REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok piąty – plan finansowy

Subskrybuj nas na Youtube
Biznesplan - plan finansowy
Biznesplan - plan finansowy

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnim krokiem w przygotowaniu biznesplanu, ale zarazem najważniejszym dającym kropkę nad i, to plan inwestycyjny firmy. Obejmuje informacje dotyczące: przychodów ze sprzedaży, kosztów, płynności finansowej i zapotrzebowania na środki pieniężne.

W poprzednich częściach biznesplanu przedsiębiorca dokonywał analizy jakościowej, natomiast na tym etapie musi ją przełożyć na analizę ilościową. Przedsiębiorca podaje w tej części całkowity koszt realizacji inwestycji i źródła jej finansowania. W analizie finansowej projektu należy zamieścić:

REKLAMA

REKLAMA

  • założenia,
  • rachunek wyników (zysków i strat),
  • bilans,
  • przepływy środków pieniężnych.

Plan finansowy sporządzany jest na cały okres realizacji przedsięwzięcia – jeżeli biznesplan przewiduje pięć lat, to tak samo prognozy finansowe są sporządzane na każdy rok, niekiedy w rozbiciu na kwartały bądź miesiące. Jego autor powinien opracować go jak najbardziej szczegółowo, z dużym stopniem dokładności. Celem planu finansowego jest określenie wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa.

Porównaj: Co to jest biznesplan?

Założenia – w tej części autor biznesplanu prezentuje dane wejściowe, które są niezbędne do sporządzenia planu
finansowego, a w szczególności:

REKLAMA

  • wydatki inwestycyjne w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy,
  • źródła finansowania w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy.

Założenia powinny uwzględniać zmiany wynikające z sezonowości, jak również założenia planu techniczno-organizacyjnego i marketingowego, w całym analizowanym okresie. Założenia muszą być spójne i konkretne. Rachunek zysków i strat jest podstawowym dokumentem służącym do oceny efektywności finansowej, zwany inaczej rachunkiem wyników, wskazuje na oczekiwania przedsiębiorstwa odnośnie zysku bądź straty w prognozie finansowej. Powinien być oparty na realistycznych założeniach odnośnie wielkości sprzedaży i kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejność składników, jakie należy przedstawić w rachunku wyników jest zgodna z ustawą o rachunkowości. Ustawa ta daje możliwość prezentacji tego dokumentu w dwóch wariantach: porównawczym bądź kalkulacyjnym. Oba warianty rachunku zysków i strat ustalają wynik finansowy przedsiębiorstwa w zakresie:

  • działalności operacyjnej, czyli podstawowej działalności firmy,
  • działalności inwestycyjnej, jeżeli wystąpiły przychody lub koszty mające odzwierciedlenie w wyniku działalności gospodarczej firmy,
  • działalności finansowej, polegającej na poszukiwaniu różnorodnych źródeł finansowania.

Wariant kalkulacyjny jest stosowany przez duże przedsiębiorstwa. Dla małych i średnich przesiębiorstw przeznaczony
jest wariant porównawczy.

Bilans jest dokumentem zawierającym zestawienie, w ujęciu wartościowym, stanu majątku przedsiębiorstwa (aktywa) oraz źródeł jego finansowania (pasywa). Podstawowa zasada konstrukcji bilansu zakłada, że wartość wszystkich składników majątku będącego w dyspozycji firmy (aktywa) odpowiada sumie pasywów, czyli środków, za pomocą których zostały sfinansowane. W prognozie finansowej wskazuje się, jakie aktywa będą potrzebne i w jakiej wysokości, aby zrealizować założone przedsięwzięcie oraz w jaki sposób aktywa będą sfinansowane.

Polecamy Podatki

Plan przepływów finansowych (cash flow) to najważniejszy dokument finansowy opisujący planowane obroty/
przychody i wydatki na rok w przód (najlepiej na każdy miesiąc) a różnica między nimi stanowi cash flow, czyli ilość zasobów pieniężnych będących do dyspozycji przedsiębiorcy na dany moment. Informacja o przepływach finansowych pozwala zorientować się czy przedsiębiorca będzie w stanie np. spłacić pożyczkę. W odróżnieniu od rachunku wyników, w przepływach pieniężnych należy pokazać cały proces inwestycyjny, czyli np. wydatki na zakup środka transportu (nie uwzględniamy tu amortyzacji) oraz proces finansowy np. pozyskanie środków z przyznanego przez bank kredytu i późniejsze spłaty odsetek i rat kapitałowych. Dokument ten pomaga w odpowiednim czasie dostrzec problemy z przepływem środków finansowych zanim faktycznie wystąpią. Dokument ten odzwierciedla faktyczny ruch pieniędzy w firmie, pozwala ocenić
ile pieniędzy trzeba „włożyć” do firmy i ile uzyska firma z powrotem.

Przepływy finansowe to jedna z podstawowych informacji, pozwalająca na dokonanie oceny między innymi zdolności kredytowej firmy przez kredytodawcę.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA