REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Biznesplan - krok pierwszy
Biznesplan - krok pierwszy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Dane firmy – najważniejszymi częściami tego opisu powinny być:

REKLAMA

  • nazwa firmy,
  • adres, telefon,
  • rodzaj prowadzonej działalności,
  • forma prawna,
  • struktura organizacyjna,
  • główny produkt lub usługa.

Historia firmy – po wypisaniu tych wszystkich informacji dotyczących przedsiębiorstwa należy w krótki i zwięzły sposób przedstawić historię firmy, uwzględniającą okres ostatnich lat oraz najważniejsze dane finansowe z tego okresu (nie dotyczy nowo powstałych firm). W tej części powinna być również zawarta data oraz forma założenia przedsiębiorstwa.

Zobacz: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Strategia przedsiębiorstwa składa się z trzech elementów: misji, wizji i celów strategicznych. To właśnie strategia w tej części poddawana jest analizie.

Misja firmy należy ją opisać krótko w jednym zdaniu, nazwać ją można maksymą firmy. Stanowi jej istotę oraz określa rynek działania, jak również jest w niej zawarta informacja o unikatowości firmy, czyli o tym, co ją odróżnia od konkurencji. Misja powinna odzwierciedlać cel przedsiębiorstwa, definiuje jego zakres działalności oraz wartości uważane przez właścicieli za najważniejsze w działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wizja firmy – powinna dać odpowiedź na pytanie, jak będzie wyglądało przedsiębiorstwo za parę lat. Opis powinien
zawierać docelowy rynek oraz oferowany produkt lub usługę.

Cele działania firmy – powinny być zbieżne z wizją i misją oraz określać co firma pragnie osiągnąć w najbliższych
latach. Cele są zawsze mierzalne. Osiąganie poszczególnych celów oznacza, że firma się rozwija.

REKLAMA

Branża – po opisaniu powyższych elementów należałoby dokonać krótkiej i ogólnej charakterystyki branży wraz
z opisem głównych konkurentów, podając o ile to możliwe, wyniki ich działalności. W tej części byłoby właściwe, gdyby
przedsiębiorca podał wymagania stawiane przez nabywców co do produktu lub usługi oraz określił cechy wyróżniające
produkt/usługę pośród innych na rynku.

Analiza SWOT – jedna z wielu analiz strategicznych uwzględniająca mocne i słabe strony firmy oraz opisująca
szanse i zagrożenia. A następnie nadająca im ocenę. Ocena tych czynników pomaga zdecydować o powodzeniu przedsięwzięcia. To podstawowa analiza firmy, a dokładniej jej strategii, która stanowi nieodłączny element biznesplanu.
Zwrot SWOT pochodzi z języka angielskiego od pierwszych liter wyrazów: Strenghy (silne strony), Weeakness (słabe strony), Opportunities (szanse, okazje) i Treats (zagrożenia).

Przy określaniu silnych i słabych stron należy uwzględnić następujące czynniki:

  • cechy produktu,
  • zasoby finansowe,
  • personel,
  • dystrybucję i promocję,
  • kadrę zarządzającą,
  • majątek trwały,
  • wizerunek firmy,
  • strategię,
  • pozycję firmy na rynku.

Podobnie należy postąpić przy opisywaniu szans i zagrożeń, uwzględniając między innymi:

  • czynniki technologiczne,
  • relację z bankiem obsługującym firmę,
  • czynniki ekonomiczno-polityczne,
  • czynniki społeczno-prawne,
  • nową konkurencję,
  • potrzeby i gusta nabywców,
  • recesję i wahania koniunktury.

Analiza silnych i słabych stron sprowadza się do wyodrębnienia istotnych z punktu widzenia konkurencyjności czynników, które mogą pomóc przedsiębiorstwu w realizacji określonych celów, bądź też mogą stać się przeszkodą w ich osiągnięciu. Analiza szans i zagrożeń wskazuje potencjalne kierunki rozwoju interesów w analizowanym obszarze. Należy dokonać opisu wpływu silnych i słabych stron firmy oraz możliwości szans i zagrożeń pochodzących z rynku.

Zobacz koniecznie przykładowy biznesplan

REKLAMA

Zatem analiza SWOT pozwala na dokonanie oceny sytuacji firmy poprzez zestawienie i porównanie słabych i mocnych stron przy uwzględnieniu powiązań przedsiębiorstwa z otoczeniem. Uwzględnia także szereg warunków wpływających zarówno na pożytek, jak i na niekorzyść przedsiębiorstwa. Dzięki zestawieniu najpoważniejszych zagrożeń i największych możliwości stojących przed przedsiębiorstwem, można opisać jego ogólną atrakcyjność, tak więc zadaniem analizy SWOT jest zebranie i przestawienie w uporządkowany sposób wszystkich informacji, które będą miały decydujący wpływ na przyszłe wybory strategiczne.

W tej części należy umieścić informacje o: danych firmy, jej historii, strategii, branży, w której działa oraz dokonać charakterystyki silnych i słabych stron, jak również opisać szanse i zagrożenia z dokonaniem oceny ich wzajmenych relacji.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA