Biznesplan - krok piąty – plan finansowy
REKLAMA
REKLAMA
W poprzednich częściach biznesplanu przedsiębiorca dokonywał analizy jakościowej, natomiast na tym etapie musi ją przełożyć na analizę ilościową. Przedsiębiorca podaje w tej części całkowity koszt realizacji inwestycji i źródła jej finansowania. W analizie finansowej projektu należy zamieścić:
REKLAMA
- założenia,
- rachunek wyników (zysków i strat),
- bilans,
- przepływy środków pieniężnych.
Plan finansowy sporządzany jest na cały okres realizacji przedsięwzięcia – jeżeli biznesplan przewiduje pięć lat, to tak samo prognozy finansowe są sporządzane na każdy rok, niekiedy w rozbiciu na kwartały bądź miesiące. Jego autor powinien opracować go jak najbardziej szczegółowo, z dużym stopniem dokładności. Celem planu finansowego jest określenie wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa.
Porównaj: Co to jest biznesplan?
Założenia – w tej części autor biznesplanu prezentuje dane wejściowe, które są niezbędne do sporządzenia planu
finansowego, a w szczególności:
- wydatki inwestycyjne w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy,
- źródła finansowania w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy.
REKLAMA
Założenia powinny uwzględniać zmiany wynikające z sezonowości, jak również założenia planu techniczno-organizacyjnego i marketingowego, w całym analizowanym okresie. Założenia muszą być spójne i konkretne. Rachunek zysków i strat jest podstawowym dokumentem służącym do oceny efektywności finansowej, zwany inaczej rachunkiem wyników, wskazuje na oczekiwania przedsiębiorstwa odnośnie zysku bądź straty w prognozie finansowej. Powinien być oparty na realistycznych założeniach odnośnie wielkości sprzedaży i kosztów.
Kolejność składników, jakie należy przedstawić w rachunku wyników jest zgodna z ustawą o rachunkowości. Ustawa ta daje możliwość prezentacji tego dokumentu w dwóch wariantach: porównawczym bądź kalkulacyjnym. Oba warianty rachunku zysków i strat ustalają wynik finansowy przedsiębiorstwa w zakresie:
- działalności operacyjnej, czyli podstawowej działalności firmy,
- działalności inwestycyjnej, jeżeli wystąpiły przychody lub koszty mające odzwierciedlenie w wyniku działalności gospodarczej firmy,
- działalności finansowej, polegającej na poszukiwaniu różnorodnych źródeł finansowania.
Wariant kalkulacyjny jest stosowany przez duże przedsiębiorstwa. Dla małych i średnich przesiębiorstw przeznaczony
jest wariant porównawczy.
Bilans jest dokumentem zawierającym zestawienie, w ujęciu wartościowym, stanu majątku przedsiębiorstwa (aktywa) oraz źródeł jego finansowania (pasywa). Podstawowa zasada konstrukcji bilansu zakłada, że wartość wszystkich składników majątku będącego w dyspozycji firmy (aktywa) odpowiada sumie pasywów, czyli środków, za pomocą których zostały sfinansowane. W prognozie finansowej wskazuje się, jakie aktywa będą potrzebne i w jakiej wysokości, aby zrealizować założone przedsięwzięcie oraz w jaki sposób aktywa będą sfinansowane.
Polecamy Podatki
Plan przepływów finansowych (cash flow) to najważniejszy dokument finansowy opisujący planowane obroty/
przychody i wydatki na rok w przód (najlepiej na każdy miesiąc) a różnica między nimi stanowi cash flow, czyli ilość zasobów pieniężnych będących do dyspozycji przedsiębiorcy na dany moment. Informacja o przepływach finansowych pozwala zorientować się czy przedsiębiorca będzie w stanie np. spłacić pożyczkę. W odróżnieniu od rachunku wyników, w przepływach pieniężnych należy pokazać cały proces inwestycyjny, czyli np. wydatki na zakup środka transportu (nie uwzględniamy tu amortyzacji) oraz proces finansowy np. pozyskanie środków z przyznanego przez bank kredytu i późniejsze spłaty odsetek i rat kapitałowych. Dokument ten pomaga w odpowiednim czasie dostrzec problemy z przepływem środków finansowych zanim faktycznie wystąpią. Dokument ten odzwierciedla faktyczny ruch pieniędzy w firmie, pozwala ocenić
ile pieniędzy trzeba „włożyć” do firmy i ile uzyska firma z powrotem.
Przepływy finansowe to jedna z podstawowych informacji, pozwalająca na dokonanie oceny między innymi zdolności kredytowej firmy przez kredytodawcę.
Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA