REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego sektor MŚP nie walczy o swoje należności?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrahenci bardzo często nie decydują się na konfrontację z Dłużnikiem, ponieważ obawiają się utraty relacji i tym samym źródła dochodów.
Kontrahenci bardzo często nie decydują się na konfrontację z Dłużnikiem, ponieważ obawiają się utraty relacji i tym samym źródła dochodów.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niemal 90% firm z sektora MŚP boryka się z problemem nieterminowych płatności i nie jest w stanie wyegzekwować zapłaty od swoich Dłużników. Niezapłacone na czas faktury VAT są główną przyczyną zatorów płatniczych.

Jak zadłużone są polskie firmy?

Opublikowane raporty Krajowego Rejestru Długów nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do fatalnego stanu finansów polskich firm po całym roku działalności w warunkach pandemii. Łączna kwota długów zarejestrowanych w KRD wynosiła na początku stycznia 2021 r. ponad 11 mld zł, a średnie zadłużenie Przedsiębiorcy zwiększyło się do 39 241 zł, czyli aż o 4329 zł w porównaniu do stanu w początkach roku 2020.

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom te rosnące długi nie są jednak wyłącznie efektem przedłużającej się pandemii koronawirusa czy wywołanego przez nią zastoju w gospodarce i obowiązujących restrykcji w zakresie działalności gospodarczej, choć oczywiście mają one ogromny wpływ na sytuację wielu Przedsiębiorców. Istotnym źródłem problemów finansowych polskich firm jest również niewielka skuteczność Przedsiębiorców w odzyskiwaniu swoich należności od niesolidnych Kontrahentów.

Widać wyraźnie, że oczekiwanie na zapłatę przez 30 dni i dłużej jest w naszym kraju niechlubnym standardem, do którego niektórzy przywykli tak bardzo, że wręcz uważają go za normę w rozliczeniach B2B. Jednak tak być nie powinno, a za wykonaną pracę należy płacić terminowo – wstydzić powinien się nie Kontrahent upominający się o należne mu pieniądze, a Dłużnik, który nie płaci zgodnie z umową.

Dlaczego przedsiębiorcy nie walczą o swoje pieniądze?

REKLAMA

Kontrahenci bardzo często nie decydują się na konfrontację z Dłużnikiem, ponieważ obawiają się utraty relacji i tym samym źródła dochodów. Warto jednak pamiętać, że zbyt długie oczekiwanie na zapłatę drastycznie zmniejsza szanse na odzyskanie zapłaty od Dłużnika. Według dostępnych statystyk po upływie 60 dni od terminu płatności podanego na fakturze prawdopodobieństwo, że zostanie ona przez Dłużnika uregulowana, spada o 30-50%.

Kolejnym powodem, dla którego większość Przedsiębiorców ma problemy z wyegzekwowaniem terminowych płatności od swoich Kontrahentów, jest brak odpowiednich umiejętności negocjacyjnych oraz niewyciąganie zapowiadanych wobec Dłużnika konsekwencji opóźnień w zapłacie. Wszystko w imię niewłaściwie rozumianej „dobrej współpracy”, która przecież nie powinna polegać na nieustannym pobłażaniu Dłużnikowi, który notorycznie nie płaci na czas, wywołując zatory płatnicze i zachwianie płynności finansowej w firmie Wierzyciela. Jeśli żadne konsekwencje nie są nigdy wprowadzane w życie, Dłużnik bardzo szybko przyzwyczaja się do tego stanu rzeczy i zwleka nawet z płatnościami, które mógłby bez problemu uregulować w terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzyskiwanie zaległych płatności jest też czasochłonne, a dla sporej grupy polskich Przedsiębiorców jest to także kwestia bardzo wstydliwa – nadal pokutuje wśród właścicieli firm przekonanie, że windykacja to ostateczność i że trzeba zarabiać tyle, żeby móc sobie pozwolić na to, by część Kontrahentów nie płaciła na czas. Niestety, o tym, jak szkodliwe i błędne są te stereotypy, najlepiej wiedzą ci Przedsiębiorcy, którzy musieli zlikwidować swoje biznesy właśnie dlatego, że nie zdecydowali się na windykację odpowiednio wcześnie.

źródło: na podstawie materiałów prasowych payhelp.pl

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA