REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

Tomasz Piwowarski
Radca prawny z kilkunastoletnim prawniczym doświadczeniem, specjalizujący się w prawie cywilnym, gospodarczym, nieruchomości, pracy. Fan motoryzacji oraz Włoch, a od nie tak dawna – motocyklista.
kasy fiskalne, wirtualne kasy fiskalne, zmiany, 2026, nowelizacja
Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

REKLAMA

REKLAMA

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

rozwiń >

Cyfryzacja obowiązków podatkowych

Choć obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas fiskalnych dotyczy szerokiego spektrum działalności gospodarczych, przepisy przewidują możliwość cyfryzacji tego procesu dla wybranych, często mobilnych lub specyficznych branż. Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii, a wraz z nim rozszerzenie tego przywileju. Istotnym krokiem w tym kierunku jest niedawna nowelizacja – wprowadzająca zmiany z mocą od kwietnia 2026 roku. Konkretnie, jest to rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki zmieniające rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz.U. z 2025 r. poz. 1345). Otwiera ono wrota do cyfryzacji kasy fiskalnej dla kolejnych rodzajów działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest wirtualna kasa fiskalna?

Zanim zagłębimy się w katalog uprawnionych, warto zdefiniować, czym jest kasa wirtualna. Jest to rozwiązanie w pełni zgodne z wymogami prawnymi, które realizuje wszystkie funkcje tradycyjnej kasy fiskalnej, ale w formie aplikacji instalowanej na urządzeniu elektronicznym, takim jak smartfon, tablet lub komputer (np. terminal POS). Podstawowe cechy kasy wirtualnej:

  • mobilność: pozwala na prowadzenie ewidencji sprzedaży z dowolnego miejsca, co jest kluczowe dla firm mobilnych (np. taksówek, dostawców);
  • niskie koszty początkowe: zamiast zakupu drogiego urządzenia, przedsiębiorca ponosi koszt zakupu licencji na oprogramowanie lub abonamentu;
  • integracja: kasy te często łatwo integrują się z systemami magazynowymi, księgowymi czy terminalami płatniczymi;
  • zgodność z kasowością online: podobnie jak nowoczesne kasy online, kasy wirtualne generują paragony fiskalne i przesyłają dane do Centralnego Repozytorium Kas (CRK).

W polskim prawie możliwość ta jest regulowana na podstawie art. 111b ustawy o VAT i precyzowana w rozporządzeniach Ministra Finansów.

Ewolucja przepisów - kontekst nowelizacji 2025

Możliwość stosowania kas fiskalnych w formie oprogramowania systematycznie obejmuje kolejne grupy. Nowelizacja wprowadzona w Dz.U. z 2025 r. poz. 1345 kontynuuje ten trend, przenosząc część działalności, które do tej pory mogły korzystać tylko ze zwykłej kasy w formie osobnego urządzenia do katalogu uprawnionych do korzystania z wirtualnych kas.

REKLAMA

Kto może korzystać z wirtualnej kasy fiskalnej? Katalog uprawnionych branż

Katalog rodzajów działalności, w odniesieniu do których dopuszczalne jest użycie kas rejestrujących w postaci oprogramowania, jest ściśle określony. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, kasy wirtualne są szczególnie istotne dla podmiotów świadczących usługi poza stałym punktem sprzedaży lub w specyficznych, mobilnych warunkach. Poniżej znajdują się wymienione grupy i rodzaje usług, które mogą korzystać z tej technologii:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Transport pasażerski i przewozy: kluczową grupą, w której kasy wirtualne sprawdzają się doskonale, są podmioty zajmujące się przewozem osób. Mobilność oprogramowania idealnie odpowiada specyfice tych działalności, wymienionych w rozporządzeniu:
    1. usług przewozu osób samochodem osobowym, w tym taksówką, z wyjątkiem przewozu okazjonalnego, o którym mowa w art. 18 ust. 4b pkt 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2022 r. poz. 2201, z późn. zm.2));
    2. usług wynajmu samochodów osobowych z kierowcą (PKWiU 49.32.12.0);
    3. usług związanych z przeprowadzkami, świadczonych na rzecz gospodarstw domowych (PKWiU 49.42.11.0);
    4. usług transportu drogowego pasażerskiego pojazdami napędzanymi siłą mięśni ludzkich lub ciągnionymi przez zwierzęta (PKWiU 49.39.35.0);
    5. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, międzymiastowego, ogólnodostępnego (PKWiU 49.39.11.0);
    6. usług transportu drogowego pasażerskiego, rozkładowego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.21.0);
    7. usług transportu kolejowego pasażerskiego, miejskiego i podmiejskiego (PKWiU 49.31.10.0);
    8. usług transportu kolejowego pasażerskiego międzymiastowego (PKWiU 49.10);
    9. usług transportu pasażerskiego, kolejkami linowymi naziemnymi, kolejkami linowymi i wyciągami narciarskimi (PKWiU 49.39.20.0);
    10. usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.10.11.0);
    11. usług transportu morskiego i przybrzeżnego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.10.12.0);
    12. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego, promowego (PKWiU 50.30.11.0);
    13. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego wycieczkowcami (PKWiU 50.30.12.0);
    14. usług transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego łodziami wycieczkowymi (PKWiU 50.30.13.0);
    15. usług pozostałego transportu wodnego śródlądowego pasażerskiego (PKWiU 50.30.19.0);
    16. usług transportu lotniczego regularnego krajowego pasażerskiego (PKWiU 51.10.11.0);
    17. usług transportu lotniczego nieregularnego krajowego pasażerskiego, z wyłączeniem w celach widokowych (PKWiU 51.10.12.0);
  2. Branża HoReCa - hotelarska, gastronomiczna, cateringowa: choć gastronomia w stałych lokalach często korzysta z tradycyjnych kas online, usługi o charakterze mobilnym lub sezonowym mogą być obsługiwane przez oprogramowanie. Może to być pomocne szczególnie w lokalach z ogródkami lub sezonowych, gdzie liczba klientów obsługiwanych naraz jest duża. Rozporządzenie wymienia rodzaje działalności w zakresie:
    1. usług hotelarskich i podobnych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.10);
    2. usług obiektów noclegowych turystycznych i miejsc krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.20);
    3. usług świadczonych przez pola kempingowe (włączając pola dla pojazdów kempingowych) i pola namiotowe (PKWiU 55.30);
    4. pozostałych usług związanych z zakwaterowaniem (PKWiU 55.90);
    5. usług restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych (PKWiU 56.10);
    6. usług przygotowywania i dostarczania żywności (katering) dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU 56.21);
    7. pozostałych usług gastronomicznych (PKWiU 56.29);
    8. usług przygotowywania i podawania napojów (PKWiU 56.30);
  3. Handel paliwami stałymi: w tym zakresie rozporządzenie wymienia tylko w jednym punkcie dany rodzaj działalności. Z kasy wirtualnej można korzystać przy sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
  4. Mycie i czyszczenie pojazdów: rozporządzenie osobno wymienia także możliwość korzystania z kasy wirtualnej w razie wykonywania usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej);
  5. Dostawy towarów i świadczenie usług przez specyficzne grupy podmiotów o silnym znaczeniu dla lokalnej społeczności: co ciekawe, rozporządzenie wymienia w osobnych punktach także działania obejmujące zakres:
    1. dostaw towarów i świadczenia usług przez ochotnicze straże pożarne w rozumieniu ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz.U. z 2023 r. poz. 194, 658 i 1560);
    2. dostaw towarów i świadczenia usług przez koła gospodyń wiejskich w rozumieniu ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o kołach gospodyń wiejskich (Dz.U. z 2023 r. poz. 1179).

Rozszerzenie działalności nowelizacją - wejdzie w życie od 1 kwietnia 2026 r.

Wyżej wymienione branże uprawnione do korzystania kas wirtualnych już dzisiaj, są wymienione w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2268). Natomiast z mocą od 01.04.2026 r. katalog ten ulegnie rozszerzeniu na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów i Gospodarki zmieniającego rozporządzenie w sprawie grup podatników lub rodzajów czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2025 r., poz. 1345). Do korzystania z wirtualnych kas fiskalnych zostaną wtedy dopuszczone następujące rodzaje działalności w zakresie (rozporządzenie nie podaje klasyfikacji PKD dla żadnej z tych działalności):

  1. dostaw towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar - czyli chodzi tutaj np. o automaty z napojami, żywnością;
  2. świadczenia usług przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej);
  3. świadczenia usług parkingu samochodów i innych pojazdów drogą elektroniczną, w tym przy użyciu aplikacji mobilnej lub przeglądarki internetowej.

Można też zwrócić uwagę na kosmetyczną zmianę, że § 1 pkt 27) zmienianego rozporządzenia, który mówił o: "usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej)", a od 01.04.2026 r. otrzyma skrócone brzmienie: " usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0)".

Wymogi techniczne dla kas fiskalnych

Aby móc legalnie używać wirtualnej kasy fiskalnej, przedsiębiorca musi się upewnić, że wybrane rozwiązanie programistyczne spełnia wymogi bezpieczeństwa i wymogi prawne. Szczególnie istotnie są:

  • rejestracja w Centralnym Repozytorium Kas (CRK) – przed rozpoczęciem pracy, każda wirtualna kasa musi być zarejestrowana w CRK (tak samo jak każda inna, tradycyjna kasa online);
  • połączenie z Internetem w czasie pracy kasy wirtualnej – w przeciwieństwie do tradycyjnych kas, wirtualne kasy wymagają stałego lub przynajmniej regularnego połączenia z Internetem, aby przesyłać dane. Brak Internetu oznaczać może niemożność przesłania paragonu;
  • bezpieczeństwo danych – oprogramowanie musi zapewniać bezpieczeństwo danych, w tym szyfrowanie;
  • zgodność z przepisami – oprogramowanie musi spełniać wymogi ustawy o VAT i związanych z nią rozwiązań o charakterze technicznym.

Skoro nie ma obowiązku, tylko możliwość, to czy warto korzystać z kasy wirtualnej?

Oczywiście nie ma obowiązku korzystania z kas wirtualnych, a dla wybranych branż to tylko możliwość. Ale i jednocześnie przywilej, bowiem korzystanie z kas wirtualnych niesie ze sobą korzyści, takie jak na przykład:

  • niższe koszty inwestycyjne - nie trzeba kupować drogiego fizycznego sprzętu. Zakup licencji na oprogramowanie jest raczej tańszy niż tradycyjna kasa elektroniczna będąca osobnym urządzeniem;
  • mobilnośćprzedsiębiorca może pracować z każdego miejsca, posiadając jedynie urządzenie z zainstalowanym oprogramowaniem, które i tak posiada (np. laptop, smartfon);
  • łatwiejszy upgrade – aktualizacje oprogramowania zapewnia jego dostawca, możliwe jest aktualizowanie go automatycznie, bez konieczności wizyty technika;
  • brak kosztów serwisu - wirtualna kasa to oprogramowanie, a nie osobne urządzenie, zatem nie ponosisz kosztów serwisu w razie awarii.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA