REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić wypłacalność kontrahenta?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sprawdzić kontrahenta?
Jak sprawdzić kontrahenta?

REKLAMA

REKLAMA

W czasach dużej konkurencyjności kontrahenci mają możliwość wyboru usługodawcy nie tylko zwracając uwagę na cenę oferowanej usługi czy produktu ale również, sprawdzają go pod wieloma względami, również jego wypłacalność. W tej sytuacji utrzymanie płynności finansowej w firmie stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej. Dodatkowo świadczy to o jej stabilnej sytuacji umożliwiającej wydłużanie terminów płatności za faktury, co pozytywnie wpływa na dalsze relacje z odbiorcami. Jak sprawdzić wypłacalność klienta?

Jak sprawdzić wypłacalność klienta? - 10 przykazań przedsiębiorcy

Wzrost PKB w 2014 roku ma się kształtować na poziomie 3%, to spowoduje zwiększenie popytu konsumpcyjnego a co za tym idzie sprzedaży detalicznej. Te pozytywne informacje płynące z rynku giełdowego nie powinny uśpić przedsiębiorców przed racjonalnym patrzeniem na swój biznes. Pragmatyczne podejście do zobowiązań od dłużników jest kluczowe dla wielu firm, które działają na polskim rynku. W celu zachowania płynności finansowej w przedsiębiorstwie, warto zapoznać się dziesięcioma zasadami, które pozwolą uniknąć problemów ze ściągalnością należności od spóźnialskich klientów. 

REKLAMA

Po pierwsze, prewencja.

Zanim popiszemy umowę z nowym kontrahentem, warto wiedzieć się czy jest on wypłacalny. Darmowym źródłem wiedzy może być Internet. Za jego pomocą możemy sprawdzić kontrahenta w ogólnodostępnych źródłach informacji, takich jak Krajowy Rejestr Sądowy czy ewidencja działalności gospodarczej. Znajdują się tam informacje na temat kapitału spółki, dokumenty finansowe oraz dane osób upoważnionych do reprezentowania Spółki, które musimy zweryfikować. Możemy również szukać informacji na portalach branżowych oraz giełdach wierzytelności. Dla pewności możemy zlecić profesjonalnej wywiadowni gospodarczej wykonanie raportu na temat zwyczajów płatniczych  danego kontrahenta. Pamiętajmy również, że nie może być to działanie jednorazowe powinniśmy je powtarzać przynajmniej raz w roku.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Po drugie, zabezpieczaj się w umowach.

Kiedy po sprawdzeniu naszego kontrahenta okaże się, że nie ma on problemów z płatnościami zabieramy się za podpisanie umowy. Pamiętajmy, że należy zawrzeć w niej wszelkie poczynione ustalenia między stronami,  m.in.: cenę usługi, termin jej wykonania, termin płatności oraz ewentualne kary umowne. Ważnym zapisem jest również możliwość odstąpienia od umowy w przypadku braku płatności z zastrzeżeniem obowiązku zapłaty za zrealizowaną usługę. Dopilnujmy też, aby w razie jakichkolwiek zmian dodawać je do umowy w formie aneksów. I najważniejsze - na umowie powinny znaleźć się podpisy osób upoważnionych - w przeciwnym wypadku będzie ona nieważna.

Po trzecie, reaguj szybko na opóźnienia w płatnościach.

Kiedy nasz kontrahent spóźnia się z płatnościami, nasza reakcja musi być natychmiastowa, a także regularnie powtarzana – nawet gdy mamy do czynienia ze stałym odbiorcą. Płatności powinniśmy nadzorować stale, w momencie kiedy zbliża się termin płatności powinniśmy wykonać telefon do kontrahenta i w czasie krótkiej rozmowy przypomnieć o zbliżającym się terminie płatności. Taki telefon nie narusza zasad współpracy, a może być dobrym narzędziem na terminowe uzyskanie płatności. Szybkie działania pomagają uniknąć problemów związanych z płynnością finansową w firmie. Pamiętajmy, że brak reakcji oznacza ciche przyzwolenie dla kontrahenta na kontynuowanie procesu nieterminowego regulowania należności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

Po czwarte, mierz siły na zamiary .

Windykację można prowadzić we własnym zakresie. Jeżeli jednak nie mamy działu zajmującego się windykacją, należy sprawdzić, czy jest to opłacalne dla naszej firmy - przeanalizować skalę odpisów z tytułu niespłaconych należności, koszt pracowników zajmujących się windykacją i związanych z tym wyjazdów oraz posiadanego know-how. Z racji tego, że windykacja jest zajęciem mocno absorbującym, lepiej zrezygnować z powierzania jej pracownikom innych działów i zdecydować się na profesjonalną pomoc.

Składka zdrowotna 2014


Po piąte, wybierz odpowiednią firmę windykacyjną

Przed wyborem firmy windykacyjnej należy zastanowić się czego od niej oczekujemy i poświęcić czas, by znaleźć ofertę najbardziej odpowiadającą naszym potrzebom i specyfice branży przedsiębiorstwa. Kluczowe jest, aby działania firmy windykacyjnej nie ograniczały się tylko do wysyłania kolejnych wezwań do zapłaty. W tym celu warto poprosić o referencje, a jeżeli zależy nam na czasie, sprawdzić możliwości operacyjne firmy, aby nie okazało się, że nie jest ona gotowa do realizacji naszego zlecenia z powodu braku zasobów. Poświęćmy więcej czasu na przeanalizowanie oferty pod kątem oferowanego zakresu usług, wynagrodzenia, a także konstrukcji umowy.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Po szóste, dopasuj ofertę do swoich potrzeb.

Korzystając z usług firm z sektora obrotu wierzytelnościami możemy zniwelować zjawisko zatorów  płatniczych w przedsiębiorstwie. Większość podmiotów działających na tym rynku proponuje szeroki zakres usług - począwszy od zapobiegawczych, poprzez usługi typowo windykacyjne związane z powierniczymi przelewami wierzytelności, a kończąc na usługach faktoringu. Warto skorzystać z wiedzy ekspertów i wybrać taką usługę, która odpowiada naszym potrzebom i oczekiwaniom, a przy tym nie nadszarpnie za bardzo naszego budżetu.

Umowa zawarta z przedsiębiorcą na odległość

Po siódme, współpracuj z windykatorem – działacie w jednej drużynie!

Jeżeli już zdecydujemy się outsourcing wierzytelności, by szybko odzyskać należności, musimy współpracować z windykatorem. W większości przypadków z próba odzyskania zobowiązań przez firmę windykacyjną  kończy się sukcesem. Natomiast wszystko zależy od współpracy. Nie możemy przed windykatorem ukrywać, że kontaktował się z nami dłużnik. Nie możemy ukrywać również wpłat, maili, telefonów, wizyt dłużnika mających na celu zawarcie umowy i odłożenia spłaty w czasie itd. Wszystkie działania dłużnika mają wpływ na proces windykacji. W momencie dobrej współpracy windykacja może przebiegać sprawniej, a my szybciej otrzymamy zaległe zobowiązania. Zazwyczaj o efektach działań i poczynionych postępach jesteśmy informowani na bieżąco, czy to przez opiekuna handlowego czy też coraz częściej przez internetowy serwis klienta, gdzie możemy wpisywać swoje spostrzeżenia bądź uwagi.  

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?

Po ósme,  współpraca z windykatorem to coś więcej

Współpracując z firmą windykacyjną możesz otrzymać szereg usług dodatkowych. Wywiady gospodarcze, monitoring płatności, pieczęć prewencyjną czyli narzędzie dyscyplinujące kontrahentów do terminowego regulowania należności przybijane na każdej fakturze. Pamiętaj, że sprawne zarządzanie należnościami pozwoli na zbudowanie wizerunku solidnego kontrahenta i ułatwi zachowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, dzięki czemu zarządzanie firmą i jej rozwój będą przebiegały w niezakłócony sposób.


Po dziewiąte , pamiętaj, że nie tylko banki udzielają pożyczek

Nie tylko banki udzielają pożyczek. Można ją również uzyskać od firm windykacyjnych. Oferują one nie  tylko pożyczki, ale takie usługi jak np. windykację z opcją zaliczki. Współpracując już z podmiotem, który zna naszą sytuację finansową, model biznesu, odbiorców i dyscyplinę płatniczą klientów, jest on w stanie szybko i sprawnie podjąć decyzję o przyznaniu finansowania. W odróżnieniu od banków, firm zajmujących się obrotem wierzytelności nie interesuje na jaki cel przeznaczane są środki, a zabezpieczeniem mogą być wierzytelności lub aktywa rzeczowe.

Po dziesiąte, zastanów się nad usługą faktoringu

REKLAMA

Współpracując z windykatorem możesz również pomyśleć o oferowanej przez niego usłudze faktoringu. Faktoring jest dobrym narzędziem utrzymywania płynności finansowej zarówno w czasach gorszej jak i lepszej koniunktury na rynku. Faktoring pomaga przedsiębiorstwu zmniejszać negatywne skutki zatorów płatniczych oraz umożliwia poprawę płynności finansowej poprzez wymianę należności na gotówkę. Dzięki faktoringowi możemy zweryfikować wypłacalność odbiorcy, co zabezpiecza przed sprzedażą towaru bądź usługi firmie o słabej kondycji finansowej, a to z kolei może wiązać się z brakiem ściągalności finansowej w przyszłości. Faktoring oferuje również możliwość ubezpieczenia transakcji, co jest szczególnie przydatne w sytuacji, kiedy wiele firm ogłasza upadłość.

Współpraca z podmiotami zajmującymi się obrotem wierzytelnościami jest bardzo opłacalna. Ich szeroka oferta pozwala na dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb swoich klientów. Dzięki zastosowaniu narzędzi wspomagających płynność mamy możliwość zwiększenia sprzedaży bez ryzyka powstania zatorów płatniczych.

Opłacanie składek na Fundusz Pracy

Autor: Michał Kolmasiak – Wiceprezes PRAGMA INKASO S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

REKLAMA

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

Pijemy mniej piwa, przez co browary nie płacą na czas swoim dostawcom

Na kondycję branży piwowarskiej, poza spadającym w wyniku zmian kulturowych popytem, najmocniej wpływają dziś rosnące koszty operacyjne oraz zmiany w podatku akcyzowym. Polacy piją mniej piwa, browary mają coraz większe kłopoty.

REKLAMA

Świadczenia pozapłacowe są dziś standardem w sektorze MŚP

Blisko połowa firm z sektora MŚP przy wyborze benefitów kieruje się przede wszystkim ceną, a niemal tyle samo uwzględnia potrzeby i oczekiwania pracowników – wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jakie inne czynniki wpływają na decyzje pracodawców w tym zakresie?

Hotele mocno podniosły ceny usług, ale i tak muszą ciąć koszty i redukować długi. Czy pomoże im lepszy niż zwykle sezon turystyczny

Hotele i inne firmy świadczące usługi noclegowe wchodzą w sezon majówkowy 2025 z wysoką niepewnością i rosnącym obciążeniem finansowym. Choć dane dotyczące aktywności turystycznej Polaków pozwalały dotąd patrzeć na przyszłość z umiarkowanym optymizmem, rzeczywistość finansowa branży rysuje się znacznie mniej korzystnie.

REKLAMA