REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Biznesplan - krok pierwszy – informacje ogólne o przedsiębiorstwie

Biznesplan - krok pierwszy
Biznesplan - krok pierwszy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowując biznesplan w pierwszym punkcie przedsiębiorca powinien zamieścić podstawowe informacje dotyczące firmy, jej historii oraz dane dotyczące oferowanych przez firmę usług bądź produktów. W tej części biznesplanu zamieszcza się również kontakty handlowe, doświadczenie w branży, a więc atuty firmy. Nie powinno się zapomnieć o charakterystyce branży i konkurentach funkcjonujących na tym samym rynku.

Dane firmy – najważniejszymi częściami tego opisu powinny być:

REKLAMA

  • nazwa firmy,
  • adres, telefon,
  • rodzaj prowadzonej działalności,
  • forma prawna,
  • struktura organizacyjna,
  • główny produkt lub usługa.

Historia firmy – po wypisaniu tych wszystkich informacji dotyczących przedsiębiorstwa należy w krótki i zwięzły sposób przedstawić historię firmy, uwzględniającą okres ostatnich lat oraz najważniejsze dane finansowe z tego okresu (nie dotyczy nowo powstałych firm). W tej części powinna być również zawarta data oraz forma założenia przedsiębiorstwa.

Zobacz: Jak go stworzyć – zasady konstruowania biznesplanu

Strategia przedsiębiorstwa składa się z trzech elementów: misji, wizji i celów strategicznych. To właśnie strategia w tej części poddawana jest analizie.

Misja firmy należy ją opisać krótko w jednym zdaniu, nazwać ją można maksymą firmy. Stanowi jej istotę oraz określa rynek działania, jak również jest w niej zawarta informacja o unikatowości firmy, czyli o tym, co ją odróżnia od konkurencji. Misja powinna odzwierciedlać cel przedsiębiorstwa, definiuje jego zakres działalności oraz wartości uważane przez właścicieli za najważniejsze w działalności.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wizja firmy – powinna dać odpowiedź na pytanie, jak będzie wyglądało przedsiębiorstwo za parę lat. Opis powinien
zawierać docelowy rynek oraz oferowany produkt lub usługę.

Cele działania firmy – powinny być zbieżne z wizją i misją oraz określać co firma pragnie osiągnąć w najbliższych
latach. Cele są zawsze mierzalne. Osiąganie poszczególnych celów oznacza, że firma się rozwija.

REKLAMA

Branża – po opisaniu powyższych elementów należałoby dokonać krótkiej i ogólnej charakterystyki branży wraz
z opisem głównych konkurentów, podając o ile to możliwe, wyniki ich działalności. W tej części byłoby właściwe, gdyby
przedsiębiorca podał wymagania stawiane przez nabywców co do produktu lub usługi oraz określił cechy wyróżniające
produkt/usługę pośród innych na rynku.

Analiza SWOT – jedna z wielu analiz strategicznych uwzględniająca mocne i słabe strony firmy oraz opisująca
szanse i zagrożenia. A następnie nadająca im ocenę. Ocena tych czynników pomaga zdecydować o powodzeniu przedsięwzięcia. To podstawowa analiza firmy, a dokładniej jej strategii, która stanowi nieodłączny element biznesplanu.
Zwrot SWOT pochodzi z języka angielskiego od pierwszych liter wyrazów: Strenghy (silne strony), Weeakness (słabe strony), Opportunities (szanse, okazje) i Treats (zagrożenia).

Przy określaniu silnych i słabych stron należy uwzględnić następujące czynniki:

  • cechy produktu,
  • zasoby finansowe,
  • personel,
  • dystrybucję i promocję,
  • kadrę zarządzającą,
  • majątek trwały,
  • wizerunek firmy,
  • strategię,
  • pozycję firmy na rynku.

Podobnie należy postąpić przy opisywaniu szans i zagrożeń, uwzględniając między innymi:

  • czynniki technologiczne,
  • relację z bankiem obsługującym firmę,
  • czynniki ekonomiczno-polityczne,
  • czynniki społeczno-prawne,
  • nową konkurencję,
  • potrzeby i gusta nabywców,
  • recesję i wahania koniunktury.

Analiza silnych i słabych stron sprowadza się do wyodrębnienia istotnych z punktu widzenia konkurencyjności czynników, które mogą pomóc przedsiębiorstwu w realizacji określonych celów, bądź też mogą stać się przeszkodą w ich osiągnięciu. Analiza szans i zagrożeń wskazuje potencjalne kierunki rozwoju interesów w analizowanym obszarze. Należy dokonać opisu wpływu silnych i słabych stron firmy oraz możliwości szans i zagrożeń pochodzących z rynku.

Zobacz koniecznie przykładowy biznesplan

REKLAMA

Zatem analiza SWOT pozwala na dokonanie oceny sytuacji firmy poprzez zestawienie i porównanie słabych i mocnych stron przy uwzględnieniu powiązań przedsiębiorstwa z otoczeniem. Uwzględnia także szereg warunków wpływających zarówno na pożytek, jak i na niekorzyść przedsiębiorstwa. Dzięki zestawieniu najpoważniejszych zagrożeń i największych możliwości stojących przed przedsiębiorstwem, można opisać jego ogólną atrakcyjność, tak więc zadaniem analizy SWOT jest zebranie i przestawienie w uporządkowany sposób wszystkich informacji, które będą miały decydujący wpływ na przyszłe wybory strategiczne.

W tej części należy umieścić informacje o: danych firmy, jej historii, strategii, branży, w której działa oraz dokonać charakterystyki silnych i słabych stron, jak również opisać szanse i zagrożenia z dokonaniem oceny ich wzajmenych relacji.

Autor: Beata Szczepańska-Bernaś. Artykuł jest fragmentem książki Jak napisać poprawny biznesplan. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA