Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mikroprzedsiębiorca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozpoczęto nabór do konkursu „Innowacje w MŚP” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Program ten jest wsparciem firm z sektora miko, małych i średnich przedsiębiorstw z regionu Mazowsza, które są najbardziej narażone na negatywne skutki inflacji. Dostępne środki to prawie 30 mln złotych.
Według prognoz, w przyszłym roku za niemal połowę wypracowanego, światowego PKB odpowiadać będą firmy, które przeszły transformację cyfrową. Cyfryzacja czeka prawie każdą firmę, bez względu na wielkość. Duży wpływ na to będzie miał coraz bardziej popularny model pracy hybrydowej i związana z nim potrzeba zabezpieczeń.
Wzrost cen produktów i usług niezbędnych do prowadzenia działalności odczuło 95 proc. przedsiębiorców z sektora MŚP - wynika z badania „Zakupy firmowe”. Najczęściej wśród drożejących produktów firmy wymieniają paliwo i opłaty za media.
Właściciele małych i średnich biznesów zastanawiają się, jak docierać do klientów w okolicy i wyróżnić się na tle konkurencji. Ogromne możliwości daje dziś Internet. Sama obecność w sieci jednak nie wystarczy. Trzeba na bieżąco prowadzić aktywne działania. Jak promować firmę na mapie lokalnego biznesu i dlaczego warto to robić? Jakie są sposoby na zdobycie rozpoznawalności i zwiększenie sprzedaży?
Kwestia unieważniania przez Sądy umów kredytowych zawartych przez banki z konsumentami doczekała już się zarówno ugruntowanego orzecznictwa sądowego, wielu komentarzy jak również innych publikacji. Jednak nie tylko konsumenci zawierali umowy z bankami. Robili to również przedsiębiorcy, a banki również zawierając umowy z podmiotami gospodarczymi wykorzystywały swoją dominującą pozycję i narzucały „nienegocjowane” zapisy w umowach kredytowych.
Ustawa Prawo przedsiębiorców - tekst jednolity na podstawie Dz.U. z 2021 r., poz. 162. Wersja aktualna od 11 sierpnia 2022 r. Ostatnia zmiana: Dz.U. z 2022 r., poz. 1570.
W trakcie prowadzonych w styczniu 2022 r. prac legislacyjnych nad mechanizmami osłonowymi służącymi przeciwdziałaniu negatywnym skutkom znacznego wzrostu cen surowców energetycznych, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz występował do organów władzy publicznej, m.in. do Premiera, Sejmu oraz do Senatu o uwzględnienie w tych mechanizmach przedsiębiorców.
Czy można prowadzić firmę bez Konta Przedsiębiorcy? Można, ale wymaga to więcej czasu, wysiłku, wizyty w urzędach i stania w kolejkach. Co oferuje Konto Przedsiębiorcy w serwisie informacyjno-usługowym Biznes.gov.pl?
Ponad połowa firm handlowych i przemysłowych nie jest zainteresowana udostępnianiem swoich produktów i usług na raty innym firmom - wynika z badania „Finasowanie zakupów firmowych". Co 10. przedsiębiorca w Polsce rezygnuje z zakupu towaru lub usługi z powodu zbyt wysokiej ceny - dodano.
Sektor MŚP stanowi ponad 99% firm działających w Polsce. W styczniu 2022 roku z bazy REGON wyrejestrowano ponad 31 tys. mikroprzedsiębiorstw. To o 46,8% więcej niż w grudniu ub. roku. Polski sektor MŚP negatywnie ocenia koniunkturę polskiej gospodarki. Powodem tego jest fakt, że nad 20% firm wisi ryzyko bankructwa. Głównymi przyczynami są zmiany prawno-podatkowe i inflacja, jednak 14% przedsiębiorców wskazuje, że źródłem upadku będzie brak płynności finansowej. Od początku 2021 r. rośnie średnia wartość 1 zobowiązania negatywnego przypadającego na firmę. W ciągu roku zwiększyła się o 11%. Rośnie też średnia wartości zadłużenia 1 płatnika – w IV kwartale wyniosła 17 442 zł. Przed pandemią było to 13 739 zł. Mimo dużej świadomości w zakresie korzyści płynących z digitalizacji dokumentów i procesów, nadal 90% małych i średnich firm koncentruje się przy tym na archiwizacji dokumentacji papierowej.
Dofinansowanie rozwoju kompetencji cyfrowych w 2022 roku można otrzymać za pośrednictwem BUR PARP. Kto może uzyskać refundację usług rozwojowych? Ile wynosi maksymalne wsparcie?
Na rozliczenie wsparcia tarczy PFR 2.0 mikroprzedsiębiorcy mają niecały miesiąc. Subwencje otrzymało ponad 40 tysięcy mikrofirm.
Dotacja 5000 zł z najnowszej Tarczy Branżowej - komu przysługuje? Jakie warunki należy spełnić? Jakie kody PKD uprawniają do dotacji z urzędu pracy?
Pożyczka 5 tyś, zł dla mikrofirm to jeden z elementów tarczy antykryzysowej. Sprawdź, kto może ubiegać się o wsparcie? Jakie warunki należy spełnić? Jakie jest oprocentowanie pożyczki?
Tarcza Finansowa PFR obejmuje Tarczę Finansową PFR dla MŚP 2.0, Tarczę Finansową dla Dużych Firm i umorzenie subwencji dla MŚP. Kto może skorzystać z tarczy? Jak otrzymać subwencję?
Mikrofirmy coraz mocniej obawiają się o swoją przyszłość. Choć III kwartał 2020 roku był dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność pomyślny, nie zniknęły zagrożenia związane z kolejnymi falami pandemii i ewentualnością następnych lockdownów.
Pandemia mocno przyspieszyła procesy cyfryzacji i wdrażania rozwiązań technologicznych. Z raportu Banku Światowego i PARP wynika, że co trzecia firma zwiększyła wykorzystanie internetu, aplikacji czy platform cyfrowych, co miało istotny wpływ na ich wyniki.
Większość narzędzi finansowania biznesu odnotowała w pierwszym półroczu duże spadki. Banki wypłaciły mikrofirmom o około 4 mld zł mniej niż w pierwszym półroczu 2019, 1/4 firm pożyczkowych, które zapewniały awaryjne środki, w ogóle zniknęła z rynku.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez ZPP - zdecydowana większość badanych (80%), niezależnie od powodów i okoliczności, pozytywnie ocenia swoją decyzję o założeniu firmy (41% – ocenia ją pozytywnie, 39% raczej pozytywnie). Jedynie 10% przedsiębiorców nie jest zadowolonych z tej decyzji.
Jeżeli prowadzisz mikro, małą bądź średnią firmę i potrzebujesz środków na sfinansowanie inwestycji związanych z wdrażaniem innowacyjnych produktów lub procesów technologicznych - możesz skorzystać z Funduszy Europejskich i starać się nawet o 20 mln zł.
Uczestnicy spotkań poszerzą i uporządkują wiedzę na temat odpowiedzialnego biznesu, dowiedzą się, jak strategia CSR może stać się źródłem innowacji w firmie, a także otrzymają indywidualne wskazówki i przećwiczą praktyczne narzędzia do stosowania w biznesie na co dzień.
Wsparcie otrzymają przedsiębiorcy, którzy są w trakcie postępowania upadłościowego lub stanęli wobec groźby likwidacji. Pomoc przeznaczona będzie wyłącznie na działania restrukturyzacyjne lub wsparcie płynności finansowej.
Rusza program „Wsparcie prawne dla startupów”. To już kolejna edycja projektu, który cieszy się coraz większą popularnością wśród początkujących przedsiębiorców. Nabór wniosków rozpocznie się 22 lipca 2020.
O zwolnienie ze składek ZUS można było starać się tylko do końca czerwca. Teraz przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z rynkiem bez wsparcia rządu.
Tarcza antykryzysowa 4.0 zniosła obowiązek składania wniosku o umorzenie pożyczki dla mikroprzedsiębiorców. Mikropożyczka wynosi 5000 zł i udzielana jest na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Ministerstwo Finansów na swojej stronie internetowej (www.mf.gov.pl) opublikowało kolejne odpowiedzi na pytania firm dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego w czasie trwania epidemii i ewidencji w księgach rachunkowych zdarzeń gospodarczych, które wynikają ze skorzystania przez jednostki z rozwiązań przewidzianych w pakiecie tarczy antykryzysowej i finansowej.
Zgodnie z uchwaloną 4 czerwca przez Sejm ustawą (tzw. Tarczą antykryzysową 4.0) przedsiębiorcy, którzy otrzymali mikropożyczkę w wysokości 5 tys. zł nie będą musieli składać wniosku o jej umorzenie. O wprowadzenie takiego rozwiązania apelował Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców.
Tarcza antykryzysowa 3.0 daje możliwość skorzystania z pożyczki w wysokości 5000 zł dla mikroprzedsiębiorców. Jakie są warunki otrzymania i umorzenia pożyczki? Jak złożyć wniosek o pomoc?
Mikroprzedsiębiorcy spełniający specjalne warunki mogą uzyskać pożyczkę z tarczy antykryzysowej. Co trzeba zrobić, aby otrzymać pożyczkę, a następnie umorzenie pożyczki wraz z odsetkami?
Trwająca epidemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19 wpłynęła także w Polsce na niemal każdą dziedzinę gospodarki, rujnując działalność jednych przedsiębiorstw i wzmacniając pozycję innych. Trzy czwarte firm dostrzega negatywne bądź pozytywne skutki pandemii. Z najnowszego ogólnopolskiego, przekrojowego badania Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP”, wynika, że połowa (49,3%) przedsiębiorców z sektora mikro, małych i średnich firm ocenia swoją aktualną sytuację ekonomiczną jako złą, zaś jedna czwarta badanych (24,6%) ocenią ją pozytywnie. Im większa firma – tym mniejsze problemy ekonomiczne.
Przedstawiamy praktyczny poradnik dotyczący uzyskania wsparcia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy. Zobacz jak złożyć wniosek krok po kroku.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy antykryzysowej, zwany potocznie tarczą 2.0. W opracowaniu przedstawiamy kolejne rozwiązania dla firm wprowadzane właśnie tarczą 2.0.
Kto może otrzymać pożyczkę z Funduszu Pracy? Dowiedz się oraz pobierz umowę pożyczki i wzór wniosku.
Mikroprzedsiębiorcy mogą skorzystać z pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności do kwoty 5 tys. zł. Stałe oprocentowanie pożyczki wynosi w skali roku 0,05 stopy redyskonta weksli przyjmowanych przez NBP. W tym celu koniczne jest złożenie wniosku o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy (PSZ-PKDG). W jaki sposób złożyć wniosek i jakie dokumenty są niezbędne do jego złożenia?
Mikrofirmy będą mogły skorzystać ze zwolnienia z ZUS. Uchwalona w sobotę przez Sejm tarcza antykryzysowa zakłada zwolnienie mikrofirm do 9 osób ze składek do ZUS przez 3 miesiące (marzec, kwiecień i maj).
Prezydent Andrzej Duda uznał, że do ustawy o tzw. "tarczy antykryzysowej" musi zostać wpisane zwolnienie ze składek ZUS. Kto będzie mógł ubiegać się o zwolnienie ze składek ze względu na straty poniesione przez epidemię koronawirusa?
W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, Ministerstwo Rozwoju - we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym - przygotowało zalecenia dla przedsiębiorców.
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Fundacja Firmy Rodzinne realizują projekt Early Warning Europe, który oferuje pomoc firmom i przedsiębiorcom w sytuacjach kryzysowych. O wsparcie mogą ubiegać się mikro, mali lub średni przedsiębiorcy (MŚP), którzy działają na terenie Polski. Już blisko 600 firm zdecydowało się skorzystać z pomocy w ramach projektu.
W Polsce każdego dnia rejestruje się ponad 900 nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, czyli o ponad 100 więcej niż dwa czy trzy lata temu. Ogólna liczba samozatrudnionych osiągnęła 3,043 mln. Duże zainteresowanie pracą na własny rachunek to efekt zmian i nowych trendów na rynku pracy, takich jak gospodarka fuch, czyli gig economy.
Wraz z początkiem 2018 roku mikroprzedsiębiorcy zostali objęci obowiązkiem comiesięcznego składania sprawozdania w postaci plików JPK_VAT. Od 1 lipca 2018r. na mikroprzedsiębiorców nałożony został jeszcze jeden obowiązek, w postaci przekazywania na żądanie US również dodatkowych plików.
Najmniejsi polscy przedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorcy) przejawiają umiarkowany optymizm związany z prowadzeniem działalności gospodarczej. Wynika to przede wszystkim z dobrej kondycji finansowej oraz przewidywanych wzrostów przychodów. Najmniejsi przedsiębiorcy odczuwają ogólną satysfakcję z prowadzenia własnego biznesu, jednak negatywny wpływ na ich nastroje mają trudne warunki prowadzenia działalności.
Znamy Laureata tegorocznej edycji konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku 2017. Wyniki rywalizacji właścicieli najmniejszych biznesów w Polsce ogłoszono 20 czerwca podczas Gali Finałowej w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych. Główną nagrodę w wysokości 40 tysięcy złotych zdobyła Spółka KF Niccolum z Warszawy – pomysłodawca i producent innowacyjnych kosmeceutyków chroniących przed objawami alergii niklowej.
To ostatnia szansa dla właścicieli małych firm na udział w konkursie Mikroprzedsiębiorca Roku 2017. Dla tych, którzy dali sobie czas do namysłu, organizatorzy konkursu przedłużyli termin zgłoszeń do 8 kwietnia. Jeżeli chcesz zaprezentować swoją działalność i osiągnięcia, nawiązać nowe znajomości biznesowe, a przy tym wygrać 40 tysięcy złotych – zgłoś swoją firmę do konkursu! Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
Krajowa Administracja Skarbowa oraz Ministerstwo Finansów zapewniają pomoc dla przedsiębiorców, którzy do 26 lutego 2018 r. składają pierwszy JPK_VAT za styczeń br. Od 14 do 23 lutego wyznaczeni pracownicy urzędów skarbowych będą wyjaśniać, jak tworzyć JPK_VAT i korzystać z aplikacji e-mikrofirma. Dodatkowo w soboty 17 i 24 lutego w godzinach 9-13 urzędy uruchomią dyżury dla mikroprzedsiębiorców. Czynna będzie też infolinia KIS.
Do dużych, średnich oraz małych firm, wraz z początkiem roku dołączyli mikroprzedsiębiorcy. Tym samym w lutym po raz pierwszy wszyscy czynni podatnicy podatku VAT prześlą do administracji skarbowej JPK_VAT. Ostatnią grupą objętą obowiązkiem wysyłania pliku są mikroprzedsiębiorcy, czyli firmy zatrudniające do 10 osób (i osiągające do 2 mln euro obrotów), które składają deklaracje VAT-7 lub VAT-7K, także jednoosobowe działalności gospodarcze.
Od 1 lutego 2018 r. także mikroprzedsiębiorcy, którzy są czynnymi podatnikami VAT składają JPK_VAT. Mają na to czas do 26 lutego.
Warto założyć profil zaufany eGo. Upraszcza to kontakt z administracją skarbową, a także umożliwia załatwienie wielu innych spraw urzędowych m.in. wysłanie JPK_VAT.
Pomysł ten przedstawiła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz. W pierwszej kolejności ma to dotyczyć mikro- i małych firm.
Szacuje się, że obowiązek comiesięcznego przekazywania rejestrów VAT w formacie tzw. jednolitego pliku kontrolnego (JPK_VAT) - począwszy od stycznia 2018 r. - będzie dotyczył około 1,6 mln mikrofirm. Dane będzie można przesyłać wyłącznie w postaci elektronicznej. Wymóg comiesięcznego składania JPK zmusza więc mikrofirmy do cyfryzacji swoich rozliczeń.
Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przedłużają ogólnopolską akcję szkoleniową „Wtorki z JPK". Urzędy skarbowe będą szkolić mikroprzedsiębiorców z JPK_VAT również w grudniu. Przedsiębiorcy będą mogli się przeszkolić w dowolnym urzędzie.