REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynność finansowa w małej firmie

Subskrybuj nas na Youtube
płynność finansowa
płynność finansowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa to element decydujący o przetrwaniu firmy. Polega ona na zdolności firmy do regulowania swoich zobowiązań. W jaki sposób mała firma może zachować płynność finansową?

Transakcja sprzedaży zakończy się powodzeniem, gdy na naszym koncie pojawi się płatność. Zatory płatnicze mogą być poważną przeszkodą w działalności przedsiębiorstw. Sytuację małych, początkujących firm utrudnia to, że często są zależne od swoich większych partnerów handlowych (zarówno odbiorców, jak i dostawców), co osłabia ich pozycję negocjacyjną. Dodatkowo mają gorszy dostęp do instrumentów zwiększających płynność finansową, choćby najprostszego kredytu obrotowego. Muszą też się liczyć z koniecznością terminowej zapłaty podatków (zaliczki na podatek dochodowy oraz należny VAT), niezależnie od tego, czy otrzymali zapłatę za wystawioną fakturę bądź rachunek.

REKLAMA

REKLAMA

Co możemy zrobić, by zachować płynność finansową, czyli zdolność do regulowania zobowiązań?

Współpracujmy z zaufanymi partnerami. Jeśli nie mamy wcześniejszych doświadczeń z danym odbiorcą, warto podpytać znajomych, poszukać informacji o nim w internecie. W przypadku bardzo dużych kontraktów można rozważyć skorzystanie ze wsparcia wywiadowni gospodarczych.

Promocja, czyli sposób na pozyskiwanie klientów

W stosunku do nowych odbiorców zachowajmy dużą ostrożność. W miarę możliwości rozłóżmy zlecenie na raty i uzależnijmy dalsze zaangażowanie bądź wydanie kolejnej partii towaru od zapłaty za wcześniejsze prace. Ryzykujemy, oczywiście, utratę takiego klienta, ale czasami lepiej rozstać się zawczasu, niż męczyć w przyszłości.

REKLAMA

Nie bójmy się asertywnie walczyć o należne płatności. Nie jest tajemnicą, że duzi odbiorcy zwlekają czasami z zapłatą nie dlatego, że ich kasa świeci pustkami, ale z powodów pozafinansowych, np. proceduralnych (faktura czeka na akceptację w systemie, a odpowiedzialna za to osoba jest właśnie na urlopie itp.) lub… marginalnego znaczenia naszej faktury (nasze 500 zł za projekt materiałów reklamowych to niemal nic dla firmy o wielomilionowym budżecie marketingowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

Pamiętajmy o terminach płatności podatków (do 20. dnia każdego miesiąca zaliczka na podatek dochodowy; do 25. każdego miesiąca – należny VAT) i dostosujmy do nich terminy wystawiania faktur. Jeśli zbliża się koniec miesiąca, a nie mamy co liczyć na płatność za dużą fakturę, przesuńmy ją na kolejny miesiąc księgowy.

Warto skorzystać z produktów finansowych wspierających płynność, np. kredytu obrotowego, limitu w karcie kredytowej czy faktoringu (bank płaci za fakturę, potrąciwszy sobie odpowiednie dyskonto), ale miejmy świadomość, że generuje to dodatkowe koszty, które mogą znacząco zaważyć na rentowności naszego przedsięwzięcia. Dlatego zawsze warto zacząć od przejrzenia struktury naszych należności (zwłaszcza przeterminowanych) i zobowiązań i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość (negocjacje z odbiorcami, próba wydłużenia terminów płatności dostawcom etc).

Możliwości i przykłady inwestycji

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

Etyka w sprzedaży bezpośredniej - standardy i wyzwania. Jak odróżnić legalny MLM od piramidy finansowej?

Sprzedaż bezpośrednia to sektor, który od dekad oferuje elastyczne możliwości pracy i rozwój osobisty. W Polsce funkcjonuje on w oparciu o jasne standardy wyznaczane przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB). Organizacja zrzesza firmy działające transparentnie i zgodnie z prawem, a jej celem jest ochrona zarówno konsumentów, jak i sprzedawców.

Leasing vs. wynajem: najlepszy wybór dla aut elektrycznych [Gość Infor.pl]

Elektromobilność staje się jednym z głównych kierunków rozwoju transportu w Polsce i na świecie. Dla wielu firm inwestycja w pojazdy elektryczne to jednak poważne wyzwanie finansowe, dlatego coraz częściej sięgają po zewnętrzne formy wsparcia. Jakie możliwości mają przedsiębiorcy? O tym w rozmowie Gość Infor.pl opowiedział Allan Wodzyński, dyrektor Biura ESG w PKO Leasing.

Podział wierzycieli na grupy po nowelizacji Prawa restrukturyzacyjnego

Wierzyciele objęci układem w restrukturyzacji mogą zostać podzieleni na grupy. W niektórych przypadkach, w myśl nowych przepisów, taki podział jest obowiązkowy. W zamyśle ustawodawcy ma to usprawnić proces restrukturyzacji.

REKLAMA

IP Box na Cyprze – czym jest i jak działa?

W świecie globalnej gospodarki coraz większą rolę odgrywają prawa własności intelektualnej – patenty, oprogramowanie, znaki towarowe czy prawa autorskie. Dla wielu firm to właśnie one są najcenniejszym aktywem, przynoszącym największe zyski. Dlatego wiele krajów wprowadza specjalne rozwiązania podatkowe, które mają zachęcać do rejestrowania i rozwijania praw IP w danej jurysdykcji. Jednym z najbardziej atrakcyjnych rozwiązań jest IP Box na Cyprze, który od lat cieszy się dużym zainteresowaniem międzynarodowych przedsiębiorców.

Zawodowe FOMO w pracy profesjonalisty

Każdy profesjonalista zna uczucie zmęczenia z powodu ciągłych zmian, do których należy się dostosować. Nowe przepisy, konieczność śledzenia orzecznictwa, a także pędzące transformacje technologii i w biznesu to jest rzeczywistość, z którą musimy być na bieżąco. Jeśli temu nie sprostamy, ryzykujemy jakością pracy i reputacją, a w konsekwencji może ucierpieć nasza kariera. Czy takiego stresu można uniknąć?

Bezpłatny webinar: Ostatnia prosta do Systemu e-Faktur (KSeF). Zgodność dziś i architektura na lata

Stało się – ustawa podpisana, zegar tyka. Po latach zwrotów i nagłych zahamowań, Krajowy System e-Faktur niczym prawdziwy rollercoaster wjedzie na główny tor i zrewolucjonizuje naszą codzienność biznesową już od 1 lutego 2026 roku. Samo „podpięcie wagoników” do platformy to dopiero pierwszy zjazd. Prawdziwe wyzwanie zaczyna się w chwili, gdy kolejka rusza pełną prędkością i konieczne jest utrzymanie stałej zgodności w świecie nieustannych zakrętów regulacyjnych, w Polsce i za granicą.

Turystyka premium w Polsce. Jesteśmy coraz bardziej widoczni na mapie świata [Gość Infor.pl]

Sezon wakacyjny dobiegł końca, a wraz z nim pojawiły się statystyki i rankingi, które pokazują, jak mocno zmienia się pozycja Polski w globalnej turystyce. Najnowsze zestawienie wskazuje nasz kraj na 19. miejscu wśród najchętniej odwiedzanych kierunków świata. To duży awans, za którym stoją zarówno liczby, jak i realne zmiany w jakości oferty turystycznej.

REKLAMA

Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

REKLAMA