REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok trzeci – plan marketingowy

Biznesplan - plan marketingowy
Biznesplan - plan marketingowy

REKLAMA

REKLAMA

To jeden z najtrudniejszych kroków w przygotowaniu biznesplanu . Zależy od rodzaju przedsięwzięcia, albowiem na tym etapie przedsiębiorca opisuje swoją strategię marketingową. Tutaj odbiorca poznaje świadomość inicjatora biznesplanu: na temat tego, jak zamierza zdobyć klienta oraz jaką wybierze drogę, czyli kanał dystrybucji.

Przed przystąpieniem do planu marketingowego należy dokonać analizy rynku, która powinna obejmować zarówno makrootoczenie, jak i mikrootoczenie firmy. Charakteryzując rynek należy uwzględnić jego następujące aspekty:

REKLAMA

  • wielkość i specyfikę rynku,
  • docelowych odbiorców,
  • klientów strategicznych,
  • politykę cenową,
  • rynek docelowy,
  • konkurencję,
  • udział w rynku,
  • prognozowaną wielkość sprzedaży.

Analiza ta ma na celu przekonać odbiorców biznesplanu, że przedsiębiorca zna dokładnie rynek, na jakim chce działać oraz usługę lub produkt, jak również, że jest zdolny konkurować z innymi przedsiębiorcami, aby osiągnąć założony cel. Poniżej został zaprezentowany rysunek opisujący obszary analizy rynku.  Wymienione moduły analityczne na tym schemacie pozwolą przedsiębiorcy określić udział jego firmy na rynku oraz wyznaczyć jego pozycję w warunkach konkurencji. Natomiast na kolejnym rysunku przedsiębiorca będzie mógł zaobserwować, jaki wpływ odgrywają poszczególne elementy strategii firmy na zakres jej działalności oraz prognozy na przyszłość.

Zobacz: Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Najbardziej popularną analizą załączaną do biznesplanu jest analiza segmentacji oraz pojemności i chłonności rynku. Wspomniane analizy opisujemy po zgromadzeniu niezbędnych informacji, które pozyskujemy ze źródeł wewnętrznych i zewnętrznych.

Źródła wewnętrzne to np. raporty i sprawozdania, wywiady, ankiety, obserwacje itp., to wszelkiego rodzaju dane dotyczące kosztów, sprzedaży, wielkości produkcji, posiadanych zapasów i potencjału. Natomiast do źródeł zewnętrznych zaliczyć można: statystykę rządową, branżową, czasopisma, książki oraz inne opracowania, jak również informacje oferowane odpłatnie przez agencje i ośrodki badań marketingowych.

Badanie rynku jest niezbędne do całości biznesplanu, a najbardziej praktyczną metodą jest obserwacja rzeczywistości rynkowej, do której należą między innymi: zachowania sprzedających, reakcje klienta oraz wszystko to, co jest związane ze sprzedażą produktu.

Mając za sobą analizę rynku przedsiębiorca przechodzi do opracowania planu marketingowego, opisuje w nim, w jaki sposób zamierza osiągnąć w przyszłości sprzedaż na prognozowanym poziomie wartościowym i ilościowym.

Porównaj: Błędy związane z przygotowaniem biznesplanu

Plan marketingowy nazywany również strategią marketingową wynika z przeprowadzonej wcześniej analizy rynku. Powinien zawierać: ceny oferowanych produktów i usług, ocenę zagrożenia konkurencją, opis działań związanych z promocją i reklamą oraz charakterystykę wybranych kanałów dystrybucji. Jedną z najbardziej skutecznych metod strategii marketingowej jest marketing mix. W skład marketingu mix wchodzą następujące komponenty, tzw. 4P:

  • product (produkt),
  • price (cena),
  • promotion (promocja),
  • plance (dystrybucja).

Przedsiębiorca w tej części dokonuje ponadto wyboru odpowiedniej polityki cenowej, która powinna być uzależniona od analizy docelowej grupy klientów oraz cen produktów oferowanych przez konkurencję. Oprócz wspomnianej strategii cenowej opisuje również kampanię reklamową. Charakteryzując akcję promocyjną powinien określić jej:

  • cele,
  • adresatów,
  • budżet,
  • kanały komunikacji,
  • skuteczność.

Ostatnim elementem, jaki składa się na strategię marketingową jest kanał dystrybucji. Przedsiębiorca opisuje tutaj wybór kanału dystrybucji, w jakim będzie sprzedawał swoje produkty lub usługi, czy to będzie dystrybucja bezpośrednia czy pośrednia, bądź tradycyjna czy nowoczesna.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

REKLAMA

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

Rynek usług kurierskich w Polsce 2024: ostatni okres przyniósł dynamiczne zmiany w obsłudze przesyłek: jak korzystają na nich klienci

Polski rynek usług kurierskich, określany fachowo: KEP (Kurier, Express, Paczka) w ostatnich latach przeszedł intensywne zmiany. Są one odpowiedzią na szybki rozwój e-commerce, zmieniające się oczekiwania konsumentów i postępującą cyfryzację usług logistycznych.

REKLAMA

Tylko motocykliści odkładają zakup opon na wiosnę, branża notuje więc spektakularną dynamikę sprzedaży w tym kwartale i w całym 2024 roku

Branża oponiarska w Polsce, ale i w całej Europie 2024 rok z pewnością odnotuje jako bardzo udany. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy popyt na opony niemal we wszystkich segmentach rośnie dynamicznie, a klienci finalizują także decyzje zakupowe odkładane na przyszłość  powodu przejściowych problemów finansowych.

Mikro i małe firmy najbardziej boją się rosnących kosztów prowadzenia działalności i podnoszenia składek ZUS-owskich

Czynniki, które bezpośrednio mogą obciążyć finanse firmy w sposób niespodziewany budzą największe obawy małych firm. Zwłaszcza te, które od przedsiębiorcy nie zależ i ma on na nie stosunkowo najmniejszy wpływ. Nie ma w tym nic dziwnego, bo małe firmy w Polsce wciąż cechuje mała płynność finansowa.

REKLAMA