Jak budowana jest wizja firmy?
REKLAMA
REKLAMA
Wizja może występować w dwojakim ujęciu. Po pierwsze jako kierunkowa wizja firmy, czyli pewien obraz o charakterze ogólnym, nieszczegółowym. Drugim rodzajem jest obraz konkretny nazywany wizją całościową.
REKLAMA
Budowa wizji firmy łączy się ściśle z osobą jej właściciela lub innego podmiotu zarządzającego, który pełni jednocześnie kompetencje kierownicze. Wiąże się to z jej charakterem jako swoistym marzeniem, a nawet perspektywa postrzegania przedsiębiorstwa przez kontrahentów, klientów i pracowników w oddalonej przyszłości.
Polecamy: serwis Finanse i rozwój
Prawidłowo skonstruowana wizja firmy powinna charakteryzować się następującymi cechami:
- zakreślać możliwe do osiągnięcia cele i kierunki w jakich podejmowane musza być działania do ich osiągnięcia;
- oddziaływać na emocje, pobudzać do działania;
- inicjować kreatywne procesy myślowe i motywować;
- pozwalać na wdrażanie planów związanych z obrazem funkcjonowania firmy w przyszłości,
- cechować się chociażby minimalnym zakresem realizmu, aby spełniać funkcje opierające się na wywoływaniu emocji;
- umożliwiać rozwój gospodarczy, a w niektórych przypadkach także pełnić funkcję go wymuszającą.
Wizja firmy może być również utożsamiana ze zdolnością do skutecznego konkurowania, a także osiągania trwałej pozycji na rynku.
Wizja firmy zawsze powinna być odróżniana od jej misji. Misja oznacza zasadę działalności gospodarczej. Jej charakter kreowany i oznaczany jest przez organy kierujące i zarządzające danym przedsiębiorstwem. Dokonuje się to w oparciu przyjęte, zróżnicowane kryteria. Przykładowo należą do nich: zasady współpracy z klientami, rodzaj produkowanych dóbr, typ świadczonych usług, zasady rywalizacji z konkurencją. Zarówno misja jak i wizja firmy mogą funkcjonować obok siebie bezkolizyjnie. Zdarzyć może się jednak sytuacja ich rozbieżności co jest wysoce niekorzystne z punktu widzenia przedsiębiorstwa.
Przykładowe wizje firmy:
Dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług informatycznych, które wpływają na zwiększenie efektywności pracy.
Bycie liderem wśród producentów opakowań na rynku krajowym jak również zdobycie uznania i zaufania klientów zagranicznych.
Nacisk na systematyczne kształcenie naszych pracowników w dziedzinie technicznej.
Traktowanie pracowników jako najcenniejszego kapitału i klucza do sukcesu firmy.
Maksymalizowanie korzyści dla społeczeństwa poprzez świadczenie usług o najwyższej jakości.
Polecamy: serwis Zakładam firmę
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.