REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce

Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce
Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, by wyróżnić się spośród tłumu, kiedy konkurencja jest duża? Jednym ze sposobów, po który coraz częściej sięgają korporacje, jest idea społecznej odpowiedzialności biznesu.

CSR w teorii

CSR (Corporate Social Responsibility) narodziło się w społecznościach liberalnych ekonomicznie, w których rozpowszechnione są wzorce bezinteresownej pomocy - alternatywy dla niedostatecznego zaangażowania państwa i działań wolnego rynku. Pojęciem węższym, ale wiążącym się ściśle ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, jest społeczne zaangażowanie biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to takie zarządzanie strategią rozwoju firmy, gdzie uwzględnia się potrzeby kluczowych kontrahentów i szeroko rozumianego otoczenia firmy, przy jednoczesnym osiąganiu długofalowych korzyści. CSR zakłada zatem dobrowolne realizowanie przez firmę interesów społecznych przy dążeniu do celów ekonomicznych.

CCI w teorii

Corporate Community Invement lub Investment, czyli społeczne zaangażowanie biznesu, to coś więcej niż tylko działalność charytatywna. Idea ta odnosi się do różnych aktywności podejmowanych przez firmę, np. wsparcie finansowe, pomoc rzeczowa czy wolontariat pracowniczy.

Dzięki takim działaniom firma buduje pozytywny wizerunek i staje się wiarygodna dla opinii publicznej. Oprócz tego, CCI przyczynia się również do rozwiązywania wielu problemów społecznych - obniża bezrobocie, hamuje przestępczość czy zapobiega społecznej apatii.

REKLAMA

Inwestycje społeczne są nowoczesnym podejściem do aktywności na rynku. Chcąc zbudować długotrwałe relacje z odbiorcami firmy, przedsiębiorcy postanowili reagować na potrzeby społeczeństwa. W tym celu realizują programy CCI - określają istotne problemy społeczne, którymi deklarują się zająć i zaczynają działać
na tym gruncie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wolontariat pracowniczy

Corporate volunteering to integralny element społecznego zaangażowania biznesu. Pracownicy-wolontariusze mogą rozwijać swoje talenty i nabywać nowe umiejętności jednocześnie świadcząc różnego rodzaju prace na rzecz organizacji społecznych. Firma w tych działaniach wspiera pracownika finansowo, logistycznie lub przekazuje pomoc rzeczową.

CRM w teorii

Jednym ze sposobów realizacji idei CCI jest marketing zaangażowany społecznie. Polega na wykorzystaniu budżetu, technik i strategii marketingowych do wsparcia podniosłych celów społecznych, z jednoczesną dbałością o prowadzony biznes. Najważniejszym celem jest promocja wizerunku firmy, produktu lub usługi wraz z promocją określonej idei społecznej, czyli łączenie  interesów firmy z potrzebami jej odbiorców.

CRM w praktyce

Cause Related Marketing opiera się na kilku różnych typach mechanizmów łączących problemy społeczne z biznesowym charakterem komunikatu. Pierwszym jest tzw. purchase triggered donation (darowizna stymulowana poprzez zakup). Chodzi o przekazanie części zysku lub dochodu z zakupu produktu przez konsumenta na określony cel społeczny. Kwota wyrażona jest liczbowo (np. 1 grosz) bądź procentowo (np. 1% zysku).

Drugim mechanizmem jest tzw. trial triggered donation - darowizna, która jest następstwem podpisania umowy abonamentowej, prenumeraty lub korzystania z usługi. Aby zachęcić konsumenta do skorzystania
z usługi, można zastosować CRM as an incentive to action, czyli obietnicę wpłaty określonej kwoty na rzecz sprawy społecznej. Istnieje również metoda voucher collection scheme. Za zrobienie zakupów konsument zbiera kupony bądź punkty, które może przekazać na rzecz działalności społecznej.

Dlaczego tyle teorii?

Z raportu „Postawy wobec społecznej odpowiedzialności biznesu” (Ipsos - Demoskop, 2003 r.), wynika, że polscy konsumenci nie wiedzą, co tak naprawdę oznacza społeczna odpowiedzialność biznesu. Respondenci oceniają firmy przez pryzmat ceny i jakości ich produktów oraz sposób traktowania pracowników.

Za zagadnienia o drugorzędnym znaczeniu uznają: etyczne i odpowiedzialne postępowanie firm, zaangażowanie w działalność społeczną i charytatywną czy postępowanie w stosunku do środowiska naturalnego. Dlatego jednym z wyzwań dla przedsiębiorstw jest tłumaczenie społeczeństwu jak funkcjonują firmy oraz jak dokonywać wyborów wartościowych dla całego społeczeństwa.

Zmiany społeczne, takie jak świadomy konsumpcjonizm i kwestie zaufania społecznego, wymagają od przedsiębiorców dostosowania się do nowych warunków. Mimo to, w wielu firmach brakuje osób kompetentnych w kwestiach CRM. Wśród ofert pracy także nie znajdziemy ogłoszenia skierowanego do specjalistów tej dziedziny, co może być zastanawiające, ponieważ uczelnie oferują kształcenie
w tym kierunku.

Korzyści wynikające ze społecznego zaangażowania biznesu

Przez Corporate Social Responsibilty rozumie się zaspokojenie potrzeb klientów przy uwzględnieniu oczekiwań pozostałych stron: pracowników, dostawców czy lokalnej społeczności. Dzięki tej strategii firma buduje z całym swoim otoczeniem pozytywne i trwałe relacje.

CSR gwarantuje lojalność klienta oraz podnosi wiarygodność firmy w oczach jej partnerów biznesowych i władz lokalnych. Angażowanie się w działalność społeczną ma także dawać pracownikom poczucie spełnienia obywatelskiego obowiązku.

Dobra reputacja to także duży atrybut wobec oferty konkurencji. Przychylni firmie mieszkańcy i władze poprą firmę odpowiedzialną społecznie w razie potrzeby.

Działalność prospołeczna firmy stanowi jeden z elementów niefinansowego motywowania pracowników. Udzielając się na płaszczyźnie społecznej uczą się współdziałania oraz zdobywają nowe doświadczenia i umiejętności. Pracownicy docenią starania przedsiębiorstwa, które swoją aktywność kieruje częściowo na rozwiązywanie problemów społecznych lub wspieranie społeczności. Dzięki temu wzrasta zaufanie i prestiż wewnątrz firmy, co pozwala przyciągnąć nowych pracowników i zatrzymywać  najlepszych.

Udostępniając różne narzędzia do realizowania zadań wykraczających poza obowiązki służbowe, zmienia się perspektywa z jakiej zatrudnieni patrzą na firmę - to już nie tylko miejsce zarobkowania, ale również miejsce, gdzie pracownik może realizować inne cele życiowe.

Wprowadzanie zasad odpowiedzialnego biznesu do polityki polskich firm pozwala konkurować na rynkach Zachodnich, gdzie standardy CSR już dawno funkcjonują. Polskie przedsiębiorstwa oprócz jakości, ceny czy serwisu, mogą teraz także zaoferować wizerunek firmy społecznie zaangażowanej.

Firmy, które uwzględniają w swojej filozofii wymiar społeczny mogą liczyć na większą przychylność inwestorów. Fundusze inwestycyjne są bardziej skłonne do zakupu akcji, tych firm, które realizują inwestycje społeczne, budują swój wizerunek i dobre relacje z otoczeniem, niż w te, które tych praktyk nie stosują. Inwestorzy przeprowadzają często screening etyczny i wybierają najbardziej odpowiedzialne społecznie firmy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z 15.02.1992r. lub ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26.06.1991r. działanie społeczne udokumentowane umową darowizny może być przedmiotem ulg podatkowych.

Gwarancja zwrotu poniesionych kosztów

Społeczne zaangażowanie wymaga pewnych nakładów ze strony firmy, ale w dłuższym czasie, koszty te zwracają się. Wzrasta bowiem lojalność klientów, zwiększa się stabilność firmy, jej pozycja na rynku i sprzedaż. Równocześnie firma obniża koszty funkcjonowania dzięki pracy zmotywowanych i lojalnych pracowników. W rezultacie przedsiębiorstwo staje się bardziej efektywne.

 www.treco.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA