REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce
Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, by wyróżnić się spośród tłumu, kiedy konkurencja jest duża? Jednym ze sposobów, po który coraz częściej sięgają korporacje, jest idea społecznej odpowiedzialności biznesu.

CSR w teorii

CSR (Corporate Social Responsibility) narodziło się w społecznościach liberalnych ekonomicznie, w których rozpowszechnione są wzorce bezinteresownej pomocy - alternatywy dla niedostatecznego zaangażowania państwa i działań wolnego rynku. Pojęciem węższym, ale wiążącym się ściśle ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, jest społeczne zaangażowanie biznesu.

REKLAMA

Jest to takie zarządzanie strategią rozwoju firmy, gdzie uwzględnia się potrzeby kluczowych kontrahentów i szeroko rozumianego otoczenia firmy, przy jednoczesnym osiąganiu długofalowych korzyści. CSR zakłada zatem dobrowolne realizowanie przez firmę interesów społecznych przy dążeniu do celów ekonomicznych.

CCI w teorii

REKLAMA

Corporate Community Invement lub Investment, czyli społeczne zaangażowanie biznesu, to coś więcej niż tylko działalność charytatywna. Idea ta odnosi się do różnych aktywności podejmowanych przez firmę, np. wsparcie finansowe, pomoc rzeczowa czy wolontariat pracowniczy.

Dzięki takim działaniom firma buduje pozytywny wizerunek i staje się wiarygodna dla opinii publicznej. Oprócz tego, CCI przyczynia się również do rozwiązywania wielu problemów społecznych - obniża bezrobocie, hamuje przestępczość czy zapobiega społecznej apatii.

Inwestycje społeczne są nowoczesnym podejściem do aktywności na rynku. Chcąc zbudować długotrwałe relacje z odbiorcami firmy, przedsiębiorcy postanowili reagować na potrzeby społeczeństwa. W tym celu realizują programy CCI - określają istotne problemy społeczne, którymi deklarują się zająć i zaczynają działać
na tym gruncie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wolontariat pracowniczy

Corporate volunteering to integralny element społecznego zaangażowania biznesu. Pracownicy-wolontariusze mogą rozwijać swoje talenty i nabywać nowe umiejętności jednocześnie świadcząc różnego rodzaju prace na rzecz organizacji społecznych. Firma w tych działaniach wspiera pracownika finansowo, logistycznie lub przekazuje pomoc rzeczową.

CRM w teorii

Jednym ze sposobów realizacji idei CCI jest marketing zaangażowany społecznie. Polega na wykorzystaniu budżetu, technik i strategii marketingowych do wsparcia podniosłych celów społecznych, z jednoczesną dbałością o prowadzony biznes. Najważniejszym celem jest promocja wizerunku firmy, produktu lub usługi wraz z promocją określonej idei społecznej, czyli łączenie  interesów firmy z potrzebami jej odbiorców.

CRM w praktyce

REKLAMA

Cause Related Marketing opiera się na kilku różnych typach mechanizmów łączących problemy społeczne z biznesowym charakterem komunikatu. Pierwszym jest tzw. purchase triggered donation (darowizna stymulowana poprzez zakup). Chodzi o przekazanie części zysku lub dochodu z zakupu produktu przez konsumenta na określony cel społeczny. Kwota wyrażona jest liczbowo (np. 1 grosz) bądź procentowo (np. 1% zysku).

Drugim mechanizmem jest tzw. trial triggered donation - darowizna, która jest następstwem podpisania umowy abonamentowej, prenumeraty lub korzystania z usługi. Aby zachęcić konsumenta do skorzystania
z usługi, można zastosować CRM as an incentive to action, czyli obietnicę wpłaty określonej kwoty na rzecz sprawy społecznej. Istnieje również metoda voucher collection scheme. Za zrobienie zakupów konsument zbiera kupony bądź punkty, które może przekazać na rzecz działalności społecznej.

Dlaczego tyle teorii?

Z raportu „Postawy wobec społecznej odpowiedzialności biznesu” (Ipsos - Demoskop, 2003 r.), wynika, że polscy konsumenci nie wiedzą, co tak naprawdę oznacza społeczna odpowiedzialność biznesu. Respondenci oceniają firmy przez pryzmat ceny i jakości ich produktów oraz sposób traktowania pracowników.

Za zagadnienia o drugorzędnym znaczeniu uznają: etyczne i odpowiedzialne postępowanie firm, zaangażowanie w działalność społeczną i charytatywną czy postępowanie w stosunku do środowiska naturalnego. Dlatego jednym z wyzwań dla przedsiębiorstw jest tłumaczenie społeczeństwu jak funkcjonują firmy oraz jak dokonywać wyborów wartościowych dla całego społeczeństwa.

Zmiany społeczne, takie jak świadomy konsumpcjonizm i kwestie zaufania społecznego, wymagają od przedsiębiorców dostosowania się do nowych warunków. Mimo to, w wielu firmach brakuje osób kompetentnych w kwestiach CRM. Wśród ofert pracy także nie znajdziemy ogłoszenia skierowanego do specjalistów tej dziedziny, co może być zastanawiające, ponieważ uczelnie oferują kształcenie
w tym kierunku.

Korzyści wynikające ze społecznego zaangażowania biznesu

Przez Corporate Social Responsibilty rozumie się zaspokojenie potrzeb klientów przy uwzględnieniu oczekiwań pozostałych stron: pracowników, dostawców czy lokalnej społeczności. Dzięki tej strategii firma buduje z całym swoim otoczeniem pozytywne i trwałe relacje.

CSR gwarantuje lojalność klienta oraz podnosi wiarygodność firmy w oczach jej partnerów biznesowych i władz lokalnych. Angażowanie się w działalność społeczną ma także dawać pracownikom poczucie spełnienia obywatelskiego obowiązku.

Dobra reputacja to także duży atrybut wobec oferty konkurencji. Przychylni firmie mieszkańcy i władze poprą firmę odpowiedzialną społecznie w razie potrzeby.

Działalność prospołeczna firmy stanowi jeden z elementów niefinansowego motywowania pracowników. Udzielając się na płaszczyźnie społecznej uczą się współdziałania oraz zdobywają nowe doświadczenia i umiejętności. Pracownicy docenią starania przedsiębiorstwa, które swoją aktywność kieruje częściowo na rozwiązywanie problemów społecznych lub wspieranie społeczności. Dzięki temu wzrasta zaufanie i prestiż wewnątrz firmy, co pozwala przyciągnąć nowych pracowników i zatrzymywać  najlepszych.

Udostępniając różne narzędzia do realizowania zadań wykraczających poza obowiązki służbowe, zmienia się perspektywa z jakiej zatrudnieni patrzą na firmę - to już nie tylko miejsce zarobkowania, ale również miejsce, gdzie pracownik może realizować inne cele życiowe.

Wprowadzanie zasad odpowiedzialnego biznesu do polityki polskich firm pozwala konkurować na rynkach Zachodnich, gdzie standardy CSR już dawno funkcjonują. Polskie przedsiębiorstwa oprócz jakości, ceny czy serwisu, mogą teraz także zaoferować wizerunek firmy społecznie zaangażowanej.

Firmy, które uwzględniają w swojej filozofii wymiar społeczny mogą liczyć na większą przychylność inwestorów. Fundusze inwestycyjne są bardziej skłonne do zakupu akcji, tych firm, które realizują inwestycje społeczne, budują swój wizerunek i dobre relacje z otoczeniem, niż w te, które tych praktyk nie stosują. Inwestorzy przeprowadzają często screening etyczny i wybierają najbardziej odpowiedzialne społecznie firmy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z 15.02.1992r. lub ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26.06.1991r. działanie społeczne udokumentowane umową darowizny może być przedmiotem ulg podatkowych.

Gwarancja zwrotu poniesionych kosztów

Społeczne zaangażowanie wymaga pewnych nakładów ze strony firmy, ale w dłuższym czasie, koszty te zwracają się. Wzrasta bowiem lojalność klientów, zwiększa się stabilność firmy, jej pozycja na rynku i sprzedaż. Równocześnie firma obniża koszty funkcjonowania dzięki pracy zmotywowanych i lojalnych pracowników. W rezultacie przedsiębiorstwo staje się bardziej efektywne.

 www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA