REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok trzeci – plan marketingowy

Biznesplan - plan marketingowy
Biznesplan - plan marketingowy

REKLAMA

REKLAMA

To jeden z najtrudniejszych kroków w przygotowaniu biznesplanu . Zależy od rodzaju przedsięwzięcia, albowiem na tym etapie przedsiębiorca opisuje swoją strategię marketingową. Tutaj odbiorca poznaje świadomość inicjatora biznesplanu: na temat tego, jak zamierza zdobyć klienta oraz jaką wybierze drogę, czyli kanał dystrybucji.

Przed przystąpieniem do planu marketingowego należy dokonać analizy rynku, która powinna obejmować zarówno makrootoczenie, jak i mikrootoczenie firmy. Charakteryzując rynek należy uwzględnić jego następujące aspekty:

REKLAMA

  • wielkość i specyfikę rynku,
  • docelowych odbiorców,
  • klientów strategicznych,
  • politykę cenową,
  • rynek docelowy,
  • konkurencję,
  • udział w rynku,
  • prognozowaną wielkość sprzedaży.

Analiza ta ma na celu przekonać odbiorców biznesplanu, że przedsiębiorca zna dokładnie rynek, na jakim chce działać oraz usługę lub produkt, jak również, że jest zdolny konkurować z innymi przedsiębiorcami, aby osiągnąć założony cel. Poniżej został zaprezentowany rysunek opisujący obszary analizy rynku.  Wymienione moduły analityczne na tym schemacie pozwolą przedsiębiorcy określić udział jego firmy na rynku oraz wyznaczyć jego pozycję w warunkach konkurencji. Natomiast na kolejnym rysunku przedsiębiorca będzie mógł zaobserwować, jaki wpływ odgrywają poszczególne elementy strategii firmy na zakres jej działalności oraz prognozy na przyszłość.

Zobacz: Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najbardziej popularną analizą załączaną do biznesplanu jest analiza segmentacji oraz pojemności i chłonności rynku. Wspomniane analizy opisujemy po zgromadzeniu niezbędnych informacji, które pozyskujemy ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych.

Źródła wewnętrzne to np. raporty i sprawozdania, wywiady, ankiety, obserwacje itp., to wszelkiego rodzaju dane dotyczące kosztów, sprzedaży, wielkości produkcji, posiadanych zapasów i potencjału. Natomiast do źródeł zewnętrznych zaliczyć można: statystykę rządową, branżową, czasopisma, książki oraz inne opracowania, jak również informacje oferowane odpłatnie przez agencje i ośrodki badań marketingowych.

Badanie rynku jest niezbędne do całości biznesplanu, a najbardziej praktyczną metodą jest obserwacja rzeczywistości rynkowej, do której należą między innymi: zachowania sprzedających, reakcje klienta oraz wszystko to, co jest związane ze sprzedażą produktu.

Mając za sobą analizę rynku przedsiębiorca przechodzi do opracowania planu marketingowego, opisuje w nim, w jaki sposób zamierza osiągnąć w przyszłości sprzedaż na prognozowanym poziomie wartościowym i ilościowym.

Porównaj: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Plan marketingowy nazywany również strategią marketingową wynika z przeprowadzonej wcześniej analizy rynku. Powinien zawierać: ceny oferowanych produktów i usług, ocenę zagrożenia konkurencją, opis działań związanych z promocją i reklamą oraz charakterystykę wybranych kanałów dystrybucji. Jedną z najbardziej skutecznych metod strategii marketingowej jest marketing mix. W skład marketingu mix wchodzą następujące komponenty, tzw. 4P:

  • product (produkt),
  • price (cena),
  • promotion (promocja),
  • plance (dystrybucja).

Przedsiębiorca w tej części dokonuje ponadto wyboru odpowiedniej polityki cenowej, która powinna być uzależniona od analizy docelowej grupy klientów oraz cen produktów oferowanych przez konkurencję. Oprócz wspomnianej strategii cenowej opisuje również kampanię reklamową. Charakteryzując akcję promocyjną powinien określić jej:

  • cele,
  • adresatów,
  • budżet,
  • kanały komunikacji,
  • skuteczność.

Ostatnim elementem, jaki składa się na strategię marketingową jest kanał dystrybucji. Przedsiębiorca opisuje tutaj wybór kanału dystrybucji, w jakim będzie sprzedawał swoje produkty lub usługi, czy to będzie dystrybucja bezpośrednia czy pośrednia, bądź tradycyjna czy nowoczesna.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wakacje składkowe dla małych przedsiębiorców. Nowa wersja projektu ustawy z rocznym limitem wydatków

    Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało nową wersję projektu ustawy o tzw. wakacjach składkowych. Obniżono w nim szacunek kosztu rozwiązania dla finansów publicznych w 10 lat do 20,4 mld zł z niemal 25 mld zł.

    Model pracy w firmie: work-life balance czy work-life integration? Pracować by żyć, czy żyć, by pracować?

    Zacierają się granice między życiem prywatnym i zawodowym. Jednak dla większości pracowników życie osobiste jest ważniejsze niż zawodowe. Pracodawcy powinni wsłuchiwać się w potrzeby i oczekiwania swoich pracowników i w zależności od tego wybierać model pracy w firmie.

    Jak handel wykorzystuje nowe technologie

    Technologia to nieodłączna część funkcjonowania nowoczesnej dystrybucji towarów. Pracownicy sektora sprzedaży nie wyobrażają sobie bez niej pracy. Tak wynika z raportu Slack przygotowanego na bazie ankiety wśród dyrektorów i menadżerów z sektora handlowego. 

    Komisja Europejska wydała wstępną pozytywną ocenę pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy

    Mamy dobrą wiadomość: jest formalna zgoda KE ws. akceptacji pierwszego wniosku z Krajowego Planu Odbudowy, jak też warunku związanego z Kartą Praw Podstawowych UE - poinformowała w czwartek minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz.

    REKLAMA

    Ukrainie trzeba pomagać, ale import produktów rolnych do Unii Europejskiej nie może mieć takiej formy jak obecnie

    Po wybuchu wojny doszło do załamania wymiany handlowej Ukrainy. Obecnie głównym kierunkiem ukraińskiej sprzedaży zagranicznej jest Unia Europejska. Otwarcie UE na ukraiński import produktów rolnych nie może mieć takiej formy jak obecnie. Rolnicy polscy i z innych krajów unijnych nie wytrzymają konkurencji.

    Firma źle zarządzająca ryzykiem może pożegnać się z ubezpieczeniem?

    Jedynie 44 proc. firm w Polsce ma sformalizowaną politykę zarządzania ryzykiem. Podejście do zarządzania ryzykiem w biznesie wciąż wymaga jeszcze dużo pracy. Co firmy ubezpieczają najczęściej? 

    Ponad 20 mln zł z tytułu niezapłaconych podatków. Rozbita została zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową

    Zorganizowana grupa przestępcza zajmująca się przestępczością akcyzową została rozbita. Śledczy szacują straty Skarbu Państwa na ponad 20 mln zł.

    Co to jest działalność badawczo-rozwojowa? W teorii i praktyce

    Działalność badawczo-rozwojową definiuje m.in. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce – ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. oraz Podręcznik Frascati. Zgodnie z definicją działalność badawczo-rozwojowa to twórcza praca podejmowana w sposób celowy i systematyczny, mająca na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz tworzenie nowych zastosowań dla istniejącej wiedzy. Działalność B+R zawsze ukierunkowana jest na nowe odkrycia, oparte na oryginalnych koncepcjach lub hipotezach. Nie ma pewności co do ostatecznego wyniku, ale jest ona planowana i budżetowana, a jej celem jest osiągnięcie wyników, które mogłyby być swobodnie przenoszone lub sprzedawane na rynku. Co to oznacza w praktyce? 

    REKLAMA

    Każdy projekt finansowany z UE musi uwzględniać zasady horyzontalne. O jakie zasady chodzi?

    Polityka horyzontalna Unii Europejskiej, która powinna być uwzględniona w każdym projekcie dofinansowanym z Funduszy Europejskich, to równe szanse i niedyskryminacja, równość kobiet i mężczyzn, zrównoważony rozwój oraz zasada „nie czyń poważnych szkód”. Ponadto, beneficjenci są zobligowani do przestrzegania Karty Praw Podstawowych UE oraz spełnienia horyzontalnego warunku podstawowego w zakresie wdrażania postanowień Konwencji o Prawach Osób Niepełnosprawnych.

    Polskie bizneswoman systematycznie przejmują kierowanie firmami z branży hotelarskiej i gastronomicznej

    Już prawie co czwarta firma działająca w branży HoReCa – hotele, restauracje, catering, ma szefową a nie szefa. W firmach mających jednego właściciela ten odsetek jest nawet wyższy i wynosi 48 procent. Biznesy zarządzane przez kobiety z tej branży należą do prowadzonych najlepiej.

    REKLAMA