REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowa księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona wyłącznie w wersji cyfrowej
Nowa księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona wyłącznie w wersji cyfrowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

– Ta rewolucja obejmie zarówno przedsiębiorców, w tym także jednoosobowe firmy, jak i biura rachunkowe obsługujące setki klientów – informuje Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl

REKLAMA

Wyłącznie elektroniczna księga przychodów i rozchodów

REKLAMA

Ekspertka [odkreśla, że zgodnie z projektem, od początku przyszłego roku, najważniejszą zmianą będzie całkowite przejście na elektroniczne prowadzenie księgi i obowiązek przekazywania danych do urzędu skarbowego. – Pliki te będą przesyłane do urzędów skarbowych w takiej formie po raz pierwszy w 2027 r. wraz z roczną deklaracją podatkową – zaznacza ekspertka. – To krok w stronę większej transparentności i pełnej integracji z systemami fiskalnymi, w tym z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) – ocenia Beata Tęgowska.
Jak ekspertka zauważa, nowe regulacje są znaczące i w wielu aspektach rewolucyjne, co oznacza zmianę systemową. – Przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili księgowość samodzielnie w arkuszu kalkulacyjnym, będą musieli przejść na zgodne z JPK_PKPiR oprogramowanie. Dla biur rachunkowych i przedsiębiorców wiąże się to z potrzebą zmiany w zakresie oprogramowania, ale również codziennej organizacji pracy – zapowiada ekspertka Systim. – Choć część obowiązków znika, rośnie znaczenie terminowości i poprawności danych przesyłanych do urzędów – dodaje.

Wśród najważniejszych zmian w projekcie rozporządzenia ekspertka ds. księgowości i płac wymienia m.in. szereg modyfikacji, które wymagają dostosowania nie tylko narzędzi, ale i procedur księgowych, w tym np.:

  • usunięcie uproszczonego wzoru KPiR dla rolników z niskimi przychodami,
  • brak możliwości uzyskania zwolnienia z rozporządzenia na wniosek podatnika. – To oznacza pełny obowiązek stosowania nowych przepisów przez wszystkich, których nie obejmują ściśle określone wyjątki – zauważa.
  • odejście od zbiorczych zapisów i zestawień dziennych – zapisy w księdze będą mogły być dokonywane tylko na podstawie pojedynczych faktur. – Ta zmiana wprowadza rezygnację z tzw. „zbiorczych zestawień” faktur sprzedażowych. W efekcie wzrośnie liczba operacji księgowanych w systemie, a to przełoży się na większy nakład pracy lub konieczność automatyzacji – wskazuje ekspertka Systim.pl.

Nowa księga przychodów i rozchodów: korekty inaczej i nowe kolumny

Inna zmiana: zakupy na paragon tylko z ograniczeniami – Nie będzie można zaliczyć do kosztów np. materiałów biurowych zakupionych na paragon bez NIP. Wyjątki dotyczą m.in. zakupu paliwa za granicą – wyjaśnia ekspertka.

Ujednolicenie terminu wpisów – wszystkie wpisy do KPiR (zarówno przychodowe, jak i kosztowe) mają być dokonywane do 20. dnia miesiąca po zdarzeniu gospodarczym.
Korekty raportów fiskalnych tylko na podstawie dowodu wewnętrznego, a nie na odwrocie raportu jak dotychczas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe kolumny w KPiR – m.in. na numer faktury z KSeF i NIP kontrahenta.

W opinii ekspertki projekt nie rozstrzyga kilku ważnych kwestii – np. sposobu ewidencjonowania sprzedaży przez podatników zwolnionych z VAT. Jak ocenia, brak przepisów w tym zakresie może powodować niejednolite interpretacje, co może zrodzić np. problemy przy kontrolach.
– Z punktu widzenia praktyka, rekomenduję rozpoczęcie przygotowań już teraz. Warto postawić na dostosowanie systemów, przeanalizowanie procesów zakupowych oraz przeprowadzenie szkoleń dla pracowników. Te działania pozwolą uniknąć niepotrzebnego i często kosztownego zamieszania, kiedy na początku roku firmy staną przed koniecznością natychmiastowego dopasowania swojej działalności do nowych przepisów – podsumowuje Beata Tęgowska.
Nowe rozporządzenie to kolejny etap cyfryzacji systemu podatkowego, ale też duże wyzwanie operacyjne. Ministerstwo Finansów prowadzi obecnie konsultacje publiczne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

REKLAMA

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

REKLAMA