REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dlaczego sektor MŚP nie walczy o swoje należności?

Subskrybuj nas na Youtube
Kontrahenci bardzo często nie decydują się na konfrontację z Dłużnikiem, ponieważ obawiają się utraty relacji i tym samym źródła dochodów.
Kontrahenci bardzo często nie decydują się na konfrontację z Dłużnikiem, ponieważ obawiają się utraty relacji i tym samym źródła dochodów.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niemal 90% firm z sektora MŚP boryka się z problemem nieterminowych płatności i nie jest w stanie wyegzekwować zapłaty od swoich Dłużników. Niezapłacone na czas faktury VAT są główną przyczyną zatorów płatniczych.

Jak zadłużone są polskie firmy?

Opublikowane raporty Krajowego Rejestru Długów nie pozostawiają żadnych wątpliwości co do fatalnego stanu finansów polskich firm po całym roku działalności w warunkach pandemii. Łączna kwota długów zarejestrowanych w KRD wynosiła na początku stycznia 2021 r. ponad 11 mld zł, a średnie zadłużenie Przedsiębiorcy zwiększyło się do 39 241 zł, czyli aż o 4329 zł w porównaniu do stanu w początkach roku 2020.

REKLAMA

REKLAMA

Wbrew pozorom te rosnące długi nie są jednak wyłącznie efektem przedłużającej się pandemii koronawirusa czy wywołanego przez nią zastoju w gospodarce i obowiązujących restrykcji w zakresie działalności gospodarczej, choć oczywiście mają one ogromny wpływ na sytuację wielu Przedsiębiorców. Istotnym źródłem problemów finansowych polskich firm jest również niewielka skuteczność Przedsiębiorców w odzyskiwaniu swoich należności od niesolidnych Kontrahentów.

Widać wyraźnie, że oczekiwanie na zapłatę przez 30 dni i dłużej jest w naszym kraju niechlubnym standardem, do którego niektórzy przywykli tak bardzo, że wręcz uważają go za normę w rozliczeniach B2B. Jednak tak być nie powinno, a za wykonaną pracę należy płacić terminowo – wstydzić powinien się nie Kontrahent upominający się o należne mu pieniądze, a Dłużnik, który nie płaci zgodnie z umową.

Dlaczego przedsiębiorcy nie walczą o swoje pieniądze?

REKLAMA

Kontrahenci bardzo często nie decydują się na konfrontację z Dłużnikiem, ponieważ obawiają się utraty relacji i tym samym źródła dochodów. Warto jednak pamiętać, że zbyt długie oczekiwanie na zapłatę drastycznie zmniejsza szanse na odzyskanie zapłaty od Dłużnika. Według dostępnych statystyk po upływie 60 dni od terminu płatności podanego na fakturze prawdopodobieństwo, że zostanie ona przez Dłużnika uregulowana, spada o 30-50%.

Kolejnym powodem, dla którego większość Przedsiębiorców ma problemy z wyegzekwowaniem terminowych płatności od swoich Kontrahentów, jest brak odpowiednich umiejętności negocjacyjnych oraz niewyciąganie zapowiadanych wobec Dłużnika konsekwencji opóźnień w zapłacie. Wszystko w imię niewłaściwie rozumianej „dobrej współpracy”, która przecież nie powinna polegać na nieustannym pobłażaniu Dłużnikowi, który notorycznie nie płaci na czas, wywołując zatory płatnicze i zachwianie płynności finansowej w firmie Wierzyciela. Jeśli żadne konsekwencje nie są nigdy wprowadzane w życie, Dłużnik bardzo szybko przyzwyczaja się do tego stanu rzeczy i zwleka nawet z płatnościami, które mógłby bez problemu uregulować w terminie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Odzyskiwanie zaległych płatności jest też czasochłonne, a dla sporej grupy polskich Przedsiębiorców jest to także kwestia bardzo wstydliwa – nadal pokutuje wśród właścicieli firm przekonanie, że windykacja to ostateczność i że trzeba zarabiać tyle, żeby móc sobie pozwolić na to, by część Kontrahentów nie płaciła na czas. Niestety, o tym, jak szkodliwe i błędne są te stereotypy, najlepiej wiedzą ci Przedsiębiorcy, którzy musieli zlikwidować swoje biznesy właśnie dlatego, że nie zdecydowali się na windykację odpowiednio wcześnie.

źródło: na podstawie materiałów prasowych payhelp.pl

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA