Kategorie

Biznesplan

7 lip 2021
3 sie 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy twój biznes wypali? Jak to przewidzieć?

„Mam pomysł na biznes! Pozostało znaleźć kapitał początkowy” - takie słowa często można usłyszeć z ust młodych i zuchwałych. Jednak nie wszystko jest tak proste. Aby stworzyć naprawdę udany i dochodowy biznes, nie wystarczy kreatywność i oryginalność. Ważne jest nauczyć się testować wszystkie pomysły, począwszy od koncepcji produktu, na dodatkowych funkcjach kończąc. Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie, czy Twój projekt ma szansę na sukces. Najważniejsze to nie ograniczać się tylko do jednej metody, sprawdź je wszystkie.

Strategia rynkowa małej firmy

Gdy zaczynamy działalność, naszą uwagę zaprzątają najbardziej podstawowe kwestie, głównie wizyty w urzędach czy bankach. Strategia rynkowa brzmi jak termin nie z naszej bajki, zarezerwowany dla największych korporacji o miliardowych przychodach. „Chciałbym po prostu działać i zarabiać” – myśli wielu mikroprzedsiębiorców. Czym jest strategia rynkowa małej firmy?

Analiza SWOT - cztery strony biznesu

Narzędzia, takie jak analiza SWOT, często są postrzegane jako moda, wzmacniana przez szkoły biznesu czy firmy zajmujące się doradztwem gospodarczym. Tymczasem to bardzo przydatna i wiarygodna technika, będąca jedną z najważniejszych części skutecznego biznesplanu. Z tego też powodu, jeśli z jakichś względów musimy przygotować macierz SWOT dla swojej firmy, nigdy nie kopiujmy istniejących analiz.

Jak sporządzić dobry biznesplan?

Biznesplan definiuje cele i metody ich osiągnięcia. Ocenia i kontroluje wykorzystanie posiadanych środków finansowych, wyznacza zapotrzebowanie na źródła finansowania zewnętrznego. Określa kolejne etapy inwestycji dokładnie rozkładając je w czasie. Kalkuluje rentowność przedsięwzięcia i określa jego pozycję na tle konkurencji.

Biznesplan – vademecum

Biznesplan to dokument stanowiący podstawę każdego biznesowego przedsięwzięcia. Ekspert wyjaśnia jak krok po kroku stworzyć prawidłowy biznesplan.

Co to jest biznesplan?

Pojęcie „biznesplan” pochodzi z języka angielskiego (business plan) i ogólnie oznacza plan, projekt interesu, przedsięwzięcie, plan uruchomienia działalności gospodarczej, jak również plan działania i rozwoju przedsiębiorstwa. Biznesplan jest zatem podstawowym zbiorem dokumentów opisującym działalność firmy, jej rozwój oraz szczegółowy plan działania przedsiębiorstwa.

Biznesplan - krok piąty – plan finansowy

Ostatnim krokiem w przygotowaniu biznesplanu, ale zarazem najważniejszym dającym kropkę nad i, to plan inwestycyjny firmy. Obejmuje informacje dotyczące: przychodów ze sprzedaży, kosztów, płynności finansowej i zapotrzebowania na środki pieniężne.

Biznesplan - krok czwarty – personel

Jednym z ważnych elementów biznesplanu jet pokazanie struktury zatrudnienia oraz sposobu gromadzenia oraz wykorzystania zasobów ludzkich. W tej części planu należy pokazać schemat organizacyjny firmy lub funkcje, stosunki podległości i nadzoru wszystkich pracowników oraz liczbę zatrudnionych wraz z kosztami zatrudnienia.

Biznesplan - krok trzeci – plan marketingowy

To jeden z najtrudniejszych kroków w przygotowaniu biznesplanu . Zależy od rodzaju przedsięwzięcia, albowiem na tym etapie przedsiębiorca opisuje swoją strategię marketingową. Tutaj odbiorca poznaje świadomość inicjatora biznesplanu: na temat tego, jak zamierza zdobyć klienta oraz jaką wybierze drogę, czyli kanał dystrybucji.

Biznesplan - krok drugi – planowana inwestycja

W tej części biznesplanu przedsiębiorca szczegółowo opisuje, na czym polega inwestycja, czyli jego przedsięwzięcie.
Powinien podać przedmiotowy zakres rozwoju wraz z ewentualną listą dostawców i wykonawców.

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Wszystkie biznesplany buduje się według określonego schematu, natomiast ich struktura zależy od celu, w jakim są tworzone. Odbiorca tego dokumentu, w zależności czy to będzie inwestor czy kredytodawca, może określić wymogi co do informacji, jakie mają się znaleźć w biznesplanie.

Czy jest potrzebny – podstawowe zastosowanie oraz rola biznesplanu

Podstawowym celem sporządzania biznesplanu jest pozyskanie partnerów do współpracy i udziału w finansowaniu planowanego przedsięwzięcia oraz uzyskanie informacji co do opłacalności planowanego projektu inwestycji. Zatem biznesplan warto napisać dla samego siebie, by jeszcze raz zastanowić się, czy mamy dobry pomysł na biznes i lepiej przemyśleć plan działania.

Przykładowy biznesplan

Biznesplan może przybierać różne formy. Przedstawiony poniżej zarys biznesplanu jest całkowicie wymyślony. Dane finansowe nie przedstawiają prawdziwej sytuacji, a sposób konstrukcji dokumentu jest jednym z wielu możliwych.

Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Początkujący przedsiębiorcy często mylą biznesplan z budżetetem firmy. Budżet jest zaledwie częścią dobrze sporządzonego biznesplanu. Innym bardzo częstym błędem jest wzorowanie się na biznesplanie innej firmy działającej w zupełnie innej branży.  

Zasady sporządzenia dobrego biznesplanu

Niezależnie od branży i skali, w jakiej działa przedsiębiorstwo istnieją zasady, których należy przestrzegać w trakcie pisania biznesplanu.

Konstrukcja biznesplanu

>Brak jest sztywnych reguł, które określają, jak powinien być napisany biznesplan. W zależności od rodzaju planowanej działalności lub adresata poszczególne biznesplany mogą różnić się pod względem kolejności omawianych zagadnień i podziału na rozdziały.

Czym jest biznesplan?

Koncepcja i zasady tworzenia biznesplanów mają swoją genezę w gospodarce amerykańskiej. Biznesplan narodził się w Stanach Zjednoczonych, jako podstawa do podejmowania - przez tamtejszych inwestorów - decyzji o finansowaniu przedsięwzięć gospodarczych. W Polsce zrobił karierę i zadomowił się na dobre w połowie lat dziewięćdziesiątych ubiegłego stulecia.