Badanie: zalety sprzedaży ratalnej dla biznesu
REKLAMA
REKLAMA
Jak wskazuje badanie „Finasowanie zakupów firmowych” firmy faktoringowej NFG, która współpracuje z Krajowym Rejestrem Długów, 25 proc. mikro i małych przedsiębiorców oferujących towary lub usługi dla biznesu jest zainteresowanych możliwością sprzedaży na raty. W tym gronie większość stanowią sprzedawcy internetowi (37 proc.), firmy z branży transportowej (33 proc.) oraz budowlanej (29 proc.). Zdaniem ankietowanych przedsiębiorców, taka usługa zwiększyłaby sprzedaż B2B (24 proc.) oraz pomogła zdobyć nowych klientów (28 proc.). W największym stopniu są o tym przekonane firmy transportowe.
REKLAMA
Cena to bariera dla biznesu. Sprzedaż na raty potencjalnym rozwiązaniem
REKLAMA
Zaznaczono, że w Polsce co 10. przedsiębiorca rezygnuje z zakupu towaru lub usługi z powodu zbyt wysokiej ceny, tracąc szansę na rozwój i zwiększenie konkurencyjności. Gdyby taką usługę lub towar rozłożyć na raty – nawet co trzecia mikro i mała firma zdecydowałaby się na zakup.
Zalet sprzedaży ratalnej dla biznesu nie dostrzegają natomiast firmy handlowe i przemysłowe. Ponad połowa z nich deklaruje, że nie jest zainteresowana udostępnianiem swoich produktów i usług na raty innym firmom.
Prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki zwrócił uwagę w rozmowie z PAP, że handel jest najbardziej zadłużonym sektorem polskiej gospodarki. "W Krajowym Rejestrze Długów jedna czwarta wszystkich firmowych dłużników to przedsiębiorstwa handlowe. Ich przeterminowane zaległości finansowe wynoszą 2,28 mld zł i w ciągu ostatniego roku wzrosły o niemal 9 proc. Ponad połowę z tej kwoty, czyli 1,1 mld zł, muszą oddać wierzycielom jednoosobowe działalności gospodarcze" – wskazał.
Nabywcy doceniają sprzedaż na raty bardziej niż sprzedawcy
Zdaniem Emanuela Nowaka, eksperta NFG w Polsce wielu dostawcom raty kojarzą się głównie z zakupami konsumenckimi i dotyczą przede wszystkim towarów lub dóbr materialnych. Tymczasem sprzedaż ratalna usług może być "równie popularna co sprzedaż orzeszków". "Kupujący nie mają problemu z tym, żeby nabywać do firmy usługi na raty. Ta bariera funkcjonuje w głowach sprzedawców" - wskazał.
Sprzedaż na raty sposobem na poprawę płynności finansowej mniejszych firm
REKLAMA
Nowak zwrócił uwagę, że wśród różnych elementów usługi ratalnej otrzymywanie płatności na czas, jest przez przedsiębiorców wskazywana jako najistotniejsza (52 proc.). Drugą ważną cechą usługi ratalnej jest dostęp przez internet, a kolejną minimum formalności. Z kolei najmniej istotny element to ten, że usługa ratalna jest bezpłatna. "Widać, że problemem numer jeden w sektorze MŚP wciąż pozostaje płynność finansowa i każda usługa, która jest w stanie w jakikolwiek sposób poprawić spłacalność w transakcjach B2B, cieszy się największym uznaniem przedsiębiorców" – podsumował Nowak.
Ogólnopolskie badanie „Finasowanie zakupów firmowych” przeprowadzono w I kwartale 2022 r. przez IMAS International na zlecenie firmy faktoringowej NFG na celowej próbie mikro oraz małych firm, techniką mieszaną CAWI oraz CATI. W sumie zrealizowano 501 wywiadów. (PAP)
REKLAMA
REKLAMA