REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wybrane wyniki badań satysfakcji pracowników – ogólne zadowolenie i zakres obowiązków

Subskrybuj nas na Youtube
Badania satysfakcji pracowników.
Badania satysfakcji pracowników.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Z badaniami satysfakcji pracowników jest jak z wyborami prezydenckimi – dopóki nie ma wyników czarno na białym, wszyscy są zadowoleni i wszyscy czują się zwycięzcami. Ale w przeciwieństwie do wyborów prezydenckich – gdy przychodzą wyniki badań satysfakcji, często są przegrani, ale nie ma zwycięzcy.

Badania satysfakcji prowadzi się głównie po to, aby poznać odpowiedzi na trzy poniższe pytania – odpowiedzi odnoszące się do indywidualnych warunków danej firmy:

REKLAMA

REKLAMA

1. Czy pracownicy badanych przedsiębiorstw są zadowoleni z pracy?
2. Jakie czynniki wpływają na poziom ich zadowolenia?
3. Jak pracownicy badanych przedsiębiorstw oceniają poszczególne aspekty polityki personalnej?

Poniższe wyniki badań pochodzą z książki „Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach” Dagmary Lewickiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za zgodą Wydawcy.

Ogólne zadowolenie

Pytanie: Czy jest Pani/Pan zadowolony z pracy?
TAK – 43,24%
RACZEJ TAK – 37,84%
RACZEJ NIE – 9,91%
NIE – 5,11%
BRAK ODPOWIEDZI – 3,90%

REKLAMA

Pytanie: Czy jest Pani/Pan zadowolony z relacji z współpracownikami?
TAK – 66,82%
RACZEJ TAK – 27,78%
RACZEJ NIE – 2,70%
NIE – 1,05%
BRAK ODPOWIEDZI – 3,90%

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pytanie: Czy w najbliższej przyszłości planuje Pani/Pan poszukać nowego miejsca pracy? TAK – 10,51%
RACZEJ TAK – 15,17%
RACZEJ NIE – 33,03%
NIE – 39,34%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,95%

Pytanie: Czy ma Pani/Pan poczucie stałości i pewności zatrudnienia?
TAK – 13,51%
RACZEJ TAK – 31,08%
RACZEJ NIE – 18,92%
NIE – 34,98%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,50%

Ogólny poziom zadowolenia pracowników badanych firm kształtuje się na wysokim poziomie (ponad 80% odpowiedzi „TAK” i „RACZEJ TAK”). Taki wynik nie powinien dziwić, gdyż badaniu zostały poddane firmy mogące się poszczycić najlepszymi wynikami biznesowymi w Polsce. Niezadowoleni stanowią jedynie 15,2%. Poczucie zadowolenia potwierdza także wysoki odsetek respondentów (72,37%) oświadczających, że w najbliższym czasie nie zamierzają szukać nowej pracy. Cieszy też fakt, że aż 94,60% pracowników jest zadowolonych z relacji ze współpracownikami. Jak więc można domniemywać, atmosfera w badanych firmach jest przyjazna.

Dowiedz się także: Na co zwrócić uwagę przy wyborze pracodawcy?

Zakres obowiązków

Pytanie: Czy wie Pani/Pan, czego się od Pani/Pana oczekuje w pracy?
TAK – 63,96%
RACZEJ TAK – 29,43%
RACZEJ NIE – 3,90%
NIE – 1,05%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,65%

Pytanie: Czy Pani/Pana zadania są jasno określone?
TAK – 50,75%
RACZEJ TAK – 37,84%
RACZEJ NIE – 7,21%
NIE – 2,10%
BRAK ODPOWIEDZI – 2,10%

Pytanie: Czy zakresy obowiązków pracowników są jasno wytyczone?
TAK – 45,80%
RACZEJ TAK – 36,49%
RACZEJ NIE – 10,51%
NIE – 6,16%
BRAK ODPOWIEDZI – 1,05%

Pytanie: Czy część pracowników jest przeciążona pracą, podczas gdy inni mają jej za mało?
TAK – 31,83%
RACZEJ TAK – 25,08%
RACZEJ NIE – 31,83%
NIE – 8,11%
BRAK ODPOWIEDZI – 3,15%

Polecamy serwis Szkolenia

Jak wynika z udzielonych odpowiedzi, znaczna większość pracowników deklaruje, że znane im są oczekiwania wobec nich, a również zadania oraz zakresy obowiązków na stanowisku pracy. Warto jednak zauważyć, że na pierwsze ogólnie sformułowane pytanie na temat oczekiwań najwięcej respondentów odpowiedziało pozytywnie (94,39%), natomiast na pytania o większym poziomie szczegółowości nieco mniej, co może świadczyć o tym, że nie na każdym stanowisku zakres obowiązków jest w pełni sprecyzowany. Większość pracowników (56,91%) deklaruje, że są przeciążeni pracą w porównaniu do niektórych swoich kolegów. Wynik ten nie dziwi, jeśli weźmie się pod uwagę codzienność funkcjonowania współczesnych organizacji – tendencja do zmniejszania zatrudnienia ściera się z natłokiem spraw pilnych, częstymi zmianami priorytetów i koniecznością załatwiania wielu spraw jednocześnie.

Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA