REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zalety wywiadu gospodarczego

 Kancelaria Effect
Kancelaria Effect z Krakowa zajmuje się dochodzeniem odszkodowań komunikacyjnych i powypadkowych na terenie całego kraju
Zalety wywiadu gospodarczego
Zalety wywiadu gospodarczego

REKLAMA

REKLAMA

Wywiad gospodarczy pozwala zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorców sprzedających swoje towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. W takiej sytuacji wywiad gospodarczy pozwoli sprawdzić czy kontrahent jest zadłużony, czy niewypłacalny.

Szukanie nowych rynków zbytu na towary i usługi to priorytet dla wielu przedsiębiorców. Każdy nowy kontrahent, to potencjalnie dodatkowy dochód dla firmy, a przecież w prowadzeniu działalności gospodarczej chodzi właśnie o to, by przynosiła ona zyski. Prowadzenie działalności gospodarczej bywa jednak ryzykowne. Nie każdy kontrahent jest bowiem rzetelnym płatnikiem. Czasem wynika to ze zwykłej nieuczciwości, czasem z innych względów. Bez względu na powody, brak terminowej płatności jest jednak zawsze problemem dla przedsiębiorcy. Dlatego też, niezależnie od branży i wielkości firmy warto sprawdzać wiarygodność potencjalnego partnera handlowego.Taką możliwość daje wywiad gospodarczy.

REKLAMA

Zobacz: Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Wywiad gospodarczy jest usługą pozwalającą zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy, to przede wszystkim przedsiębiorców sprzedających swe towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. Jest to najczęściej spotykana w obrocie gospodarczym, a jednocześnie najbardziej ryzykowna dla sprzedającego lub usługodawcy, forma współpracy handlowej. Z płatnościami nie będzie miał bowiem problemów przedsiębiorca sprzedający towar za gotówkę lub też za przedpłatą. Jedynie przy transakcjach z odroczonym terminem płatności istnieje ryzyko nie uzyskania zapłaty w terminie, pomimo dostarczenia towaru lub wykonania usługi. Dlatego właśnie przy sprzedaży z odroczonym terminem płatności warto sprawdzać czy kontrahent, któremu udzielamy kredytu kupieckiego nie jest poważnie zadłużony lub nawet całkowicie niewypłacalny.

Zobacz też: Nowe sposoby dotarcia do dłużnika

Na czym polega wywiad gospodarczy?

Usługa wywiadu gospodarczego polega w szczególności na uzyskaniu oraz analizie informacji dotyczących sytuacji prawnej i finansowej wskazanego przedsiębiorcy. Raporty gospodarcze zawierają zazwyczaj najważniejsze informacje o kontrahencie, takie jak np.: dane rejestrowe i teleadresowe przedsiębiorstwa, zakres jego działalności, strukturę kapitałową, personalia członków zarządu i udziałowców, powiązania osobowe i kapitałowe z innymi podmiotami, informacje o zaległościach finansowych, postępowaniach egzekucyjnych oraz postępowaniach windykacyjnych, majątek ruchomy i nieruchomy. Dane te uzyskiwane są z rejestrów sądowych i urzędowych (KRS, rejestr REGON, CEIDG), raportów i sprawozdań finansowe publikowane przez przedsiębiorstwa oraz innych źródeł (np. Internet, biura informacji gospodarczej, osobiste wizyty w siedzibie kontrahenta, wywiad środowiskowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

REKLAMA

Prawidłowo przeprowadzony wywiad gospodarczy pozwala ograniczyć ryzyko zawierania umów z nierzetelnymi lub niewypłacalnymi kontrahentami, a tym samym uniknąć kosztów oraz czasu poświęconego na późniejszą windykację należności lub prowadzenie postępowań sądowych i egzekucyjnych.

Wywiadu gospodarczego nie można utożsamiać z nielegalnym szpiegostwem gospodarczym. Jego celem nie jest bowiem uzyskanie w sposób nielegalny tajemnic handlowych konkurencyjnego przedsiębiorstwa, lecz zbadanie - wyłącznie za pomocą legalnych środków - wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta.

Zobacz: Skarga na czynności komornika a obowiązki wierzyciela

Kiedy potrzebny wywiad?

Tak jak wspomniano powyżej, wywiad gospodarczy z reguły stosuje się do nowych i nieznanych partnerów handlowych, można go jednak użyć także w stosunku do znanych kontrahentów, którzy zaczęli wykazywać pogorszenie dyscypliny płatniczej. W niektórych branżach, szczególnie narażonych na problemy z nieterminowymi płatnościami, takich jak np. branża budowlana, warto cyklicznie sprawdzać stałych kontrahentów, nawet gdy nic nie wskazuje na to, by mogli oni mieć problemy finansowe. Wystarczy bowiem jedna nieudana inwestycja lub też jeden nieuczciwy kontrahent, by prężnie działająca firma z rzetelnego płatnika zamieniła się w bankruta.

Na koniec warto zauważyć, że informacje uzyskane w ramach wywiadu gospodarczego mogą być również bardzo przydatne na etapie ewentualnej egzekucji komorniczej, prowadzonej względem niewypłacalnego kontrahenta.

Zobacz: W jakiej kolejności są zaspokajani wierzyciele?

Autor: Rafał Latos – Prawnik

Kancelaria Effect

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA