REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
windykacja długi przedsiębiorca firma odzyskiwanie długów komornik działalność windykacyjna należności
Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Etyka w windykacji zaległości

Choć wokół działalności windykacyjnej narosło wiele mitów – zarówno tych zasadnych, jak i mniej uzasadnionych – nie sposób zaprzeczyć, że jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. W rzeczywistości jej znaczenie wciąż rośnie w obliczu dynamicznych zmian gospodarczych. Dlaczego etyka w windykacji jest tak ważna? Jakie zasady powinny kierować firmami zajmującymi się odzyskiwaniem wierzytelności?

REKLAMA

REKLAMA

Współczesne podejście do windykacji opiera się na szacunku dla wszystkich stron zaangażowanych w proces. Powstanie zaległości nie uzasadnia traktowania dłużnika w sposób, który mógłby naruszać jego godność. Zrozumienie jego potrzeb oraz świadomość sytuacji emocjonalnej i finansowej są kluczowe w budowaniu długotrwałych, pozytywnych relacji, które przynoszą korzyści wszystkim stronom zaangażowanym w sprawę. Tego rodzaju podejście jest szczególnie istotne, gdy pracuje się z określoną grupą klientów, jak ma to miejsce w branży TSL.

- Nasi negocjatorzy doskonale zdają sobie sprawę z tego, że po drugiej stronie stoi człowiek, który potrzebuje wsparcia w rozwiązaniu swojego problemu płatniczego. Wieloletnia praktyka windykacyjna pokazała, że znacznie lepsze rezultaty można osiągnąć, wykazując się empatią i zrozumieniem, przy zachowaniu stanowczości i profesjonalizmu, niż poprzez koncentrowanie się wyłącznie na konsekwencjach nieuregulowania zaległości – podkreśla Jacek Dżumak z Pactus.eu.

Precyzyjnie określone zasady windykacji

Dłużnik ma prawo do rzetelnej i konkretnej informacji dotyczącej jego sytuacji finansowej. Powinien być świadomy potencjalnych konsekwencji prawnych i finansowych wynikających z opóźnienia w płatności, jednak sama informacja powinna być przekazana w sposób jasny i czytelny.

REKLAMA

- Unikamy posługiwania się terminologią, która może brzmieć profesjonalnie, ale jednocześnie stwarza ryzyko braku pełnego zrozumienia przekazywanych informacji. Robimy to, ponieważ wiemy, że kluczowym elementem osiągnięcia porozumienia jest otwarty dialog - tłumaczy Jacek Dżumak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Również współpraca pomiędzy firmą windykacyjną czy wierzycielem a dłużnikiem powinna opierać się na precyzyjnie określonych zasadach, które są wcześniej uzgodnione przez wszystkie strony. Przestrzeganie tych ustaleń, niezależnie od tego, czy mają one formę ustną, czy pisemną, jest fundamentem budowania wzajemnego zaufania. Wierzyciel, na etapie rozpoczęcia procesu windykacyjnego, powinien mieć pełną świadomość związanych z nim kosztów. Umowa regulująca świadczenie usług windykacyjnych powinna być klarowna i zrozumiała dla obu stron, wolna od ukrytych zapisów, które mogłyby okazać się niekorzystne dla usługobiorcy.

Wszystkie działania windykacyjne zgodne z przepisami prawa

Wszystkie działania podejmowane przez firmy windykacyjne muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. W Polsce regulacje dotyczące windykacji są szczególnie restrykcyjne, a firmy windykacyjne zobowiązane są do przestrzegania zasad ochrony danych osobowych, przepisów prawa cywilnego oraz norm specyficznych dla poszczególnych branż.

W związku z tym, wybierając firmę windykacyjną, warto rozważyć współpracę z podmiotem wyspecjalizowanym w dochodzeniu należności w konkretnej branży. Zrozumienie specyficznych wymagań prawnych danego sektora może mieć kluczowe znaczenie dla skuteczności odzyskiwania środków od kontrahentów.

Dopasowanie windykacji do klienta

Windykacja powinna być elastycznie dopasowana do sytuacji finansowej oraz moralności płatniczej dłużnika. Znajomość jego dotychczasowych zachowań płatniczych umożliwia zastosowanie odpowiednich narzędzi windykacyjnych, które będą adekwatne do okoliczności. Wdrażanie działań prawnych, które są zwykle stosowane wobec dłużników opóźniających płatności w sposób uporczywy, jest nieuzasadnione w przypadku osoby, która dotychczas wykazywała dobrą moralność płatniczą, a opóźnienie wynika z nieprzewidzianych okoliczności.

- W Pactus.eu każdy dłużnik ma przypisanego jednego negocjatora, który prowadzi jego sprawy od początku do końca. Takie podejście zapewnia głębszą wiedzę o sytuacji klienta, umożliwia budowanie długofalowych relacji oraz sprawia, że ewentualne sankcje są stosowane jedynie w ostateczności, zawsze uwzględniając całościowy obraz dotychczasowej współpracy między windykatorem a dłużnikiem - wskazuje Jacek Dżumak.

Źródło:

Pactus.eu

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA