REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odzyskać opóźnione należności od kontrahentów?

Subskrybuj nas na Youtube
Sposobem na przetrwanie lockdownu jest przyjęcie zasady ograniczonego zaufania.
Sposobem na przetrwanie lockdownu jest przyjęcie zasady ograniczonego zaufania.
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Opóźnione należności to poważne zagrożenie dla gospodarki. Sposobem na przetrwanie lockdownu jest przyjęcie zasady ograniczonego zaufania – przedsiębiorcy powinni natychmiast reagować na opóźnienia w płatnościach i korzystać z usług firm windykacyjnych.

Jak odzyskać opóźnione należności?

Odzyskanie opóźnionych należności od kontrahentów, to jeden ze sposobów na przetrwanie kryzysu w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Zmrożenie gospodarki przez pandemię postawiło w trudnej sytuacji wiele przedsiębiorstw. Oprócz ograniczenia działalności, firmy muszą zmagać się także z innym problemem, który był powszechny na polskim rynku już przed pandemią. Mowa o zatorach płatniczych. Eksperci Związku Przedsiębiorstw Finansowych radzą, jak utrzymać płynność finansową w trudnym gospodarczo czasie.

Polecamy: PPK Pracownicze plany kapitałowe. Obowiązki pracodawcy

Brak płynności w firmie to brak stabilizacji

Sytuacje, w których przedsiębiorcy nie otrzymują zapłaty w terminie, są szczególnie dotkliwe dla małych i średnich przedsiębiorstw, które często nie mają rezerwy finansowej. Zamrożenie znacznych środków na rachunkach ich partnerów biznesowych uniemożliwia inwestycje, regulowanie w terminie zobowiązań do ZUS czy US, spłatę kredytów czy płacenie rachunków, np. za energię. Brak płynności finansowej powoduje również problemy z terminowym wypłacaniem wynagrodzeń pracownikom.

REKLAMA

Wszystko to w konsekwencji może doprowadzić nawet do zawieszenia lub zamknięcia firmy. W trudnych czasach pandemii przedsiębiorcy powinni więc przyjmować postawę ograniczonego zaufania. Sposobem na utrzymanie płynności finansowej jest natychmiastowe reagowanie na opóźnienia, a także korzystanie z pomocy firm windykacyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Przedsiębiorstwa korzystają z usług firm windykacyjnych, ponieważ te mają więcej narzędzi, aby zmotywować osobę zadłużoną do spłaty należności, np. są w stanie przygotować wygodny harmonogram spłaty, adekwatny do kondycji firmy. Doświadczenie i wiedza ekspertów z firm windykacyjnych stanowią dobrą perspektywę dla odzyskania długów i poprawy sytuacji firmy- wierzyciela, która zwróciła się z prośbą o pomoc do specjalistów – mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, organizacji, która realizuje kampanię Windykacja? Jasna Sprawa!

Jedne długi pociągają za sobą kolejne

Analizy potwierdzają[1], że jeszcze przed pandemią firmy deklarowały wzrost skali problemów z terminowym egzekwowaniem należności od klientów. Dla 1/3 przedsiębiorców nieregularna spłata należności przez kontrahentów oznacza problemy z obsługą własnych zobowiązań. Z kolei 1/4 wskazuje na konieczność zaniechania nowych inwestycji, 10 proc. musi ograniczyć zatrudnienie lub redukować fundusz wynagrodzeń, a 5 proc. myśli o podniesieniu cen towarów lub usług.

- Terminowe regulowanie należności to „być albo nie być” dla wielu firm. Utrata płynności finansowej, to dla małego, rodzinnego przedsiębiorstwa konieczność zawieszenia działalności, a dla pracowników – utrata miejsc pracy. Bardzo istotne w tym przypadku jest także bieżące monitorowanie płatności i szybkie reagowanie na jakiekolwiek opóźnienia – dodaje Marcin Czugan.

Kiedy poprosić o pomoc z zewnątrz?

Przedsiębiorca nie powinien czekać na zapłatę faktury przez kontrahenta. Może to w konsekwencji skutkować utratą płynności finansowej, która w dobie pandemii i tak jest trudna do utrzymania. Jeżeli termin zapłaty zobowiązania już minął, z miesiąca na miesiąc szanse na odzyskanie środków są coraz mniejsze. W takiej sytuacji właściciel firmy może rozważyć podzielenie się ryzykiem związanym z opóźnioną fakturą z firmą windykacyjną. Najlepiej, kiedy jest to wyspecjalizowana w odzyskiwaniu długów instytucja prawno-finansowa. Ta, przyjmując zlecenie, zobowiązuje się prowadzić określone działania mające na celu odzyskanie zamrożonych pieniędzy. Pierwszym krokiem są wezwania do polubownego rozwiązania, próba kontaktu z dłużnikiem oraz wizyty terenowe, a jeśli to pozostaje bez efektu, sprawa kierowana jest na drogę sądową. Ostatnim krokiem jest egzekucja komornicza.

- Przekazując dług do firmy windykacyjnej, przedsiębiorca powinien pamiętać, żeby korzystać z usług rzetelnej, profesjonalnej firmy, która - tak jak firmy windykacyjne zrzeszone w ZPF - podchodzi do swojej pracy w sposób etyczny, wyznając i respektując odpowiedni kodeks etyczny. Celem takiej firmy jest odzyskanie długu w jak najszybszym czasie, dzięki odpowiednim narzędziom, wiedzy oraz znajomości specyfiki branży, ale tylko przy pomocy dozwolonych prawem praktyk. Oczywiście należy się liczyć z dodatkowym kosztem, jednak w perspektywie odzyskania należności jest on niewielki, zważywszy, że skutki nieodzyskania należności są dużo bardziej poważne dla wierzyciela - wyjaśnia Marcin Czugan.

Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA

 

[1] raportu Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce oraz Krajowego Rejestru Długów „Portfel Należności Polskich Przedsiębiorstw”

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA