REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Subskrybuj nas na Youtube
Biznesplan - krok pierwszy
Biznesplan - krok pierwszy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Dane firmy – najważniejszymi częściami tego opisu powinny być:

REKLAMA

  • nazwa firmy,
  • adres, telefon,
  • rodzaj prowadzonej działalności,
  • forma prawna,
  • struktura organizacyjna,
  • główny produkt lub usługa.

Historia firmy – po wypisaniu tych wszystkich informacji dotyczących przedsiębiorstwa należy w krótki i zwięzły sposób przedstawić historię firmy, uwzględniającą okres ostatnich lat oraz najważniejsze dane finansowe z tego okresu (nie dotyczy nowo powstałych firm). W tej części powinna być również zawarta data oraz forma założenia przedsiębiorstwa.

Zobacz: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Strategia przedsiębiorstwa składa się z trzech elementów: misji, wizji i celów strategicznych. To właśnie strategia w tej części poddawana jest analizie.

Misja firmy należy ją opisać krótko w jednym zdaniu, nazwać ją można maksymą firmy. Stanowi jej istotę oraz określa rynek działania, jak również jest w niej zawarta informacja o unikatowości firmy, czyli o tym, co ją odróżnia od konkurencji. Misja powinna odzwierciedlać cel przedsiębiorstwa, definiuje jego zakres działalności oraz wartości uważane przez właścicieli za najważniejsze w działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wizja firmy – powinna dać odpowiedź na pytanie, jak będzie wyglądało przedsiębiorstwo za parę lat. Opis powinien
zawierać docelowy rynek oraz oferowany produkt lub usługę.

Cele działania firmy – powinny być zbieżne z wizją i misją oraz określać co firma pragnie osiągnąć w najbliższych
latach. Cele są zawsze mierzalne. Osiąganie poszczególnych celów oznacza, że firma się rozwija.

REKLAMA

Branża – po opisaniu powyższych elementów należałoby dokonać krótkiej i ogólnej charakterystyki branży wraz
z opisem głównych konkurentów, podając o ile to możliwe, wyniki ich działalności. W tej części byłoby właściwe, gdyby
przedsiębiorca podał wymagania stawiane przez nabywców co do produktu lub usługi oraz określił cechy wyróżniające
produkt/usługę pośród innych na rynku.

Analiza SWOT – jedna z wielu analiz strategicznych uwzględniająca mocne i słabe strony firmy oraz opisująca
szanse i zagrożenia. A następnie nadająca im ocenę. Ocena tych czynników pomaga zdecydować o powodzeniu przedsięwzięcia. To podstawowa analiza firmy, a dokładniej jej strategii, która stanowi nieodłączny element biznesplanu.
Zwrot SWOT pochodzi z języka angielskiego od pierwszych liter wyrazów: Strenghy (silne strony), Weeakness (słabe strony), Opportunities (szanse, okazje) i Treats (zagrożenia).

Przy określaniu silnych i słabych stron należy uwzględnić następujące czynniki:

  • cechy produktu,
  • zasoby finansowe,
  • personel,
  • dystrybucję i promocję,
  • kadrę zarządzającą,
  • majątek trwały,
  • wizerunek firmy,
  • strategię,
  • pozycję firmy na rynku.

Podobnie należy postąpić przy opisywaniu szans i zagrożeń, uwzględniając między innymi:

  • czynniki technologiczne,
  • relację z bankiem obsługującym firmę,
  • czynniki ekonomiczno-polityczne,
  • czynniki społeczno-prawne,
  • nową konkurencję,
  • potrzeby i gusta nabywców,
  • recesję i wahania koniunktury.

Analiza silnych i słabych stron sprowadza się do wyodrębnienia istotnych z punktu widzenia konkurencyjności czynników, które mogą pomóc przedsiębiorstwu w realizacji określonych celów, bądź też mogą stać się przeszkodą w ich osiągnięciu. Analiza szans i zagrożeń wskazuje potencjalne kierunki rozwoju interesów w analizowanym obszarze. Należy dokonać opisu wpływu silnych i słabych stron firmy oraz możliwości szans i zagrożeń pochodzących z rynku.

Zobacz koniecznie przykładowy biznesplan

REKLAMA

Zatem analiza SWOT pozwala na dokonanie oceny sytuacji firmy poprzez zestawienie i porównanie słabych i mocnych stron przy uwzględnieniu powiązań przedsiębiorstwa z otoczeniem. Uwzględnia także szereg warunków wpływających zarówno na pożytek, jak i na niekorzyść przedsiębiorstwa. Dzięki zestawieniu najpoważniejszych zagrożeń i największych możliwości stojących przed przedsiębiorstwem, można opisać jego ogólną atrakcyjność, tak więc zadaniem analizy SWOT jest zebranie i przestawienie w uporządkowany sposób wszystkich informacji, które będą miały decydujący wpływ na przyszłe wybory strategiczne.

W tej części należy umieścić informacje o: danych firmy, jej historii, strategii, branży, w której działa oraz dokonać charakterystyki silnych i słabych stron, jak również opisać szanse i zagrożenia z dokonaniem oceny ich wzajmenych relacji.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

REKLAMA

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

Nawet 150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA

Strategia Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029: uwagi Rzecznika MŚP

Rzecznik MŚP ma uwagi do rządowej Strategii Cyberbezpieczeństwa na lata 2025-2029. Zwraca uwagę na zasadę proporcjonalności, obligatoryjne oszacowanie kosztów dla gospodarki narodowej, ocenę wpływu na mikro, małych i średnich przedsiębiorców, a także obowiązek szerokich konsultacji.

Działalność nierejestrowana 2025 - limit. Do jakiej kwoty można prowadzić działalność bez rejestracji? Jak obliczyć przychód w działalności nierejestrowanej?

Działalność nierejestrowana to sposób na legalne dorabianie bez obowiązku zakładania firmy. W 2025 roku możesz sprzedawać swoje produkty lub usługi bez wpisu do CEIDG, o ile spełniasz określone warunki. Ile wynosi limit przychodów i co jeszcze trzeba wiedzieć?

REKLAMA