REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza wpływu czynników na zadowolenie

Subskrybuj nas na Youtube
Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej.
Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W celu uzyskania pełniejszego obrazu badanych czynników przeprowadzono analizę wpływu poszczególnych z nich na zadowolenie ogólne. Wyniki badań wskazały, że ocena rozwiązań stosowanych w polityce personalnej przez poszczególne organizacje wpływa na zadowolenie pracowników.

Analizując wyniki badania, można zauważyć trzy grupy czynników w różnym stopniu wpływających na satysfakcję pracowników:

REKLAMA

  • I grupa czynników – procedury motywowania, relacje przełożony-podwładny, dzielenie się wiedzą w organizacji,
  • II grupa czynników – polityka szkolenia i rozwoju, ocena pracowników, poczucie podmiotowości i jakość komunikowania się w organizacji,
  • III grupa czynników – efektywność procedur rekrutacji i selekcji, czytelność zakresu obowiązków, zarządzanie różnorodnością i przeciwdziałanie dyskryminacji, rozwiązywanie konfliktów.

REKLAMA

Zgodnie z oczekiwaniami, największy wpływ na zadowolenie ma motywowanie. Na drugim miejscu znalazły się dzielenie się wiedzą oraz relacje przełożony-podwładny, częściowo związane z realizacją polityki personalnej i kulturą organizacyjną firmy. Jako czynniki nieco mniej istotne w percepcji badanych wskazywane są: polityka szkolenia i rozwoju, ocena pracowników, poczucie podmiotowości i jakość komunikowania się w organizacji. Najmniejszy wpływ na zadowolenie pracownicy badanych przedsiębiorstw przypisują procedurom rekrutacji i selekcji oraz funkcjonowaniu zakresu obowiązków jako narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi.

Znamienne jest, że pracownicy wszystkich badanych przedsiębiorstw oceniają skuteczność procedur rekrutacji i selekcji w firmach jako co najmniej zadowalającą. Także zdaniem pracowników wszystkich badanych przedsiębiorstw zakres obowiązków jest precyzyjnie określony, a oczekiwania wobec podwładnych są jasno zdefiniowane. Pracownicy połowy badanych organizacji pozytywnie oceniają skuteczność prowadzonej polityki szkolenia i rozwoju. Zatrudnieni w pozostałych przedsiębiorstwach ocenili skuteczność tej polityki jako przeciętną (około 25%) lub negatywnie (25%). Efektywność procedur oceny została potwierdzona przez badanych pracowników w około 50% badanych przedsiębiorstw.

REKLAMA

Niestety, aż w 40% przedsiębiorstw oceniono procedury oceniania negatywnie. Jeszcze gorzej ocenili zatrudnieni pracownicy procedury motywowania. Jedynie pracownicy trzech przedsiębiorstw ocenili je jako pozytywne, dwóch jako zadowalające, a trzech jako negatywne. Negatywna ocena procedur oceny i motywowania dotyczy niestety trzech przedsiębiorstw z kapitałem polskim. Pracownicy firm, które uzyskały najwyższe wyniki w zakresie zadowolenia ogólnego, wysoko oceniają skuteczność nie tylko polityki motywowania, ale i oceniania oraz szkolenia i rozwoju.

Ważnym czynnikiem sprzyjającym zadowoleniu jest uzyskiwanie rzetelnej, sprzyjającej rozwojowi informacji zwrotnej. Zastanawiające jest, dlaczego czynnik obejmujący komunikowanie się uzyskał dopiero 8. z kolei rangę. Tradycyjnie wiadomo, że sprawny i efektywny system obiegu i wymiany informacji w przedsiębiorstwie wpływa na funkcjonowanie organizacji jako całości i można było spodziewać się, że badani przypiszą temu czynnikowi większe znaczenie. Można jednak wytłumaczyć tę kolejność w taki sposób, że najważniejszy dla pracowników aspekt komunikowania się urzeczywistnia się w relacjach przełożony-podwładny. Znaczna część badań wskazuje, że pracownicy za najbardziej preferowane źródło informacji uznają przełożonych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się Jak badać satysfakcję pracowników?

Na podstawie wyników badania satysfakcji przeprowadzono jeszcze jedną analizę, używając do tego celu zaawansowanych metod statystycznych. Celem badania było wyłowienie tych zmiennych, w przypadku których odpowiedzi były niezależne od firmy zatrudniającej ankietowanego. W danej organizacji badane funkcje mogą być realizowane na różnym poziomie, toteż istnieje znaczne prawdopodobieństwo, że struktury odpowiedzi będą specyficzne dla poszczególnych organizacji. W wyniku zastosowania testu Krusskala-Wallisa wyodrębniono pięć czynników, których rozkład nie zależał od firmy. Są to następujące czynniki:
1) reguły i procedury w firmie nie utrudniają mi pracy,
2) sam kontroluję przebieg swojej pracy,
3) jestem zadowolony z relacji ze współpracownikami,
4) przyznaję się do błędów,
5) jeżeli wykonuję zadania robocze, to czuję się za to odpowiedzialny.

Wyniki badań wskazują, że spośród wymienionych wyżej pięciu czynników najsilniejszy wpływ na zadowolenie pracowników niezależnie od charakteru firmy mają czynniki 3 i 2, a następne są czynniki 4 i 1.

Relacje ze współpracownikami są elementem zadowolenia niezależnym od firmy, co sprawia, że konieczne jest jeszcze bardziej świadome i staranne wspieranie pozytywnych relacji między pracownikami w organizacji. Znaczenie relacji ze współpracownikami jest tak oczywiste, że nawet zapomina się o szerszym ich omówieniu w najważniejszych podręcznikach zarządzania zasobami ludzkimi, w których skupia się uwagę na analizie bardziej wysublimowanych narzędzi. Wydaje się, że czynnik ten często traktowany jest w organizacjach standardowo i niejednokrotnie marginesowo, bez specjalnej analizy i sformułowania koncepcji działania w tej dziedzinie. Warto być może jednak przeanalizować poszczególne aspekty relacji ze współpracownikami, określając ich najistotniejsze aspekty i na tej podstawie stworzyć programy wspierające tworzenie relacji. Warto zaznaczyć, że relacje ze współpracownikami, ich charakter i zakres, bardzo ściśle wiążą się z kulturą organizacji, problematyka ta wymaga więc skoordynowanych działań, z wykorzystaniem wyznawanych w firmie wartości.

Polecamy serwis Manager

Z przeprowadzonej analizy wynika wyraźny podział na dwie grupy: duże przedsiębiorstwa polskie, w tym jedno z nich przekształcone (w momencie badania od 4 lat) w część koncernu międzynarodowego, i koncerny zagraniczne oraz jedna firma polska będąca liderem w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań także w dziedzinie stosowania zaawansowanych rozwiązań polityki personalnej. Istnieje wyraźna rozbieżność między rozwiązaniami w zakresie polityki personalnej w przedsiębiorstwach polskich i zagranicznych, pochodzących z USA lub z krajów tzw. starej Unii. Koncerny międzynarodowe stosują wypracowane przez lata metody i techniki polityki personalnej, które są często przystosowywane do warunków polskich lub opracowywane na nowo na podstawie funkcjonujących w firmie standardów.

Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej. Jednak zmiany w funkcji personalnej następują w sposób nierównomierny – na przykład organizacja może się poszczycić nowoczesnym systemem szkoleń, ale niestety jednocześnie ma przestarzały system oceniania. Zauważa się także rozbieżność między popularnością zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce i deklaracjami menedżerów a zakresem i efektywnością praktycznych zastosowań.

Jak wynika z całości badania, sposób (jakość) realizacji funkcji personalnej odgrywa dużą rolę w kształtowaniu satysfakcji pracowników. Wyniki badania potwierdzają wpływ prawidłowo ukształtowanego systemu motywowania pracowników na satysfakcję z pracy. Pokazują także znaczenie poszczególnych czynników dla tworzenia przyjaznego i sprzyjającego efektywności środowiska pracy, co wyznacza zakres i akcenty dla działalności menedżerów personalnych. Przedsiębiorstwa powinny więc regularnie i starannie monitorować nastroje, opinie i sugestie pracowników i wprowadzać zmiany.

Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA