REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Co powinien zawierać profil kwalifikacyjny, a co opis stanowiska?

Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.
Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.

REKLAMA

REKLAMA

Właściwy dobór pracownika na stanowisko wymaga przygotowania „matrycy porównań”, swoistego wzorca kwalifikacji poszukiwanego kandydata. Chodzi tu o sporządzenie profilu wymagań stanowiska – profilu kwalifikacyjnego stanowisk.

Co zawiera profil kwalifikacyjny

Profil kwalifikacyjny zawiera wymagania dla np.:

REKLAMA

  • wiedzy – znajomość zagadnień na dany temat (z dziedziny merytorycznej stanowiska, ekonomii, prawa, innych),
  • umiejętności – praktyczne właściwości ukazane w działaniu (interpersonalne, rozwiązywania problemów, negocjacyjne, obsługi urządzeń, inne),
  • cech psychologicznych – predyspozycje wpływające na postawy, zachowania, osobowość, temperament (asertywność, samoocena, poziom potencjału intelektualnego),
  • poziomu doświadczenia – gotowość do osiągania w krótkim okresie założonych standardów pracy (przebieg kariery zawodowej, obycie się ze stanowiskiem pracy),
  • wymogów formalnych – podstawowe kompetencje, uprawnienia do wykonywania danej pracy (uprawnienia, kursy, licencje, prezencja, poziom zdrowia).

Profil kwalifikacyjne na to samo stanowisko różnią się w zależności od etapu rozwoju danej firmy, celów strategicznych firmy, obowiązującej kultury firmy.

Przeczytaj również: Jak odnaleźć się w nowej pracy? - porady

Co zawiera opis stanowiska

Opis stanowiska powstaje poprzez analizę zakresu pracy na danym stanowisku, jego umiejscowienia w strukturze organizacyjnej, rozpoznania jego głównych zadań i obowiązków.

Opis stanowiska zawiera np.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • formalną nazwę stanowiska,
  • osobę na stanowisku podległą służbowo,
  • osobę na stanowisku sprawującą nadzór,
  • zastępstwa aktywne,
  • zastępstwa pasywne,
  • szczególne uprawnienia,
  • zakres współpracy z innymi podmiotami,
  • udział w komisjach i zespołach,
  • kryteria oceny pracy,
  • podstawowe zadania,
  • wymagania kwalifikacyjne przedmiotowe na stanowisku.

Polecamy serwis Szkolenia

Autor: Tadeusz Listwan. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kadrami.Wydawnictwo C.H. Beck.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA