REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Analiza wpływu czynników na zadowolenie

Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej.
Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W celu uzyskania pełniejszego obrazu badanych czynników przeprowadzono analizę wpływu poszczególnych z nich na zadowolenie ogólne. Wyniki badań wskazały, że ocena rozwiązań stosowanych w polityce personalnej przez poszczególne organizacje wpływa na zadowolenie pracowników.

Analizując wyniki badania, można zauważyć trzy grupy czynników w różnym stopniu wpływających na satysfakcję pracowników:

REKLAMA

  • I grupa czynników – procedury motywowania, relacje przełożony-podwładny, dzielenie się wiedzą w organizacji,
  • II grupa czynników – polityka szkolenia i rozwoju, ocena pracowników, poczucie podmiotowości i jakość komunikowania się w organizacji,
  • III grupa czynników – efektywność procedur rekrutacji i selekcji, czytelność zakresu obowiązków, zarządzanie różnorodnością i przeciwdziałanie dyskryminacji, rozwiązywanie konfliktów.

REKLAMA

Zgodnie z oczekiwaniami, największy wpływ na zadowolenie ma motywowanie. Na drugim miejscu znalazły się dzielenie się wiedzą oraz relacje przełożony-podwładny, częściowo związane z realizacją polityki personalnej i kulturą organizacyjną firmy. Jako czynniki nieco mniej istotne w percepcji badanych wskazywane są: polityka szkolenia i rozwoju, ocena pracowników, poczucie podmiotowości i jakość komunikowania się w organizacji. Najmniejszy wpływ na zadowolenie pracownicy badanych przedsiębiorstw przypisują procedurom rekrutacji i selekcji oraz funkcjonowaniu zakresu obowiązków jako narzędzia zarządzania zasobami ludzkimi.

Znamienne jest, że pracownicy wszystkich badanych przedsiębiorstw oceniają skuteczność procedur rekrutacji i selekcji w firmach jako co najmniej zadowalającą. Także zdaniem pracowników wszystkich badanych przedsiębiorstw zakres obowiązków jest precyzyjnie określony, a oczekiwania wobec podwładnych są jasno zdefiniowane. Pracownicy połowy badanych organizacji pozytywnie oceniają skuteczność prowadzonej polityki szkolenia i rozwoju. Zatrudnieni w pozostałych przedsiębiorstwach ocenili skuteczność tej polityki jako przeciętną (około 25%) lub negatywnie (25%). Efektywność procedur oceny została potwierdzona przez badanych pracowników w około 50% badanych przedsiębiorstw.

REKLAMA

Niestety, aż w 40% przedsiębiorstw oceniono procedury oceniania negatywnie. Jeszcze gorzej ocenili zatrudnieni pracownicy procedury motywowania. Jedynie pracownicy trzech przedsiębiorstw ocenili je jako pozytywne, dwóch jako zadowalające, a trzech jako negatywne. Negatywna ocena procedur oceny i motywowania dotyczy niestety trzech przedsiębiorstw z kapitałem polskim. Pracownicy firm, które uzyskały najwyższe wyniki w zakresie zadowolenia ogólnego, wysoko oceniają skuteczność nie tylko polityki motywowania, ale i oceniania oraz szkolenia i rozwoju.

Ważnym czynnikiem sprzyjającym zadowoleniu jest uzyskiwanie rzetelnej, sprzyjającej rozwojowi informacji zwrotnej. Zastanawiające jest, dlaczego czynnik obejmujący komunikowanie się uzyskał dopiero 8. z kolei rangę. Tradycyjnie wiadomo, że sprawny i efektywny system obiegu i wymiany informacji w przedsiębiorstwie wpływa na funkcjonowanie organizacji jako całości i można było spodziewać się, że badani przypiszą temu czynnikowi większe znaczenie. Można jednak wytłumaczyć tę kolejność w taki sposób, że najważniejszy dla pracowników aspekt komunikowania się urzeczywistnia się w relacjach przełożony-podwładny. Znaczna część badań wskazuje, że pracownicy za najbardziej preferowane źródło informacji uznają przełożonych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dowiedz się Jak badać satysfakcję pracowników?

Na podstawie wyników badania satysfakcji przeprowadzono jeszcze jedną analizę, używając do tego celu zaawansowanych metod statystycznych. Celem badania było wyłowienie tych zmiennych, w przypadku których odpowiedzi były niezależne od firmy zatrudniającej ankietowanego. W danej organizacji badane funkcje mogą być realizowane na różnym poziomie, toteż istnieje znaczne prawdopodobieństwo, że struktury odpowiedzi będą specyficzne dla poszczególnych organizacji. W wyniku zastosowania testu Krusskala-Wallisa wyodrębniono pięć czynników, których rozkład nie zależał od firmy. Są to następujące czynniki:
1) reguły i procedury w firmie nie utrudniają mi pracy,
2) sam kontroluję przebieg swojej pracy,
3) jestem zadowolony z relacji ze współpracownikami,
4) przyznaję się do błędów,
5) jeżeli wykonuję zadania robocze, to czuję się za to odpowiedzialny.

Wyniki badań wskazują, że spośród wymienionych wyżej pięciu czynników najsilniejszy wpływ na zadowolenie pracowników niezależnie od charakteru firmy mają czynniki 3 i 2, a następne są czynniki 4 i 1.

Relacje ze współpracownikami są elementem zadowolenia niezależnym od firmy, co sprawia, że konieczne jest jeszcze bardziej świadome i staranne wspieranie pozytywnych relacji między pracownikami w organizacji. Znaczenie relacji ze współpracownikami jest tak oczywiste, że nawet zapomina się o szerszym ich omówieniu w najważniejszych podręcznikach zarządzania zasobami ludzkimi, w których skupia się uwagę na analizie bardziej wysublimowanych narzędzi. Wydaje się, że czynnik ten często traktowany jest w organizacjach standardowo i niejednokrotnie marginesowo, bez specjalnej analizy i sformułowania koncepcji działania w tej dziedzinie. Warto być może jednak przeanalizować poszczególne aspekty relacji ze współpracownikami, określając ich najistotniejsze aspekty i na tej podstawie stworzyć programy wspierające tworzenie relacji. Warto zaznaczyć, że relacje ze współpracownikami, ich charakter i zakres, bardzo ściśle wiążą się z kulturą organizacji, problematyka ta wymaga więc skoordynowanych działań, z wykorzystaniem wyznawanych w firmie wartości.

Polecamy serwis Manager

Z przeprowadzonej analizy wynika wyraźny podział na dwie grupy: duże przedsiębiorstwa polskie, w tym jedno z nich przekształcone (w momencie badania od 4 lat) w część koncernu międzynarodowego, i koncerny zagraniczne oraz jedna firma polska będąca liderem w dziedzinie nowoczesnych rozwiązań także w dziedzinie stosowania zaawansowanych rozwiązań polityki personalnej. Istnieje wyraźna rozbieżność między rozwiązaniami w zakresie polityki personalnej w przedsiębiorstwach polskich i zagranicznych, pochodzących z USA lub z krajów tzw. starej Unii. Koncerny międzynarodowe stosują wypracowane przez lata metody i techniki polityki personalnej, które są często przystosowywane do warunków polskich lub opracowywane na nowo na podstawie funkcjonujących w firmie standardów.

Badania i obserwacja przedsiębiorstw polskich wskazują, że następuje w nich systematyczna poprawa w zakresie stosowanych rozwiązań w obrębie funkcji personalnej. Jednak zmiany w funkcji personalnej następują w sposób nierównomierny – na przykład organizacja może się poszczycić nowoczesnym systemem szkoleń, ale niestety jednocześnie ma przestarzały system oceniania. Zauważa się także rozbieżność między popularnością zarządzania zasobami ludzkimi w Polsce i deklaracjami menedżerów a zakresem i efektywnością praktycznych zastosowań.

Jak wynika z całości badania, sposób (jakość) realizacji funkcji personalnej odgrywa dużą rolę w kształtowaniu satysfakcji pracowników. Wyniki badania potwierdzają wpływ prawidłowo ukształtowanego systemu motywowania pracowników na satysfakcję z pracy. Pokazują także znaczenie poszczególnych czynników dla tworzenia przyjaznego i sprzyjającego efektywności środowiska pracy, co wyznacza zakres i akcenty dla działalności menedżerów personalnych. Przedsiębiorstwa powinny więc regularnie i starannie monitorować nastroje, opinie i sugestie pracowników i wprowadzać zmiany.

Autor: Dagmara Lewicka. Artykuł jest fragmentem książki Zarządzanie kapitałem ludzkim w polskich przedsiębiorstwach - Wydawnictwo Profesjonalne PWN.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA