REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie, kiedy i o interpretację jakich przepisów może zwrócić się przedsiębiorca

Magdalena Czajka
Przedsiębiorca może uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych.
Przedsiębiorca może uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo to obszerna dziedzina, która często ulega zmianie. Niekiedy nawet wykwalifikowani prawnicy mają wątpliwości co do interpretacji przepisów prawnych, a także różne stanowiska w tym przedmiocie. Nic więc dziwnego, że zwykły przedsiębiorca nie jest pewny bądź po prostu nie wie jak zastosować to prawo w swojej indywidualnej sprawie. Jednak nie jest on pozostawiony sam sobie. Ustawa pozwala mu na zwrócenie się o interpretację przepisów w pewnych sytuacjach. Kiedy jest to możliwe i do kogo można zwrócić się z takim zapytaniem?

Przedsiębiorca, chcąc uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych w jego indywidualnej sprawie, powinien złożyć wniosek do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej. Może on domagać się wyjaśnienia jedynie tych przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia daniny publicznej, czyli podatków oraz składek na ubezpieczenia zdrowotne lub społeczne i tylko co do zakresu i sposobu ich zastosowania.

REKLAMA

REKLAMA

We wniosku należy:
1. przedstawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie;
2. firmę przedsiębiorcy;
3. oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
4. numer identyfikacji podatkowej (NIP);
5. numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej;
6. adres do korespondencji w przypadku, gdy jest on inny niż adres siedziby lub zamieszkania przedsiębiorcy.

Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzeń przyszłych. Podlega on opłacie w wysokości 40zł. Uiszcza się ją na rachunek organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej, które są właściwe do wydania interpretacji albo, jeżeli jest to możliwe, gotówką w kasie tego organu bądź jednostki.

Opłatę należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Niedokonanie tego w terminie skutkuje pozostawieniem wniosku baz rozpatrzenia.

Polecamy: Jak przeprowadzić remanent?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli w jednym wniosku występujemy o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, to opłatę pobiera się od każdego z nich oddzielnie.

Interpretacja udzielana jest w drodze decyzji, na którą przysługuje odwołanie. Zawiera ona:
1. wskazanie prawidłowego stanowiska w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym oraz
2. pouczenie o prawie wniesienia środka zaskarżenia.

REKLAMA

Interpretacje wydaje się bez zbędnej zwłoki. Oczywiście nie ma definicji tego wyrażenie, ale ustawa dookreśla je wskazując, że nie może to nastąpić w terminie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku przez właściwy organ czy jednostkę państwową. Jeżeli tak się nie stanie w tym czasie, to uznaje się, że w dniu następnym po dniu, w którym termin upłynął, wydano interpretację stwierdzającą prawidłowość stanowiska przedstawionego przez przedsiębiorcę we wniosku.

Interpretacja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, ale jest wiążąca dla właściwych temu przedsiębiorcy organów administracji publicznej lub państwowych jednostek organizacyjnych.

W takim zakresie, w jakim przedsiębiorca zastosował się do udzielonej interpretacji nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi czy karami. Tylko poprzez wznowienie postępowania jest możliwa zmiana interpretacji. Natomiast nie zmienia się jej, jeżeli w jej wyniku nastąpiły nieodwracalne skutki prawne. Ordynacja podatkowa określa zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Polecamy: Jak wyceniane są wyroby gotowe w remanencie?

Podstawa prawna:
- ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 roku (Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807).

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA