REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rejestracja ochrony nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie rejestracji ochrony nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych jest w naszym kraju bardzo mało popularne. Przedsiębiorcy często nie wiedzą w jaki sposób przeprowadzić taką procedurę, aby następnie czerpać korzyści z wyjątkowości swojego produktu. Odpowiedzi na w wątpliwości znajdziesz w poradzie.

Jak wygląda procedura rejestracji ochrony nazw i oznaczeń?

Wziąwszy pod uwagę fakt złożoności procesu rejestracji, warto omówić poszczególne etapy. Pierwszym z nich jest postępowanie w sprawie oceny samego wniosku o rejestrację. Aby bowiem rozpocząć całą procedurę rejestracyjną produktu, niezbędne jest złożenie wniosku.

REKLAMA

Wniosek o rejestrację może dotyczyć tylko jednego produktu rolnego lub środka spożywczego i powinien zawierać:

  • specyfikację tego produktu,
  •  nazwę oraz siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy, a także jego adres do korespondencji,
  • wskazanie osoby działającej w imieniu wnioskodawcy,
  • informację dotyczącą zakresu i częstotliwości kontroli zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją,
  • w przypadku wniosku o rejestrację nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego - jednolity dokument.

REKLAMA

W przypadku wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności do wniosku o rejestrację powinny być dołączone informacje lub dokumenty potwierdzające specyficzny i tradycyjny charakter produktu rolnego lub środka spożywczego oraz informacje dotyczące organów lub jednostek przeprowadzających kontrolę zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją, a także wykaz dokumentów lub informacji dołączonych do wniosku o rejestrację.

Wniosek o rejestrację powinien również spełniać wymogi formalne, tj. powinien być sporządzony w języku polskim, pismem drukowanym w czarnym kolorze, a składany w formie papierowej w dwóch egzemplarzach oraz na informatycznym nośniku danych.

Jeżeli dokumenty dołączone do wniosku o rejestrację zostały sporządzone w języku obcym, do wniosku dołącza się także ich tłumaczenie na język polski, sporządzone koniecznie przez tłumacza przysięgłego oraz podpisane przez wnioskodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli do wniosku o rejestrację dołączone są mapy, to powinny:

  • być sporządzone w formacie A4 (210 x 297 mm),
  • być przedstawione w formie umożliwiającej bezpośrednią reprodukcję,
  • zawierać oznaczenie skali, w jakiej zostały sporządzone.

Wniosek o rejestrację powinien zostać złożony do ministra właściwego do spraw rynków rolnych. Tam też jest sprawdzany pod względem spełnienia wymogów formalnych. Owo sprawdzenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia tego wniosku.

Polecamy: Wytwarzasz regionalny produkt spożywczy?

Gdy wniosek nie spełnia wymaganych kryteriów

W przypadku stwierdzenia, że wniosek nie spełnia wymogów formalnych, minister rynków rolnych wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

Niezwykle ważne jest dopilnowanie tego terminu, ponieważ w razie jego uchybienia wniosek pozostawiany jest bez rozpoznania.

REKLAMA

 Podobnie jest w razie nieusunięcia braków. Wówczas minister rynków rolnych również pozostawia wniosek bez rozpoznania. Może on również w porozumieniu z wnioskodawcą wprowadzić poprawki do wniosku o rejestrację w celu usunięcia oczywistych omyłek i błędów językowych. Poprawki te nie mogą mieć jednak wpływu na merytoryczną zawartość wniosku.

Następnie dane i informacje dotyczące wniosku o rejestrację wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków o rejestrację nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych. 

Rejestr ten prowadzi również minister właściwy do spraw rynków rolnych i jest on jawny.

Po wpisaniu do wspomnianego Rejestru wniosek jest opiniowany przez Radę do Spraw Tradycyjnych i Regionalnych Nazw Produktów Rolnych i Środków Spożywczych, która jest również organem opiniodawczo – doradczym ministra. O kolejności rozpoczęcia opiniowania wniosków o rejestrację przez Radę decydują data i godzina wpłynięcia wniosku o rejestrację, wpisane do rejestru wewnętrznego wniosków.

Minister w terminie 14 dni od dnia wpisania danych do rejestru wewnętrznego wniosków, powiadamia o tym wnioskodawcę, przekazuje wniosek Radzie oraz ogłasza w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych dane i informacje o tym, a nadto zamieszcza na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych treść wniosku o rejestrację.

Kto może wnieść zastrzeżenia?

Może mieć miejsce sytuacja, w której po ogłoszeniu przez ministra o rozpoczęciu procedury rejestracyjnej zostanie zgłoszone do ministra zastrzeżenie.

Może je zgłosić zarówno osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, mająca uzasadniony interes. Zastrzeżenie można zgłosić w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych danych i informacji o złożonym wniosku.

Zastrzeżenie powinno określać nazwę, siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnoszącego zastrzeżenie, a przede wszystkim wskazanie uzasadnionego interesu wnoszącego zastrzeżenie. Datę wpływu zastrzeżenia spełniającego wymogi formalne do ministra również wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków. Zastrzeżenie może dotyczyć tylko jednego wniosku o rejestrację.

Minister w terminie 7 dni od dnia wpisania zastrzeżenia do rejestru wewnętrznego wniosków powiadamia o tym wnioskodawcę i wnoszącego zastrzeżenie oraz przekazuje zastrzeżenie Radzie.  W przypadku wniesienia zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia, wydaje opinię o zasadności wniesionego zastrzeżenia oraz o spełnianiu przez wniosek wymagań określonych w rozporządzeniach.

Minister może również wystąpić do wnioskodawcy lub wnoszącego zastrzeżenie o uzupełnienie lub wyjaśnienie, w wyznaczonym terminie, informacji zawartych we wniosku o rejestrację lub w zastrzeżeniu. W takim przypadku termin wydania opinii przez Radę liczy się od dnia otrzymania uzupełnienia lub wyjaśnienia.

Polecamy: Gdzie, kiedy i o interpretację jakich przepisów może zwrócić się przedsiębiorca?

 W przypadku gdy nie wnosi się zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia upływu terminu na wniesienie zastrzeżenia, wydaje opinię o spełnianiu wymagań określonych w przepisach rozporządzeń Rady (WE).

Po uzyskaniu opinii Rady minister w terminie 14 dni od dnia wydania opinii::

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest zasadny, a zastrzeżenie jest niezasadne – wydaje decyzję o stwierdzeniu spełniania wymagań, a następnie przekazuje niezwłocznie Komisji Europejskiej:

a) wniosek o rejestrację, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji gwarantowanej tradycyjnej specjalności,

b) jednolity dokument oraz wpisuje nazwę na listę, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego,

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest niezasadny – wydaje decyzję o odmowie przekazania wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności lub jednolitego dokumentu Komisji Europejskiej.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA