REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady konstruowania biznesplanu
Zasady konstruowania biznesplanu

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie biznesplany buduje się według określonego schematu, natomiast ich struktura zależy od celu, w jakim są tworzone. Odbiorca tego dokumentu, w zależności czy to będzie inwestor czy kredytodawca, może określić wymogi co do informacji, jakie mają się znaleźć w biznesplanie.

Bank będzie zwracał bardziej uwagę na bilans zysków i strat oraz na przepływy finansowe, ponieważ będzie zainteresowany zdolnością przedsiębiorcy do spłatyzadłużenia; inwestor (anioł biznesu czy Venture Capital) natomiast zwróci uwagę na innowacyjność przedsięwzięcia oraz jaki procent zysku może otrzymać z inwestycji w dany projekt. Poniżej w pięciu punktach zostały opisane poszczególne elementy biznesplanu.

REKLAMA

Krok pierwszy – Informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Krok drugi – Planowana inwestycja

Krok trzeci – Plan marketingowy

Krok czwarty – Personel

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok piąty – Plan finansowy

REKLAMA

Po napisaniu całego biznesplanu należy sporządzić jego konspekt, który powinien zawierać najbardziej istotne wiadomości z każdej jego części, trzeba pamiętać, że jest to „pierwsze wrażenie”, jakie przedsiębiorca wywrze na czytającym. Od niego zależy to, czy adresat zechce zainteresować się przedstawionym projektem i przeczytać całość. Należy mieć na uwadze, że zarys biznesplanu powinien być sporządzony ze szczególną starannością, napisany językiem prostym i przykuwającym uwagę inwestora; to kwintesencja tego, do czego jest przekonywany.

Na końcu należy zamieścić podsumowanie oraz załączniki. Są one o tyle istotne, że świadczą o rzetelnym przygotowaniu biznesplanu, a oprócz tego dzięki nim można uzyskać dodatkowe punkty, które mogą zaważyć na decyzji inwestora. Poniżej w formie tabel został przedstawiony spis podstawowych dokumentów przedsiębiorstwa wymaganych jako załączniki do biznesplanu.

Zobacz: Co to jest biznesplan?

Spis dokumentów finansowych wymaganych jako załączniki do biznesplanu w zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji księgowej przez przedsiębiorcę

RACHUNKOWOŚĆ

Rodzaj dokumentu

Uproszczona

Pełna

Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy działający na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego

Przedsiębiorcy działający na zasadzie karty podatkowej

Przedsiębiorcy prowadzący księgi handlowe

Księga przychodów i rozchodów (elektroniczny wydruk)

Tak

Ewidencja zakupów i ewidencja sprzedaży płatnicy VAT

Tak

Tak

Ewidencja sprzedaży

Tak

Tak

Spis z natury towarów

Tak

Tak

Ewidencja środków trwałych

Tak

Tak

Deklaracja podatkowa (ostateczna za ubiegły rok)

Tak

Tak

Ostatni dowód wpłaty zryczałtowanego podatku

Tak

Zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami

Tak

Tak

Tak

Tak

Zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami

Tak

Tak

Tak

Tak

Sprawozdanie F-02 (na koniec roku ubiegłego)

Tak

Rachunek przepływów pieniężnych

Tak

Sprawozdanie F-01 za czwarty kwartał ubiegłego roku i za bieżący okres

Tak

Sprawozdanie F-03 (na koniec roku ubiegłego)

Tak

Roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe (jeżeli przedsiębiorca ma obowiązek)

Tak

Uchwały zgromadzenia akcjonariuszy związane z finansami

Tak

Opinia i raport biegłego rewidenta z ostatniego badania rocznego sprawozdania finansowego

Tak

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd opóźnia obowiązek raportowania ESG. Raportowanie dopiero od 2028 i 2029 r. [projekt ustawy przyjęty przez Radę Ministrów]

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy odraczający o dwa lata obowiązek raportowania ESG dla firm. Nowe przepisy mają ograniczyć biurokratyczne obciążenia i dać przedsiębiorcom więcej czasu na dostosowanie się do unijnych regulacji.

Jak założyć klub fitness lub siłownię? [Poradnik eksperta]

Obecnie w Polsce działa ponad trzy tysiące siłowni i klubów fitness, z czego przeważająca większość funkcjonuje w ramach większych sieci. Dbanie o zdrowie i kondycję fizyczną stało się globalnym i nieprzemijającym trendem, co można zawdzięczać m.in. influencerom z branży fitness (trenerom i instruktorom).

Dlaczego Polacy nie ufają zagranicznym sklepom online? [Raport]

Zagraniczne firmy napotykają na poważną barierę na polskim rynku e-commerce – brak zaufania. Aż 2/3 Polaków unika zakupów w zagranicznych e-sklepach z obawy o zwroty, reklamacje i autentyczność produktów. Kluczową rolę w decyzjach zakupowych odgrywają opinie innych klientów. Pokonanie tej nieufności to klucz do sukcesu w polskim e-handlu.

Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

REKLAMA

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

REKLAMA

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

REKLAMA