REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płynność finansowa w małej firmie

Subskrybuj nas na Youtube
płynność finansowa
płynność finansowa
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Płynność finansowa to element decydujący o przetrwaniu firmy. Polega ona na zdolności firmy do regulowania swoich zobowiązań. W jaki sposób mała firma może zachować płynność finansową?

Transakcja sprzedaży zakończy się powodzeniem, gdy na naszym koncie pojawi się płatność. Zatory płatnicze mogą być poważną przeszkodą w działalności przedsiębiorstw. Sytuację małych, początkujących firm utrudnia to, że często są zależne od swoich większych partnerów handlowych (zarówno odbiorców, jak i dostawców), co osłabia ich pozycję negocjacyjną. Dodatkowo mają gorszy dostęp do instrumentów zwiększających płynność finansową, choćby najprostszego kredytu obrotowego. Muszą też się liczyć z koniecznością terminowej zapłaty podatków (zaliczki na podatek dochodowy oraz należny VAT), niezależnie od tego, czy otrzymali zapłatę za wystawioną fakturę bądź rachunek.

REKLAMA

Co możemy zrobić, by zachować płynność finansową, czyli zdolność do regulowania zobowiązań?

Współpracujmy z zaufanymi partnerami. Jeśli nie mamy wcześniejszych doświadczeń z danym odbiorcą, warto podpytać znajomych, poszukać informacji o nim w internecie. W przypadku bardzo dużych kontraktów można rozważyć skorzystanie ze wsparcia wywiadowni gospodarczych.

Promocja, czyli sposób na pozyskiwanie klientów

REKLAMA

W stosunku do nowych odbiorców zachowajmy dużą ostrożność. W miarę możliwości rozłóżmy zlecenie na raty i uzależnijmy dalsze zaangażowanie bądź wydanie kolejnej partii towaru od zapłaty za wcześniejsze prace. Ryzykujemy, oczywiście, utratę takiego klienta, ale czasami lepiej rozstać się zawczasu, niż męczyć w przyszłości.

Nie bójmy się asertywnie walczyć o należne płatności. Nie jest tajemnicą, że duzi odbiorcy zwlekają czasami z zapłatą nie dlatego, że ich kasa świeci pustkami, ale z powodów pozafinansowych, np. proceduralnych (faktura czeka na akceptację w systemie, a odpowiedzialna za to osoba jest właśnie na urlopie itp.) lub… marginalnego znaczenia naszej faktury (nasze 500 zł za projekt materiałów reklamowych to niemal nic dla firmy o wielomilionowym budżecie marketingowym).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

Pamiętajmy o terminach płatności podatków (do 20. dnia każdego miesiąca zaliczka na podatek dochodowy; do 25. każdego miesiąca – należny VAT) i dostosujmy do nich terminy wystawiania faktur. Jeśli zbliża się koniec miesiąca, a nie mamy co liczyć na płatność za dużą fakturę, przesuńmy ją na kolejny miesiąc księgowy.

Warto skorzystać z produktów finansowych wspierających płynność, np. kredytu obrotowego, limitu w karcie kredytowej czy faktoringu (bank płaci za fakturę, potrąciwszy sobie odpowiednie dyskonto), ale miejmy świadomość, że generuje to dodatkowe koszty, które mogą znacząco zaważyć na rentowności naszego przedsięwzięcia. Dlatego zawsze warto zacząć od przejrzenia struktury naszych należności (zwłaszcza przeterminowanych) i zobowiązań i wyciągnąć z nich wnioski na przyszłość (negocjacje z odbiorcami, próba wydłużenia terminów płatności dostawcom etc).

Możliwości i przykłady inwestycji

Źródło: Jak zostać i pozostać przedsiębiorcą?, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA