REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowa księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona wyłącznie w wersji cyfrowej
Nowa księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona wyłącznie w wersji cyfrowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

– Ta rewolucja obejmie zarówno przedsiębiorców, w tym także jednoosobowe firmy, jak i biura rachunkowe obsługujące setki klientów – informuje Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl

REKLAMA

Wyłącznie elektroniczna księga przychodów i rozchodów

REKLAMA

Ekspertka [odkreśla, że zgodnie z projektem, od początku przyszłego roku, najważniejszą zmianą będzie całkowite przejście na elektroniczne prowadzenie księgi i obowiązek przekazywania danych do urzędu skarbowego. – Pliki te będą przesyłane do urzędów skarbowych w takiej formie po raz pierwszy w 2027 r. wraz z roczną deklaracją podatkową – zaznacza ekspertka. – To krok w stronę większej transparentności i pełnej integracji z systemami fiskalnymi, w tym z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) – ocenia Beata Tęgowska.
Jak ekspertka zauważa, nowe regulacje są znaczące i w wielu aspektach rewolucyjne, co oznacza zmianę systemową. – Przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili księgowość samodzielnie w arkuszu kalkulacyjnym, będą musieli przejść na zgodne z JPK_PKPiR oprogramowanie. Dla biur rachunkowych i przedsiębiorców wiąże się to z potrzebą zmiany w zakresie oprogramowania, ale również codziennej organizacji pracy – zapowiada ekspertka Systim. – Choć część obowiązków znika, rośnie znaczenie terminowości i poprawności danych przesyłanych do urzędów – dodaje.

Wśród najważniejszych zmian w projekcie rozporządzenia ekspertka ds. księgowości i płac wymienia m.in. szereg modyfikacji, które wymagają dostosowania nie tylko narzędzi, ale i procedur księgowych, w tym np.:

  • usunięcie uproszczonego wzoru KPiR dla rolników z niskimi przychodami,
  • brak możliwości uzyskania zwolnienia z rozporządzenia na wniosek podatnika. – To oznacza pełny obowiązek stosowania nowych przepisów przez wszystkich, których nie obejmują ściśle określone wyjątki – zauważa.
  • odejście od zbiorczych zapisów i zestawień dziennych – zapisy w księdze będą mogły być dokonywane tylko na podstawie pojedynczych faktur. – Ta zmiana wprowadza rezygnację z tzw. „zbiorczych zestawień” faktur sprzedażowych. W efekcie wzrośnie liczba operacji księgowanych w systemie, a to przełoży się na większy nakład pracy lub konieczność automatyzacji – wskazuje ekspertka Systim.pl.

Nowa księga przychodów i rozchodów: korekty inaczej i nowe kolumny

Inna zmiana: zakupy na paragon tylko z ograniczeniami – Nie będzie można zaliczyć do kosztów np. materiałów biurowych zakupionych na paragon bez NIP. Wyjątki dotyczą m.in. zakupu paliwa za granicą – wyjaśnia ekspertka.

Ujednolicenie terminu wpisów – wszystkie wpisy do KPiR (zarówno przychodowe, jak i kosztowe) mają być dokonywane do 20. dnia miesiąca po zdarzeniu gospodarczym.
Korekty raportów fiskalnych tylko na podstawie dowodu wewnętrznego, a nie na odwrocie raportu jak dotychczas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe kolumny w KPiR – m.in. na numer faktury z KSeF i NIP kontrahenta.

W opinii ekspertki projekt nie rozstrzyga kilku ważnych kwestii – np. sposobu ewidencjonowania sprzedaży przez podatników zwolnionych z VAT. Jak ocenia, brak przepisów w tym zakresie może powodować niejednolite interpretacje, co może zrodzić np. problemy przy kontrolach.
– Z punktu widzenia praktyka, rekomenduję rozpoczęcie przygotowań już teraz. Warto postawić na dostosowanie systemów, przeanalizowanie procesów zakupowych oraz przeprowadzenie szkoleń dla pracowników. Te działania pozwolą uniknąć niepotrzebnego i często kosztownego zamieszania, kiedy na początku roku firmy staną przed koniecznością natychmiastowego dopasowania swojej działalności do nowych przepisów – podsumowuje Beata Tęgowska.
Nowe rozporządzenie to kolejny etap cyfryzacji systemu podatkowego, ale też duże wyzwanie operacyjne. Ministerstwo Finansów prowadzi obecnie konsultacje publiczne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit działalności nierejestrowanej 2025. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

Biznes w formie spółki cywilnej

Spółka cywilna cieszy się wśród przedsiębiorców dużą popularnością z uwagi na niskie koszty prowadzenia oraz mniejsze, aniżeli w przypadku spółek handlowych formalności związane z prowadzeniem biznesu, co daje jej wspólnikom dużą elastyczność. Spółka cywilna to dobre rozwiązanie szczególnie dla przedsiębiorców nawiązujących współpracę projektową lub realizujących wspólne przedsięwzięcie w oderwaniu od już prowadzonych działalności gospodarczych.

Dotacje dla firm z sektora cyberbezpieczeństwa – nawet 60 tys. euro dla MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa z sektora cyberbezpieczeństwa mogą otrzymać nawet 60 tys. euro na rozwój innowacyjnych usług i produktów. Nabór wniosków w ramach europejskiego projektu trwa od 1 sierpnia do 2 października 2025 r. To szansa na ekspansję technologiczną i międzynarodową współpracę.

Rząd szuka ekspertów do zespołu wspierającego sektor ICT – ruszył nabór

Ministerstwo Cyfryzacji rozpoczęło nabór do Zespołu ds. Wsparcia Polskiego Sektora ICT. Celem nowej inicjatywy jest umocnienie pozycji rodzimych firm na globalnych rynkach i zwiększenie ich konkurencyjności w obszarze nowych technologii.

REKLAMA

„Nie chcemy żyć dla pracy” – Pokolenie Z stawia twarde warunki pracodawcom

Pokolenie Z oczekuje od pracodawców więcej niż pokolenia wcześniejsze: liczy się work–life balance, wynagrodzenie, atmosfera i sens. Tymczasem aż 3/4 menedżerów jest rozczarowanych młodymi pracownikami. Czy firmy nadążą za zmianą, czy czeka je kryzys zatrudnienia?

Ile wynosi dobrowolna składka zdrowotna w 2025 r.? Ubezpieczenie freelancera

Osoba, która nie podlega pod obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne, może opłacać dobrowolną składkę zdrowotną. Uprawniona jest wówczas do bezpłatnej opieki zdrowotnej. Ile wynosi składka zdrowotna w 2025 roku? Jakie są możliwości ubezpieczenia freelancera?

Jak zachować balans pomiędzy pracą a higieną psychiczną na przykładzie branży finansowo-rachunkowej

Zamknięcia miesiąca, nieprzekraczalne terminy, sprawozdania finansowe, kontrole i audyty, pilnowanie budżetów, aktualizowanie prognoz, ciągłe doszkalanie się, nauka nowych technologii, wreszcie duża odpowiedzialność – to tylko niektóre przykłady z kołowrotka wyzwań w pracy w finansach i rachunkowości. To wszystko powoduje, że w tego rodzaju pracy funkcjonuje się w trybie ciągłej gotowości.

Odpady w salonie? Nowe prawo dla fryzjerów i kosmetyczek od 2025 roku [Gość Infor.pl]

Czy salony beauty produkują odpady niebezpieczne? Nowe prawo nie pozostawia wątpliwości. Od 1 stycznia 2025 roku branża beauty – od fryzjerów, przez stylistki paznokci, aż po kosmetologów – podlega nowym, ścisłym przepisom dotyczącym gospodarki odpadami. Choć dla wielu właścicieli salonów to temat dotąd marginalny, dziś brak wiedzy może oznaczać wysokie kary.

REKLAMA

Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku

Wyższe składki dla przedsiębiorców od 2026 roku - przewidywany wzrost obciążeń wynosi nawet kilkaset złotych. Część firm może tego nie udźwignąć. Przedsiębiorcy apelują o niższe składki zdrowotne i ubezpieczeniowe.

Profesjonalny marketing bez działu marketingu? To sposób na rozwój MŚP

Małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP) odgrywają kluczową rolę w gospodarce – generują znaczną część PKB, tworzą miejsca pracy i często są źródłem innowacyjnych rozwiązań. Jednak w realiach silnej konkurencji, ograniczonych zasobów i szybko zmieniającego się rynku, utrzymanie konkurencyjności i skuteczne dotarcie do klientów może być trudnym wyzwaniem. Właśnie dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na współpracę z ekspertami zewnętrznymi, specjalizującymi się w marketingu. Takie rozwiązanie niesie za sobą szereg konkretnych korzyści.

REKLAMA