REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny energii dla przedsiębiorców w 2013 roku

Ceny energii dla przedsiębiorców
Ceny energii dla przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach ceny energii dla przedsiębiorców rosły zdecydowanie wolniej niż ceny dla gospodarstw domowych. Czy w 2013 roku ten trend został utrzymany?

W ostatnich kilku latach ceny energii dla gospodarstw domowych rosły zdecydowanie szybciej niż ceny dla firm. Dla przykładu, między IV kwartałem 2009 i IV kwartałem 2010 ceny dla odbiorców ogółem (gospodarstwa domowe i firmy) spadły o 0,51%. Spadek ten można jednak zawdzięczać wyłącznie zmianom taryf firmowych – gospodarstwa domowe zapłaciły w tym okresie rachunki wyższe o 4,51%. W okresie 2010-2011 wzrost cen dla gospodarstw domowych wyniósł 6,49%, podczas gdy zwyżka dla przedsiębiorstw z grupy B była w tym czasie o całe 5% niższa.1

REKLAMA

Porównywarka cen prądu dla domu i firmy - sprawdź on-line i zmień dostawcę

Dlaczego ceny energii dla firm rosły wolniej?

REKLAMA

Z dwóch powodów. Po pierwsze, prawo rynku - większy odbiorca jest w stanie uzyskać niższe stawki za ten sam towar niż odbiorca mniejszy. Dla przykładu, firmy zużywające poniżej 50 MWh energii rocznie płacą 14% więcej za 1 MWh energii niż firmy zużywające powyżej 2000 MWh.2 Więksi odbiorcy mają także możliwość indywidualnego negocjowania stawek, czego oczywiście nie można powiedzieć o gospodarstwach domowych.

Duże znaczenie ma również poziom konkurencji na rynku. Choć rynek energii dla firm został uwolniony w 2004 roku, liczba zmian dostawcy wśród przedsiębiorstw skokowo wzrosła dopiero po uwolnieniu rynku dla gospodarstw domowych w 2007 roku. W latach 2007-2010 sprzedawcę zmieniło 1365 gospodarstw domowych i 7611 firm – ponad 5,5-krotnie więcej.3 Sytuacja ta sprawiała, że dla firm energetycznych zdecydowanie bardziej opłacalne było zabieganie o klienta komercyjnego niż indywidualnego.

Przełomowy rok 2012

Rok 2012 był przełomowy na polskim rynku energii – nie tylko ze względu na rekordową liczbę odbiorców, którzy zmienili dostawcę energii. Odwróceniu uległa także proporcja liczby firm i gospodarstw domowych, które skorzystały z prawa do zmiany. W przypadku przedsiębiorstw, liczba podmiotów, które zmieniły dostawcę w 2012 roku, zwiększyła się w stosunku do liczby podmiotów, które z tego prawa skorzystały w latach 2004-2011 o 100,8%. Ten lawinowy wzrost został jednak przyćmiony 333,2% wzrostu w segmencie gospodarstw domowych.4 Doświadczyliśmy tego wszyscy, oglądając po raz pierwszy reklamy firm energetycznych skierowane właśnie do odbiorców indywidualnych. Ale nie tylko…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2013 roku firmy zapłacą więcej

Nowy rok przyniósł także zmianę w kształtowaniu cen. TotalMoney.pl porównał ceny energii dla firm w taryfach C11 i C12a w styczniu 2012 oraz styczniu 2013 (tabela 1. oraz 2.). Pod uwagę wzięliśmy najtańsze taryfy dostępne w danym mieście, a więc niekoniecznie oferowane przez lokalnego dostawcę. Zważywszy na historyczną tendencję, o której wspomnieliśmy, wyniki porównania przyniosły duże zaskoczenie.

Tabela 1. Porównanie miesięcznych kosztów energii dla taryfy jednostrefowej (C11) dla cen obowiązujących w styczniu 2012 i styczniu 2013. Do obliczeń przyjęto zużycie na poziomie 20000 kWh/rok, moc umowna wynosi 10 kW.
Miasto koszt sprzedaży
2012
2013
% zmiany
koszt dystrybucji
2012
2013
% zmiany
energia ogółem
2012
2013
% zmiany
Warszawa 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
375,66 zł 383,16 zł
2,00%
970,37 zł 1045,72 zł
7,77%
Kraków 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
374,63 zł 358,13 zł
-4,40%
969,34 zł 1020,69 zł
5,30%
Łódź 626,72 zł 662,56 zł
5,72%
294,60 zł 307,78 zł
4,47%
921,32 zł 970,34 zł
5,32%
Wrocław 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
374,49 zł 358,01 zł
-4,40%
969,20 zł 1020,57 zł
5,30%
Poznań 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
367,25 zł 383,53 zł
4,43%
961,96 zł 1046,09 zł
8,75%
Gdańsk 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
529,46 zł 565,75 zł
6,85%
1124,17 zł 1228,31 zł
9,26%
Szczecin 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
367,25 zł 383,53 zł
4,43%
961,96 zł 1046,09 zł
8,75%
Bydgoszcz 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
354,82 zł 371,36 zł
4,66%
949,53 zł 1033,92 zł
8,89%
Lublin 626,72 zł 662,56 zł
5,72%
528,83 zł 532,51 zł
0,70%
1155,55 zł 1195,07 zł
3,42%
Katowice 594,71 zł 662,56 zł
11,41%
302,52 zł 323,13 zł
6,81%
897,23 zł 985,65 zł
9,86%
Kolorami zaznaczono skrajne wartości dla każdej z kolumn: wartości najniższe kolorem zielonym, wartości najwyższe kolorem czerwonym.

Zobacz: Wykorzystanie środków unijnych w Polsce


Tabela 2. Porównanie miesięcznych kosztów energii dla taryfy dwustrefowej (C12a) dla cen obowiązujących w styczniu 2012 i styczniu 2013. Do obliczeń przyjęto zużycie na poziomie 20000 kWh/rok, 50% zużycia w szczycie, moc umowna wynosi 10kW.
Miasto koszt sprzedaży
2012
2013
% zmiany
koszt dystrybucji
2012
2013
% zmiany
energia ogółem
2012
2013
% zmiany
Warszawa 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
346,86 zł
353,33 zł
1,87%
1007,17 zł
1055,56 zł
4,80%
Kraków 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
298,78 zł
309,97 zł
3,75%
959,09 zł
1012,20 zł
5,54%
Łódź 673,43 zł
702,23 zł
4,28%
305,34 zł
315,90 zł
3,46%
978,77 zł
1018,13 zł
4,02%
Wrocław 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
290,96 zł
299,48 zł
2,93%
951,27 zł
1001,71 zł
5,30%
Poznań 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
295,09 zł
307,07 zł
4,06%
955,40 zł
1009,30 zł
5,64%
Gdańsk 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
454,12 zł
473,80 zł
4,33%
1114,43 zł
1176,03 zł
5,53%
Szczecin 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
295,09 zł
307,07 zł
4,06%
955,40 zł
1009,30 zł
5,64%
Bydgoszcz 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
285,74 zł
297,96 zł
4,28%
946,05 zł
1000,19 zł
5,72%
Lublin 673,43 zł
702,23 zł
4,28%
431,41 zł
442,36 zł
2,54%
1104,84 zł
1144,59 zł
3,60%
Katowice 660,31 zł
702,23 zł
6,35%
302,52 zł
323,13 zł
6,81%
962,83 zł
1025,36 zł
6,49%
Kolorami zaznaczono skrajne wartości dla każdej z kolumn: wartości najniższe kolorem zielonym, wartości najwyższe kolorem czerwonym.

Warto przede wszystkim odnotować znaczący skok cen sprzedaży – dla taryf C11 nawet o 11,41% (w ośmiu z dziesięciu miast ujętych w zestawieniu). Koszt energii ogółem (sprzedaż + dystrybucja) wzrósł od 3,42% do 9,86% dla taryf C11 oraz od 3,60% do 6,49% dla taryf C12a. To wyniki znacznie słabsze od danych dla gospodarstw domowych, gdzie średnia cena energii w analogicznym okresie wzrosła o 0,96% w taryfie jednostrefowej oraz 0,43% w taryfie dwustrefowej. 

Tania energia dla Twojej firmy. Skorzystaj z porównywarki cen prądu

Jak poradzić sobie z podwyżkami?

Jest oczywiście wiele działań, które możemy podjąć, aby podwyżki cen nie były dla nas dotkliwe. Jednym z rozwiązań, i prawdopodobnie najmniej bolesnym, jest wspomniana już zmiana dostawcy.  Przedsiębiorstwo zużywające 20 000 kWh energii rocznie w taryfie C11 może zaoszczędzić w ten sposób nawet 1600 zł w skali roku. Możliwości zmian jest wiele – żadna z taryf sprzedaży ujętych w tabelach za rok 2012 nie była taryfą lokalną. 

1Na podstawie Raportów Krajowych Prezesa URE za lata 2011 i 2012.

2Raport Krajowy Prezesa URE za rok 2012, str. 47

3Raport Krajowy Prezesa URE za rok 2011, str. 44

4Na podstawie: http://www.ure.gov.pl/portal/pl/424/5091/W_minionym_roku_o_433_wzrosla_liczba_odbiorcow_TPA_w_gospodarstwach_domowych.html

5Dane portalu TotalMoney.pl

Zobacz: Firmy niechętnie trzymają pieniądze w bankach

Autor: TotalMoney.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA