Rośnie liczba upadłości konsumenckich
REKLAMA
REKLAMA
Upadłość konsumencka i rola windykacji
Firmy windykacyjne niejednokrotnie ratują przedsiębiorstwa przed bankructwem i likwidacją miejsc pracy. Ze względu na rosnące zadłużenie w Polsce, ich usługi stają się coraz popularniejsze. Jednak windykacja pomaga też konsumentom - tym zadłużonym ułatwia wyjście z długów, a pozostałym - dzięki poprawie kondycji gospodarki przez przywrócenie zaległych środków do obrotu. Z danych GUS wynika, że tylko w latach 2017–2019 branża windykacyjna przywróciła do ponownego obrotu 17,1 mld zł.
REKLAMA
Eliminowanie ryzyka nieterminowych wpłat i sprawne odzyskiwanie należności przez firmy windykacyjne ma bezpośredni wpływ na życie konsumentów. Uwolniony kapitał umożliwia im pozyskanie finansowania oraz inwestowanie.
- Gospodarka to sieć naczyń́ połączonych, a windykacja jest nieodzownym elementem spajającym ten ekosystem. Daje kluczowe narzędzia, które mogą̨ być wykorzystane do walki z kryzysem: windykację polubowną, dialog i edukację finansową. To są przyjazne konsumentom metody, które zostały wypracowane i sprawdzone w naszej branży z dobrym skutkiem. Właśnie one wesprą nas wszystkich w wyjściu z recesji — mówi Marcin Czugan, Prezes Zarządu Związku Przedsiębiorstw Finansowych, organizacji realizującej kampanię Windykacja? Jasna sprawa!
Kiedy rozpoczyna się windykacja?
Jak wynika z danych ZPF, to właśnie konsumenci generują w Polsce najwięcej wierzytelności, bo aż 81,5 proc. Pandemia koronawirusa pogorszyła jeszcze sytuację finansową tych uczestników rynku — wg. Europejskiego Raportu Płatności Konsumenckich[1] w czerwcu 2020 r. twierdziło tak 62 proc. badanych. Pod koniec roku 2020 aż 45 proc. konsumentów potwierdziło negatywny wpływ pandemii na możliwości płacenia bieżących rachunków i innych zobowiązań finansowych.
Rosnące zadłużenie społeczeństwa spowodowało, że w ostatnim roku banki i przedsiębiorstwa zaczęły częściej i szybciej korzystać z usług firm windykacyjnych.
Windykator to także negocjator
REKLAMA
Z kolei firmy windykacyjne kładą jeszcze większy nacisk na elastyczność i działania polubowne. Sposobami na komunikację z dłużnikami są rozmowy i negocjacje. Zadłużony konsument zyskuje możliwości zarządzania swoim długiem. Może rozłożyć go na raty dostosowane do swojej aktualnej sytuacji finansowej lub wydłużyć okres spłaty.
- W czasie lockdownów wielu konsumentów znalazło się w trudnej sytuacji finansowej, nie ze swojej winy. Zadaniem branży jest pomóc im wyjść na prostą, mając na uwadze szerszy kontekst, czyli całą gospodarkę. Dlatego branża stawia głównie na dialog i rozwiązania wypracowane wspólnie z konsumentem — dodaje Marcin Czugan.
Pozytywny wpływ działalności przedsiębiorstw windykacyjnych odczuwają nie tylko wierzyciele, w tym przedsiębiorcy, którzy odzyskują należności i osoby zadłużone, które po spłacie długów z powrotem stają się pełnoprawnymi uczestnikami rynku finansowego. Przywrócenie pieniędzy do obiegu odczuwają też banki i inne instytucje pożyczkowe. Przy udzielaniu kredytów i pożyczek, w sprzyjających warunkach — czyli przy zabezpieczonym kapitale - nie są zmuszone do podwyższania norm zdolności kredytowych. Dzięki temu pozostali uczestnicy rynku, czyli konsumenci, mają łatwiejszy dostęp do produktów finansowych. Oszczędzają i inwestują, przyczyniając się tym samym do rozwoju całej gospodarki.
[1] Dane Intrum
źródło: Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce
Więcej informacji znajdziesz w serwisie MOJA FIRMA
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.