REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak badać satysfakcję pracowników?

Subskrybuj nas na Youtube
Wśród różnych metod badań pracowników najczęściej stosowane są badania ankietowe.
Wśród różnych metod badań pracowników najczęściej stosowane są badania ankietowe.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki badaniom satysfakcji pracownicy działu kadr i kierownictwo zdobywają interesujące informacje na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa, panujących nastrojów, skuteczności działań kadrowych służących budowaniu zaangażowania i motywacji załogi.

REKLAMA

Badania zadowolenia/satysfakcji przeprowadza się w przedsiębiorstwach coraz częściej. Dzięki badaniom satysfakcji pracowników można również poznać czynniki wpływające na ich niezadowolenie, którego skutkiem może być zmniejszenie się ich zaangażowania i efektywności. Jeżeli nawet zadowolenie i identyfikacja osiągają średni poziom, a pracownicy nie prezentują ani negatywnych nastawień do firmy, ani silnego emocjonalnego zaangażowania, to na dłuższą metę taka sytuacja może doprowadzić do marazmu i spadku efektywności. Wyniki badań mogą więc być narzędziami służącym do wczesnego ostrzegania o problemach. Poznanie tych problemów pozwala je wyeliminować lub ograniczyć. Dzięki takim badaniom wiadomo także, co motywuje pracowników, co ich integruje, a również co ich niepokoi.

REKLAMA

Wiele firm przeprowadza takie badania co roku lub co dwa lata i na podstawie porównania wyników podejmowane są określone działania. Jako praktyczny efekt badań można zaproponować nowe działania zmierzające np. do zmiany kultury przywództwa przez częstsze spotkania kierowników z pracownikami oraz cykl szkoleń dla menedżerów. Działania te powinny zostać zaprojektowane za pomocą mierzalnych celów, których osiągnięcie zostanie zweryfikowane w kolejnej edycji badania satysfakcji.

Dowiedz się Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Warunkiem przydatności prowadzonych badań jest informowanie pracowników o ich wynikach. Często wyniki te są prezentowane w mediach firmowych – intranecie, gazetce firmowej lub na specjalnych spotkaniach. Oprócz wyników należy przedstawiać także wnioski z badań oraz plan dalszych działań mających na celu wyeliminowanie problemów w dziedzinach ocenianych najgorzej.

Wśród różnych metod badań pracowników najczęściej stosowane są badania ankietowe, a stosunkowo rzadko inne metody np. wywiady pogłębione prowadzone wśród załogi czy wywiady zogniskowane prowadzone w małych grupach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o metody analityczne, to najbardziej popularne są następujące:

  • analiza treści wypowiedzi rozmówców,
  • analiza najczęściej występujących wypowiedzi,
  • liczenie procentowego rozkładu odpowiedzi,
  • liczenie średnich punktowych,
  • liczenie średnich wyników dla poszczególnych grup,
  • badanie korelacji i istotnych różnic między grupami pracowników,
  • porównywanie odpowiedzi na dany temat w kolejnych latach,
  • porównywanie odpowiedzi na dany temat w różnych grupach badanych i zespołach.

Aby badanie satysfakcji pracowników było miarodajne i przydatne, powinno być prowadzone w profesjonalny sposób.

REKLAMA

Ankieta powinna być poprzedzona krótką, ale dobrze przemyślaną informacją o celu badania. Dzięki temu pracownicy będą rozumieć, że jest to narzędzie do przedstawienia swoich postulatów, co z kolei powinno wzmocnić liczbę oddanych wypełnionych ankiet.

Najważniejszą rzeczą jest zapewnienie badanym pracownikom anonimowości wypowiedzi tzn. nie prezentować wyników zbiorczych dla ściśle określonych zespołów: „A oto jak na temat naszej gazetki zakładowej wypowiedziała się zmiana nocna…”. Ważne jest też, aby nie stosować automatycznie i ślepo uśredniania wyników różnych grup. Specyfika działań kadrowych i motywacyjnych może się bowiem istotnie różnić (choćby dlatego, że zespół kreatywnych specjalistów wymaga innego podejścia niż „studencki” dział wprowadzania danych do komputera). Rodzi to pewien paradoks, ponieważ część wyników JEST ściśle związana z danymi zespołami. Aby to rozwiązać, można np. pokazać jedynie zmianę odpowiedzi w stosunku do lat poprzednich lub zacytować kilka wypowiedzi.

Polecamy serwis Szkolenia

Przeprowadzenie takiego badania (przygotowanie ankiet, analiza, prezentacja wyników) nie jest przesadnie trudna. Nie jest to jednak umiejętność naturalna ani oczywista. Dlatego przy pierwszej edycji dobrze jest uzyskać pomoc zewnętrznych specjalistów, którzy pomogą bezproblemowo przejść przez największe pułapki badania.

Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA