REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obrona przed komornikiem - wstęp

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kancelaria Prawna LEXADVISOR
windykacja należności
windykacja należności

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymanie wezwania do zapłaty wraz z wypowiedzeniem umowy kredytowej wcale nie przekreśla sytuacji prawnej dłużnika. Nie powoduje, że dłużnik skazany jest na „stracenie” (czyli komornika) i uzależniony tylko od woli pracownika banku. Okazuje się bowiem, że przy zastosowaniu odpowiednich metod negocjacyjnych można zyskać nawet kilka miesięcy odsuwając od siebie wizję egzekucji.

REKLAMA

Bank wypowiadając umowę kredytową i wzywając do spłaty całości zadłużenia realizuje „tylko” zadania ustawowe i wynikające z wewnętrznych procedur. Oznacza to, że pracownicy banku zdają sobie sprawę, że może być niemożliwe spłacenie całości zadłużenia w zakreślonym terminie (7, 14 lub 30 dni). W ten sposób chcą jedynie „zdopingować” dłużnika do zdecydowanego działania w celu spłaty zadłużenia. Oczekują konkretnej deklaracji ze strony dłużnika, czy jest w stanie spłacić zadłużenie w całości, ratami czy w inny sposób. Ważne jest samo podjęcie jakichkolwiek działań ze strony dłużnika, aby niejako „uspokoić” czułność pracownika banku.

REKLAMA

Po wypowiedzeniu umowy kredytowej pojawia się stan wyczekiwania, kiedy dłużnik nie wie co robić, najczęściej nie jest w stanie spłacić nagle tak ogromnej kwoty, a z drugiej strony bank nie spieszy się z podjęciem działań windykacyjnych i egzekucyjnych, gdyż ma świadomość, że jest to kosztowne i długotrwałe. Podejmowanie tych działań wcale też nie musi prowadzić do wyegzekwowania należności. Z rożnych powodów egzekucja może nie być satysfakcjonująca dla banku.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Stan wyczekiwania zatem trwa, strony spodziewają się ruchu, każda ze stron uważa, że ruch powinna wykonać druga strona. Tymczasem między stronami pojawia się obszar do zdefiniowania, którego wypełnienie służy dłużnikowi. Zdefiniowanie tego obszaru wynika z chęci pomocy dłużnikowi w jego problemach finansowych. Nie bez faktu pozostanie okoliczność, że poprawienie sytuacji osobistej dłużnika wskutek pomocy prawnej korzystnie wpłynie  na relację z bankiem. Dłużnik odzyska pewność siebie i uzyska narzędzia pomocne w negocjacjach z bankiem.

W celu zdefiniowania obszaru między dłużnikiem a bankiem po wypowiedzeniu umowy można użyć określenia „obrona przed komornikiem”. Jest to autorska próba nazwania tego zjawiska i na pewno dostrzeżemy w niej wiele wad interpretacyjnych, jednak istota w sprawach zadłużenia zawsze sprowadza się do takiego ukształtowania sytuacji osobistej dłużnika, aby nie poniósł szkody wskutek działań windykacyjnych/egzekucyjnych albo poniesione szkody były jak najmniej uciążliwe dla niego. Wprowadza się pojęcia „windykacja” i „egzekucja”, które nie są tożsame, gdyż celem wyjaśnienia konieczne jest stwierdzenie, że czynności podejmowane przez bank przed uzyskaniem tytułu wykonawczego nazywane są windykacją, a czynności podejmowane przez komornika na zlecenie banku po uzyskaniu tytułu wykonawczego – egzekucją.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzekucja z wynagrodzenia

Obrona przed komornikiem to szereg czynności prawnych i faktycznych w relacji z wierzycielem (bankiem, inną firmą), na które składa się m.in.: sporządzanie projektów pism i wniosków, informowanie dłużnika o skutkach prawnych i faktycznych podejmowanych działań, tworzenie planów i strategii negocjacyjnych dla dłużnika. Celem obrony przed komornikiem jest wyeliminowanie potencjalnych szkód w majątku dłużnika
lub przygotowanie dłużnika na jak najmniej uciążliwe doświadczenie owych skutków.    

W kolejnych artykułach autor będzie przedstawiał metody negocjacji z bankiem od momentu pojawienia się problemów z płatnościami rat kredytu, aż do wypowiedzenia umowy, a następnie skierowania sprawy do komornika. Zostaną przedstawione konkretne informacje i wskazówki, które posłużą każdemu do polepszenia swojej sytuacji w relacji z bankiem.

Tytuł egzekucyjny i klauzula wykonalności

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

REKLAMA

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA