REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Subskrybuj nas na Youtube
Zasady konstruowania biznesplanu
Zasady konstruowania biznesplanu

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie biznesplany buduje się według określonego schematu, natomiast ich struktura zależy od celu, w jakim są tworzone. Odbiorca tego dokumentu, w zależności czy to będzie inwestor czy kredytodawca, może określić wymogi co do informacji, jakie mają się znaleźć w biznesplanie.

Bank będzie zwracał bardziej uwagę na bilans zysków i strat oraz na przepływy finansowe, ponieważ będzie zainteresowany zdolnością przedsiębiorcy do spłatyzadłużenia; inwestor (anioł biznesu czy Venture Capital) natomiast zwróci uwagę na innowacyjność przedsięwzięcia oraz jaki procent zysku może otrzymać z inwestycji w dany projekt. Poniżej w pięciu punktach zostały opisane poszczególne elementy biznesplanu.

REKLAMA

REKLAMA

Krok pierwszy – Informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Krok drugi – Planowana inwestycja

Krok trzeci – Plan marketingowy

REKLAMA

Krok czwarty – Personel

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok piąty – Plan finansowy

Po napisaniu całego biznesplanu należy sporządzić jego konspekt, który powinien zawierać najbardziej istotne wiadomości z każdej jego części, trzeba pamiętać, że jest to „pierwsze wrażenie”, jakie przedsiębiorca wywrze na czytającym. Od niego zależy to, czy adresat zechce zainteresować się przedstawionym projektem i przeczytać całość. Należy mieć na uwadze, że zarys biznesplanu powinien być sporządzony ze szczególną starannością, napisany językiem prostym i przykuwającym uwagę inwestora; to kwintesencja tego, do czego jest przekonywany.

Na końcu należy zamieścić podsumowanie oraz załączniki. Są one o tyle istotne, że świadczą o rzetelnym przygotowaniu biznesplanu, a oprócz tego dzięki nim można uzyskać dodatkowe punkty, które mogą zaważyć na decyzji inwestora. Poniżej w formie tabel został przedstawiony spis podstawowych dokumentów przedsiębiorstwa wymaganych jako załączniki do biznesplanu.

Zobacz: Co to jest biznesplan?

Spis dokumentów finansowych wymaganych jako załączniki do biznesplanu w zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji księgowej przez przedsiębiorcę

RACHUNKOWOŚĆ

Rodzaj dokumentu

Uproszczona

Pełna

Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy działający na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego

Przedsiębiorcy działający na zasadzie karty podatkowej

Przedsiębiorcy prowadzący księgi handlowe

Księga przychodów i rozchodów (elektroniczny wydruk)

Tak

Ewidencja zakupów i ewidencja sprzedaży płatnicy VAT

Tak

Tak

Ewidencja sprzedaży

Tak

Tak

Spis z natury towarów

Tak

Tak

Ewidencja środków trwałych

Tak

Tak

Deklaracja podatkowa (ostateczna za ubiegły rok)

Tak

Tak

Ostatni dowód wpłaty zryczałtowanego podatku

Tak

Zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami

Tak

Tak

Tak

Tak

Zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami

Tak

Tak

Tak

Tak

Sprawozdanie F-02 (na koniec roku ubiegłego)

Tak

Rachunek przepływów pieniężnych

Tak

Sprawozdanie F-01 za czwarty kwartał ubiegłego roku i za bieżący okres

Tak

Sprawozdanie F-03 (na koniec roku ubiegłego)

Tak

Roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe (jeżeli przedsiębiorca ma obowiązek)

Tak

Uchwały zgromadzenia akcjonariuszy związane z finansami

Tak

Opinia i raport biegłego rewidenta z ostatniego badania rocznego sprawozdania finansowego

Tak

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA