REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie, kiedy i o interpretację jakich przepisów może zwrócić się przedsiębiorca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Czajka
Przedsiębiorca może uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych.
Przedsiębiorca może uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo to obszerna dziedzina, która często ulega zmianie. Niekiedy nawet wykwalifikowani prawnicy mają wątpliwości co do interpretacji przepisów prawnych, a także różne stanowiska w tym przedmiocie. Nic więc dziwnego, że zwykły przedsiębiorca nie jest pewny bądź po prostu nie wie jak zastosować to prawo w swojej indywidualnej sprawie. Jednak nie jest on pozostawiony sam sobie. Ustawa pozwala mu na zwrócenie się o interpretację przepisów w pewnych sytuacjach. Kiedy jest to możliwe i do kogo można zwrócić się z takim zapytaniem?

Przedsiębiorca, chcąc uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych w jego indywidualnej sprawie, powinien złożyć wniosek do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej. Może on domagać się wyjaśnienia jedynie tych przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia daniny publicznej, czyli podatków oraz składek na ubezpieczenia zdrowotne lub społeczne i tylko co do zakresu i sposobu ich zastosowania.

REKLAMA

REKLAMA

We wniosku należy:
1. przedstawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie;
2. firmę przedsiębiorcy;
3. oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
4. numer identyfikacji podatkowej (NIP);
5. numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej;
6. adres do korespondencji w przypadku, gdy jest on inny niż adres siedziby lub zamieszkania przedsiębiorcy.

Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzeń przyszłych. Podlega on opłacie w wysokości 40zł. Uiszcza się ją na rachunek organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej, które są właściwe do wydania interpretacji albo, jeżeli jest to możliwe, gotówką w kasie tego organu bądź jednostki.

Opłatę należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Niedokonanie tego w terminie skutkuje pozostawieniem wniosku baz rozpatrzenia.

REKLAMA

Polecamy: Jak przeprowadzić remanent?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli w jednym wniosku występujemy o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, to opłatę pobiera się od każdego z nich oddzielnie.

Interpretacja udzielana jest w drodze decyzji, na którą przysługuje odwołanie. Zawiera ona:
1. wskazanie prawidłowego stanowiska w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym oraz
2. pouczenie o prawie wniesienia środka zaskarżenia.

Interpretacje wydaje się bez zbędnej zwłoki. Oczywiście nie ma definicji tego wyrażenie, ale ustawa dookreśla je wskazując, że nie może to nastąpić w terminie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku przez właściwy organ czy jednostkę państwową. Jeżeli tak się nie stanie w tym czasie, to uznaje się, że w dniu następnym po dniu, w którym termin upłynął, wydano interpretację stwierdzającą prawidłowość stanowiska przedstawionego przez przedsiębiorcę we wniosku.

Interpretacja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, ale jest wiążąca dla właściwych temu przedsiębiorcy organów administracji publicznej lub państwowych jednostek organizacyjnych.

W takim zakresie, w jakim przedsiębiorca zastosował się do udzielonej interpretacji nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi czy karami. Tylko poprzez wznowienie postępowania jest możliwa zmiana interpretacji. Natomiast nie zmienia się jej, jeżeli w jej wyniku nastąpiły nieodwracalne skutki prawne. Ordynacja podatkowa określa zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Polecamy: Jak wyceniane są wyroby gotowe w remanencie?

Podstawa prawna:
- ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 roku (Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA