Wybrane wyniki badań satysfakcji pracowników – ogólne zadowolenie i zakres obowiązków
REKLAMA
REKLAMA
Badania satysfakcji prowadzi się głównie po to, aby poznać odpowiedzi na trzy poniższe pytania – odpowiedzi odnoszące się do indywidualnych warunków danej firmy:
REKLAMA
1. Czy pracownicy badanych przedsiębiorstw są zadowoleni z pracy?
2. Jakie czynniki wpływają na poziom ich zadowolenia?
3. Jak pracownicy badanych przedsiębiorstw oceniają poszczególne aspekty polityki personalnej?
Poniższe wyniki badań pochodzą z książki „Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach” Dagmary Lewickiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.
Ogólne zadowolenie
Pytanie: Czy jest Pani/Pan zadowolony z pracy?
TAK – 43,24%
RACZEJ TAK – 37,84%
RACZEJ NIE – 9,91%
NIE – 5,11%
BRAK ODPOWIEDZI – 3,90%
Pytanie: Czy jest Pani/Pan zadowolony z relacji z współpracownikami?
TAK – 66,82%
RACZEJ TAK – 27,78%
RACZEJ NIE – 2,70%
NIE – 1,05%
BRAK ODPOWIEDZI – 3,90%
Pytanie: Czy w najbliższej przyszłości planuje Pani/Pan poszukać nowego miejsca pracy? TAK – 10,51%
RACZEJ TAK – 15,17%
RACZEJ NIE – 33,03%
NIE – 39,34%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,95%
Pytanie: Czy ma Pani/Pan poczucie stałości i pewności zatrudnienia?
TAK – 13,51%
RACZEJ TAK – 31,08%
RACZEJ NIE – 18,92%
NIE – 34,98%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,50%
Ogólny poziom zadowolenia pracowników badanych firm kształtuje się na wysokim poziomie (ponad 80% odpowiedzi „TAK” i „RACZEJ TAK”). Taki wynik nie powinien dziwić, gdyż badaniu zostały poddane firmy mogące się poszczycić najlepszymi wynikami biznesowymi w Polsce. Niezadowoleni stanowią jedynie 15,2%. Poczucie zadowolenia potwierdza także wysoki odsetek respondentów (72,37%) oświadczających, że w najbliższym czasie nie zamierzają szukać nowej pracy. Cieszy też fakt, że aż 94,60% pracowników jest zadowolonych z relacji ze współpracownikami. Jak więc można domniemywać, atmosfera w badanych firmach jest przyjazna.
Dowiedz się także: Na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy?
Zakres obowiązków
Pytanie: Czy wie Pani/Pan, czego się od Pani/Pana oczekuje w pracy?
TAK – 63,96%
RACZEJ TAK – 29,43%
RACZEJ NIE – 3,90%
NIE – 1,05%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,65%
Pytanie: Czy Pani/Pana zadania są jasno określone?
TAK – 50,75%
RACZEJ TAK – 37,84%
RACZEJ NIE – 7,21%
NIE – 2,10%
BRAK ODPOWIEDZI – 2,10%
Pytanie: Czy zakresy obowiązków pracowników są jasno wytyczone?
TAK – 45,80%
RACZEJ TAK – 36,49%
RACZEJ NIE – 10,51%
NIE – 6,16%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,05%
Pytanie: Czy część pracowników jest przeciążona pracą, podczas gdy inni mają jej za mało?
TAK – 31,83%
RACZEJ TAK – 25,08%
RACZEJ NIE – 31,83%
NIE – 8,11%
BRAK ODPOWIEDZI – 3,15%
Polecamy serwis Szkolenia
Jak wynika z udzielonych odpowiedzi, znaczna większość pracowników deklaruje, że znane im są oczekiwania wobec nich, a również zadania oraz zakresy obowiązków na stanowisku pracy. Warto jednak zauważyć, że na pierwsze ogólnie sformułowane pytanie na temat oczekiwań najwięcej respondentów odpowiedziało pozytywnie (94,39%), natomiast na pytania o większym poziomie szczegółowości nieco mniej, co może świadczyć o tym, że nie na każdym stanowisku zakres obowiązków jest w pełni sprecyzowany. Większość pracowników (56,91%) deklaruje, że są przeciążeni pracą w porównaniu do niektórych swoich kolegów. Wynik ten nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę codzienność funkcjonowania współczesnych organizacji – tendencja do zmniejszania zatrudnienia ściera się z natłokiem spraw pilnych, częstymi zmianami priorytetów i koniecznością załatwiania wielu spraw jednocześnie.
Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.