REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Zasady konstruowania biznesplanu
Zasady konstruowania biznesplanu

REKLAMA

REKLAMA

Wszystkie biznesplany buduje się według określonego schematu, natomiast ich struktura zależy od celu, w jakim są tworzone. Odbiorca tego dokumentu, w zależności czy to będzie inwestor czy kredytodawca, może określić wymogi co do informacji, jakie mają się znaleźć w biznesplanie.

Bank będzie zwracał bardziej uwagę na bilans zysków i strat oraz na przepływy finansowe, ponieważ będzie zainteresowany zdolnością przedsiębiorcy do spłatyzadłużenia; inwestor (anioł biznesu czy Venture Capital) natomiast zwróci uwagę na innowacyjność przedsięwzięcia oraz jaki procent zysku może otrzymać z inwestycji w dany projekt. Poniżej w pięciu punktach zostały opisane poszczególne elementy biznesplanu.

REKLAMA

Krok pierwszy – Informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Krok drugi – Planowana inwestycja

Krok trzeci – Plan marketingowy

Krok czwarty – Personel

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok piąty – Plan finansowy

REKLAMA

Po napisaniu całego biznesplanu należy sporządzić jego konspekt, który powinien zawierać najbardziej istotne wiadomości z każdej jego części, trzeba pamiętać, że jest to „pierwsze wrażenie”, jakie przedsiębiorca wywrze na czytającym. Od niego zależy to, czy adresat zechce zainteresować się przedstawionym projektem i przeczytać całość. Należy mieć na uwadze, że zarys biznesplanu powinien być sporządzony ze szczególną starannością, napisany językiem prostym i przykuwającym uwagę inwestora; to kwintesencja tego, do czego jest przekonywany.

Na końcu należy zamieścić podsumowanie oraz załączniki. Są one o tyle istotne, że świadczą o rzetelnym przygotowaniu biznesplanu, a oprócz tego dzięki nim można uzyskać dodatkowe punkty, które mogą zaważyć na decyzji inwestora. Poniżej w formie tabel został przedstawiony spis podstawowych dokumentów przedsiębiorstwa wymaganych jako załączniki do biznesplanu.

Zobacz: Co to jest biznesplan?

Spis dokumentów finansowych wymaganych jako załączniki do biznesplanu w zależności od rodzaju prowadzonej ewidencji księgowej przez przedsiębiorcę

RACHUNKOWOŚĆ

Rodzaj dokumentu

Uproszczona

Pełna

Przedsiębiorcy prowadzący księgę przychodów i rozchodów

Przedsiębiorcy działający na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego

Przedsiębiorcy działający na zasadzie karty podatkowej

Przedsiębiorcy prowadzący księgi handlowe

Księga przychodów i rozchodów (elektroniczny wydruk)

Tak

Ewidencja zakupów i ewidencja sprzedaży płatnicy VAT

Tak

Tak

Ewidencja sprzedaży

Tak

Tak

Spis z natury towarów

Tak

Tak

Ewidencja środków trwałych

Tak

Tak

Deklaracja podatkowa (ostateczna za ubiegły rok)

Tak

Tak

Ostatni dowód wpłaty zryczałtowanego podatku

Tak

Zaświadczenie z urzędu skarbowego o niezaleganiu z podatkami

Tak

Tak

Tak

Tak

Zaświadczenie z ZUS o niezaleganiu ze składkami

Tak

Tak

Tak

Tak

Sprawozdanie F-02 (na koniec roku ubiegłego)

Tak

Rachunek przepływów pieniężnych

Tak

Sprawozdanie F-01 za czwarty kwartał ubiegłego roku i za bieżący okres

Tak

Sprawozdanie F-03 (na koniec roku ubiegłego)

Tak

Roczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe (jeżeli przedsiębiorca ma obowiązek)

Tak

Uchwały zgromadzenia akcjonariuszy związane z finansami

Tak

Opinia i raport biegłego rewidenta z ostatniego badania rocznego sprawozdania finansowego

Tak

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy jest odpowiedni czas na windykację należności? Nie czekaj zbyt długo

Płynność finansowa to podstawa skutecznego zarządzania firmą. Kiedy zatem rozpocząć windykację należności? Okazuje się, że nie można czekać zbyt długo. Co trzeba wziąć pod uwagę? Kiedy powinna zapalić się czerwona lampka? Podpowiadamy.

Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

REKLAMA

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

Potrzebna pilna decyzja, bo można dużo zyskać lub stracić na podatku, termin 20 lutego

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

REKLAMA

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

REKLAMA