REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić wypłacalność kontrahenta?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak sprawdzić kontrahenta?
Jak sprawdzić kontrahenta?

REKLAMA

REKLAMA

W czasach dużej konkurencyjności kontrahenci mają możliwość wyboru usługodawcy nie tylko zwracając uwagę na cenę oferowanej usługi czy produktu ale również, sprawdzają go pod wieloma względami, również jego wypłacalność. W tej sytuacji utrzymanie płynności finansowej w firmie stanowi ważny element budowania przewagi konkurencyjnej. Dodatkowo świadczy to o jej stabilnej sytuacji umożliwiającej wydłużanie terminów płatności za faktury, co pozytywnie wpływa na dalsze relacje z odbiorcami. Jak sprawdzić wypłacalność klienta?

Jak sprawdzić wypłacalność klienta? - 10 przykazań przedsiębiorcy

Wzrost PKB w 2014 roku ma się kształtować na poziomie 3%, to spowoduje zwiększenie popytu konsumpcyjnego a co za tym idzie sprzedaży detalicznej. Te pozytywne informacje płynące z rynku giełdowego nie powinny uśpić przedsiębiorców przed racjonalnym patrzeniem na swój biznes. Pragmatyczne podejście do zobowiązań od dłużników jest kluczowe dla wielu firm, które działają na polskim rynku. W celu zachowania płynności finansowej w przedsiębiorstwie, warto zapoznać się dziesięcioma zasadami, które pozwolą uniknąć problemów ze ściągalnością należności od spóźnialskich klientów. 

REKLAMA

REKLAMA

Po pierwsze, prewencja.

Zanim popiszemy umowę z nowym kontrahentem, warto wiedzieć się czy jest on wypłacalny. Darmowym źródłem wiedzy może być Internet. Za jego pomocą możemy sprawdzić kontrahenta w ogólnodostępnych źródłach informacji, takich jak Krajowy Rejestr Sądowy czy ewidencja działalności gospodarczej. Znajdują się tam informacje na temat kapitału spółki, dokumenty finansowe oraz dane osób upoważnionych do reprezentowania Spółki, które musimy zweryfikować. Możemy również szukać informacji na portalach branżowych oraz giełdach wierzytelności. Dla pewności możemy zlecić profesjonalnej wywiadowni gospodarczej wykonanie raportu na temat zwyczajów płatniczych  danego kontrahenta. Pamiętajmy również, że nie może być to działanie jednorazowe powinniśmy je powtarzać przynajmniej raz w roku.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Po drugie, zabezpieczaj się w umowach.

Kiedy po sprawdzeniu naszego kontrahenta okaże się, że nie ma on problemów z płatnościami zabieramy się za podpisanie umowy. Pamiętajmy, że należy zawrzeć w niej wszelkie poczynione ustalenia między stronami,  m.in.: cenę usługi, termin jej wykonania, termin płatności oraz ewentualne kary umowne. Ważnym zapisem jest również możliwość odstąpienia od umowy w przypadku braku płatności z zastrzeżeniem obowiązku zapłaty za zrealizowaną usługę. Dopilnujmy też, aby w razie jakichkolwiek zmian dodawać je do umowy w formie aneksów. I najważniejsze - na umowie powinny znaleźć się podpisy osób upoważnionych - w przeciwnym wypadku będzie ona nieważna.

REKLAMA

Po trzecie, reaguj szybko na opóźnienia w płatnościach.

Kiedy nasz kontrahent spóźnia się z płatnościami, nasza reakcja musi być natychmiastowa, a także regularnie powtarzana – nawet gdy mamy do czynienia ze stałym odbiorcą. Płatności powinniśmy nadzorować stale, w momencie kiedy zbliża się termin płatności powinniśmy wykonać telefon do kontrahenta i w czasie krótkiej rozmowy przypomnieć o zbliżającym się terminie płatności. Taki telefon nie narusza zasad współpracy, a może być dobrym narzędziem na terminowe uzyskanie płatności. Szybkie działania pomagają uniknąć problemów związanych z płynnością finansową w firmie. Pamiętajmy, że brak reakcji oznacza ciche przyzwolenie dla kontrahenta na kontynuowanie procesu nieterminowego regulowania należności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązkowe elementy faktury w 2014 roku

Po czwarte, mierz siły na zamiary .

Windykację można prowadzić we własnym zakresie. Jeżeli jednak nie mamy działu zajmującego się windykacją, należy sprawdzić, czy jest to opłacalne dla naszej firmy - przeanalizować skalę odpisów z tytułu niespłaconych należności, koszt pracowników zajmujących się windykacją i związanych z tym wyjazdów oraz posiadanego know-how. Z racji tego, że windykacja jest zajęciem mocno absorbującym, lepiej zrezygnować z powierzania jej pracownikom innych działów i zdecydować się na profesjonalną pomoc.

Składka zdrowotna 2014


Po piąte, wybierz odpowiednią firmę windykacyjną

Przed wyborem firmy windykacyjnej należy zastanowić się czego od niej oczekujemy i poświęcić czas, by znaleźć ofertę najbardziej odpowiadającą naszym potrzebom i specyfice branży przedsiębiorstwa. Kluczowe jest, aby działania firmy windykacyjnej nie ograniczały się tylko do wysyłania kolejnych wezwań do zapłaty. W tym celu warto poprosić o referencje, a jeżeli zależy nam na czasie, sprawdzić możliwości operacyjne firmy, aby nie okazało się, że nie jest ona gotowa do realizacji naszego zlecenia z powodu braku zasobów. Poświęćmy więcej czasu na przeanalizowanie oferty pod kątem oferowanego zakresu usług, wynagrodzenia, a także konstrukcji umowy.

Gwarancje de minimis dla przedsiębiorców

Po szóste, dopasuj ofertę do swoich potrzeb.

Korzystając z usług firm z sektora obrotu wierzytelnościami możemy zniwelować zjawisko zatorów  płatniczych w przedsiębiorstwie. Większość podmiotów działających na tym rynku proponuje szeroki zakres usług - począwszy od zapobiegawczych, poprzez usługi typowo windykacyjne związane z powierniczymi przelewami wierzytelności, a kończąc na usługach faktoringu. Warto skorzystać z wiedzy ekspertów i wybrać taką usługę, która odpowiada naszym potrzebom i oczekiwaniom, a przy tym nie nadszarpnie za bardzo naszego budżetu.

Umowa zawarta z przedsiębiorcą na odległość

Po siódme, współpracuj z windykatorem – działacie w jednej drużynie!

Jeżeli już zdecydujemy się outsourcing wierzytelności, by szybko odzyskać należności, musimy współpracować z windykatorem. W większości przypadków z próba odzyskania zobowiązań przez firmę windykacyjną  kończy się sukcesem. Natomiast wszystko zależy od współpracy. Nie możemy przed windykatorem ukrywać, że kontaktował się z nami dłużnik. Nie możemy ukrywać również wpłat, maili, telefonów, wizyt dłużnika mających na celu zawarcie umowy i odłożenia spłaty w czasie itd. Wszystkie działania dłużnika mają wpływ na proces windykacji. W momencie dobrej współpracy windykacja może przebiegać sprawniej, a my szybciej otrzymamy zaległe zobowiązania. Zazwyczaj o efektach działań i poczynionych postępach jesteśmy informowani na bieżąco, czy to przez opiekuna handlowego czy też coraz częściej przez internetowy serwis klienta, gdzie możemy wpisywać swoje spostrzeżenia bądź uwagi.  

Samozatrudnienie - czy to mi się opłaca?

Po ósme,  współpraca z windykatorem to coś więcej

Współpracując z firmą windykacyjną możesz otrzymać szereg usług dodatkowych. Wywiady gospodarcze, monitoring płatności, pieczęć prewencyjną czyli narzędzie dyscyplinujące kontrahentów do terminowego regulowania należności przybijane na każdej fakturze. Pamiętaj, że sprawne zarządzanie należnościami pozwoli na zbudowanie wizerunku solidnego kontrahenta i ułatwi zachowanie płynności finansowej przedsiębiorstwa, dzięki czemu zarządzanie firmą i jej rozwój będą przebiegały w niezakłócony sposób.


Po dziewiąte , pamiętaj, że nie tylko banki udzielają pożyczek

Nie tylko banki udzielają pożyczek. Można ją również uzyskać od firm windykacyjnych. Oferują one nie  tylko pożyczki, ale takie usługi jak np. windykację z opcją zaliczki. Współpracując już z podmiotem, który zna naszą sytuację finansową, model biznesu, odbiorców i dyscyplinę płatniczą klientów, jest on w stanie szybko i sprawnie podjąć decyzję o przyznaniu finansowania. W odróżnieniu od banków, firm zajmujących się obrotem wierzytelności nie interesuje na jaki cel przeznaczane są środki, a zabezpieczeniem mogą być wierzytelności lub aktywa rzeczowe.

Po dziesiąte, zastanów się nad usługą faktoringu

Współpracując z windykatorem możesz również pomyśleć o oferowanej przez niego usłudze faktoringu. Faktoring jest dobrym narzędziem utrzymywania płynności finansowej zarówno w czasach gorszej jak i lepszej koniunktury na rynku. Faktoring pomaga przedsiębiorstwu zmniejszać negatywne skutki zatorów płatniczych oraz umożliwia poprawę płynności finansowej poprzez wymianę należności na gotówkę. Dzięki faktoringowi możemy zweryfikować wypłacalność odbiorcy, co zabezpiecza przed sprzedażą towaru bądź usługi firmie o słabej kondycji finansowej, a to z kolei może wiązać się z brakiem ściągalności finansowej w przyszłości. Faktoring oferuje również możliwość ubezpieczenia transakcji, co jest szczególnie przydatne w sytuacji, kiedy wiele firm ogłasza upadłość.

Współpraca z podmiotami zajmującymi się obrotem wierzytelnościami jest bardzo opłacalna. Ich szeroka oferta pozwala na dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb swoich klientów. Dzięki zastosowaniu narzędzi wspomagających płynność mamy możliwość zwiększenia sprzedaży bez ryzyka powstania zatorów płatniczych.

Opłacanie składek na Fundusz Pracy

Autor: Michał Kolmasiak – Wiceprezes PRAGMA INKASO S.A.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA