REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Start-up, czyli innowacyjny sektor gospodarki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Start-up
Start-up
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W każdym polskim mieście rozwija się prywatna przedsiębiorczość w formie start-up. Firmy te mają stać się innowatorami na polskim rynku. Poprzez nowe formy prezentacji, sprzedaży, logistyki oraz współpracy rynkowej start-up powinien stać się nowym, innowacyjnym sektorem MSP. Dla realizacji tego projektu w ostatnich latach wprowadzano dofinansowania, preferencyjne kredyty oraz wsparcie szkół wyższych i instytucji, instytutów.

Konkurencja od początku była znaczna. Do fazy realizacji projektu przechodziło jednak   niewiele projektów. Faza przygotowań projektu trwała długo – od pół roku do roku. Wymagania były znaczne, kontrola projektów wysoka a organizacja projektu i przedsięwzięcia długa i trudna.

REKLAMA

REKLAMA

Start-up były otoczone opieką w fazie inkubacji (przed wejściem na rynek i przy wprowadzaniu produktu czy usługi) organizowanej przez szkoły wyższe lub wybrane firmy czy instytuty. Na szeroką skalę prowadzono szkolenia z zakresu zarządzania, sprzedaży i marketingu dla nowych firm i osób kierujących firmą. Trudnością było jednak pozyskanie pieniędzy na nową firmę.

Sposobem na  finansowanie nowych firm MSP były udziały zewnętrzne tzw. Anioły Biznesu, kredyty oraz dodatki, dofinansowania. Udział zewnętrznego inwestora tj.  Anioł Biznesu wymagało wysokiej jakości projektu i przygotowań. Selekcja była znaczna, obciążenia współpracą z inwestorem wysoka dla wielu firm. Inwestor zewnętrzny najczęściej przejmował część zysków lub uzyskiwał udział w firmie na lata. 

Zobacz: Wprowadzenie płatności bezgotówkowych

REKLAMA

Kredytowanie było szeroko dostępne, wsparte gwarancją rządu i preferencyjnymi warunkami kredytowania. Jednak obciążenie tego typu przekłada się na wiele kolejnych lat. Trudność oceny nowych inwestycji i nowych przedsięwzięć była ograniczeniem dla rozwoju i rozbudowy MSP. Koszty kredytu przy nieudanej inwestycji zniechęciły wiele osób i firm. Trudności gospodarcze w Europie i Polsce oraz złe prognozy zahamowały rozwój nowego sektora MSP.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dofinansowania i dodatki z UE wymagały znacznego wkładu własnego, były praktycznym rozwiązaniem dla istniejących firm na rynku, firm o wystarczających dochodach i perspektywach rozwoju i zysku. Nowe firmy są trudne w ocenie i prognozie zysku co znacznie ograniczyło dostęp do kapitału. Wymagania stawiane nowym inwestycjom były wysokie, wykonanie projektu zgodnie z wytycznymi trudne. Planowanie i organizacja nowej firmy jest dużym wyzwaniem, stopień realizacji planu był podstawowym kryterium oceny przez instytucje dofinansowujące. Zagrożenie dla nowych firm w formie zwrotu dofinansowania było wysokie.

W Polsce na szeroką skale są prowadzone firmy na zasadzie partnerskiej i leasingu czy przedstawicielstwa. Wymagany jest wkład własny, doświadczenie i wykształcenie kierunkowe. Ważne jest dostosowanie do wymagań firmy w zakresie marketingu, logistyki, zarządzania oraz polityki rozwoju. Firma wspiera nowych współpracowników poprzez szkolenia, dostęp do zasobów firmy i wiedzy. Nowa jednostka jest wprowadzana na rynek z poparciem firmy macierzystej. Najczęściej nowy przedstawiciel musi zarządzać odpowiednim lokalem, środkami na aranżacje miejsca zgodną z wymogami firmy oraz środkami na działanie i wypłaty dla pracowników. Na początku koszty działalności są znaczne, ponosi je wyłącznie nowy przedstawiciel.

Zobacz : Gwarancje de minimis są niewystarczające

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA