REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rejestracja ochrony nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie rejestracji ochrony nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych jest w naszym kraju bardzo mało popularne. Przedsiębiorcy często nie wiedzą w jaki sposób przeprowadzić taką procedurę, aby następnie czerpać korzyści z wyjątkowości swojego produktu. Odpowiedzi na w wątpliwości znajdziesz w poradzie.

Jak wygląda procedura rejestracji ochrony nazw i oznaczeń?

Wziąwszy pod uwagę fakt złożoności procesu rejestracji, warto omówić poszczególne etapy. Pierwszym z nich jest postępowanie w sprawie oceny samego wniosku o rejestrację. Aby bowiem rozpocząć całą procedurę rejestracyjną produktu, niezbędne jest złożenie wniosku.

REKLAMA

REKLAMA

Wniosek o rejestrację może dotyczyć tylko jednego produktu rolnego lub środka spożywczego i powinien zawierać:

  • specyfikację tego produktu,
  •  nazwę oraz siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy, a także jego adres do korespondencji,
  • wskazanie osoby działającej w imieniu wnioskodawcy,
  • informację dotyczącą zakresu i częstotliwości kontroli zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją,
  • w przypadku wniosku o rejestrację nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego - jednolity dokument.

W przypadku wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności do wniosku o rejestrację powinny być dołączone informacje lub dokumenty potwierdzające specyficzny i tradycyjny charakter produktu rolnego lub środka spożywczego oraz informacje dotyczące organów lub jednostek przeprowadzających kontrolę zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją, a także wykaz dokumentów lub informacji dołączonych do wniosku o rejestrację.

Wniosek o rejestrację powinien również spełniać wymogi formalne, tj. powinien być sporządzony w języku polskim, pismem drukowanym w czarnym kolorze, a składany w formie papierowej w dwóch egzemplarzach oraz na informatycznym nośniku danych.

REKLAMA

Jeżeli dokumenty dołączone do wniosku o rejestrację zostały sporządzone w języku obcym, do wniosku dołącza się także ich tłumaczenie na język polski, sporządzone koniecznie przez tłumacza przysięgłego oraz podpisane przez wnioskodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli do wniosku o rejestrację dołączone są mapy, to powinny:

  • być sporządzone w formacie A4 (210 x 297 mm),
  • być przedstawione w formie umożliwiającej bezpośrednią reprodukcję,
  • zawierać oznaczenie skali, w jakiej zostały sporządzone.

Wniosek o rejestrację powinien zostać złożony do ministra właściwego do spraw rynków rolnych. Tam też jest sprawdzany pod względem spełnienia wymogów formalnych. Owo sprawdzenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia tego wniosku.

Polecamy: Wytwarzasz regionalny produkt spożywczy?

Gdy wniosek nie spełnia wymaganych kryteriów

W przypadku stwierdzenia, że wniosek nie spełnia wymogów formalnych, minister rynków rolnych wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

Niezwykle ważne jest dopilnowanie tego terminu, ponieważ w razie jego uchybienia wniosek pozostawiany jest bez rozpoznania.

 Podobnie jest w razie nieusunięcia braków. Wówczas minister rynków rolnych również pozostawia wniosek bez rozpoznania. Może on również w porozumieniu z wnioskodawcą wprowadzić poprawki do wniosku o rejestrację w celu usunięcia oczywistych omyłek i błędów językowych. Poprawki te nie mogą mieć jednak wpływu na merytoryczną zawartość wniosku.

Następnie dane i informacje dotyczące wniosku o rejestrację wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków o rejestrację nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych. 

Rejestr ten prowadzi również minister właściwy do spraw rynków rolnych i jest on jawny.

Po wpisaniu do wspomnianego Rejestru wniosek jest opiniowany przez Radę do Spraw Tradycyjnych i Regionalnych Nazw Produktów Rolnych i Środków Spożywczych, która jest również organem opiniodawczo – doradczym ministra. O kolejności rozpoczęcia opiniowania wniosków o rejestrację przez Radę decydują data i godzina wpłynięcia wniosku o rejestrację, wpisane do rejestru wewnętrznego wniosków.

Minister w terminie 14 dni od dnia wpisania danych do rejestru wewnętrznego wniosków, powiadamia o tym wnioskodawcę, przekazuje wniosek Radzie oraz ogłasza w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych dane i informacje o tym, a nadto zamieszcza na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych treść wniosku o rejestrację.

Kto może wnieść zastrzeżenia?

Może mieć miejsce sytuacja, w której po ogłoszeniu przez ministra o rozpoczęciu procedury rejestracyjnej zostanie zgłoszone do ministra zastrzeżenie.

Może je zgłosić zarówno osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, mająca uzasadniony interes. Zastrzeżenie można zgłosić w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych danych i informacji o złożonym wniosku.

Zastrzeżenie powinno określać nazwę, siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnoszącego zastrzeżenie, a przede wszystkim wskazanie uzasadnionego interesu wnoszącego zastrzeżenie. Datę wpływu zastrzeżenia spełniającego wymogi formalne do ministra również wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków. Zastrzeżenie może dotyczyć tylko jednego wniosku o rejestrację.

Minister w terminie 7 dni od dnia wpisania zastrzeżenia do rejestru wewnętrznego wniosków powiadamia o tym wnioskodawcę i wnoszącego zastrzeżenie oraz przekazuje zastrzeżenie Radzie.  W przypadku wniesienia zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia, wydaje opinię o zasadności wniesionego zastrzeżenia oraz o spełnianiu przez wniosek wymagań określonych w rozporządzeniach.

Minister może również wystąpić do wnioskodawcy lub wnoszącego zastrzeżenie o uzupełnienie lub wyjaśnienie, w wyznaczonym terminie, informacji zawartych we wniosku o rejestrację lub w zastrzeżeniu. W takim przypadku termin wydania opinii przez Radę liczy się od dnia otrzymania uzupełnienia lub wyjaśnienia.

Polecamy: Gdzie, kiedy i o interpretację jakich przepisów może zwrócić się przedsiębiorca?

 W przypadku gdy nie wnosi się zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia upływu terminu na wniesienie zastrzeżenia, wydaje opinię o spełnianiu wymagań określonych w przepisach rozporządzeń Rady (WE).

Po uzyskaniu opinii Rady minister w terminie 14 dni od dnia wydania opinii::

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest zasadny, a zastrzeżenie jest niezasadne – wydaje decyzję o stwierdzeniu spełniania wymagań, a następnie przekazuje niezwłocznie Komisji Europejskiej:

a) wniosek o rejestrację, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji gwarantowanej tradycyjnej specjalności,

b) jednolity dokument oraz wpisuje nazwę na listę, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego,

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest niezasadny – wydaje decyzję o odmowie przekazania wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności lub jednolitego dokumentu Komisji Europejskiej.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA