REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowa księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona wyłącznie w wersji cyfrowej
Nowa księga przychodów i rozchodów musi być prowadzona wyłącznie w wersji cyfrowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

– Ta rewolucja obejmie zarówno przedsiębiorców, w tym także jednoosobowe firmy, jak i biura rachunkowe obsługujące setki klientów – informuje Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac w Systim.pl

REKLAMA

REKLAMA

Wyłącznie elektroniczna księga przychodów i rozchodów

Ekspertka [odkreśla, że zgodnie z projektem, od początku przyszłego roku, najważniejszą zmianą będzie całkowite przejście na elektroniczne prowadzenie księgi i obowiązek przekazywania danych do urzędu skarbowego. – Pliki te będą przesyłane do urzędów skarbowych w takiej formie po raz pierwszy w 2027 r. wraz z roczną deklaracją podatkową – zaznacza ekspertka. – To krok w stronę większej transparentności i pełnej integracji z systemami fiskalnymi, w tym z Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) – ocenia Beata Tęgowska.
Jak ekspertka zauważa, nowe regulacje są znaczące i w wielu aspektach rewolucyjne, co oznacza zmianę systemową. – Przedsiębiorcy, którzy do tej pory prowadzili księgowość samodzielnie w arkuszu kalkulacyjnym, będą musieli przejść na zgodne z JPK_PKPiR oprogramowanie. Dla biur rachunkowych i przedsiębiorców wiąże się to z potrzebą zmiany w zakresie oprogramowania, ale również codziennej organizacji pracy – zapowiada ekspertka Systim. – Choć część obowiązków znika, rośnie znaczenie terminowości i poprawności danych przesyłanych do urzędów – dodaje.

Wśród najważniejszych zmian w projekcie rozporządzenia ekspertka ds. księgowości i płac wymienia m.in. szereg modyfikacji, które wymagają dostosowania nie tylko narzędzi, ale i procedur księgowych, w tym np.:

  • usunięcie uproszczonego wzoru KPiR dla rolników z niskimi przychodami,
  • brak możliwości uzyskania zwolnienia z rozporządzenia na wniosek podatnika. – To oznacza pełny obowiązek stosowania nowych przepisów przez wszystkich, których nie obejmują ściśle określone wyjątki – zauważa.
  • odejście od zbiorczych zapisów i zestawień dziennych – zapisy w księdze będą mogły być dokonywane tylko na podstawie pojedynczych faktur. – Ta zmiana wprowadza rezygnację z tzw. „zbiorczych zestawień” faktur sprzedażowych. W efekcie wzrośnie liczba operacji księgowanych w systemie, a to przełoży się na większy nakład pracy lub konieczność automatyzacji – wskazuje ekspertka Systim.pl.

Nowa księga przychodów i rozchodów: korekty inaczej i nowe kolumny

Inna zmiana: zakupy na paragon tylko z ograniczeniami – Nie będzie można zaliczyć do kosztów np. materiałów biurowych zakupionych na paragon bez NIP. Wyjątki dotyczą m.in. zakupu paliwa za granicą – wyjaśnia ekspertka.

REKLAMA

Ujednolicenie terminu wpisów – wszystkie wpisy do KPiR (zarówno przychodowe, jak i kosztowe) mają być dokonywane do 20. dnia miesiąca po zdarzeniu gospodarczym.
Korekty raportów fiskalnych tylko na podstawie dowodu wewnętrznego, a nie na odwrocie raportu jak dotychczas.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe kolumny w KPiR – m.in. na numer faktury z KSeF i NIP kontrahenta.

W opinii ekspertki projekt nie rozstrzyga kilku ważnych kwestii – np. sposobu ewidencjonowania sprzedaży przez podatników zwolnionych z VAT. Jak ocenia, brak przepisów w tym zakresie może powodować niejednolite interpretacje, co może zrodzić np. problemy przy kontrolach.
– Z punktu widzenia praktyka, rekomenduję rozpoczęcie przygotowań już teraz. Warto postawić na dostosowanie systemów, przeanalizowanie procesów zakupowych oraz przeprowadzenie szkoleń dla pracowników. Te działania pozwolą uniknąć niepotrzebnego i często kosztownego zamieszania, kiedy na początku roku firmy staną przed koniecznością natychmiastowego dopasowania swojej działalności do nowych przepisów – podsumowuje Beata Tęgowska.
Nowe rozporządzenie to kolejny etap cyfryzacji systemu podatkowego, ale też duże wyzwanie operacyjne. Ministerstwo Finansów prowadzi obecnie konsultacje publiczne.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak aktualizacji tej informacji w rejestrze oznacza poważne straty - utrata ulg, zwroty dotacji, jeżeli nie dopełnisz tego obowiązku w terminie

Od 1 stycznia 2025 roku obowiązuje już zmiana, która dotyka każdego przedsiębiorcy w Polsce. Nowa edycja Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) to nie tylko zwykła aktualizacja – to rewolucja w sposobie opisywania polskiego biznesu. Czy wiesz, że wybór niewłaściwego kodu może zamknąć Ci drogę do dotacji lub ulgi podatkowej?

Jak stoper i koncentracja ratują nas przed światem dystraktorów?

Przez lata próbowałem różnych systemów zarządzania sobą w czasie. Aplikacje, kalendarze, kanbany, mapy myśli. Wszystko ładnie wyglądało na prezentacjach, ale w codziennym chaosie pracy menedżera czy konsultanta – niewiele z tego zostawało.

Odpowiedzialność prawna salonów beauty

Wraz z rozszerzającą się gamą ofert salonów świadczących usługi kosmetyczne, rośnie odpowiedzialność prawna osób wykonujących zabiegi za ich prawidłowe wykonanie. W wielu przypadkach zwrot pieniędzy za źle wykonaną usługę to najmniejsza dolegliwość z grożących konsekwencji.

Od 30 grudnia 2025 r. duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Nowe przepisy i obowiązki z rozporządzenia EUDR

Dnia 30 grudnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie EUDR. Duże i średnie firmy będą musiały udowodnić, że nie przyczyniają się do wylesiania. Kogo dokładnie dotyczą nowe obowiązki?

REKLAMA

Śmierć wspólnika sp. z o.o. a udziały w spółce

Życie pisze różne scenariusze, a dalekosiężne plany nie zawsze udają się zrealizować. Czasem najlepszy biznesplan nie zdoła uwzględnić nieprzewidzianego. Trudno zakładać, że intensywny i odnoszący sukcesy biznesmen nagle zakończy swoją przygodę, a to wszystko przez śmierć. W takich smutnych sytuacjach spółka z o.o. nie przestaje istnieć. Powstaje pytanie – co dalej? Co dzieje się z udziałami zmarłego wspólnika?

Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

REKLAMA

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA