Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu dłużnik. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące dłużnik.
Bezpieczna współpraca z nową firmą - poznaj zasady
Aktualizacja: 10.08.2020
Współpraca z nowym kontrahentem może być ryzykowna. Warto wiedzieć,, jak zmniejszyć te ryzyko, gdzie szukać bezpłatnych danych o innych firmach i kiedy warto zapłacić za informacje. »
Przybywa zaległych płatności i niesolidnych dłużników
Aktualizacja: 27.07.2020
Ponad 3 mln Polaków ma zaległe płatności. Tylko od początku roku zaległości podwyższyły się o ponad 3,2 mld zł, a liczba dłużników o ponad 67 tys. osób. »
Aktualizacja: 03.04.2020
Okoliczności pandemii koronawirusa nie wpływają na bezwzględne terminy i warunki upadłości. Warto pamiętać, iż ogłoszenie upadłości przez przedsiębiorcę jest nie tyle jego uprawnieniem, co przede wszystkim obowiązkiem. »
Komornicy umożliwiają zmiany w spłatach długu osobom dotkniętym skutkami epidemii
Aktualizacja: 23.03.2020
Komornicy umożliwiają dłużnikom, których dotknęły skutki epidemii, ustalenie nowych zasad regulacji należności - poinformował PAP rzecznik komorników Krzysztof Pietrzyk. Jeśli twoja sytuacja uległa zmianie w związku z koronawirusem, to nie bój się komornika, zadzwoń do niego - zaapelował. »
Jak bronić się przed niesolidnymi dłużnikami i unikać przeterminowanych należności
Aktualizacja: 03.10.2019
Przeterminowane, czy opóźnione płatności są znaczącym problemem gospodarki, który dotyka zarówno większe firmy, jak i tych mniejszych przedsiębiorców. Niepłacący na czas klienci i kontrahenci są problemem już dla 6 na 10 firm w Polsce. Początkowo jedna, dwie nieopłacone faktury nie niosą ze sobą negatywnych skutków, ale w dłuższym czasie konsekwencje zatorów płatniczych potrafią być bardzo dotkliwe dla firm. To z kolei przekłada się na brak środków na bieżącą działalność, rozwój czy inwestowanie w nowe technologie oraz zatrudnianie nowych pracowników, a w przypadku firm w najcięższej sytuacji – nawet wypadnięcie z rynku. »
Otwarcie postępowania upadłościowego a ochrona dłużnika przed egzekucją
Aktualizacja: 03.07.2019
Zabezpieczenie majątku niewypłacalnego dłużnika, wobec którego sąd upadłościowy postanowił ogłosić upadłość, jest kwestią kluczową zarówno w postępowaniu upadłościowym, jak i w postępowaniu restukturyzacyjnym. Możliwość wstrzymania toczących się egzekucji komorniczych ma ogromne znaczenie dla utrzymania majątku dłużnika, który ma stanowić masę upadłości lub bazę dla wykonywania postanowień przyszłego układu z wierzycielami. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że wstrzymanie działań egzekucyjnych przeciwko dłużnikowi może stanowić również szansę na dalsze prowadzenie przedsiębiorstwa. »
Kiedy korygować VAT odliczony z niezapłaconej faktury w 2019 r. - instrukcja dla dłużnika
Aktualizacja: 27.01.2019
Od 1 stycznia 2019 r. został skrócony ze 150 do 90 dni termin, w którym należy dokonać korekty odliczonego VAT z niezapłaconej faktury. Oznacza to, że sprzedawca szybciej będzie musiał skorygować odliczony VAT wynikający z nieopłaconej faktury. »
Czyje dane trafią do Krajowego Rejestru Zadłużonych od 2019 r.
Aktualizacja: 10.12.2018
Od 1 lipca 2019 r. ma powstać Krajowy Rejestr Zadłużonych. Jego powstanie uderzy w nieuczciwych przedsiębiorców oraz dłużników alimentacyjnych. »
Rusza Rejestr Należności Publicznoprawnych
Aktualizacja: 18.06.2018
13 czerwca 2018 r. weszły w życie rozporządzenia Ministra Finansów dotyczące Rejestru Należności Publicznoprawnych (RNP). Co będzie można sprawdzić w rejestrze? »
Zmiany w przedawnieniu długów niekorzystne dla przedsiębiorców
Aktualizacja: 15.04.2018
Proponowane zmiany w przepisach dotyczących przedawnień roszczeń majątkowych będą w większym stopniu chronić dłużników. Eksperci ostrzegają, że może być to wykorzystywane przez grupę nieuczciwych konsumentów, którzy zyskają więcej narzędzi, by uniknąć spłaty zaległych zobowiązań. Takie zmiany mogą mieć poważne konsekwencje dla rynku. Najprawdopodobniej odczują je firmy zarządzające wierzytelnościami, przedsiębiorcy, którzy czekają na spłatę długów przez kontrahentów, oraz sami konsumenci, gdyż część produktów finansowych będzie trudniej dostępna i droższa – oceniają eksperci Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. »
Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej
Aktualizacja: 10.01.2018
Jak poinformował wiceminister sprawiedliwości Michał Woś projekt o upadłości konsumenckiej w najbliższym czasie trafi do konsultacji. Wprowadzi on nowy model tej upadłości. »
Opóźnienie w zapłacie faktury - dodatkowa kara
Aktualizacja: 04.12.2017
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 2013 roku o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, przedsiębiorcy mogą żądać równowartości 40 euro za opóźnienie w płatności choćby o jeden dzień. Kara jest niezależna od odsetek za zwłokę i innych sankcji. Jednak w praktyce firmy niezwykle rzadko po nią sięgają. Jak zauważa dr Marcin Radwan-Röhrenschef, wierzyciele walczą w ten sposób tylko z istotnymi opóźnieniami w zapłacie, w incydentalnej wymianie towarowej, a także w relatywnie drobnym obrocie. Zwykle nie chcą narażać się na pogorszenie relacji biznesowych czy nawet posądzenie o nadużycie prawa w przypadku drobnych kwot. »
Nowe przepisy wymierzone w kontrahentów opóźniających płatności
Aktualizacja: 27.11.2017
Ponad 61 proc. przedsiębiorców jest przekonanych, że nowe regulacje, wymierzone w firmy opóźniające płatności zadziałają mobilizująco i ograniczą problem zatorów płatniczych - wynika z badania BIG InfoMonitor. »
Zamieszczenie w rejestrze dłużników danych dłużnika
Aktualizacja: 17.11.2017
Zamieszczenie w rejestrze dłużników danych dłużnika, który uchylił się od zaspokojenia wierzytelności na skutek upływu terminu przedawnienia stanowi naruszenie dóbr osobistych zamieszczonego. »
Wezwanie dłużnika do zapłaty e-mailem
Aktualizacja: 14.11.2017
Będzie szybciej i prościej. Łatwiej dla wierzycieli i trudniej dla dłużników. 13 listopada weszła w życie znowelizowana Ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej i wymianie danych gospodarczych. Ma zapewnić bezpieczeństwo i sprawność obrotu handlowego w Polsce. Ważną zmianą będzie możliwość wezwania dłużnika do zapłaty e-mailem, a nie, jak dotychczas, tylko listem poleconym lub osobiście. Biura informacji gospodarczej poszerzą też zakres udostępnianych informacji o firmach i konsumentach oraz będą mogły tworzyć scoringi, czyli portrety wiarygodności finansowej klientów. »
HoReCa podsumowała rok – w 2020 zadłużenie branży wzrosło o 1/3
Nawet 70 tyś. zł dotacji na rozwój rekreacji