REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Pamela Opoczka
Adwokat Krakowskiej Izby Adwokackiej
Jaka jest odpowiedzialność kosmetologów i kosmetyczek?
Jaka jest odpowiedzialność kosmetologów i kosmetyczek?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Czy salon kosmetyczny odpowiada za źle wykonaną usługę?

Odpowiedzialność kosmetyczki bądź kosmetologa opiera się przede wszystkim na tzw. odpowiedzialności deliktowej, regulowanej w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 415 Kodeksu cywilnego, „kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”. Szkodą może być powstanie blizny, przebarwienia, utrata płytki paznokcia, zakażenie lub spowodowanie uszkodzenia ciała. Dla tej odpowiedzialności musi zaistnieć związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy działaniem danej osoby a szkodą.

REKLAMA

REKLAMA

Ważne

Odszkodowanie obejmuje nie tylko poniesione przez klienta koszty zabiegu, ale także koszty leczenia, czy przywrócenia stanu poprzedniego. Innymi słowy, poniesione przez osobę poszkodowaną wydatki determinują wysokość odszkodowania. Pamiętajmy, że poza odszkodowaniem, może zaistnieć także obowiązek zadośćuczynienia finansowego za doznaną krzywdę klienta.

Zadośćuczynienie ma zrekompensować cierpienie fizyczne oraz cierpienia psychiczne, a jego wielkość zależeć będzie od oceny całokształtu okoliczności, w tym rozmiaru doznanych cierpień, ich intensywności, trwałości czy nieodwracalnego charakteru.

REKLAMA

Drugim rodzajem odpowiedzialności będzie tzw. odpowiedzialność kontraktowa, także wynikająca z przepisów Kodeksu cywilnego. Art. 471 nakłada obowiązek naprawienia szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwem okoliczności, za które dłużnik odpowiedzialności nie ponosi. W tym przypadku chodzi o zawartą przez salon umowę z klientem. Klient zawierając umowę - co istotne nawet w formie ustnej - oczekuje, że usługa zostanie wykonana zgodnie z zasadami sztuki kosmetycznej i standardami kosmetycznymi.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Istnieje również, w radykalnych sytuacjach, także ryzyko odpowiedzialności karnej. Dzieje się tak, gdy klient doznał wskutek usługi kosmetycznej lekkiego, średniego lub ciężkiego uszczerbku na zdrowiu. Co istotne, odpowiedzialności karnej nie wyłącza nawet dobrowolna zgoda klienta na zabieg czy usługę kosmetyczną, który został poinformowany o tym, że dana usługa jest dla niego niewskazana czy szkodliwa.

Kto odpowiada za wyrządzoną szkodę?

Co do zasady, za nieudany zabieg kosmetyczny odpowiada osoba, która go wykonała, jednak w wielu przypadkach do odpowiedzialności może zostać pociągnięty właściciel salonu kosmetycznego. Dzieje się tak w sytuacji, gdy osoba wykonująca zabieg jest zatrudniona w salonie na podstawie umowy o pracę. Art. 120 § 1 Kodeksu pracy stanowi, że w razie wyrządzenia przez pracownika przy wykonywaniu przez niego obowiązków pracowniczych szkody osobie trzeciej, zobowiązany do naprawienia szkody jest wyłącznie pracodawca.

Zaś art. 430 Kodeksu cywilnego stanowi, że kto na własny rachunek powierza wykonanie czynności osobie, która przy wykonywaniu tej czynności podlega jego kierownictwu i ma obowiązek stosować się do jego wskazówek, ten jest odpowiedzialny za szkodę wyrządzoną z winy tej osoby przy wykonywaniu powierzonej jej czynności. Jeśli pracodawca naprawił szkodę wyrządzoną osobie trzeciej, może wtedy dochodzić od pracownika zwrotu wypłaconego tej osobie odszkodowania. W skrócie rzecz ujmując, kluczową kwestią w zakresie odpowiedzialności za zabieg jest treść postanowień umowy jaką posiada osoba wykonująca zabieg z właścicielem salonu, albowiem może się zdarzyć, że wykonujący zabieg jest jedynie podwykonawcą właściciela salonu, a nie jego pracownikiem, a zatem wówczas przepisy Kodeksu pracy nie będą wchodzić w grę.

Ubezpieczenie OC

Świetnym rozwiązaniem, nie tylko dla kosmetyczek, ale przede wszystkim dla kosmetologów jest wykupienie ubezpieczenia OC. Umożliwi ono pokrycie wielu roszczeń klientów. Dla rozróżnienia, kosmetyczką jest osoba, która wykonuje podstawowe zabiegi upiększające i pielęgnacyjne. Jest to osoba, która ukończyła technikum usług kosmetycznych lub stosowne kursy. Kosmetolog zaś to osoba, która ukończyła studia wyższe na kierunku kosmetologii. Jest uprawniona do wykonywania zaawansowanych zabiegów estetycznych, diagnostyki skórnej oraz stosowania specjalistycznej aparatury. Kliniki medycyny estetycznej oraz placówki medyczne są zobowiązane do posiadania obowiązkowego ubezpieczenia OC, jednak obowiązek ten nie dotyczy jeszcze salonów beauty. Warto zasięgnąć informacji u ubezpieczyciela, który może zaoferować ubezpieczenie osobiste wykonawcy zabiegów upiększających, jak i ubezpieczenie salonu, gdzie świadczy usługi.

Autor: adwokat Pamela Opoczka

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Finansowanie operacyjne dla dużych firm: ranking top faktorów 2025

Rynek finansowania operacyjnego w 2025 roku jest ukształtowany przez konwergencję wyzwań makroekonomicznych i dynamicznej transformacji technologicznej. Faktoring, pierwotnie postrzegany głównie jako rezerwowe źródło krótkoterminowej płynności, osiągnął status strategicznego instrumentu zarządzania kapitałem obrotowym i odpornością operacyjną dużych korporacji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA