REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost zainteresowania zakładaniem własnego biznesu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wzrost zainteresowania zakładaniem własnego biznesu
Wzrost zainteresowania zakładaniem własnego biznesu

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce każdego dnia rejestruje się ponad 900 nowych jednoosobowych działalności gospodarczych, czyli o ponad 100 więcej niż dwa czy trzy lata temu. Ogólna liczba samozatrudnionych osiągnęła 3,043 mln. Duże zainteresowanie pracą na własny rachunek to efekt zmian i nowych trendów na rynku pracy, takich jak gospodarka fuch, czyli gig economy.

REKLAMA

27,9 tys. nowych pomysłów na biznes – średnio tyle jednoosobowych działalności gospodarczych rejestruje się w Polsce w ciągu miesiąca, jak wynika z szacunków Tax Care na podstawie danych rejestru REGON za pierwsze półrocze 2018 r. Mimo, że zwykle właśnie w pierwszej połowie roku obserwujemy większe zainteresowanie zakładaniem własnego biznesu, nie było ono aż tak duże przez ostatnie 5 lat. W pierwszej połowie 2017 r. średnia wynosiła 25,2 tys., a o tej samej porze w latach 2016 i 2015 ok. 24 tys.  

W samym kwietniu br. przybyło 26,1 tys. świeżo upieczonych przedsiębiorców, w maju aż 33,4 tys. To absolutny rekord. Po części przyczyniła się do niego wprowadzona przez Konstytucję Biznesu 30 kwietnia br. „ulga na start”. Wspomniana ulga zmieniła zasady rejestracji firm – pozwala zaoszczędzić początkującym przedsiębiorcom na składkach: emerytalnej, rentowej, chorobowej i wypadkowej ok. 1,2 tys. zł w ciągu pierwszych 6 miesięcy działania. W czerwcu br. do rejestru REGON wpisano 28,9 tys. nowych jednoosobowych działalności gospodarczych. Mimo, że to spadek w stosunku do maja, to nadal sporo – o ponad tysiąc więcej niż w czerwcu 2017 r. i ponad 3 tys. więcej niż w czerwcu 2016 r.

Przedsiębiorczość jest w modzie

Wysoki wskaźnik zarejestrowań to nie tylko zasługa nowej ulgi. Należy go też tłumaczyć stałym, utrzymującym się wzrostem zainteresowania pracą na własny rachunek, co widać nie tylko w uśrednionych wynikach, ale i w ogólnej liczbie zarejestrowanych jednoosobowych działalności gospodarczych. Zaczęła ona rosnąć już w marcu 2017 r., przekraczając w listopadzie długo nieosiągalne 3 mln. Potem – jak zwykle – na przełomie roku lekko spadła, ale na koniec stycznia 2018 r. nadal zarejestrowanych było 2,994 mln osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. To o 24 tys. więcej niż w styczniu 2016 r. oraz o aż 35 tys. więcej niż w styczniu 2017 r. Jak wynika z rejestru REGON, na koniec czerwca br. ogólna liczba zarejestrowanych jednoosobowych firm wyniosła 3,043 mln. To najwyższy wynik w publikowanej w wersji elektronicznej historii badania GUS od 2012 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ten trend z pewnością napędzają giggersi (od gig economy), czyli pracujący w sposób swobodny. Zatrudnieni wcześniej na etacie, decydują się przejść na tzw. samozatrudnienie i wykonywać dotychczasową etatową pracę w ramach własnej działalności gospodarczej. Dziś pracodawca szukając pracownika, często proponuje mu współpracę, o ile pracownik będzie miał zarejestrowaną firmę – z racji oszczędności kosztów. Jednocześnie rośnie na rynku pracy świadomość korzyści płynących ze stosowania elastycznego czasu pracy i samorozwoju, jaki daje własna działalność. W efekcie zmienia się sposób wykonywania pracy i działalność gospodarcza staje się dla wielu alternatywną formą zatrudnienia etatowego.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Przy samozatrudnieniu przeważają zalety

Samozatrudnienie to okoliczność, w której osoba fizyczna podejmuje działalność gospodarczą na własny rachunek i odpowiedzialność, ale w oparciu o konkretne, często jedno stałe zlecenie (kontrakt), często od byłego szefa. To umowna definicja.  W praktyce samozatrudniony podlega m.in. pod Prawo przedsiębiorców czy ustawę o VAT, musi samodzielnie rozliczać podatki i odpowiadać z nich przed fiskusem, prowadzić księgowość (najczęściej zlecając ją biuru rachunkowemu) oraz dbać o to, aby mieć klientów, a biznes się „kręcił”, nawet podczas wakacji. Niesprzyjającą okolicznością jest to, że samozatrudniony, który świadczy usługi dla byłego (lub obecnego) pracodawcy – takie same, jakie świadczył podczas stosunku pracy – nie może opodatkować swoich zarobków stawką liniową i ryczałtem oraz skorzystać z ulgi na start. Nie wszyscy jednak pracują dla byłych szefów. Poza tym przejście na samozatrudnienie w porównaniu z etatem daje wolność wyboru wykonywania pracy, pozwala obniżać podatki o wartość ponoszonych kosztów, płacić niższe składki ZUS i otwiera drogę do zdobywania nowych zleceń.


Bilans czerwca na dużym plusie

Na podstawie danych z REGON można mówić nie tylko o potencjale nowo powstających przedsięwzięć, ale i o dobrej kondycji działających na rynku mikroprzedsiębiorców. Średnia liczba wypisów z ostatnich dwunastu miesięcy wynosi z kolei 20,4 tys. W czerwcu br. zaś z bazy wyrejestrowano jedynie 12,6 tys. jednoosobowych firm. To najniższy wynik w historii badania.

Wydaje się, że mimo wielu wprowadzanych ostatnimi czasy zmian w otoczeniu prawno-gospodarczym przedsiębiorców, które nakładają na ich barki kolejne obowiązki (tj. Jednolite Pliki Kontrolne czy mechanizm podzielonej płatności VAT, zw. split payment), panuje dobra pogoda dla biznesu. Dodatkowo sprzyja mu sytuacja na rynku, który polubił pracę „na kontrakcie”.

Katarzyna Miazek, Tax Care

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

Termin składania wniosków o dopłaty bezpośrednie 2025

Jaki jest termin składania wniosków do ARIMR o dopłaty bezpośrednie w 2025 roku? Czy można złożyć dokumenty po terminie? Co z załącznikami?

Co każdy prezes (CEO) powinien dziś wiedzieć o technologii?

Każda szkoła zarządzania mówi: deleguj odpowiedzialność. Niezależnie czy mówimy o MŚP czy dużej organizacji, zarządzanie technologią powinno więc być oddane w ręce tych, którzy się na niej znają. Z drugiej strony – jeśli mamy wyprzedzić konkurencję, trzeba inwestować i lewarować biznes przez technologię. Żeby robić to efektywnie, kadra zarządzająca musi rozumieć przynajmniej część świata IT. Problem w tym, że świat technologii jest tak przeładowany informacjami, że często nawet eksperci od IT się w nim gubią. Co warto rozumieć? Jak głęboko wchodzić w poszczególne zagadnienia? Jak rozmawiać z zespołem, który zasypuje wieloma szczegółami? Oto krótki, praktyczny przewodnik.

REKLAMA

Działania marketingowe jako kompatybilny element Public Relations

Współczesna komunikacja biznesowa coraz częściej wymaga synergicznego podejścia do działań promocyjnych i wizerunkowych. Marketing i Public Relations (PR), choć wywodzą się z różnych tradycji i pełnią odmienne funkcje, dziś coraz częściej przenikają się i wspólnie pracują na sukces marki. W dobie mediów społecznościowych, globalizacji i błyskawicznego obiegu informacji działania marketingowe stają się kompatybilnym, a nierzadko wręcz niezbędnym elementem strategii PR.

Branża wydawnicza. Czy na wydawaniu i sprzedaży książek da się wciąż zarobić

Tylko czterech na dziesięciu Polaków przeczytało w ubiegłym roku przynajmniej jedną książkę. Choć wynik ten jest nieco niższy niż rok wcześniej, wciąż należy do najlepszych w ostatniej dekadzie. Co to oznacza dla branży wydawniczej, czy na wydawaniu i sprzedaży książek daje się wciąż zarobić?

REKLAMA