REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rejestracja ochrony nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie rejestracji ochrony nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych jest w naszym kraju bardzo mało popularne. Przedsiębiorcy często nie wiedzą w jaki sposób przeprowadzić taką procedurę, aby następnie czerpać korzyści z wyjątkowości swojego produktu. Odpowiedzi na w wątpliwości znajdziesz w poradzie.

Jak wygląda procedura rejestracji ochrony nazw i oznaczeń?

Wziąwszy pod uwagę fakt złożoności procesu rejestracji, warto omówić poszczególne etapy. Pierwszym z nich jest postępowanie w sprawie oceny samego wniosku o rejestrację. Aby bowiem rozpocząć całą procedurę rejestracyjną produktu, niezbędne jest złożenie wniosku.

REKLAMA

Wniosek o rejestrację może dotyczyć tylko jednego produktu rolnego lub środka spożywczego i powinien zawierać:

  • specyfikację tego produktu,
  •  nazwę oraz siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy, a także jego adres do korespondencji,
  • wskazanie osoby działającej w imieniu wnioskodawcy,
  • informację dotyczącą zakresu i częstotliwości kontroli zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją,
  • w przypadku wniosku o rejestrację nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego - jednolity dokument.

REKLAMA

W przypadku wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności do wniosku o rejestrację powinny być dołączone informacje lub dokumenty potwierdzające specyficzny i tradycyjny charakter produktu rolnego lub środka spożywczego oraz informacje dotyczące organów lub jednostek przeprowadzających kontrolę zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją, a także wykaz dokumentów lub informacji dołączonych do wniosku o rejestrację.

Wniosek o rejestrację powinien również spełniać wymogi formalne, tj. powinien być sporządzony w języku polskim, pismem drukowanym w czarnym kolorze, a składany w formie papierowej w dwóch egzemplarzach oraz na informatycznym nośniku danych.

Jeżeli dokumenty dołączone do wniosku o rejestrację zostały sporządzone w języku obcym, do wniosku dołącza się także ich tłumaczenie na język polski, sporządzone koniecznie przez tłumacza przysięgłego oraz podpisane przez wnioskodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli do wniosku o rejestrację dołączone są mapy, to powinny:

  • być sporządzone w formacie A4 (210 x 297 mm),
  • być przedstawione w formie umożliwiającej bezpośrednią reprodukcję,
  • zawierać oznaczenie skali, w jakiej zostały sporządzone.

Wniosek o rejestrację powinien zostać złożony do ministra właściwego do spraw rynków rolnych. Tam też jest sprawdzany pod względem spełnienia wymogów formalnych. Owo sprawdzenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia tego wniosku.

Polecamy: Wytwarzasz regionalny produkt spożywczy?

Gdy wniosek nie spełnia wymaganych kryteriów

W przypadku stwierdzenia, że wniosek nie spełnia wymogów formalnych, minister rynków rolnych wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

Niezwykle ważne jest dopilnowanie tego terminu, ponieważ w razie jego uchybienia wniosek pozostawiany jest bez rozpoznania.

REKLAMA

 Podobnie jest w razie nieusunięcia braków. Wówczas minister rynków rolnych również pozostawia wniosek bez rozpoznania. Może on również w porozumieniu z wnioskodawcą wprowadzić poprawki do wniosku o rejestrację w celu usunięcia oczywistych omyłek i błędów językowych. Poprawki te nie mogą mieć jednak wpływu na merytoryczną zawartość wniosku.

Następnie dane i informacje dotyczące wniosku o rejestrację wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków o rejestrację nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych. 

Rejestr ten prowadzi również minister właściwy do spraw rynków rolnych i jest on jawny.

Po wpisaniu do wspomnianego Rejestru wniosek jest opiniowany przez Radę do Spraw Tradycyjnych i Regionalnych Nazw Produktów Rolnych i Środków Spożywczych, która jest również organem opiniodawczo – doradczym ministra. O kolejności rozpoczęcia opiniowania wniosków o rejestrację przez Radę decydują data i godzina wpłynięcia wniosku o rejestrację, wpisane do rejestru wewnętrznego wniosków.

Minister w terminie 14 dni od dnia wpisania danych do rejestru wewnętrznego wniosków, powiadamia o tym wnioskodawcę, przekazuje wniosek Radzie oraz ogłasza w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych dane i informacje o tym, a nadto zamieszcza na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych treść wniosku o rejestrację.

Kto może wnieść zastrzeżenia?

Może mieć miejsce sytuacja, w której po ogłoszeniu przez ministra o rozpoczęciu procedury rejestracyjnej zostanie zgłoszone do ministra zastrzeżenie.

Może je zgłosić zarówno osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, mająca uzasadniony interes. Zastrzeżenie można zgłosić w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych danych i informacji o złożonym wniosku.

Zastrzeżenie powinno określać nazwę, siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnoszącego zastrzeżenie, a przede wszystkim wskazanie uzasadnionego interesu wnoszącego zastrzeżenie. Datę wpływu zastrzeżenia spełniającego wymogi formalne do ministra również wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków. Zastrzeżenie może dotyczyć tylko jednego wniosku o rejestrację.

Minister w terminie 7 dni od dnia wpisania zastrzeżenia do rejestru wewnętrznego wniosków powiadamia o tym wnioskodawcę i wnoszącego zastrzeżenie oraz przekazuje zastrzeżenie Radzie.  W przypadku wniesienia zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia, wydaje opinię o zasadności wniesionego zastrzeżenia oraz o spełnianiu przez wniosek wymagań określonych w rozporządzeniach.

Minister może również wystąpić do wnioskodawcy lub wnoszącego zastrzeżenie o uzupełnienie lub wyjaśnienie, w wyznaczonym terminie, informacji zawartych we wniosku o rejestrację lub w zastrzeżeniu. W takim przypadku termin wydania opinii przez Radę liczy się od dnia otrzymania uzupełnienia lub wyjaśnienia.

Polecamy: Gdzie, kiedy i o interpretację jakich przepisów może zwrócić się przedsiębiorca?

 W przypadku gdy nie wnosi się zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia upływu terminu na wniesienie zastrzeżenia, wydaje opinię o spełnianiu wymagań określonych w przepisach rozporządzeń Rady (WE).

Po uzyskaniu opinii Rady minister w terminie 14 dni od dnia wydania opinii::

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest zasadny, a zastrzeżenie jest niezasadne – wydaje decyzję o stwierdzeniu spełniania wymagań, a następnie przekazuje niezwłocznie Komisji Europejskiej:

a) wniosek o rejestrację, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji gwarantowanej tradycyjnej specjalności,

b) jednolity dokument oraz wpisuje nazwę na listę, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego,

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest niezasadny – wydaje decyzję o odmowie przekazania wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności lub jednolitego dokumentu Komisji Europejskiej.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Tańsze tankowanie od września – ORLEN wprowadza nową promocję dla kierowców

Od 1 września 2025 roku na stacjach ORLEN w całej Polsce rusza nowa akcja promocyjna. Kierowcy mogą liczyć na zniżki nawet do 20 zł przy jednym tankowaniu, a co ważne – promocja obowiązuje codziennie, przez cały miesiąc. To kontynuacja wakacyjnych rabatów, ale w nieco innej, bardziej elastycznej formie.

Czy firmy wolą pozyskiwać nowych klientów czy utrzymywać relacje ze starymi?

Trzy czwarte firm w Europie planuje zwiększyć wydatki na narzędzia lojalnościowe, jak karty podarunkowe. W Polsce tylko 4% firm B2B stawia na budowanie relacji w marketingu, co – zdaniem ekspertów – jest niewykorzystanym potencjałem, zwłaszcza przy rosnących kosztach pozyskania klientów.

Co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu [BADANIE]

Z badań przeprowadzonych przez platformę edukacyjną Centrum Profilaktyki Społecznej wynika, iż co piąty Polak spełnia kryteria pracoholizmu. Zjawisko to odbija się na rodzinach. Terapeuci coraz częściej spotykają pacjentów, którzy nie wiedzą, jak żyć razem po latach „małżeństwa na odległość”.

Zasiłek chorobowy 2025 – jakie zmiany planuje rząd

To może być prawdziwa rewolucja w systemie świadczeń chorobowych. Rząd chce, by już od 2026 roku pracodawcy nie musieli płacić za pierwsze dni choroby pracowników. Zasiłek od początku zwolnienia lekarskiego ma przejąć ZUS. Zmiana oznacza ulgę dla firm, ale jednocześnie zwiększy wydatki Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Czy pracownicy zyskają, a system wytrzyma dodatkowe obciążenia?

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur [KOMENTARZ]

Obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-faktur (KSeF) obejmie wszystkich podatników (czynnych i zwolnionych z VAT), nawet najmniejsze firmy i wpłynie nie tylko na sposób wystawiania faktur - podkreśla Monika Piątkowska, doradca podatkowy e-pity.pl i fillup.pl.

Boom na wynajem aut i rosnące zobowiązania firm

Wakacje pełne przygód? Kamper. Krótka wycieczka? Auto na godziny. Dojazd z dworca? Samochód na minuty. Wynajem pojazdów w Polsce rośnie, także w firmach. Jednak branża ma problemy – długi firm wynajmujących sięgają 251 mln zł i nadal rosną.

System kaucyjny od 1 października wchodzi w życie, co dla firm oznacza prawdziwą zmianę paradygmatu w obsłudze klientów

Większość Polaków uważa, że system kaucyjny to najlepszy sposób na odzyskiwanie opakowań po napojach – społeczna akceptacja jest ogromna, a oczekiwania klientów rosną. Dla sklepów i producentów to nie tylko obowiązek prawny, ale także nowe wyzwania logistyczne, technologiczne i edukacyjne. Firmy będą musiały nauczyć klientów prostych, ale ważnych zasad – jak prawidłowo zwracać butelki i puszki, by otrzymać kaucję, jak zorganizować punkt zwrotów i jak zintegrować systemy sprzedaży, aby proces był szybki i intuicyjny. To moment, w którym codzienne zakupy przestają być tylko rutyną – stają się gestem odpowiedzialności, a dla firm szansą na budowanie wizerunku nowoczesnego, ekologicznego biznesu, który rozumie potrzeby klientów i dba o środowisko.

Fundacja rodzinna bez napięć - co powinien zawierać dobry statut?

Pomimo że fundacja rodzinna jest w polskim prawie stosunkowo nowym rozwiązaniem, to zdążyła już wzbudzić zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – pozwala bowiem uporządkować proces sukcesji, ochronić majątek przed rozdrobnieniem i stworzyć ramy współpracy między pokoleniami, przekazując jednocześnie wartości i wizję fundatora jego sukcesorom.

REKLAMA

Co trzecia polska firma MŚP boi się upadłości. Winne zatory płatnicze

Choć inflacja wyhamowała, a gospodarka wysyła sygnały poprawy, małe i średnie firmy wciąż zmagają się z poważnymi problemami. Z najnowszego raportu wynika, że niemal 30% z nich obawia się, iż w ciągu dwóch lat może zniknąć z rynku – głównie przez opóźnione płatności od kontrahentów.

System kaucyjny od 1 października zagrożeniem dla MŚP? Rzecznik apeluje do rządu o zmiany

Od 1 października w Polsce ma ruszyć system kaucyjny, jednak przedsiębiorcy alarmują o poważnych problemach organizacyjnych i finansowych. Rzecznik MŚP apeluje do rządu o zmiany, ostrzegając przed chaosem i nierównymi warunkami dla małych sklepów.

REKLAMA