REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jakie prawa ma kontrolowany przedsiębiorca?

Magdalena Czajka
Przedsiębiorca ma prawo być obecny przy czynnościach kontrolnych.
Przedsiębiorca ma prawo być obecny przy czynnościach kontrolnych.

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola. To słowo niejednemu przedsiębiorcy spędza sen z powiek. Jak wiadomo, kontrola nie jest niczym przyjemnym, nawet jeżeli wiemy, że w naszej firmie wszystko jest jak należy. Jednak sama obecność osób kontrolujących jest stresująca i powoduje dezorganizację pracy księgowych. Kontrola nie może być „samowolką” organu kontroli, przedsiębiorca też ma swoje prawa, ale jakie?

Przedsiębiorca ma prawo do informacji o planowanej u niego kontroli.

Z formalnego punktu widzenia przedsiębiorca powinien być przygotowany na kontrolę, gdyż zawiadamia się go o zamiarze wszczęcia kontroli. Dopiero po upływie 7 dni od doręczenia tego zawiadomienia można przeprowadzić kontrolę. Jednak jeżeli nie zostanie ona wszczęta przed upływem 30 dni od doręczenia zawiadomienia, to potrzebne jest ponowne zawiadomienie, by można było wszcząć i przeprowadzić kontrolę.

REKLAMA

Wyjątki! Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej określa sytuacje, w których nie dokonuje się zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli. Następuje to między innymi w przypadku gdy: przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia albo przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Przedsiębiorca ma prawo żądać okazania przez organ kontroli legitymacji służbowej.

Dopiero po tym okazaniu i po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli organy kontroli mogą przystąpić do czynności kontrolnych. Wyjątkiem są przepisy szczególne. Mogą przewidywać przystąpienie do czynności kontrolnych jedynie po okazaniu legitymacji. W takim przypadku upoważnienie do przeprowadzenia kontroli należy dostarczyć nie później niż 3 dnia od wszczęcia kontroli. Ważne: zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.

Przedsiębiorca ma prawo być obecny przy czynnościach kontrolnych.

Przedsiębiorca może do tego wyznaczyć osobę upoważnioną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola powinna być przeprowadzona w sposób jak najbardziej sprawny i jak najmniej zakłócający organizacje pracy w firmie.

Przedsiębiorca ma prawo wnieść sprzeciw wobec czynności kontrolnych podjętych i wykonywanych przez organy kontroli z naruszeniem przepisów prawa.

Taki sprzeciw można wnieść w ciągu trzech dni od dnia wszczęcia kontroli do organu podejmującego i wykonującego kontrolę. Musi być sformułowany na piśmie i zawierać uzasadnienie. Wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie biegu czynności kontrolnych, ale także trwania czasu kontroli. Organ wydaje postanowienie albo uwzględniające sprzeciw i wtedy następuje odstąpienie od czynności kontrolnych albo oddalające go skutkujące kontynuacją kontroli.

Przedsiębiorca ma prawo do odszkodowania za szkodę poniesioną w wyniku przeprowadzenia kontroli z naruszeniem przepisów prawa.

W takiej sytuacji przedsiębiorca ma prawo dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych, czyli określonych w Kodeksie cywilnym. Kwestię odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez władze publiczne reguluje art. 417 k.c. W tym przypadku przedsiębiorca może dochodzić odszkodowania od Skarbu Państwa bądź jednostki samorządu terytorialnego lub innej osoby prawnej wykonującej władze publiczną z mocy prawa.

Polecamy: Czy przedsiębiorca poniesie karę w przypadku braku książki kontroli?

Podstawa prawna:
-ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 roku (Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807)
-art. 417 Kodeksu cywilnego

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Człowiek ponad algorytmy. Czyli rola umiejętności miękkich w świecie automatyzacji

W miarę jak automatyzacja i sztuczna inteligencja zmieniają całe branże, firmy i miejsca pracy – umiejętności miękkie postrzegane jako jedyna rzecz, której maszyny nie mogą zastąpić, stają się absolutnie niezbędne. Które zatem z kompetencji będą szczególnie cenione przez pracodawców i mogą zadecydować o przewadze konkurencyjnej w 2025 r.?

ZUS: Zmiany w składce zdrowotnej. Jak skorzystają przedsiębiorcy?

Od nowego roku zmieniły się zasady obliczania składki na ubezpieczenie zdrowotne dla przedsiębiorców. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, kto skorzysta z nowych przepisów i kiedy pierwsze płatności według nowych zasad.

Piękny umysł. Wiedza o mózgu w analizie preferencji zachowań i postaw człowieka

W dzisiejszym świecie, w którym wiedza neuronaukowa jest coraz bardziej dostępna, a tematyczne publikacje wychodzą poza ramę dyskursu naukowego i pisane są przystępnym językiem, wiedza o mózgu staje się niebywale wartościowym obszarem do codziennego wykorzystania. Warto, aby sięgali po nią również ci, którzy wspierają wzrost ludzi w biznesie i rozwoju indywidualnym.

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP)

Ruszył konkurs ZUS. Można otrzymać dofinansowanie do 80 proc. wartości projektu na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Wnioski można składać do 10 marca 2025 r. Gdzie złożyć wniosek? Kto może ubiegać się o dofinansowanie? Co podlega dofinansowaniu?

REKLAMA

Podatek dochodowy 2025: skala podatkowa, podatek liniowy czy ryczałt. Trzeba szybko decydować się na wybór formy opodatkowania, jaki termin - do kiedy

Przedsiębiorcy mogą co roku korzystać z innej – jednej z trzech możliwych – form podatku dochodowego od przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej. Poza wysokością samego podatku, jaki trzeba będzie zapłacić, teraz forma opodatkowania wpływa również na wysokość obciążeń z tytułu składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Raportowanie ESG: jak się przygotować, wdrażanie, wady i zalety. Czy czekają nas zmiany? [WYWIAD]

Raportowanie ESG: jak firma powinna się przygotować? Czym jest ESG? Jak wdrożyć system ESG w firmie. Czy ESG jest potrzebne? Jak ESG wpływa na rynek pracy? Jakie są wady i zalety ESG? Co należałoby zmienić w przepisach stanowiących o ESG?

Zarządzanie kryzysowe czyli jak przetrwać biznesowy sztorm - wskazówki, przykłady, inspiracje

Załóżmy, że jako kapitan statku (CEO) niespodziewanie napotykasz gwałtowny sztorm (sytuację kryzysową lub problemową). Bez odpowiednich narzędzi nawigacyjnych, takich jak mapa, kompas czy plan awaryjny, Twoje szanse na bezpieczne dotarcie do portu znacząco maleją. Ryzykujesz nawet sam fakt przetrwania. W świecie biznesu takim zestawem narzędzi jest Księga Komunikacji Kryzysowej – kluczowy element, który każda firma, niezależnie od jej wielkości czy branży, powinna mieć zawsze pod ręką.

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Układ likwidacyjny w postępowaniu restrukturyzacyjnym. Sprzedaż majątku przedsiębiorstwa w ramach postępowania restrukturyzacyjnego ma sens tylko wtedy, gdy z ekonomicznego punktu widzenia nie ma większych szans na uzdrowienie jego sytuacji, bądź gdy spieniężenie części przedsiębiorstwa może znacznie usprawnić restrukturyzację.

REKLAMA

Ile jednoosobowych firm zamknięto w 2024 r.? A ile zawieszono? [Dane z CEIDG]

W 2024 r. o 4,8 proc. spadła liczba wniosków dotyczących zamknięcia jednoosobowej działalności gospodarczej. Czy to oznacza lepsze warunki do prowadzenia biznesu? Niekoniecznie. Jak widzą to eksperci?

Rozdzielność majątkowa a upadłość i restrukturyzacja

Ogłoszenie upadłości prowadzi do powstania między małżonkami ustroju rozdzielności majątkowej, a majątek wspólny wchodzi w skład masy upadłości. Drugi z małżonków, który nie został objęty postanowieniem o ogłoszeniu upadłości, ma prawo domagać się spłaty równowartości swojej części tego majątku. Otwarcie restrukturyzacji nie powoduje tak daleko idących skutków.

REKLAMA