REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak badać satysfakcję pracowników?

Wśród różnych metod badań pracowników najczęściej stosowane są badania ankietowe.
Wśród różnych metod badań pracowników najczęściej stosowane są badania ankietowe.

REKLAMA

REKLAMA

Dzięki badaniom satysfakcji pracownicy działu kadr i kierownictwo zdobywają interesujące informacje na temat funkcjonowania przedsiębiorstwa, panujących nastrojów, skuteczności działań kadrowych służących budowaniu zaangażowania i motywacji załogi.

REKLAMA

Badania zadowolenia/satysfakcji przeprowadza się w przedsiębiorstwach coraz częściej. Dzięki badaniom satysfakcji pracowników można również poznać czynniki wpływające na ich niezadowolenie, którego skutkiem może być zmniejszenie się ich zaangażowania i efektywności. Jeżeli nawet zadowolenie i identyfikacja osiągają średni poziom, a pracownicy nie prezentują ani negatywnych nastawień do firmy, ani silnego emocjonalnego zaangażowania, to na dłuższą metę taka sytuacja może doprowadzić do marazmu i spadku efektywności. Wyniki badań mogą więc być narzędziami służącym do wczesnego ostrzegania o problemach. Poznanie tych problemów pozwala je wyeliminować lub ograniczyć. Dzięki takim badaniom wiadomo także, co motywuje pracowników, co ich integruje, a również co ich niepokoi.

REKLAMA

Wiele firm przeprowadza takie badania co roku lub co dwa lata i na podstawie porównania wyników podejmowane są określone działania. Jako praktyczny efekt badań można zaproponować nowe działania zmierzające np. do zmiany kultury przywództwa przez częstsze spotkania kierowników z pracownikami oraz cykl szkoleń dla menedżerów. Działania te powinny zostać zaprojektowane za pomocą mierzalnych celów, których osiągnięcie zostanie zweryfikowane w kolejnej edycji badania satysfakcji.

Dowiedz się Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Warunkiem przydatności prowadzonych badań jest informowanie pracowników o ich wynikach. Często wyniki te są prezentowane w mediach firmowych – intranecie, gazetce firmowej lub na specjalnych spotkaniach. Oprócz wyników należy przedstawiać także wnioski z badań oraz plan dalszych działań mających na celu wyeliminowanie problemów w dziedzinach ocenianych najgorzej.

Wśród różnych metod badań pracowników najczęściej stosowane są badania ankietowe, a stosunkowo rzadko inne metody np. wywiady pogłębione prowadzone wśród załogi czy wywiady zogniskowane prowadzone w małych grupach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeśli chodzi o metody analityczne, to najbardziej popularne są następujące:

  • analiza treści wypowiedzi rozmówców,
  • analiza najczęściej występujących wypowiedzi,
  • liczenie procentowego rozkładu odpowiedzi,
  • liczenie średnich punktowych,
  • liczenie średnich wyników dla poszczególnych grup,
  • badanie korelacji i istotnych różnic między grupami pracowników,
  • porównywanie odpowiedzi na dany temat w kolejnych latach,
  • porównywanie odpowiedzi na dany temat w różnych grupach badanych i zespołach.

Aby badanie satysfakcji pracowników było miarodajne i przydatne, powinno być prowadzone w profesjonalny sposób.

REKLAMA

Ankieta powinna być poprzedzona krótką, ale dobrze przemyślaną informacją o celu badania. Dzięki temu pracownicy będą rozumieć, że jest to narzędzie do przedstawienia swoich postulatów, co z kolei powinno wzmocnić liczbę oddanych wypełnionych ankiet.

Najważniejszą rzeczą jest zapewnienie badanym pracownikom anonimowości wypowiedzi tzn. nie prezentować wyników zbiorczych dla ściśle określonych zespołów: „A oto jak na temat naszej gazetki zakładowej wypowiedziała się zmiana nocna…”. Ważne jest też, aby nie stosować automatycznie i ślepo uśredniania wyników różnych grup. Specyfika działań kadrowych i motywacyjnych może się bowiem istotnie różnić (choćby dlatego, że zespół kreatywnych specjalistów wymaga innego podejścia niż „studencki” dział wprowadzania danych do komputera). Rodzi to pewien paradoks, ponieważ część wyników JEST ściśle związana z danymi zespołami. Aby to rozwiązać, można np. pokazać jedynie zmianę odpowiedzi w stosunku do lat poprzednich lub zacytować kilka wypowiedzi.

Polecamy serwis Szkolenia

Przeprowadzenie takiego badania (przygotowanie ankiet, analiza, prezentacja wyników) nie jest przesadnie trudna. Nie jest to jednak umiejętność naturalna ani oczywista. Dlatego przy pierwszej edycji dobrze jest uzyskać pomoc zewnętrznych specjalistów, którzy pomogą bezproblemowo przejść przez największe pułapki badania.

Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA