REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

CSR – a co to takiego

Subskrybuj nas na Youtube
CSR – a co to takiego
CSR – a co to takiego

REKLAMA

REKLAMA

Od jakiegoś czasu obserwujemy olbrzymie zainteresowanie tematyką CSR. Jak się jednak okazuje, samo pojęcie nie jest zbyt dobrze znane, a co za tym idzie, często mylnie rozumiane także przez osoby zajmujące się marketingiem.

Co to jest CSR?

CSR, czyli Corporate Social Responsibility (Społeczna Odpowiedzialność Biznesu), to współczesna filozofia biznesu, która zakłada, że firma bierze całkowitą odpowiedzialność za wpływ, jaki jej działalność ma na klientów, pracowników i otaczające ją środowisko (także naturalne). Celem tej koncepcji jest wpisanie się w ideę zrównoważonego rozwoju gospodarczego, poprzez znalezienie równowagi pomiędzy wydajnością i zyskownością przedsiębiorstwa a pożytkiem społecznym. Firma, deklarująca zaangażowanie w CSR, słucha swojego otoczenia, ale też wyciąga wnioski z tego, co usłyszy. W ten sposób, mówi się, że zyskuje „ludzką twarz”.

REKLAMA

REKLAMA

W tym miejscu należy wykluczyć kwestie finansowe. CSR-em nie będzie na pewno działanie nastawione na zysk. Oczywiście zyski ze Społecznej Odpowiedzialności są i będą wartością dodaną, którą możemy uzyskać dzięki niej, jednak nie mogą stać się priorytetem firmy. To właśnie odróżnia CSR od Public Relations. Wszelkie zachowania, mające na celu „sprzedaż” firmy pod pojęciem bardzo szlachetnego określenia, jakim jest Corporate Social Responsibility, mijają się z celem.

Żeby więc nie rozminąć się zasadniczo z ideą, należy spojrzeć na nią w kontekście długofalowym. Z takiej perspektywy możemy dostrzec liczne korzyści, które wynikają z zastosowania koncepcji w swojej firmie.

Porównaj: Jak wykorzystać innowację w biznesie - firma obuwnicza

REKLAMA

Przede wszystkim trzeba wiedzieć, że odpowiedzialna społecznie firma skupia wokół siebie lojalnych klientów i pracowników, którzy w znacznie większym stopniu zaufali jej działaniom. Otwarta polityka firmy, a także jej „ekologiczne” aspekty budzą zaufanie i budują pozytywną reputację firmy. Przy okazji możemy zyskać również przychylność lokalnej społeczności i władz, zwłaszcza jeżeli nasza firma będzie w stosunku do nich bezkonfliktowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaangażowanie społeczne

Stosując politykę zaangażowania społecznego, mając po swojej stronie oddanych klientów i pracowników, łatwiej będzie nam znaleźć inwestora czy otrzymać pożyczkę. Partnerzy oraz banki chętniej współpracują z firmami, które posiadają pozytywny wizerunek w swoim otoczeniu. To zresztą nie jedyny aspekt związany z finansami – poprzez dobre opinie o naszej firmie, krążące w otoczeniu, możemy pozyskać najlepszych specjalistów do pracy. Osoby, które posiadają wysokie kwalifikacje, znacznie częściej interesują się atrakcyjnymi na rynku pracy przedsiębiorstwami. Dobrzy pracownicy sami szukają do nas drogi.

Do profitów należy dołączyć również nieustanne podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej w firmie. Kiedy wprowadzamy zasady przejrzystości i otwartości w naszej organizacji, możemy być pewni, że rozwój obejmie także standardy etyczne panujące w firmie, a co za tym idzie, także i sam poziom pracy.

Lista narzędzi, którymi możemy osiągnąć wszystkie wyżej wymienione korzyści jest bardzo długa i zależy w głównej mierze od samego managmentu i jego pomysłu na wprowadzanie CSR w organizacji. Najczęściej jednak stosuje się kilka określonych „chwytów”, które, w przypadku wielu firm, odniosły zamierzony efekt. Wśród nich można znaleźć niezwykle modną w tym czasie tematykę związaną z ekologią. Firma przyjazna środowisku, to firma ekologiczna, która nie wytwarza dodatkowych ton śmieci, nie zatruwa środowiska i która w znacznej mierze minimalizuje zużycie energii. Żeby pokazać, że jesteśmy taką właśnie firmą, często stosuje się tzw. eko-znakowanie, czyli umieszczanie informacji o ekologiczności produktu czy firmy na opakowaniu bądź materiałach promocyjnych. 

Kampanie społeczne

Kolejnym dość szeroko stosowanym zabiegiem są wszelkiego rodzaju kampanie społeczne oraz konsultacje społeczne. Za ich pośrednictwem, organizacja może w pewien sposób kształtować postawy wybranych odbiorców, a następnie, zwiększać wiedzę na temat danego produktu. W tym celu wykorzystuje się mass media, ponieważ to za ich pośrednictwem możliwe jest dotarcie do największego grona potencjalnych przyszłych klientów.

Polecamy serwis Samochód

Programy etyczne dla pracowników

Trzecim, a zarazem kluczowym sposobem wprowadzenia CSR w firmie jest zastosowanie wszelkiego rodzaju programów etycznych dla pracowników. W zasadzie od tego punktu należałoby zacząć, gdyż uświadomienie pracowników i skupienie ich wokół jednej wspólnej idei jest najważniejszym zabiegiem, pozwalającym zwiększyć wartość firmy. To właśnie pracownicy są pierwszym ogniwem, z którym kontaktują się nasi klienci i otoczenie, to oni budują w głównej mierze wyobrażenie o firmie na zewnątrz. Dlatego więc to właśnie od nich powinny zacząć się zmiany.

Wdrożenie Społecznej Odpowiedzialności Biznesu w swojej firmie nie musi być kosztowne. Nakłady pieniężne, które związane są z ideą CSR są wprost proporcjonalne do zaangażowania i umięjętności kadry zarządzającej organizacji. Jeżeli mamy do czynienia ze świadomym kierownictwem, które w dodatku skrupulatnie stosować będzie wszystkie narzędzia CSR, możemy być pewni, że filozofia zostanie odpowiednio wprowadzona do organizacji i przyniesie zamierzone efekty w przyszłości.

Autor: Wfirma.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA