Jak wykorzystać innowację w biznesie? - firma obuwnicza
REKLAMA
REKLAMA
Wyobraźmy sobie, że idziesz do sklepu z obuwiem, a stopy precyzyjnie mierzy ci kamera cyfrowa albo skaner. Sklep przekazuje tę informację do ośrodka przetwarzania danych w spółce, który z kolei przesyła ją do jednej z fabryk spółki. W ciągu 10 dni otrzymujesz parę butów wykonaną dla ciebie jako wyrób na życzenie klienta, odpowiednią nie tylko co do koloru i fasonu, ale też dokładnie dopasowaną do twoich stóp. Od tego czasu twoje preferencje i wymagania są składnikiem bazy danych, tak że możesz zamawiać dowolny numer takich butów do czasu, aż stwierdzisz, że trzeba dokonać nowych pomiarów. Aby ten system mógł funkcjonować, musisz być gotowy na precyzyjne pomiary twoich stóp i uczestniczyć w wyborze fasonu twojego obuwia. Jeżeli wyrazisz na to zgodę, to ośrodek przetwarzania danych w twoim sklepie może przesłać tę informację do jednej z fabryk spółki gdziekolwiek na świecie.
REKLAMA
Zobacz także: Jak przebiega kontrola ZUS?
REKLAMA
Eksperyment z tą koncepcją przeprowadza Pomarfin, mała fińska firma rodzinna. Aby utrzymać się w czołówce pod względem projektowania obuwia, korzysta z pomocy włoskiej grupy projektowej Mazzucato, a w celu obniżenia kosztów lokuje produkcję w estońskich fabrykach. Do bezpośredniej współpracy ze swoimi klientami i dokonywania pomiarów wykorzystuje własnych dealerów, którzy sprzedają również jej standardowe obuwie. Aby opracowywać odpowiednią technologię skanowania, korzysta z usług firm z Finlandii rozwijających oprogramowanie.
Mimo że usługi firmy Pomarfin znajdują się we wczesnym stadium rozwoju, są one przykładem nowoczesnej tendencji do uwzględniania wyjątkowego doświadczenia pojedynczego konsumenta w danym czasie.
Nie przegap wzorów umów w firmie
W tym celu firma musi rozwijać stosunki współpracy z wielu różnorodnymi partnerami – od projektantów obuwia, przez dystrybutorów oprogramowania do specjalistów od cyfrowych skanerów. Wyobraźmy sobie, co by się stało, gdyby Pomarfin dodała do tego również umiejętność firmy Nike, która pozwala klientom nie tylko wybierać kolor obuwia, ale również projektować jego fason za pośrednictwem internetu i do tego nadać im osobisty wyraz. Czy w tym modelu firmy Nike i Pomarfin działają w branży sprzedawców obuwia, czy może jest to coś więcej – tworzenie, wraz z konsumentami, spersonalizowanych doświadczeń?
Autor: C.K. Prahalad, M.S. Krishnan. Artykuł jest fragmentem książki Nowa era innowacji. Wydawnictwo PWN.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.