REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Rejestracja ochrony nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?
Jak zarejestrować ochronę nazwy i oznaczeń produktów rolnych, środków spożywczych i produktów tradycyjnych?

REKLAMA

REKLAMA

Zagadnienie rejestracji ochrony nazw i oznaczeń produktów rolnych i środków spożywczych oraz produktów tradycyjnych jest w naszym kraju bardzo mało popularne. Przedsiębiorcy często nie wiedzą w jaki sposób przeprowadzić taką procedurę, aby następnie czerpać korzyści z wyjątkowości swojego produktu. Odpowiedzi na w wątpliwości znajdziesz w poradzie.

Jak wygląda procedura rejestracji ochrony nazw i oznaczeń?

Wziąwszy pod uwagę fakt złożoności procesu rejestracji, warto omówić poszczególne etapy. Pierwszym z nich jest postępowanie w sprawie oceny samego wniosku o rejestrację. Aby bowiem rozpocząć całą procedurę rejestracyjną produktu, niezbędne jest złożenie wniosku.

REKLAMA

Wniosek o rejestrację może dotyczyć tylko jednego produktu rolnego lub środka spożywczego i powinien zawierać:

  • specyfikację tego produktu,
  •  nazwę oraz siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy, a także jego adres do korespondencji,
  • wskazanie osoby działającej w imieniu wnioskodawcy,
  • informację dotyczącą zakresu i częstotliwości kontroli zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją,
  • w przypadku wniosku o rejestrację nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego - jednolity dokument.

REKLAMA

W przypadku wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności do wniosku o rejestrację powinny być dołączone informacje lub dokumenty potwierdzające specyficzny i tradycyjny charakter produktu rolnego lub środka spożywczego oraz informacje dotyczące organów lub jednostek przeprowadzających kontrolę zgodności procesu produkcji produktu rolnego lub środka spożywczego ze specyfikacją, a także wykaz dokumentów lub informacji dołączonych do wniosku o rejestrację.

Wniosek o rejestrację powinien również spełniać wymogi formalne, tj. powinien być sporządzony w języku polskim, pismem drukowanym w czarnym kolorze, a składany w formie papierowej w dwóch egzemplarzach oraz na informatycznym nośniku danych.

Jeżeli dokumenty dołączone do wniosku o rejestrację zostały sporządzone w języku obcym, do wniosku dołącza się także ich tłumaczenie na język polski, sporządzone koniecznie przez tłumacza przysięgłego oraz podpisane przez wnioskodawcę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli do wniosku o rejestrację dołączone są mapy, to powinny:

  • być sporządzone w formacie A4 (210 x 297 mm),
  • być przedstawione w formie umożliwiającej bezpośrednią reprodukcję,
  • zawierać oznaczenie skali, w jakiej zostały sporządzone.

Wniosek o rejestrację powinien zostać złożony do ministra właściwego do spraw rynków rolnych. Tam też jest sprawdzany pod względem spełnienia wymogów formalnych. Owo sprawdzenie powinno nastąpić w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia tego wniosku.

Polecamy: Wytwarzasz regionalny produkt spożywczy?

Gdy wniosek nie spełnia wymaganych kryteriów

W przypadku stwierdzenia, że wniosek nie spełnia wymogów formalnych, minister rynków rolnych wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym jednak niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.

Niezwykle ważne jest dopilnowanie tego terminu, ponieważ w razie jego uchybienia wniosek pozostawiany jest bez rozpoznania.

REKLAMA

 Podobnie jest w razie nieusunięcia braków. Wówczas minister rynków rolnych również pozostawia wniosek bez rozpoznania. Może on również w porozumieniu z wnioskodawcą wprowadzić poprawki do wniosku o rejestrację w celu usunięcia oczywistych omyłek i błędów językowych. Poprawki te nie mogą mieć jednak wpływu na merytoryczną zawartość wniosku.

Następnie dane i informacje dotyczące wniosku o rejestrację wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków o rejestrację nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych. 

Rejestr ten prowadzi również minister właściwy do spraw rynków rolnych i jest on jawny.

Po wpisaniu do wspomnianego Rejestru wniosek jest opiniowany przez Radę do Spraw Tradycyjnych i Regionalnych Nazw Produktów Rolnych i Środków Spożywczych, która jest również organem opiniodawczo – doradczym ministra. O kolejności rozpoczęcia opiniowania wniosków o rejestrację przez Radę decydują data i godzina wpłynięcia wniosku o rejestrację, wpisane do rejestru wewnętrznego wniosków.

Minister w terminie 14 dni od dnia wpisania danych do rejestru wewnętrznego wniosków, powiadamia o tym wnioskodawcę, przekazuje wniosek Radzie oraz ogłasza w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych dane i informacje o tym, a nadto zamieszcza na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych treść wniosku o rejestrację.

Kto może wnieść zastrzeżenia?

Może mieć miejsce sytuacja, w której po ogłoszeniu przez ministra o rozpoczęciu procedury rejestracyjnej zostanie zgłoszone do ministra zastrzeżenie.

Może je zgłosić zarówno osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, mająca uzasadniony interes. Zastrzeżenie można zgłosić w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych danych i informacji o złożonym wniosku.

Zastrzeżenie powinno określać nazwę, siedzibę i adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnoszącego zastrzeżenie, a przede wszystkim wskazanie uzasadnionego interesu wnoszącego zastrzeżenie. Datę wpływu zastrzeżenia spełniającego wymogi formalne do ministra również wpisuje się do rejestru wewnętrznego wniosków. Zastrzeżenie może dotyczyć tylko jednego wniosku o rejestrację.

Minister w terminie 7 dni od dnia wpisania zastrzeżenia do rejestru wewnętrznego wniosków powiadamia o tym wnioskodawcę i wnoszącego zastrzeżenie oraz przekazuje zastrzeżenie Radzie.  W przypadku wniesienia zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zastrzeżenia, wydaje opinię o zasadności wniesionego zastrzeżenia oraz o spełnianiu przez wniosek wymagań określonych w rozporządzeniach.

Minister może również wystąpić do wnioskodawcy lub wnoszącego zastrzeżenie o uzupełnienie lub wyjaśnienie, w wyznaczonym terminie, informacji zawartych we wniosku o rejestrację lub w zastrzeżeniu. W takim przypadku termin wydania opinii przez Radę liczy się od dnia otrzymania uzupełnienia lub wyjaśnienia.

Polecamy: Gdzie, kiedy i o interpretację jakich przepisów może zwrócić się przedsiębiorca?

 W przypadku gdy nie wnosi się zastrzeżenia do wniosku o rejestrację Rada, w terminie 30 dni od dnia upływu terminu na wniesienie zastrzeżenia, wydaje opinię o spełnianiu wymagań określonych w przepisach rozporządzeń Rady (WE).

Po uzyskaniu opinii Rady minister w terminie 14 dni od dnia wydania opinii::

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest zasadny, a zastrzeżenie jest niezasadne – wydaje decyzję o stwierdzeniu spełniania wymagań, a następnie przekazuje niezwłocznie Komisji Europejskiej:

a) wniosek o rejestrację, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji gwarantowanej tradycyjnej specjalności,

b) jednolity dokument oraz wpisuje nazwę na listę, jeżeli wniosek dotyczy rejestracji nazwy pochodzenia lub oznaczenia geograficznego,

  • albo – w przypadku gdy wniosek o rejestrację jest niezasadny – wydaje decyzję o odmowie przekazania wniosku o rejestrację gwarantowanej tradycyjnej specjalności lub jednolitego dokumentu Komisji Europejskiej.
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA