REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zalety wywiadu gospodarczego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Kancelaria Effect
Kancelaria Effect z Krakowa zajmuje się dochodzeniem odszkodowań komunikacyjnych i powypadkowych na terenie całego kraju
Zalety wywiadu gospodarczego
Zalety wywiadu gospodarczego

REKLAMA

REKLAMA

Wywiad gospodarczy pozwala zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy to w szczególności przedsiębiorców sprzedających swoje towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. W takiej sytuacji wywiad gospodarczy pozwoli sprawdzić czy kontrahent jest zadłużony, czy niewypłacalny.

Szukanie nowych rynków zbytu na towary i usługi to priorytet dla wielu przedsiębiorców. Każdy nowy kontrahent, to potencjalnie dodatkowy dochód dla firmy, a przecież w prowadzeniu działalności gospodarczej chodzi właśnie o to, by przynosiła ona zyski. Prowadzenie działalności gospodarczej bywa jednak ryzykowne. Nie każdy kontrahent jest bowiem rzetelnym płatnikiem. Czasem wynika to ze zwykłej nieuczciwości, czasem z innych względów. Bez względu na powody, brak terminowej płatności jest jednak zawsze problemem dla przedsiębiorcy. Dlatego też, niezależnie od branży i wielkości firmy warto sprawdzać wiarygodność potencjalnego partnera handlowego.Taką możliwość daje wywiad gospodarczy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: Czym jest firma? Ochrona firmy – cz. I

Wywiad gospodarczy jest usługą pozwalającą zminimalizować ryzyko poniesienia strat finansowych na etapie pozyskiwania nowych kontrahentów. Dotyczy, to przede wszystkim przedsiębiorców sprzedających swe towary lub usługi z odroczonym terminem płatności. Jest to najczęściej spotykana w obrocie gospodarczym, a jednocześnie najbardziej ryzykowna dla sprzedającego lub usługodawcy, forma współpracy handlowej. Z płatnościami nie będzie miał bowiem problemów przedsiębiorca sprzedający towar za gotówkę lub też za przedpłatą. Jedynie przy transakcjach z odroczonym terminem płatności istnieje ryzyko nie uzyskania zapłaty w terminie, pomimo dostarczenia towaru lub wykonania usługi. Dlatego właśnie przy sprzedaży z odroczonym terminem płatności warto sprawdzać czy kontrahent, któremu udzielamy kredytu kupieckiego nie jest poważnie zadłużony lub nawet całkowicie niewypłacalny.

Zobacz też: Nowe sposoby dotarcia do dłużnika

REKLAMA

Na czym polega wywiad gospodarczy?

Usługa wywiadu gospodarczego polega w szczególności na uzyskaniu oraz analizie informacji dotyczących sytuacji prawnej i finansowej wskazanego przedsiębiorcy. Raporty gospodarcze zawierają zazwyczaj najważniejsze informacje o kontrahencie, takie jak np.: dane rejestrowe i teleadresowe przedsiębiorstwa, zakres jego działalności, strukturę kapitałową, personalia członków zarządu i udziałowców, powiązania osobowe i kapitałowe z innymi podmiotami, informacje o zaległościach finansowych, postępowaniach egzekucyjnych oraz postępowaniach windykacyjnych, majątek ruchomy i nieruchomy. Dane te uzyskiwane są z rejestrów sądowych i urzędowych (KRS, rejestr REGON, CEIDG), raportów i sprawozdań finansowe publikowane przez przedsiębiorstwa oraz innych źródeł (np. Internet, biura informacji gospodarczej, osobiste wizyty w siedzibie kontrahenta, wywiad środowiskowy).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Koszty związane z dochodzeniem wierzytelności od dłużników

Prawidłowo przeprowadzony wywiad gospodarczy pozwala ograniczyć ryzyko zawierania umów z nierzetelnymi lub niewypłacalnymi kontrahentami, a tym samym uniknąć kosztów oraz czasu poświęconego na późniejszą windykację należności lub prowadzenie postępowań sądowych i egzekucyjnych.

Wywiadu gospodarczego nie można utożsamiać z nielegalnym szpiegostwem gospodarczym. Jego celem nie jest bowiem uzyskanie w sposób nielegalny tajemnic handlowych konkurencyjnego przedsiębiorstwa, lecz zbadanie - wyłącznie za pomocą legalnych środków - wiarygodności płatniczej potencjalnego kontrahenta.

Zobacz: Skarga na czynności komornika a obowiązki wierzyciela

Kiedy potrzebny wywiad?

Tak jak wspomniano powyżej, wywiad gospodarczy z reguły stosuje się do nowych i nieznanych partnerów handlowych, można go jednak użyć także w stosunku do znanych kontrahentów, którzy zaczęli wykazywać pogorszenie dyscypliny płatniczej. W niektórych branżach, szczególnie narażonych na problemy z nieterminowymi płatnościami, takich jak np. branża budowlana, warto cyklicznie sprawdzać stałych kontrahentów, nawet gdy nic nie wskazuje na to, by mogli oni mieć problemy finansowe. Wystarczy bowiem jedna nieudana inwestycja lub też jeden nieuczciwy kontrahent, by prężnie działająca firma z rzetelnego płatnika zamieniła się w bankruta.

Na koniec warto zauważyć, że informacje uzyskane w ramach wywiadu gospodarczego mogą być również bardzo przydatne na etapie ewentualnej egzekucji komorniczej, prowadzonej względem niewypłacalnego kontrahenta.

Zobacz: W jakiej kolejności są zaspokajani wierzyciele?

Autor: Rafał Latos – Prawnik

Kancelaria Effect

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA