REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sławomir Kietliński
Poważne błędy przy tworzeniu biznesplanu.
Poważne błędy przy tworzeniu biznesplanu.

REKLAMA

REKLAMA

Początkujący przedsiębiorcy często mylą biznesplan z budżetetem firmy. Budżet jest zaledwie częścią dobrze sporządzonego biznesplanu. Innym bardzo częstym błędem jest wzorowanie się na biznesplanie innej firmy działającej w zupełnie innej branży.  

Poniżej prezentujemy najbardziej typowe pułapki związane z opracowaniem biznesplanu:

REKLAMA

REKLAMA

  1. odkładanie „na później” - do momentu, gdy bank lub inwestorzy nie zażądają biznesplanu, taki dokument po prostu nie istnieje (!); brak biznesplanu lub zaniechanie jego tworzenia to „grzech pierworodny” przedsiębiorców,
  2. niedocenianie roli płynności finansowej – utrzymanie płynności ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia; w biznesie nie wydajemy zysków, lecz gotówkę; jeżeli biznesplan miałby mieć tylko jedną tabelę, to powinna ona przedstawiać płynność finansową (!),
  3. przecenianie wagi i znaczenia pomysłu na biznes – żeby rozpocząć biznes potrzeba czasu, pieniędzy i wytrwałości, nowy pomysł znacznie trudniej sprzedać, a od pomysłu ważniejszy jest marketing (!),
  4. „sztywne” wypełnianie dostępnych szablonów dokumentu – każdy biznesplan musi być dopasowany do rzeczywistego celu (sprzedaż przedsięwzięcia, rozpoczęcie nowego biznesu, pozyskanie inwestorów); zaprojektuj swój plan tak, aby pasował do twojego biznesu (!),
  5. przesadzone lub niedookreślone cele – skuteczny biznesplan wymaga tzw. „twardych” danych; same, nawet najbardziej błyskotliwe idee i pomysły nie znaczą nic, ponieważ nie prowadzą do uzyskania konkretnego rezultatu (!),
  6. nadmierna ilość celów do osiągnięcia – efektywne prowadzenie biznesu wymaga koncentracji na rzeczach strategicznych; 3 lub 4 priorytety to maksimum naszych możliwości, im więcej priorytetów, tym mniej znaczy każdy z nich (!),
  7. zbyt optymistyczne prognozy finansowe – jeżeli coś jest niepewne nie opieraj na tym biznesu; zawsze łatwiej obroni się w rzeczywistości prognoza zachowawcza (!),
  8. odgadywanie oczekiwań klientów – zamiast intuicji potrzebna jest wiedza o tym, kto kupuje, co kupuje i dlaczego kupuje; należy słuchać swoich klientów – w przeciwnym razie wysłucha ich konkurencja (!),
  9. niedocenianie konkurencji – monitorowanie zachowań konkurencji to podstawa; kim są nasi rywale, jakich klientów chcą pozyskać i jaką stosują strategię; tylko jeżeli wiesz, dokąd zmierza konkurencja, możesz być krok przed nią (!),
  10. mylenie budżetu z biznesplanem – budżet stanowi ważną, ale jedynie część biznesplanu; skuteczne decyzje finansowe nie zostaną podjęte bez dogłębnej analizy branży, konkurencji i klientów (!).

Zobacz: Co to jest biznesplan?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

REKLAMA

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA

Trudne czasy tworzą silne firmy – pod warunkiem, że wiedzą, jak się przygotować

W obliczu rosnącej niestabilności geopolitycznej aż 68% Polaków obawia się o bezpieczeństwo finansowe swoich firm, jednak większość organizacji wciąż nie podejmuje wystarczających działań. Tradycyjne szkolenia nie przygotowują pracowników na realny kryzys – rozwiązaniem może być VR, który pozwala budować odporność zespołów poprzez symulacje stresujących sytuacji.

Czy ochrona konsumenta poszła za daleko? TSUE stawia sprawę jasno: prawo nie może być narzędziem niesprawiedliwości

Nowa opinia Rzecznika Generalnego TSUE Andrei Biondiego może wstrząsnąć unijnym prawem konsumenckim. Po raz pierwszy tak wyraźnie uznano, że konsument nie może wykorzystywać przepisów dla własnej korzyści kosztem przedsiębiorcy. To sygnał, że era bezwzględnej ochrony konsumenta dobiega końca – a firmy zyskują szansę na bardziej sprawiedliwe traktowanie.

REKLAMA