REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Gdzie, kiedy i o interpretację jakich przepisów może zwrócić się przedsiębiorca

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Czajka
Przedsiębiorca może uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych.
Przedsiębiorca może uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Prawo to obszerna dziedzina, która często ulega zmianie. Niekiedy nawet wykwalifikowani prawnicy mają wątpliwości co do interpretacji przepisów prawnych, a także różne stanowiska w tym przedmiocie. Nic więc dziwnego, że zwykły przedsiębiorca nie jest pewny bądź po prostu nie wie jak zastosować to prawo w swojej indywidualnej sprawie. Jednak nie jest on pozostawiony sam sobie. Ustawa pozwala mu na zwrócenie się o interpretację przepisów w pewnych sytuacjach. Kiedy jest to możliwe i do kogo można zwrócić się z takim zapytaniem?

Przedsiębiorca, chcąc uzyskać pisemną interpretacje przepisów prawnych w jego indywidualnej sprawie, powinien złożyć wniosek do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej. Może on domagać się wyjaśnienia jedynie tych przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia daniny publicznej, czyli podatków oraz składek na ubezpieczenia zdrowotne lub społeczne i tylko co do zakresu i sposobu ich zastosowania.

REKLAMA

REKLAMA

We wniosku należy:
1. przedstawić stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe oraz własne stanowisko w sprawie;
2. firmę przedsiębiorcy;
3. oznaczenie siedziby i adresu albo miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy;
4. numer identyfikacji podatkowej (NIP);
5. numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo w Ewidencji Działalności Gospodarczej;
6. adres do korespondencji w przypadku, gdy jest on inny niż adres siedziby lub zamieszkania przedsiębiorcy.

Wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zarówno zaistniałego stanu faktycznego, jak i zdarzeń przyszłych. Podlega on opłacie w wysokości 40zł. Uiszcza się ją na rachunek organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej, które są właściwe do wydania interpretacji albo, jeżeli jest to możliwe, gotówką w kasie tego organu bądź jednostki.

Opłatę należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Niedokonanie tego w terminie skutkuje pozostawieniem wniosku baz rozpatrzenia.

Polecamy: Jak przeprowadzić remanent?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli w jednym wniosku występujemy o wydanie interpretacji odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych, to opłatę pobiera się od każdego z nich oddzielnie.

Interpretacja udzielana jest w drodze decyzji, na którą przysługuje odwołanie. Zawiera ona:
1. wskazanie prawidłowego stanowiska w sprawie wraz z uzasadnieniem prawnym oraz
2. pouczenie o prawie wniesienia środka zaskarżenia.

REKLAMA

Interpretacje wydaje się bez zbędnej zwłoki. Oczywiście nie ma definicji tego wyrażenie, ale ustawa dookreśla je wskazując, że nie może to nastąpić w terminie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku przez właściwy organ czy jednostkę państwową. Jeżeli tak się nie stanie w tym czasie, to uznaje się, że w dniu następnym po dniu, w którym termin upłynął, wydano interpretację stwierdzającą prawidłowość stanowiska przedstawionego przez przedsiębiorcę we wniosku.

Interpretacja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, ale jest wiążąca dla właściwych temu przedsiębiorcy organów administracji publicznej lub państwowych jednostek organizacyjnych.

W takim zakresie, w jakim przedsiębiorca zastosował się do udzielonej interpretacji nie może być obciążony jakimikolwiek daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi, finansowymi czy karami. Tylko poprzez wznowienie postępowania jest możliwa zmiana interpretacji. Natomiast nie zmienia się jej, jeżeli w jej wyniku nastąpiły nieodwracalne skutki prawne. Ordynacja podatkowa określa zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Polecamy: Jak wyceniane są wyroby gotowe w remanencie?

Podstawa prawna:
- ustawa o swobodzie działalności gospodarczej z dnia 2 lipca 2004 roku (Dz.U. 2004 Nr 173 poz. 1807).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA