZUS, jako płatnik składek oraz w urzędzie skarbowym jako podatnik.
W ciągu 7 dni od rozpoczęcia działalności należy zgłosić się do ZUS, jako ubezpieczony.
Jeśli działalność będzie opodatkowana VAT, trzeba także dokonać rejestracji na formularzu VAT-R najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie sprzedaży towarów lub usług.
Warto także pamiętać o dodatkowych formalnościach, takich jak uzyskanie koncesji, zezwolenia lub licencji, jeśli rodzaj działalności tego wymaga.

Informacje zgłoszone pierwotnie do CEIDG mogą zmienić się w okresie prowadzenia działalności.
– Zmiany te dotyczyć mogą zarówno adresu związanego z miejscem prowadzania działalności, jak i wyboru formy opodatkowania, czy zgłoszenie pełnomocnika. Wszystkie możemy aktualizować poprzez złożenie wniosku o zmianę danych – podkreśla Beata Tęgowska.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA