REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzeń i pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy - poradnik

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzeń i pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy - poradnik /fot. Shutterstock
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie do wynagrodzeń i pożyczkę dla mikroprzedsiębiorcy - poradnik /fot. Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Przedstawiamy praktyczny poradnik dotyczący uzyskania wsparcia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz pożyczki dla mikroprzedsiębiorcy. Zobacz jak złożyć wniosek krok po kroku.

Ochrona miejsc pracy

Należy w dowolnej przeglądarce internetowej wpisać adres portalu praca.gov.pl, następnie wybrać kafelek „Tarcza antykryzysowa” i właściwy typ wniosku – o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy.

REKLAMA

Przed rozpoczęciem składania wniosku należy zapoznać się z regulaminem, a następnie wskazać wojewódzki urząd pracy, do którego wniosek będzie skierowany. Złożenie wniosku do wybranego urzędu pracy wymaga podpisania do kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.

Przed przystąpieniem do wypełnienia wniosku należy przygotować:

  • Kopię porozumienia,
  • Umowę o wypłatę świadczeń,
  • Wykaz pracowników i kopię pełnomocnictwa, jeżeli wniosek składa pełnomocnik.

Następnie przechodzimy do edycji wniosku. Obowiązkowo należy wypełnić wszystkie pola zaznaczone czerwonym kolorem (dane identyfikacyjne przedsiębiorcy, adres, dane kontaktowe itd.).

Polecamy: Tarcza antykryzysowa – Podatki i prawo gospodarcze. Pakiet 5 ebooków

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Kolejny krok to część oznaczona jako część 6. – treść wniosku. Podajemy datę i określamy, z jakiego tytułu wnosimy o przyznanie świadczenia, wypełniamy też wszystkie pozostałe pola (np. liczba pracowników, wnioskowane wsparcie). Dalej konieczne jest załączenie wymaganych załączników – kopii porozumienia, umowy o wypłatę świadczeń i wykaz pracowników.

Umowę o wypłatę świadczeń dołączamy w postaci pliku pdf pobranego z Praca.gov.pl. Należy pamiętać, że nie podpisujemy umowy w sposób odręczny i nie dołączamy do wniosku skanu podpisanego dokumentu.

Do wniosku dołączamy również wypełniony wykaz pracowników uprawnionych do świadczeń wypłacanych z FGŚP pobrany z Praca.gov.pl. Szczególną uwagę należy zwrócić na zgodność danych, które obliczone zostały w wykazie pracowników i wprowadzone do wniosku. Wskazówki w tym zakresie znajdują się bezpośrednio opisie pól wniosku. Należy pamiętać, że do pola 6.1.a „dofinansowanie wynagrodzenia pracowników w kwocie” wniosku należy wprowadzić wartość z pola „W tym łączna wartość dofinansowanych wynagrodzeń pracowników objętych przestojem ekonomicznym” z wykazu pracowników. Do pola 6.1.b „pokrycie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy od kwoty dofinansowania do wynagrodzenia , o której mowa w pkt 1 lit. a, w kwocie” wniosku należy wprowadzić wartość z pola „W tym łączna wartość dofinansowanych składek na ubezpieczenie po stronie pracodawcy” z wykazu pracowników. Podobnymi zasadami kierujemy się wypełniając pola 6.2 a i b wniosku, przy czym przenosimy pola z zakładki „obniżony wymiar czasu pracy” wykazu pracowników.

REKLAMA

Wypełniając wniosek pamiętamy także, że w sytuacji, gdy w okresie w którym wnosimy o przyznanie dofinansowania na ochronę miejsc pracy z FGŚP, zamierzamy skorzystać ze zwolnień w opłacaniu składek na ZUS, o których mowa w ustawie COVID-19, dofinasowanie przysługuje nam wyłącznie do wynagrodzenia pracowników, a nie do należnych od niego składek na ubezpieczenia społeczne.

Pamiętamy również o poprawności złożonych oświadczeń. W szczególności wysokość spadku obrotów gospodarczych w następstwie wystąpienia COVID-19, wykazywana w pierwszym oświadczeniu, powinna być zgodna z obliczonymi w zakładce „obroty” wykazu pracowników. Należy również pamiętać o zgodności wprowadzonych danych dotyczących okresu, w którym wystąpił spadek obrotów gospodarczych.

Jeżeli jesteśmy pewni, że wypełniliśmy poprawnie wszystkie pola i załączyliśmy właściwe pliki, przyciskiem „Dalej” przechodzimy do podpisania wniosku i przesłania go do odpowiedniego urzędu.

Pożyczka dla mikroprzedsiębiorcy

Zaczynamy tak samo – od wejścia na portal praca.gov.pl, kliknięcia w kafelek „Tarcza antykryzysowa” i wybrania typu wniosku – o udzielenie pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy. Zostaniemy poproszeni o zapoznanie się z regulaminem portalu praca.gov.pl. Będziemy też mogli pobrać umowę pożyczki na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy.

Następnie należy wybrać właściwy powiatowy urząd pracy, do którego chcemy wysłać wniosek. Złożenie wniosku do wybranego urzędu wymaga podpisania kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym.

Przed przystąpieniem do wypełnienia należy przygotować w formie elektronicznej:

  • Umowę pożyczki na pokrycie bieżących kosztów,
  • Jeżeli wniosek składa pełnomocnik – kopię pełnomocnictwa.

Wypełniamy kolejno wszystkie pola oznaczone czerwonym kolorem: dane identyfikacyjne przedsiębiorcy, adres, dane kontaktowe, informacje dotyczące reprezentantów.

Przechodzimy do sekcji piątej, w której określamy wysokość pożyczki i numer rachunku. Konieczne jest również dodanie załączników, czyli umowy pożyczki na pokrycie bieżących kosztów oraz, jeżeli wniosek składa pełnomocnik – kopii pełnomocnictwa. Nie należy podpisywać odręcznie umowy, dołączamy ją w wersji, w jakiej została pobrana.

Dalej podajemy datę i określamy, z jakiego tytułu wnosimy o przyznanie świadczenia. Wypełniamy wszystkie dodatkowe pola. Następnie przechodzimy do sekcji Oświadczenie, gdzie wprowadzamy dane zgodnie z naszą sytuacją.

Jeżeli uważamy, że formularz został wypełniony prawidłowo, przyciskiem „Dalej” przechodzimy do podpisania dokumentu i przesłania do wskazanego powiatowego urzędu pracy.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dostawa jedzenia w majówkę nie musi być tylko do domu

Majówka w tym roku, przy dobrej organizacji urlopu, może mieć aż 9 dni. Część Polaków decyduje się na taki długi wyjazd, sporo planuje wziąć dodatkowe wolne tylko 2 maja i też wyjechać, część będzie odpoczywać w domu. Będziemy jadać w restauracjach, gotować czy zamawiać jedzenie na wynos?

Jaki jest sekret sukcesu rodzinnych firm?

Magazyn "Forbes" regularnie publikuje listę 100 najbogatszych Polaków. W pierwszej dziesiątce tegorocznego zestawienia jest kilku przedsiębiorców działających w firmach rodzinnych. Jaka jest ich recepta na sukces? 

Skuteczne kierowanie rozproszonym zespołem w branży medycznej

Zarządzanie zespołem w branży medycznej to zadanie, które wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale też głębokiego zrozumienia dynamiki interpersonalnej i psychologii pracy. Jako przedsiębiorca i założyciel BetaMed S.A., zawsze stawiałam przede wszystkim na rozwój kompetencji kierowniczych, które bezpośrednio przekładały się na jakość opieki nad pacjentami i atmosferę panującą w zespole.

GUS: Wzrósł indeks kosztów zatrudnienia. Czy wzrost kosztów pracy może być barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej?

GUS podał, że w IV kwartale 2023 r. indeks kosztów zatrudnienia wzrósł o 1,9 proc. kdk i 12,8 proc. rdr. Mimo to zmniejszył się udział firm sygnalizujących, że wzrost kosztów pracy lub presji płacowej może być w najbliższym półroczu barierą w prowadzeniu działalności gospodarczej.

REKLAMA

Biznesowy sukces na rynku zdrowia? Sprawdź, jak się wyróżnić

W Polsce obserwujemy rosnącą liczbę firm, które specjalizują się w usługach związanych ze zdrowiem, urodą i branżą wellness. Właściciele starają się wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów i jednocześnie wyróżnić na rynku. Jak z sukcesami prowadzić biznes w branży medycznej? Jest kilka sposobów. 

Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

REKLAMA

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA