Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu
REKLAMA
REKLAMA
Bank będzie zwracał bardziej uwagę na bilans zysków i strat oraz na przepływy finansowe, ponieważ będzie zainteresowany zdolnością przedsiębiorcy do spłatyzadłużenia; inwestor (anioł biznesu czy Venture Capital) natomiast zwróci uwagę na innowacyjność przedsięwzięcia oraz jaki procent zysku może otrzymać z inwestycji w dany projekt. Poniżej w pięciu punktach zostały opisane poszczególne elementy biznesplanu.
REKLAMA
Krok pierwszy – Informacje ogólne o przedsiębiorstwie
Krok drugi – Planowana inwestycja
Krok trzeci – Plan marketingowy
REKLAMA
Po napisaniu całego biznesplanu należy sporządzić jego konspekt, który powinien zawierać najbardziej istotne wiadomości z każdej jego części, trzeba pamiętać, że jest to „pierwsze wrażenie”, jakie przedsiębiorca wywrze na czytającym. Od niego zależy to, czy adresat zechce zainteresować się przedstawionym projektem i przeczytać całość. Należy mieć na uwadze, że zarys biznesplanu powinien być sporządzony ze szczególną starannością, napisany językiem prostym i przykuwającym uwagę inwestora; to kwintesencja tego, do czego jest przekonywany.
Na końcu należy zamieścić podsumowanie oraz załączniki. Są one o tyle istotne, że świadczą o rzetelnym przygotowaniu biznesplanu, a oprócz tego dzięki nim można uzyskać dodatkowe punkty, które mogą zaważyć na decyzji inwestora. Poniżej w formie tabel został przedstawiony spis podstawowych dokumentów przedsiębiorstwa wymaganych jako załączniki do biznesplanu.
Zobacz: Co to jest biznesplan?
Spis dokumentów finansowych wymaganych jako załączniki do biznesplanu w zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji księgowej przez przedsiębiorcę | ||||
RACHUNKOWOŚĆ | ||||
Rodzaj dokumentu | Uproszczona | Pełna | ||
Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów | Przedsiębiorcy działający na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego | Przedsiębiorcy działający na zasadzie karty podatkowej | Przedsiębiorcy prowadzący księgi handlowe | |
Księga przychodów i rozchodów (elektroniczny wydruk) | Tak | |||
Ewidencja zakupów i ewidencja sprzedaży płatnicy VAT | Tak | Tak | ||
Ewidencja sprzedaży | Tak | Tak | ||
Spis z natury towarów | Tak | Tak | ||
Ewidencja środków trwałych | Tak | Tak | ||
Deklaracja podatkowa (ostateczna za ubiegły rok) | Tak | Tak | ||
Ostatni dowód wpłaty zryczałtowanego podatku | Tak | |||
Zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami | Tak | Tak | Tak | Tak |
Zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami | Tak | Tak | Tak | Tak |
Sprawozdanie F-02 (na koniec roku ubiegłego) | Tak | |||
Rachunek przepływów pieniężnych | Tak | |||
Sprawozdanie F-01 za czwarty kwartał ubiegłego roku i za bieżący okres | Tak | |||
Sprawozdanie F-03 (na koniec roku ubiegłego) | Tak | |||
Roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe (jeżeli przedsiębiorca ma obowiązek) | Tak | |||
Uchwały zgromadzenia akcjonariuszy związane z finansami | Tak | |||
Opinia i raport biegłego rewidenta z ostatniego badania rocznego sprawozdania finansowego | Tak |
Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.