Najczęstsze błędy w zarządzaniu zespołem pracowników
REKLAMA
REKLAMA
Warto pamiętać, że dobry menager powinien pomóc swojemu zespołowi stać się zgraną, zmotywowaną i nastawioną na sukces grupą. Jakie są najczęstsze błędy w kierowaniu ludźmi?
REKLAMA
"Sam zrobię to najlepiej"
Ustalając zbyt wiele krępujących reguł oraz próbując narzucać członkom zespołu swoją własną wizję czy metody działania bez skonsultowania się z nimi, po prostu prosisz się o kłopoty. Zaprosiłeś tych ludzi do współpracy, ponieważ dysponują niezbędnymi umiejętnościami - dlatego powinieneś od początku angażować ich w aktywne współtworzenie danego projektu. Członkowie zespołu nie tylko wniosą wiedzę oraz świeże pomysły, ale także będą odczuwali, że są „współwłaścicielami” projektu, co znacząco wpłynie na wzrost ich zaangażowania w całe przedsięwzięcie.
Polecamy: Jak koledzy mogą odebrać Twoją nadgorliwość?
Nie oznacza to, że Twój projekt powinien być planowany przez specjalny komitet; to Ty jako menedżer opracowujesz go na podstawie całego dostępnego Ci doświadczenia oraz kreatywnych idei, dostarczanych Ci przez wszystkich członków zespołu.
Pierwsze fazy planowania projektu mógłbyś również przeprowadzić samodzielnie - taki wstępny szkic mógłby pomóc członkom zespołu lepiej zrozumieć, na czym polega dane przedsięwzięcie, a także stanowiłby podstawę dyskusji i komentarzy. Wykorzystując zdobyte w ten sposób informacje, można przygotować kolejny szkic, który zawierałby sugestie dotyczące ostatecznego podziału ról w zespole.
Zarządzanie na poziomie mikro
Nie rób tego! Szybko spalisz się, starając się osobiście dopilnować każdego najdrobniejszego szczegółu, a Twój zespół szybko straci motywację do pracy. Deleguj zadania i w odpowiedni sposób kontroluj rezultaty tego procesu, ale przede wszystkim za wszelką cenę staraj się koncentrować na ogólnym kierunku, w którym powinien rozwijać się projekt - zachowaj całościowy obraz sytuacji. To jest podstawowe zadanie każdego lidera zespołu!
Polecamy: Jak poradzić sobie z nadgorliwym szefem?
O czym jeszcze trzeba pamiętać?
- Zidentyfikuj umiejętności niezbędne do realizacji danego projektu i znajdź ludzi, którzy nimi dysponują.
- Pamiętaj, że dobry zespół stworzony jest z mieszanki wielu różnych osobowości. Nie angażuj wyłącznie ludzi, którzy są podobni do Ciebie.
- Zdaj sobie sprawę z tego, że zespół budowany jest w kilku etapach. Podczas formowania kompetentnej grupy osób możesz spodziewać się zarówno wzlotów, jak i upadków, dlatego nie panikuj.
- Stwórz odpowiednią atmosferę, w której zespół będzie mógł efektywnie funkcjonować.
- Zidentyfikuj czynniki, które motywują i zniechęcają ludzi do działania.
- Zaangażuj członków zespołu w aktywne podejmowanie decyzji od samego początku pracy nad projektem.
- Deleguj obowiązki.
- Postaraj się rozpoznać symptomy konfliktu jak najwcześniej i podejmij natychmiastowe kroki w celu jego rozwiązania.
- Cały czas miej przed oczami całościowy obraz sytuacji.
Artykuł jest fragmentem książki „Zarządzanie zespołami”, autor: Ewelina Krok, wydawnictwo Onepress.pl
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.