Wprowadzenie płatności bezgotówkowych
REKLAMA
REKLAMA
Wprowadzenie do swojej działalności gospodarczej możliwości bezgotówkowego regulowania należności, wiąże się z koniecznością zawarcia umowy o przyjmowanie zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych z wyspecjalizowaną instytucją. Podmiot ten nazywany jest agentem rozliczeniowym i uregulowany został w ustawie z dnia 12 września 2012 roku o elektronicznych instrumentach płatniczych. Zgodnie z jej postanowieniami, agentem rozliczeniowym jest bank lub instytucja kredytowa, prowadząca działalność polegającą na zawieraniu umów z przedsiębiorcami o przyjmowanie zapłat przy użyciu instrumentów płatniczych albo instytucja płatnicza, która uzyskała zezwolenie na prowadzenie takiej działalności.
REKLAMA
Polecamy serwis: Finanse na start
REKLAMA
W umowie z agentem rozliczeniowym, przedsiębiorca zobowiązuje się do przyjmowania zapłaty kartami płatniczymi konkretnych systemów, w ramach prowadzonej przez siebie działalności, zaś agent rozliczeniowy zobowiązuje się do świadczenia usług związanych z realizacją transakcji opłacanych takimi kartami.
Umowa o przyjmowanie zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych, powinna zawierać zobowiązanie agenta do wyposażenia przedsiębiorcy w urządzenia i materiały niezbędne do przyjmowania zapłat kartami płatniczymi, w tym do dostarczenia tak zwanych terminali POS, które służą do komunikowania się z agentem rozliczeniowym, w momencie, w którym klient przedsiębiorcy dokonuje płatności kartą.
Do stosowanych w praktyce postanowień umowy pomiędzy przedsiębiorcą a agentem rozliczeniowym, należy uzgodnienie, iż przedsiębiorca będzie ponosił na rzecz agenta rozliczeniowego określoną opłatę, przeznaczoną na pokrycie opłat pobieranych przez systemy i banki będące wystawcami kart. Przedsiębiorca zobowiązuje się przy tym do tego, że nie będzie obciążał żadnymi dodatkowymi kosztami płacących kartami, z tytułu korzystania przez nich z bezgotówkowej formy płatności.
Zobacz także: Jak stworzyć dobra nazwę dla swojego produktu?
Bardzo istotnym postanowieniem umowy zawartej z agentem rozliczeniowym jest kwestia uregulowania potwierdzeń przyjęcia płatności kartą płatniczą. Potwierdzeniem takim jest wydrukowany przez terminal lub kasę fiskalną rachunek obciążeniowy. W umowie o przyjmowanie zapłaty przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych, agent rozliczeniowy powinien zobowiązać się, do przekazania do banku, przez swoje centrum rozliczeniowe, polecenia dokonania przelewu na konto przedsiębiorcy kwoty transakcji, pomniejszonej o umówioną prowizję, na którą składają się wspomniane już opłaty pobierane przez banki oraz opłata należna agentowi, a związana z ponoszonymi przez niego kosztami, w związku z dokonaną transakcją bezgotówkową.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.