Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu
REKLAMA
REKLAMA
Poniżej prezentujemy najbardziej typowe pułapki związane z opracowaniem biznesplanu:
REKLAMA
- odkładanie „na później” - do momentu, gdy bank lub inwestorzy nie zażądają biznesplanu, taki dokument po prostu nie istnieje (!); brak biznesplanu lub zaniechanie jego tworzenia to „grzech pierworodny” przedsiębiorców,
- niedocenianie roli płynności finansowej – utrzymanie płynności ma kluczowe znaczenie dla powodzenia przedsięwzięcia; w biznesie nie wydajemy zysków, lecz gotówkę; jeżeli biznesplan miałby mieć tylko jedną tabelę, to powinna ona przedstawiać płynność finansową (!),
- przecenianie wagi i znaczenia pomysłu na biznes – żeby rozpocząć biznes potrzeba czasu, pieniędzy i wytrwałości, nowy pomysł znacznie trudniej sprzedać, a od pomysłu ważniejszy jest marketing (!),
- „sztywne” wypełnianie dostępnych szablonów dokumentu – każdy biznesplan musi być dopasowany do rzeczywistego celu (sprzedaż przedsięwzięcia, rozpoczęcie nowego biznesu, pozyskanie inwestorów); zaprojektuj swój plan tak, aby pasował do twojego biznesu (!),
- przesadzone lub niedookreślone cele – skuteczny biznesplan wymaga tzw. „twardych” danych; same, nawet najbardziej błyskotliwe idee i pomysły nie znaczą nic, ponieważ nie prowadzą do uzyskania konkretnego rezultatu (!),
- nadmierna ilość celów do osiągnięcia – efektywne prowadzenie biznesu wymaga koncentracji na rzeczach strategicznych; 3 lub 4 priorytety to maksimum naszych możliwości, im więcej priorytetów, tym mniej znaczy każdy z nich (!),
- zbyt optymistyczne prognozy finansowe – jeżeli coś jest niepewne nie opieraj na tym biznesu; zawsze łatwiej obroni się w rzeczywistości prognoza zachowawcza (!),
- odgadywanie oczekiwań klientów – zamiast intuicji potrzebna jest wiedza o tym, kto kupuje, co kupuje i dlaczego kupuje; należy słuchać swoich klientów – w przeciwnym razie wysłucha ich konkurencja (!),
- niedocenianie konkurencji – monitorowanie zachowań konkurencji to podstawa; kim są nasi rywale, jakich klientów chcą pozyskać i jaką stosują strategię; tylko jeżeli wiesz, dokąd zmierza konkurencja, możesz być krok przed nią (!),
- mylenie budżetu z biznesplanem – budżet stanowi ważną, ale jedynie część biznesplanu; skuteczne decyzje finansowe nie zostaną podjęte bez dogłębnej analizy branży, konkurencji i klientów (!).
Zobacz: Co to jest biznesplan?
REKLAMA
REKLAMA