Kategorie

Windykacja należności

Ponad 70 proc. przedsiębiorców poniosło w związku z pandemią dodatkowe koszty. Innym dużym problemem dla firmowych finansów są opóźnienia w płatnościach, na które narzeka już co trzeci przedsiębiorca. Z kolei ci, którzy sami nie płacą w terminie, tłumaczą się słabymi wynikami sprzedażowymi oraz oczekiwaniem na przelew od swoich kontrahentów.
Pandemia sprawiła, że przedsiębiorcy intensywnie szukają dopływu gotówki z różnych źródeł. Przebranżawiają się, wchodzą w nisze rynkowe, przenoszą działalność do Internetu. Wielu skrupulatniej dochodzi też pieniędzy zamrożonych w niezapłaconych fakturach u kontrahentów, korzystając z windykacji polubownej.
Dłuższe terminy płatności stają się coraz częstsze. Ponad połowa firm z sektora MŚP wystawia na prośbę kontrahentów faktury z dłuższymi terminami płatności, niż miało to miejsce przed pandemią.
Firmy kurierskie przeżywają boom. Duże zapotrzebowanie i liczba zleceń nie oznaczają jednak, że branża nie musi martwić się o finanse. Jakie długi ma branża kurierska?
Niemal 90% firm z sektora MŚP boryka się z problemem nieterminowych płatności i nie jest w stanie wyegzekwować zapłaty od swoich Dłużników. Niezapłacone na czas faktury VAT są główną przyczyną zatorów płatniczych.
Skuteczna windykacja indykacja to być albo nie być dla małej firmy. W pandemii zatory płatnicze przybrały na sile, a przedsiębiorcy nie radzą sobie z samodzielnym odzyskiwaniem należności.
Zadłużenie Polaków rośnie. Z danych Związku Przedsiębiorstw Finansowych wynika, że co trzeci Polak nie radzi sobie ze spłatą należności. Powody są różne – nieprzemyślane zakupy czy konsekwencje pandemii.
Opóźnione należności to poważne zagrożenie dla gospodarki. Sposobem na przetrwanie lockdownu jest przyjęcie zasady ograniczonego zaufania – przedsiębiorcy powinni natychmiast reagować na opóźnienia w płatnościach i korzystać z usług firm windykacyjnych.
W ciągu ostatniego pół roku 1/3 mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zmagała się z opóźnieniami w płatnościach od kontrahentów, wynoszącymi ponad 60 dni. Związane z pandemią przestoje w działalności i brak oczekiwanych przychodów zmotywowały przedsiębiorców do odzyskiwania przeterminowanych oraz zakończonych bezskuteczną egzekucją długów.
Przedsiębiorcy będący w kłopotach finansowych zbyt późno otwierają postępowania restrukturyzacyjne. Głównym powodem jest obawa o reakcje wierzycieli i szeroko rozumianego otoczenia. Tymczasem obowiązujące prawo restrukturyzacyjne daje im bardzo użyteczne narzędzia pomagające w negocjacjach z wierzycielami.
Czy windykator jest krwiożerczą bestią czyhającą na twoje pieniądze, a może aniołem w ludzkiej skórze? Czy jest to praca cięższa niż poławiacz krabów na Atlantyku podczas największych sztormów? Ania, Laura i Milena, specjalistki ds. windykacji z firmy windykacyjnej znalazły się w ogniu nie wygodnych pytań.
Epidemia zachwiała gospodarką i tym samym stabilnością finansową przedsiębiorstw. W miesiącach wakacyjnych liczba wniosków o windykację on-line była większa niż przez całe pierwsze półrocze. Przedsiębiorcy coraz częściej korzystają z usług windykacyjnych w formule one-click, dodając takie zabezpieczenie już na etapie wystawiania faktury. Co daje windykacja on-line i czy wymaga dużych nakładów inwestycyjnych?
Przeterminowane, czy opóźnione płatności są znaczącym problemem gospodarki, który dotyka zarówno większe firmy, jak i tych mniejszych przedsiębiorców. Niepłacący na czas klienci i kontrahenci są problemem już dla 6 na 10 firm w Polsce. Początkowo jedna, dwie nieopłacone faktury nie niosą ze sobą negatywnych skutków, ale w dłuższym czasie konsekwencje zatorów płatniczych potrafią być bardzo dotkliwe dla firm. To z kolei przekłada się na brak środków na bieżącą działalność, rozwój czy inwestowanie w nowe technologie oraz zatrudnianie nowych pracowników, a w przypadku firm w najcięższej sytuacji – nawet wypadnięcie z rynku.
Jak obniżyć rosnące rezerwy i wysoki koszt ryzyka w leasingu a tym samym zwiększyć sprzedaż i przedstawić atrakcyjniejszą ofertę dla klientów? Coraz większa konkurencja na rynku leasingu sprawia, że firmy starają się przyciągnąć klientów.
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii zakończyło konsultacje Zielonej Księgi poświęconej problemowi zatorów płatniczych.
Proponowane zmiany w przepisach dotyczących przedawnień roszczeń majątkowych będą w większym stopniu chronić dłużników. Eksperci ostrzegają, że może być to wykorzystywane przez grupę nieuczciwych konsumentów, którzy zyskają więcej narzędzi, by uniknąć spłaty zaległych zobowiązań. Takie zmiany mogą mieć poważne konsekwencje dla rynku. Najprawdopodobniej odczują je firmy zarządzające wierzytelnościami, przedsiębiorcy, którzy czekają na spłatę długów przez kontrahentów, oraz sami konsumenci, gdyż część produktów finansowych będzie trudniej dostępna i droższa – oceniają eksperci Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce.
Podstawą egzekucji sądowej jest tytuł wykonawczy, to jest tytuł egzekucyjny, któremu sąd nadał klauzulę wykonalności. Zgodnie z Art. 777 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego (dalej: KPC) tytułami egzekucyjnym obok prawomocnych orzeczeń sądu, wyroków sądu polubownego oraz ugód zawartych przed tymi sądami są także akty notarialne, w których dłużnik poddał się egzekucji i które spełniają inne warunki w tym artykule określone. Nadana tytułowi egzekucyjnemu przez sąd klauzula wykonalności stwierdza, że tytuł uprawnia do egzekucji, a ponadto w razie potrzeby oznacza zakres egzekucji.
Nie jeden raz każdy z nas słyszał – czy to w mediach, portalach społecznościowych czy też z relacji znajomych, o sytuacjach gdzie dana osoba padła ofiarą przestępstwa związanego z wyłudzeniem danych osobowych. W skrócie - sprawca posłużył się podstępnie uzyskanym numerem PESEL, adresem zamieszkania, imieniem i nazwiskiem lub też całym zbiorem naszych danych osobowych.
Windykacja – proces, który niestety jest rzeczą naturalną w dzisiejszych czasach. Posiadając firmę i nawiązując współpracę z wieloma kontrahentami, pracownikami i współpracownikami obie strony muszą brać pod uwagę ryzyko, iż mogą napotkać na swojej drodze sytuację, w której będą zmuszeni użyć środki określone prawem, by odzyskać swoje należności.
Rośnie popularność firm windykacyjnych, bowiem banki chętnie sprzedają długi z uwagi na nieopłacalność przekonywania swoich klientów do regulowania zobowiązań.
Dziś w windykacji nie wystarczy dobra kampania marketingowa, żeby poprawić spłacalność wśród dłużników. Trzeba im pokazać, jak mogą sami wyjść na prostą. Receptą może okazać się pilotażowy program wsparcia dla zadłużonych „Zaradni”.
Pobieranie wygórowanych opłat windykacyjnych za wysłanie wezwania do zapłaty smsem, elektronicznie, pisemnie czy telefonicznie sięgających 20 – 70 zł, bez odzwierciedlenia rzeczywistych kosztów, jakie ponosi w związku z tymi czynnościami wierzyciel, może być uznane za dodatkową karę umowną. Ile może kosztować monit lub wezwanie do zapłaty?
Odzyskując długi z zagranicy należy uwzględnić obowiązujące w danym kraju przepisy prawne oraz panującą tam sytuację socjoekonomiczną. Z analizy firmy Intrum Justitia wynika, że w najbliższych latach tego typu różnice międzynarodowe mogą być szczególne istotne w odzyskiwaniu swoich należności z takich państw jak Finlandia, Czechy czy Portugalia.
Nieopłacone w terminie faktury, w konsekwencji powodujące zatory płatnicze, to problem wielu polskich firm. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie jednak sprawę, iż odpowiednio wcześnie podjęte działania mogą skutecznie zdyscyplinować płatnika, a tym samym poprawić płynność finansową, dlatego też decydują się na wdrożenie w swoich firmach procesu monitorowania należności. Z pomocą przychodzą im internetowe serwisy, oferujące w tym zakresie skuteczną e-usługę.
Czy Twoja firma miewa problemy z odzyskaniem należności? Czy zdarza się, że z niepokojem sprawdzasz stan firmowego konta i odliczasz kolejne dni opóźnienia? Zanim sięgniesz po telefon, aby zażądać spłaty faktury, dowiedz się, jak w rozmowie odzyskać dług i nie stracić klienta.
Zapraszamy na szkolenie "Skuteczna telewindykacja", które odbędzie się 7 października 2014 r. w Warszawie.
Wraz z rosnącą wymianą handlową z zagranicą polskie przedsiębiorstwa zgłaszają coraz więcej problemów z zaległymi płatnościami. Terminy spłat się wydłużają, a samodzielne odzyskiwanie należności – przez znaczną odległość, barierę językową czy kulturową – jest dla polskich firm dużym wyzwaniem.
Ze względu na zawiłości prawne i skomplikowane wyliczenia, oferta firm windykacyjnych i giełd wierzytelności często budzi konsternacje. Przedsiębiorcy nie zawsze wiedzą, czym właściwie różni się windykacja na zlecenie od sprzedaży długu, z jakimi kosztami powinni się liczyć, a także która z opcji będzie dla nich korzystniejsza finansowo. Eksperci z Grupy Kapitałowej Pragma Inkaso SA podpowiadają, jakie rozwiązanie dla jakiej wierzytelności wybrać, aby nie być stratnym.
Pieniądze z nieopłaconych faktur można próbować odzyskać samodzielnie lub za pośrednictwem firmy windykacyjnej. Można również pozbyć się kłopotu szybciej, sprzedając wierzytelności. Czy sprzedaż wierzytelności to dobry pomysł?
Nawet po złożeniu wniosku o wszczęcie egzekucji dłużnik ma środki prawne, by bronić się przed komornikiem. Dotyczy to zarówno egzekucji jako całości, poszczególnych czynności komornika, jak i konkretnych części majątkowych dłużnika.
Jakie prawa przysługują wierzycielowi, gdy chce skutecznie odzyskać dług? Czy istnieją pozasądowe, alternatywne drogi jego wyegzekwowania? Dowiedz się w jaki sposób można odzyskać swój dług.
Zapraszamy na szkolenie "Skuteczna telewindykacja", które odbędzie się 13 czerwca 2014 r. w Warszawie.
Spośród instrumentów prawnych pozwalających na przyspieszenie przeprowadzenia postępowania egzekucyjnego a wręcz „przeskoczenie” etapu postępowania sądowego zmierzającego do uzyskania prawomocnego wyroku (tytułu wykonawczego) na uwagę zasługuje dobrowolne poddanie się egzekucji przez dłużnika.
Zapraszamy na Forum Windykacji, które odbędzie się w Warszawie 7-8 kwietnia 2014 r. To jedno z największych i najbardziej prestiżowych spotkań z obszaru windykacji.
W czasach dużej konkurencyjności kontrahenci mają możliwość wyboru usługodawcy nie tylko zwracając uwagę na cenę oferowanej usługi czy produktu ale również, sprawdzają go pod wieloma względami, również jego wypłacalność. W tej sytuacji utrzymanie płynności finansowej w firmie stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej. Dodatkowo świadczy to o jej stabilnej sytuacji umożliwiającej wydłużanie terminów płatności za faktury, co pozytywnie wpływa na dalsze relacje z odbiorcami. Jak sprawdzić wypłacalność klienta?
Czynności obrony przed komornikiem zaczynają się właściwie już w momencie pojawienia się opóźnienia w płatności raty kredytu. Po kilku dniach od terminu wymagalności raty kredytu, gdy rata nie została zapłacona, próbę kontaktu podejmuje pracownik banku odpowiedzialny za monitoring płatności. W tym momencie nasuwają się skojarzenia o bezwzględnych windykatorach, jednak w praktyce uprzejmy głos pracownika banku zachęca nas do przedstawienia powodów opóźnienia w spłacie raty.
Z nadejściem 2014 roku cześć istniejących długów ulegnie przedawnieniu. Ile lat musi minąć do przedawnienia długu i jakie są tego konsekwencje? Czy utraconych w ten sposób pieniędzy nie da się już odzyskać?
Firmy windykacyjne, na co dzień spotykają się z dłużnikami, krótko mówiąc nieskorymi do współpracy. Tak zwani trudni dłużnicy zdarzają się bardzo często, ale co należy rozumieć pod tym pojęciem? Kim jest „trudny” dłużnik? Jakich gier używa, aby uniknąć spłaty zobowiązania?
W dobie coraz powszechniejszej działalności i faktu pojawiania się kolejnych firm „windykacyjnych” zasadnym jest pytanie, jakie kompetencje przysługują firmom windykacyjnym i ich pracownikom, a także kto może dokonać zgodnie z prawem egzekucji z majątku dłużnika.
Wskazane jest szczegółowe wyjaśnienie pojęcia „obrony przed komornikiem” i przedstawienie wszystkich związanych z tym okoliczności. Celem obrony przed komornikiem jest wyeliminowanie potencjalnych szkód w majątku lub życiu osobistym dłużnika, które mogą powstać na skutek czynności windykacyjnych i egzekucyjnych podejmowanych przez wierzyciela i komornika na wniosek wierzyciela lub przygotowanie dłużnika na jak najmniej uciążliwe doświadczenie owych skutków.
Otrzymanie wezwania do zapłaty wraz z wypowiedzeniem umowy kredytowej wcale nie przekreśla sytuacji prawnej dłużnika. Nie powoduje, że dłużnik skazany jest na „stracenie” (czyli komornika) i uzależniony tylko od woli pracownika banku. Okazuje się bowiem, że przy zastosowaniu odpowiednich metod negocjacyjnych można zyskać nawet kilka miesięcy odsuwając od siebie wizję egzekucji.
Roszczenie windykacyjne przysługuje właścicielowi rzeczy w przypadku naruszenia prawa przez osobę faktycznie władającą jego rzeczą. Jest to podstawowe roszczenie, z jakim może wystąpić właściciel. Jaka powinna być treść roszczenia windykacyjnego?
Zgodnie z art. 353 § 1 Kodeksu cywilnego zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Oczywiście nie zawsze jest tak, jak przewiduje przepis, ale jest na to sposób – monitoring należności.
Kompensata jest jedną z metod rozliczeń zobowiązań. Chodzi w niej zawsze o wzajemne umorzenie wierzytelności. W przypadku skompensowania się długu z wierzytelnością pokrywają się one wzajemnie i kontrahenci nie muszą się rozliczać pieniężnie.
Coraz więcej firm z sektora MŚP ma problemy z płynnością finansową wynikające stąd, że więksi kontrahenci płacą im po terminie, a zdarza się też, że nie płacą w ogóle. Małe firmy często skarżą się, że przy współpracy z dużymi firmami wyegzekwowanie zapłaty za wykonane usługi trwa długo i jest bardzo trudne. Wynika to przede wszystkim z tego, że dużym firmom o dużych obrotach często zdarza się pomijać faktury na „drobne” kwoty, które dla tych małych stanowią podstawę do funkcjonowania oraz dalszego rozwoju.
Rośnie liczba nieregulowanych w terminie należności. Zatory płatnicze przeszkadzają coraz bardziej w prowadzeniu małych i średnich firm. BIG InfoMonitor uruchamia Akcję Mobilizacja, mającą na celu uświadomienie firmom korzyści płynących z korzystania z narzędzi umożliwiających w prosty i szybki sposób odzyskiwanie należności, dając im możliwość do nieograniczonego wpisywania dłużników do Rejestru BIG.
Uchwalona przez Sejm 22 marca 2013 r. nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego wzbudza niepokój PKPP Lewiatan. Wątpliwości budzi szczególnie sposób sformułowania i możliwa dowolność interpretacji przepisów, które nakładają na wierzycieli i ich pełnomocników sankcję w postaci kary grzywny za wskazywanie adresu strony pozwanej w „złej wierze" lub „wskutek niezachowania należytej staranności".
Co może zrobić wierzyciel, gdy komornik ten działa w sposób opieszały, przykładowo zaniedbuje obowiązek dokonania konkretnej czynności?
Windykacja to zbiór czynności prawnych, procesowych oraz faktycznych, które na celu mają doprowadzenie dłużnika do wykonania zobowiązania. Jakie są etapy postępowania?
Niewypłacalny kontrahent to bariera rozwoju dla ponad 60 proc. małych i średnich firm. Dowiedz się jak twoja firma może poradzić sobie z zatorami płatniczymi.