REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy mają problem z odzyskiwaniem długów

Subskrybuj nas na Youtube
Najmniejsze firmy mają problem z egzekwowaniem długów/Fot. Fotolia
Najmniejsze firmy mają problem z egzekwowaniem długów/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Najmniejsze słabo radzą sobie z odzyskiwaniem długów, bowiem na opłacenie faktur muszą czekać średnio aż 4 miesiące. Z kolei największe firmy otrzymują przelewy po "zaledwie" dwóch i pół miesiąca - wynika z badania przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów.

Aż 84 proc. polskich firm ma problemy z egzekwowaniem należności od kontrahentów, a najgorzej radzą sobie z tym najmniejsze firm, które na opłacenie faktur muszą czekać średnio aż 4 miesiące - wskazują KRD oraz Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.

REKLAMA

Krajowy Rejestr Długów oraz Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce od sześciu lat prowadzą cykliczne badanie pt. „Portfel należności polskich przedsiębiorstw”, którego celem jest diagnozowanie sytuacji finansowej polskich firm.

Zobacz: Za niezapłaconą grzywnę wpis do rejestru długów

Najnowsze badanie przeprowadzono w lipcu br. na grupie 1418 przedsiębiorstw.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oceniając jego wyniki prezes KRD Adam Łącki stwierdził, że ostatni kwartał nie zawiódł naszych przedsiębiorców i przyniósł im dobrą koniunkturę. "Firmy, poza mikroprzedsiębiorstwami, są ogólnie zadowolone z tego, jak wyglądają ich finanse. Pojawiają się jednak sygnały, które powinny wzbudzić czujność polskiego biznesu, szczególnie jego najmniejszych graczy" - powiedział Łącki.

Jak dodał, z danych wynika, że łączne zadłużenie, jakie wobec najmniejszych uczestników rynku mają inne firmy wzrosło w ciągu ostatniego kwartału o 7 proc. do ponad 860 mln zł. "Firmy innej wielkości nie zanotowały takiego przyrostu wierzytelności, a średnie przedsiębiorstwa czekają na mniej pieniędzy niż w poprzednim kwartale" – podkreślił.

Redakcja poleca: Zmiany wprowadzone w zakresie podatku od towarów i usług od 1 lipca 2015 - Wyjaśnienia MF (PDF)

Z najnowszego badania wynika ponadto, że ze swojej sytuacji finansowej w ostatnim czasie najbardziej zadowolone były firmy małe, zatrudniające do 50-ciu pracowników. W grupie tych odsetek, które zanotowały wzrost dochodów (37,2 proc.) znacząco przewyższa te, które skarżą się na pogorszenie własnej sytuacji finansowej (9,7 proc.). Podobnie wygląda zestawienie w przypadku firm średnich i dużych - wskazują autorzy badania.

Zwracają jednak uwagę, że zupełnie inaczej wygląda sytuacja firm najmniejszych, zatrudniających do 9-ciu pracowników. W ich przypadku odsetek firm, które są niezadowolone z własnej sytuacji finansowej (18,4 proc.), niebezpiecznie zbliża się do odsetka tych, którym udało się utrzymać dobre wyniki (26,9 proc.).

Zobacz: Zwolnienie z długu a zgoda dłużnika

Co ciekawe w ocenie autorów badania mikrofirmy w najmniejszym stopniu narzekają na problemy z wyegzekwowaniem płatności od własnych kontrahentów, mimo że koszty związane z obsługą takich opóźnień w ich przypadku są nieporównywalnie wyższe od tych, jakie na ten cel wydają więksi przedsiębiorcy.

"Według naszego badania firmy największe przeznaczają średnio 2,4 proc. wszystkich kosztów na pokrycie strat i działania windykacyjne w związku z występującymi opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów. Dla mikrofirm koszt ten wynosi już prawie 8 proc. wszystkich wydatków. To bardzo dużo zwłaszcza, że przedsiębiorstwa te często współpracują z jednym, dwoma partnerami. Wynik ten sugerowałby więc, że są one często uzależnione od swoich dłużników" - wskazał szef KRD.

Zobacz: Pomoc "frankowiczom" - nowe kryteria projektu

"Brak płatności ze strony kontrahenta skutkować może nie tylko koniecznością ograniczania własnych inwestycji, ale również brakiem możliwości rozliczenia się w terminie z kolejnymi, współpracującymi z danym przedsiębiorstwem firmami" - dodał.

W badaniu czytamy, że takie zachowanie jest barierą w działalności dla 31,1 proc. wszystkich firm. Podobny odsetek odnotowano wśród najmniejszych przedsiębiorstw natomiast w przypadku firm średniej wielkości taki problem wskazało tylko 26,8 proc. badanych.

Zobacz również: Pomoc w zaciąganiu kredytów dla firm w programie COSME

Z zestawienia wynika ponadto, że aż 23 proc. faktur jakie wystawiają przedsiębiorcy nie jest płacona w terminie. Eksperci wyliczyli, że firmy na spłatę należności od kontrahentów czekają średnio 3 miesiące i 21 dni, czyli o 6 dni dłużej niż w poprzednim kwartale. W badaniu podkreślono, że najdłużej na zapłatę za faktury czekają najmniejsze firmy, bo aż 4 miesiące. Z kolei największe firmy otrzymują przelewy po "zaledwie" dwóch i pół miesiąca. (PAP)

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

REKLAMA