REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok trzeci – plan marketingowy

Subskrybuj nas na Youtube
Biznesplan - plan marketingowy
Biznesplan - plan marketingowy

REKLAMA

REKLAMA

To jeden z najtrudniejszych kroków w przygotowaniu biznesplanu . Zależy od rodzaju przedsięwzięcia, albowiem na tym etapie przedsiębiorca opisuje swoją strategię marketingową. Tutaj odbiorca poznaje świadomość inicjatora biznesplanu: na temat tego, jak zamierza zdobyć klienta oraz jaką wybierze drogę, czyli kanał dystrybucji.

Przed przystąpieniem do planu marketingowego należy dokonać analizy rynku, która powinna obejmować zarówno makrootoczenie, jak i mikrootoczenie firmy. Charakteryzując rynek należy uwzględnić jego następujące aspekty:

REKLAMA

  • wielkość i specyfikę rynku,
  • docelowych odbiorców,
  • klientów strategicznych,
  • politykę cenową,
  • rynek docelowy,
  • konkurencję,
  • udział w rynku,
  • prognozowaną wielkość sprzedaży.

Analiza ta ma na celu przekonać odbiorców biznesplanu, że przedsiębiorca zna dokładnie rynek, na jakim chce działać oraz usługę lub produkt, jak również, że jest zdolny konkurować z innymi przedsiębiorcami, aby osiągnąć założony cel. Poniżej został zaprezentowany rysunek opisujący obszary analizy rynku.  Wymienione moduły analityczne na tym schemacie pozwolą przedsiębiorcy określić udział jego firmy na rynku oraz wyznaczyć jego pozycję w warunkach konkurencji. Natomiast na kolejnym rysunku przedsiębiorca będzie mógł zaobserwować, jaki wpływ odgrywają poszczególne elementy strategii firmy na zakres jej działalności oraz prognozy na przyszłość.

Zobacz: Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najbardziej popularną analizą załączaną do biznesplanu jest analiza segmentacji oraz pojemności i chłonności rynku. Wspomniane analizy opisujemy po zgromadzeniu niezbędnych informacji, które pozyskujemy ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych.

Źródła wewnętrzne to np. raporty i sprawozdania, wywiady, ankiety, obserwacje itp., to wszelkiego rodzaju dane dotyczące kosztów, sprzedaży, wielkości produkcji, posiadanych zapasów i potencjału. Natomiast do źródeł zewnętrznych zaliczyć można: statystykę rządową, branżową, czasopisma, książki oraz inne opracowania, jak również informacje oferowane odpłatnie przez agencje i ośrodki badań marketingowych.

Badanie rynku jest niezbędne do całości biznesplanu, a najbardziej praktyczną metodą jest obserwacja rzeczywistości rynkowej, do której należą między innymi: zachowania sprzedających, reakcje klienta oraz wszystko to, co jest związane ze sprzedażą produktu.

Mając za sobą analizę rynku przedsiębiorca przechodzi do opracowania planu marketingowego, opisuje w nim, w jaki sposób zamierza osiągnąć w przyszłości sprzedaż na prognozowanym poziomie wartościowym i ilościowym.

Porównaj: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Plan marketingowy nazywany również strategią marketingową wynika z przeprowadzonej wcześniej analizy rynku. Powinien zawierać: ceny oferowanych produktów i usług, ocenę zagrożenia konkurencją, opis działań związanych z promocją i reklamą oraz charakterystykę wybranych kanałów dystrybucji. Jedną z najbardziej skutecznych metod strategii marketingowej jest marketing mix. W skład marketingu mix wchodzą następujące komponenty, tzw. 4P:

  • product (produkt),
  • price (cena),
  • promotion (promocja),
  • plance (dystrybucja).

Przedsiębiorca w tej części dokonuje ponadto wyboru odpowiedniej polityki cenowej, która powinna być uzależniona od analizy docelowej grupy klientów oraz cen produktów oferowanych przez konkurencję. Oprócz wspomnianej strategii cenowej opisuje również kampanię reklamową. Charakteryzując akcję promocyjną powinien określić jej:

  • cele,
  • adresatów,
  • budżet,
  • kanały komunikacji,
  • skuteczność.

Ostatnim elementem, jaki składa się na strategię marketingową jest kanał dystrybucji. Przedsiębiorca opisuje tutaj wybór kanału dystrybucji, w jakim będzie sprzedawał swoje produkty lub usługi, czy to będzie dystrybucja bezpośrednia czy pośrednia, bądź tradycyjna czy nowoczesna.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

Nadchodzi czas pożegnań z papierowymi fakturami. Wszystko co trzeba wiedzieć o e-fakturowaniu i KSeF

Krajowy System eFaktur powstał by ułatwić życie przedsiębiorcom, ale jest też nowym obowiązkiem, którego przestrzeganie narzuca prawo. Firmy, które nie będą przestrzegać jego zasad, muszą liczyć się z dotkliwymi karami, wynoszącymi nawet 100% kwoty podatku z faktury wystawionej poza KSeF.

Dlaczego rezygnują z założenia własnej firmy: kobiety mają inny powód niż mężczyźni

Aż 47 proc. ankietowanych Polaków nie chciałoby prowadzić własnej firmy – wskazują dane z raportu „Polki i przedsiębiorczość 2024: Bariery w zakładaniu firmy”. Kobiety przed założeniem własnej firmy powstrzymuje sytuacja rodzinna, a mężczyzn – stan zdrowia. Nowe dane.

REKLAMA

Branża meblarska mocno traci przez zagraniczną konkurencję, końca kłopotów nie widać

Wysokie koszty produkcji, spadający popyt i silna konkurencja z Azji osłabiają pozycję polskiej branży meblarskiej. Długi sektora, notowane w Krajowym Rejestrze Długów, sięgają już prawie 130 mln zł – coraz więcej przedsiębiorstw musi wybierać między utrzymaniem płynności a spłatą zobowiązań.

Prezydent zawetował. Przedsiębiorcy będą dalej płacić wysoką składkę zdrowotną a może rząd podejmie drugą próbę zmiany

Prezydent zawetował ustawę obniżającą składki zdrowotne dla przedsiębiorców. Rząd jednak nie ustępuje i podejmie kolejną próbę, powtarzając rozwiązania przyjęte w ustawie dokładnie w takiej samej treści. Jaka więc ma być składka zdrowotna gdy uda się przeprowadzić zmiany.

Rolnicy wierzą w dobrą koniunkturę - po dłuższej przerwie znów inwestują w maszyny rolnicze

W I kwartale 2025 roku rolnictwo było branżą z największym udziałem w finansowaniu maszyn i urządzeń przez firmy leasingowe – 28%, wynika z danych Związku Polskiego Leasingu. Rolnicy wracają do inwestowania wierząc w poprawę koniunktury w branży.

Mała firma, duże ryzyko. Dlaczego system ochrony to dziś inwestycja, nie koszt [WYWIAD]

Choć wielu właścicieli małych firm wciąż traktuje ochronę jako zbędny wydatek, rosnąca liczba incydentów – zarówno fizycznych, jak i cyfrowych – pokazuje, że to podejście bywa kosztowne. Dziś zagrożeniem może być nie tylko włamanie, ale też wyciek danych czy przestój operacyjny. W rozmowie z Adamem Śliwińskim, wiceprezesem Seris Konsalnet Security, sprawdzamy, jak MŚP mogą skutecznie zadbać o swoje bezpieczeństwo – bez milionowych budżetów, za to z myśleniem przyszłościowym.

REKLAMA

Polskie firmy chcą eksportować do USA, co z cłami

Polska gospodarka łapie drugi oddech czy walczy o utrzymanie na powierzchni? Jaka będzie przyszłość eksportu do USA? Eksperci podsumowali pierwszy kwartał 2025. Analizie poddany został nie tylko eksport polskich firm, ale i ogólny bilans handlu zagranicznego.

Teraz płatności odroczone także przy zakupach dla firmy

Polskie firmy uzyskują dostęp do płatności odroczonych oraz ratalnych w standardzie zbliżonym do tego oferowanego konsumentom. To duże ułatwienie, z którego skorzystają w pierwszej kolejności małe i średnie firmy.

REKLAMA