REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok piąty – plan finansowy

Biznesplan - plan finansowy
Biznesplan - plan finansowy

REKLAMA

REKLAMA

Ostatnim krokiem w przygotowaniu biznesplanu, ale zarazem najważniejszym dającym kropkę nad i, to plan inwestycyjny firmy. Obejmuje informacje dotyczące: przychodów ze sprzedaży, kosztów, płynności finansowej i zapotrzebowania na środki pieniężne.

W poprzednich częściach biznesplanu przedsiębiorca dokonywał analizy jakościowej, natomiast na tym etapie musi ją przełożyć na analizę ilościową. Przedsiębiorca podaje w tej części całkowity koszt realizacji inwestycji i źródła jej finansowania. W analizie finansowej projektu należy zamieścić:

REKLAMA

REKLAMA

  • założenia,
  • rachunek wyników (zysków i strat),
  • bilans,
  • przepływy środków pieniężnych.

Plan finansowy sporządzany jest na cały okres realizacji przedsięwzięcia – jeżeli biznesplan przewiduje pięć lat, to tak samo prognozy finansowe są sporządzane na każdy rok, niekiedy w rozbiciu na kwartały bądź miesiące. Jego autor powinien opracować go jak najbardziej szczegółowo, z dużym stopniem dokładności. Celem planu finansowego jest określenie wiarygodności finansowej przedsiębiorstwa.

Porównaj: Co to jest biznesplan?

Założenia – w tej części autor biznesplanu prezentuje dane wejściowe, które są niezbędne do sporządzenia planu
finansowego, a w szczególności:

REKLAMA

  • wydatki inwestycyjne w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy,
  • źródła finansowania w układzie miesięcznym uwzględniające kwoty i terminy.

Założenia powinny uwzględniać zmiany wynikające z sezonowości, jak również założenia planu techniczno-organizacyjnego i marketingowego, w całym analizowanym okresie. Założenia muszą być spójne i konkretne. Rachunek zysków i strat jest podstawowym dokumentem służącym do oceny efektywności finansowej, zwany inaczej rachunkiem wyników, wskazuje na oczekiwania przedsiębiorstwa odnośnie zysku bądź straty w prognozie finansowej. Powinien być oparty na realistycznych założeniach odnośnie wielkości sprzedaży i kosztów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kolejność składników, jakie należy przedstawić w rachunku wyników jest zgodna z ustawą o rachunkowości. Ustawa ta daje możliwość prezentacji tego dokumentu w dwóch wariantach: porównawczym bądź kalkulacyjnym. Oba warianty rachunku zysków i strat ustalają wynik finansowy przedsiębiorstwa w zakresie:

  • działalności operacyjnej, czyli podstawowej działalności firmy,
  • działalności inwestycyjnej, jeżeli wystąpiły przychody lub koszty mające odzwierciedlenie w wyniku działalności gospodarczej firmy,
  • działalności finansowej, polegającej na poszukiwaniu różnorodnych źródeł finansowania.

Wariant kalkulacyjny jest stosowany przez duże przedsiębiorstwa. Dla małych i średnich przesiębiorstw przeznaczony
jest wariant porównawczy.

Bilans jest dokumentem zawierającym zestawienie, w ujęciu wartościowym, stanu majątku przedsiębiorstwa (aktywa) oraz źródeł jego finansowania (pasywa). Podstawowa zasada konstrukcji bilansu zakłada, że wartość wszystkich składników majątku będącego w dyspozycji firmy (aktywa) odpowiada sumie pasywów, czyli środków, za pomocą których zostały sfinansowane. W prognozie finansowej wskazuje się, jakie aktywa będą potrzebne i w jakiej wysokości, aby zrealizować założone przedsięwzięcie oraz w jaki sposób aktywa będą sfinansowane.

Polecamy Podatki

Plan przepływów finansowych (cash flow) to najważniejszy dokument finansowy opisujący planowane obroty/
przychody i wydatki na rok w przód (najlepiej na każdy miesiąc) a różnica między nimi stanowi cash flow, czyli ilość zasobów pieniężnych będących do dyspozycji przedsiębiorcy na dany moment. Informacja o przepływach finansowych pozwala zorientować się czy przedsiębiorca będzie w stanie np. spłacić pożyczkę. W odróżnieniu od rachunku wyników, w przepływach pieniężnych należy pokazać cały proces inwestycyjny, czyli np. wydatki na zakup środka transportu (nie uwzględniamy tu amortyzacji) oraz proces finansowy np. pozyskanie środków z przyznanego przez bank kredytu i późniejsze spłaty odsetek i rat kapitałowych. Dokument ten pomaga w odpowiednim czasie dostrzec problemy z przepływem środków finansowych zanim faktycznie wystąpią. Dokument ten odzwierciedla faktyczny ruch pieniędzy w firmie, pozwala ocenić
ile pieniędzy trzeba „włożyć” do firmy i ile uzyska firma z powrotem.

Przepływy finansowe to jedna z podstawowych informacji, pozwalająca na dokonanie oceny między innymi zdolności kredytowej firmy przez kredytodawcę.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorca był pewien, że wygrał z urzędem. Wystarczyło milczenie organu administracyjnego. Ale ten wyrok NSA zmienił zasady - Prawo przedsiębiorców nie działa

Spółka złożyła wniosek o interpretację indywidualną i czekała na odpowiedź. Gdy organ nie wydał decyzji w ustawowym terminie 30 dni, przedsiębiorca uznał, że sprawa załatwiła się sama – na jego korzyść. Wystąpił o zaświadczenie potwierdzające milczące załatwienie sprawy. Naczelny Sąd Administracyjny wydał jednak wyrok, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców liczących na bezczynność urzędników.

Robią to od lat, nie wiedząc, że ma to nazwę. Nowe badanie odsłania prawdę o polskich firmach

Niemal 60 proc. mikro, małych i średnich przedsiębiorstw deklaruje znajomość pojęcia ESG. Jednocześnie znaczna część z nich od lat realizuje działania wpisujące się w zrównoważony rozwój – często nie zdając sobie z tego sprawy. Najnowsze badanie Instytutu Keralla Research pokazuje, jak wygląda rzeczywistość polskiego sektora MŚP w kontekście odpowiedzialnego zarządzania.

Większość cyberataków zaczyna się od pracownika. Oto 6 dobrych praktyk dla pracowników i pracodawców

Ponad połowa cyberataków spowodowana jest błędami pracowników. Przekazujemy 6 dobrych praktyk dla pracownika i pracodawcy z zakresu cyberbezpieczeństwa. Każda organizacja powinna się z nimi zapoznać.

Rolnictwo precyzyjne jako element rolnictwa 4.0 - co to jest i od czego zacząć?

Rolnictwo precyzyjne elementem rolnictwa 4.0 - co to jest i jak zacząć? Wejście w świat rolnictwa precyzyjnego nie musi być gwałtowną rewolucją na zasadzie „wszystko albo nic”. Co wynika z najnowszego raportu John Deere?

REKLAMA

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego

Każdy przedsiębiorca musi pamiętać o tym na koniec 2025 r. Lista zadań na zakończenie roku podatkowego dotyczy: kosztów podatkowych, limitu amortyzacji dla samochodów o wysokiej emisji CO₂, remanentu, warunków i limitów małego podatnika, rozrachunków, systemów księgowych i rozliczenia podatku.

Ugorowanie to katastrofa dla gleby - najlepszy jest płodozmian. Naukowcy od 1967 roku badali jedno pole

Ugorowanie gleby to przepis na katastrofę, a prowadzenie jednej uprawy na polu powoduje m.in. erozję i suchość gleby. Najlepszą formą jej uprawy jest płodozmian - do takich wniosków doszedł międzynarodowy zespół naukowców, m.in. z Wrocławia, który nieprzerwanie od 1967 r. badał jedno z litewskich pól.

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Prognoza zatrudnienia netto

Czy firmy zamierzają zatrudniać nowych pracowników na początku 2026 roku? Gdzie będzie najwięcej rekrutacji? Jaka jest prognoza zatrudnienia netto? Oto wyniki raportu ManpowerGroup.

Po latach przyzwyczailiście się już do RODO? Och, nie trzeba było... Unia Europejska szykuje potężne zmiany, będzie RODO 2.0 i trzeba się go nauczyć od nowa

Unia Europejska szykuje przełomowe zmiany w przepisach o ochronie danych osobowych. Projekt Digital Omnibus zakłada m.in. uproszczenie zasad dotyczących plików cookie, nowe regulacje dla sztucznej inteligencji oraz mniejszą biurokrację dla firm. Sprawdź, jak nadchodząca nowelizacja RODO wpłynie na Twoje codzienne korzystanie z Internetu!

REKLAMA

Mniej podwyżek wynagrodzeń w 2026 roku? Niepokojące prognozy dla pracowników [BADANIE]

Podwyżki wynagrodzeń w przyszłym roku deklaruje 39 proc. pracodawców, o 8 pkt proc. mniej wobec 2025 roku - wynika z badania Randstad. Jednocześnie prawie 80 proc. firm chce utrzymać zatrudnienia, a redukcje zapowiada 5 proc.

5 wyzwań sektora energetycznego - przedsiębiorcy rozmawiali z ministrem

5 wyzwań sektora energetycznego to m.in. usprawnienie funkcjonowania NFOŚ w kontekście finansowania magazynów energii, energetyka rozproszona jako element bezpieczeństwa państwa, finansowanie energetyki rozproszonej przez uwolnienie potencjału kapitałowego banków spółdzielczych przy wsparciu merytorycznym BOŚ.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA