REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczenie Tarczy Finansowej 2.0 dla mikrofirm - do kiedy?

Subskrybuj nas na Youtube
Rozliczenie Tarczy Finansowej 2.0. dla mikrofirm - do kiedy?
Rozliczenie Tarczy Finansowej 2.0. dla mikrofirm - do kiedy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Na rozliczenie wsparcia tarczy PFR 2.0 mikroprzedsiębiorcy mają niecały miesiąc. Subwencje otrzymało ponad 40 tysięcy mikrofirm.

Rozliczenie Tarczy Finansowej 2.0 - terminy

28 lutego mija termin dla mikroprzedsiębiorców na złożenie oświadczenia o rozliczeniu subwencji uzyskanej w ramach Tarczy Finansowej 2.0. W zależności od spełnienia warunków PFR może to wsparcie umorzyć lub nakazać zwrot, w całości lub w części. Z kolei mali i średni przedsiębiorcy, dla których termin na złożenie oświadczenia już minął, muszą pamiętać o rozliczeniu ewentualnej nadwyżki subwencji do 15 marca. Firmom, którym PFR odmówi umorzenia, przysługuje postępowanie wyjaśniające, ale w razie kolejnej odmowy będą musieli zwrócić część lub całość subwencji do końca maja br.

REKLAMA

Tarcza Finansowa 2.0 - umorzenie

REKLAMA

Subwencje w ramach Tarczy Finansowej PFR 2.0. wyniosły 7,1 mld zł. Otrzymało je ponad 40 tys. mikrofirm i ponad 7 tys. małych i średnich podmiotów działających pod jednym z 54 kodów PKD. Niektóre z nich mogą liczyć na całkowite umorzenie tego wsparcia. W przypadku mikrofirm PFR określił dwa niezbędne warunki: nieprzerwane utrzymanie działalności gospodarczej do 31 grudnia 2021 roku oraz utrzymanie średniego poziomu zatrudnienia w 2021 roku w porównaniu do liczby pracowników, na których firma otrzymała subwencję. W przypadku małych i średnich firm pierwszy warunek był taki sam, a drugi to rozliczenie nadwyżki otrzymanej subwencji. Te podmioty miały czas na rozliczenie do 23 stycznia br. (pierwotny termin 15 stycznia został wydłużony ze względu na problemy z plikami JPK). Z kolei od 19 stycznia przyjmowane są oświadczenia od mikrofirm. Termin dobiega końca 28 lutego. Po tym terminie formularz będzie niedostępny, a rozliczenie subwencji, co do zasady, niemożliwe.

– Aby skorzystać z umorzenia, należy złożyć oświadczenie o rozliczeniu w trybie formularza elektronicznego w banku, za pośrednictwem którego została zawarta umowa z PFR – mówi agencji Newseria Biznes Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk, adwokat w Kancelarii Adwokatów i Radców Prawnych Wojarska Aleksiejuk & Wspólnicy. – Na mikroprzedsiębiorcach spoczywa obowiązek terminowego złożenia tego oświadczenia. Nie muszą oni załączać żadnych załączników, oświadczeń, zaświadczeń do tego formularza, bowiem PFR sprawdzi te średnioroczne zatrudnienie na podstawie danych uzyskanych od organów publicznych, np. z ZUS-u, Krajowej Administracji Skarbowej czy Ministerstwa Finansów.

Mali i średni przedsiębiorcy do oświadczenia musieli załączyć pliki JPK wygenerowane z systemu księgowego za dwa okresy rozliczeniowe: listopad–grudzień 2020 roku oraz styczeń–marzec 2021 roku. To dokumenty potrzebne do poprawnego rozliczenia subwencji. Przedsiębiorcy, którzy ubiegali się o wsparcie, co do zasady prognozowali przychody i koszty stałe od listopada 2020 roku do końca marca 2021 roku. Teraz muszą podać rzeczywiste kwoty.  

– Mogło dojść do sytuacji, gdy np. w okresie listopad–grudzień 2020 roku subwencja się należała, a za okres styczeń–marzec 2021 roku już nie, bo prognozowany spadek przychodów nie osiągnął tego minimalnego pułapu 30 proc. I właśnie ta nadwyżka, którą przedsiębiorca otrzymał, musi zostać zwrócona. Termin na to mija 15 marca 2022 roku – mówi Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z kolei mikroprzedsiębiorcy muszą rozliczyć nadwyżkę, jeśli ich średnioroczne zatrudnienie w 2021 roku było mniejsze niż w 2020 roku.

Decyzja PFR - czas oczekiwania

Polski Fundusz Rozwoju ma czas do końca kwietnia 2022 roku na analizę oświadczeń i decyzję o umorzeniu bądź nie przyznanej subwencji.

REKLAMA

– W wyjątkowych, indywidualnych przypadkach PFR może wydłużyć wydanie tej decyzji nawet do końca 2022 roku – mówi adwokat. – Możemy mieć do czynienia z trzema decyzjami. Po pierwsze, z umorzeniem części bądź całości otrzymanej subwencji. Po drugie,  z decyzją, zgodnie z którą należy zwrócić całą otrzymaną subwencję. Przedsiębiorca jest zobligowany zwrócić w całości taką subwencję w szczególności w przypadkach niedotrzymania ciągłości prowadzenia przedsiębiorstwa przez okres otrzymanej subwencji, otwarcia postępowania upadłościowego bądź restrukturyzacyjnego. W trzecim wariancie PFR może poinformować, że wystąpiły okoliczności, poprzez które nie jest możliwe ustalenie kwoty subwencji zwolnionej ze zwrotu i potrzebne jest postępowanie wyjaśniające.

Jeśli PFR wyliczy nadwyżkę, przedsiębiorca będzie miał czas do końca maja na zwrot kwoty subwencji. W razie odmowy umorzenia całości lub części wsparcia przewidziane jest  postępowanie wyjaśniające. Za pośrednictwem banku przedsiębiorca może zgłosić zastrzeżenia lub poprosić o wyjaśnienia PFR.

– Co istotne, takie postępowanie wyjaśniające po wydanej decyzji, która wskazuje na zwrot całości otrzymanej subwencji, nie wstrzymuje tej decyzji. Ta nadwyżka powinna zostać zwrócona zgodnie z terminem, czyli do 31 maja 2022 roku. Jeżeli faktycznie PFR zauważy te rozbieżności, może wstrzymać wykonanie decyzji na czas tego postępowania wyjaśniającego, ale nie musi, jest to jego dobra wola – mówi Katarzyna Wojarska-Aleksiejuk. – Jeżeli chodzi o odwołanie poza PFR-em, to mając na uwadze ostatnie orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego z października 2021 roku, to odwołanie się beneficjenta będzie możliwe nie na drodze administracyjnej, ale cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA