REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Treco Inspiracja do sukcesu
Portal dla szkoleniowców
Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce
Społecznie odpowiedzialny biznes w pigułce
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Co zrobić, by wyróżnić się spośród tłumu, kiedy konkurencja jest duża? Jednym ze sposobów, po który coraz częściej sięgają korporacje, jest idea społecznej odpowiedzialności biznesu.

CSR w teorii

CSR (Corporate Social Responsibility) narodziło się w społecznościach liberalnych ekonomicznie, w których rozpowszechnione są wzorce bezinteresownej pomocy - alternatywy dla niedostatecznego zaangażowania państwa i działań wolnego rynku. Pojęciem węższym, ale wiążącym się ściśle ze społeczną odpowiedzialnością biznesu, jest społeczne zaangażowanie biznesu.

REKLAMA

REKLAMA

Jest to takie zarządzanie strategią rozwoju firmy, gdzie uwzględnia się potrzeby kluczowych kontrahentów i szeroko rozumianego otoczenia firmy, przy jednoczesnym osiąganiu długofalowych korzyści. CSR zakłada zatem dobrowolne realizowanie przez firmę interesów społecznych przy dążeniu do celów ekonomicznych.

CCI w teorii

Corporate Community Invement lub Investment, czyli społeczne zaangażowanie biznesu, to coś więcej niż tylko działalność charytatywna. Idea ta odnosi się do różnych aktywności podejmowanych przez firmę, np. wsparcie finansowe, pomoc rzeczowa czy wolontariat pracowniczy.

Dzięki takim działaniom firma buduje pozytywny wizerunek i staje się wiarygodna dla opinii publicznej. Oprócz tego, CCI przyczynia się również do rozwiązywania wielu problemów społecznych - obniża bezrobocie, hamuje przestępczość czy zapobiega społecznej apatii.

REKLAMA

Inwestycje społeczne są nowoczesnym podejściem do aktywności na rynku. Chcąc zbudować długotrwałe relacje z odbiorcami firmy, przedsiębiorcy postanowili reagować na potrzeby społeczeństwa. W tym celu realizują programy CCI - określają istotne problemy społeczne, którymi deklarują się zająć i zaczynają działać
na tym gruncie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wolontariat pracowniczy

Corporate volunteering to integralny element społecznego zaangażowania biznesu. Pracownicy-wolontariusze mogą rozwijać swoje talenty i nabywać nowe umiejętności jednocześnie świadcząc różnego rodzaju prace na rzecz organizacji społecznych. Firma w tych działaniach wspiera pracownika finansowo, logistycznie lub przekazuje pomoc rzeczową.

CRM w teorii

Jednym ze sposobów realizacji idei CCI jest marketing zaangażowany społecznie. Polega na wykorzystaniu budżetu, technik i strategii marketingowych do wsparcia podniosłych celów społecznych, z jednoczesną dbałością o prowadzony biznes. Najważniejszym celem jest promocja wizerunku firmy, produktu lub usługi wraz z promocją określonej idei społecznej, czyli łączenie  interesów firmy z potrzebami jej odbiorców.

CRM w praktyce

Cause Related Marketing opiera się na kilku różnych typach mechanizmów łączących problemy społeczne z biznesowym charakterem komunikatu. Pierwszym jest tzw. purchase triggered donation (darowizna stymulowana poprzez zakup). Chodzi o przekazanie części zysku lub dochodu z zakupu produktu przez konsumenta na określony cel społeczny. Kwota wyrażona jest liczbowo (np. 1 grosz) bądź procentowo (np. 1% zysku).

Drugim mechanizmem jest tzw. trial triggered donation - darowizna, która jest następstwem podpisania umowy abonamentowej, prenumeraty lub korzystania z usługi. Aby zachęcić konsumenta do skorzystania
z usługi, można zastosować CRM as an incentive to action, czyli obietnicę wpłaty określonej kwoty na rzecz sprawy społecznej. Istnieje również metoda voucher collection scheme. Za zrobienie zakupów konsument zbiera kupony bądź punkty, które może przekazać na rzecz działalności społecznej.

Dlaczego tyle teorii?

Z raportu „Postawy wobec społecznej odpowiedzialności biznesu” (Ipsos - Demoskop, 2003 r.), wynika, że polscy konsumenci nie wiedzą, co tak naprawdę oznacza społeczna odpowiedzialność biznesu. Respondenci oceniają firmy przez pryzmat ceny i jakości ich produktów oraz sposób traktowania pracowników.

Za zagadnienia o drugorzędnym znaczeniu uznają: etyczne i odpowiedzialne postępowanie firm, zaangażowanie w działalność społeczną i charytatywną czy postępowanie w stosunku do środowiska naturalnego. Dlatego jednym z wyzwań dla przedsiębiorstw jest tłumaczenie społeczeństwu jak funkcjonują firmy oraz jak dokonywać wyborów wartościowych dla całego społeczeństwa.

Zmiany społeczne, takie jak świadomy konsumpcjonizm i kwestie zaufania społecznego, wymagają od przedsiębiorców dostosowania się do nowych warunków. Mimo to, w wielu firmach brakuje osób kompetentnych w kwestiach CRM. Wśród ofert pracy także nie znajdziemy ogłoszenia skierowanego do specjalistów tej dziedziny, co może być zastanawiające, ponieważ uczelnie oferują kształcenie
w tym kierunku.

Korzyści wynikające ze społecznego zaangażowania biznesu

Przez Corporate Social Responsibilty rozumie się zaspokojenie potrzeb klientów przy uwzględnieniu oczekiwań pozostałych stron: pracowników, dostawców czy lokalnej społeczności. Dzięki tej strategii firma buduje z całym swoim otoczeniem pozytywne i trwałe relacje.

CSR gwarantuje lojalność klienta oraz podnosi wiarygodność firmy w oczach jej partnerów biznesowych i władz lokalnych. Angażowanie się w działalność społeczną ma także dawać pracownikom poczucie spełnienia obywatelskiego obowiązku.

Dobra reputacja to także duży atrybut wobec oferty konkurencji. Przychylni firmie mieszkańcy i władze poprą firmę odpowiedzialną społecznie w razie potrzeby.

Działalność prospołeczna firmy stanowi jeden z elementów niefinansowego motywowania pracowników. Udzielając się na płaszczyźnie społecznej uczą się współdziałania oraz zdobywają nowe doświadczenia i umiejętności. Pracownicy docenią starania przedsiębiorstwa, które swoją aktywność kieruje częściowo na rozwiązywanie problemów społecznych lub wspieranie społeczności. Dzięki temu wzrasta zaufanie i prestiż wewnątrz firmy, co pozwala przyciągnąć nowych pracowników i zatrzymywać  najlepszych.

Udostępniając różne narzędzia do realizowania zadań wykraczających poza obowiązki służbowe, zmienia się perspektywa z jakiej zatrudnieni patrzą na firmę - to już nie tylko miejsce zarobkowania, ale również miejsce, gdzie pracownik może realizować inne cele życiowe.

Wprowadzanie zasad odpowiedzialnego biznesu do polityki polskich firm pozwala konkurować na rynkach Zachodnich, gdzie standardy CSR już dawno funkcjonują. Polskie przedsiębiorstwa oprócz jakości, ceny czy serwisu, mogą teraz także zaoferować wizerunek firmy społecznie zaangażowanej.

Firmy, które uwzględniają w swojej filozofii wymiar społeczny mogą liczyć na większą przychylność inwestorów. Fundusze inwestycyjne są bardziej skłonne do zakupu akcji, tych firm, które realizują inwestycje społeczne, budują swój wizerunek i dobre relacje z otoczeniem, niż w te, które tych praktyk nie stosują. Inwestorzy przeprowadzają często screening etyczny i wybierają najbardziej odpowiedzialne społecznie firmy.

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych z 15.02.1992r. lub ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26.06.1991r. działanie społeczne udokumentowane umową darowizny może być przedmiotem ulg podatkowych.

Gwarancja zwrotu poniesionych kosztów

Społeczne zaangażowanie wymaga pewnych nakładów ze strony firmy, ale w dłuższym czasie, koszty te zwracają się. Wzrasta bowiem lojalność klientów, zwiększa się stabilność firmy, jej pozycja na rynku i sprzedaż. Równocześnie firma obniża koszty funkcjonowania dzięki pracy zmotywowanych i lojalnych pracowników. W rezultacie przedsiębiorstwo staje się bardziej efektywne.

 www.treco.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA