REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wytwarzasz regionalny produkt spożywczy? - wpisz go na listę produktów tradycyjnych!

Piotr Łukasik
Prawnik, doktorant
Produkt regionalny? Wpisz go na listę produktów tradycyjnych!
Produkt regionalny? Wpisz go na listę produktów tradycyjnych!

REKLAMA

REKLAMA

Produkty rolne, środki spożywcze i napoje spirytusowe, stanowiące element kulturowego dziedzictwa regionu, mogą być wpisane na listę produktów tradycyjnych. Jakie warunki musi spełniać dany produkt i jak przebiega procedura wpisu? Odpowiedzi udzieli nasz ekspert.

Co charakteryzuje produkty tradycyjne?

Na listę produktów tradycyjnych mogą być wpisane: produkty rolne i środki spożywcze przeznaczone do spożycia przez ludzi oraz napoje spirytusowe, których jakość lub wyjątkowe cechy i właściwości wynikają ze stosowania tradycyjnych metod produkcji. Za tradycyjne metody produkcji uważa się metody wykorzystywane co najmniej od 25 lat. Produkty takie muszą stanowić element dziedzictwa kulturowego regionu, w którym są wytwarzane, oraz być elementem tożsamości społeczności lokalnej.

REKLAMA

Listę produktów tradycyjnych prowadzi minister właściwy do spraw rynków rolnych. Lista produktów tradycyjnych jest również umieszczana na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych.

REKLAMA

Warto przy tym zaznaczyć, że nazwa produktu tradycyjnego umieszczona na liście produktów tradycyjnych nie podlega ochronie wynikającej z ustawy, a użycie nazwy produktu tradycyjnego odnoszącej się do obszaru geograficznego nie stanowi uznania pochodzenia tego produktu z obszaru, do którego nawiązuje ta nazwa.

Lista produktów tradycyjnych zawiera opis produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego zawierający jego nazwę, rodzaj, charakterystykę, surowce wykorzystywane do produkcji oraz metodę produkcji, a nadto informacje dotyczące tradycji, pochodzenia oraz historii.

Kto może wystąpić z wnioskiem o wpis na listę produktów tradycyjnych?

Z wnioskiem o wpis produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego na listę produktów tradycyjnych mogą wystąpić osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej wytwarzające dany produkt rolny, środek spożywczy lub napój spirytusowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taki wniosek o wpis na listę produktów tradycyjnych powinien  zawierać:

1.      nazwę oraz siedzibę, adres albo imię i nazwisko oraz miejsce zamieszkania i adres wnioskodawcy,

2.      wskazanie adresu do korespondencji,

REKLAMA

3.      opis produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego zawierający jego nazwę, rodzaj, charakterystykę, surowce wykorzystywane do produkcji oraz metodę produkcji, a nadto informacje dotyczące tradycji, pochodzenia oraz historii,

4.      streszczenie informacji, o których mowa powyżej, zawierające nie więcej niż 3 000 znaków drukarskich łącznie ze spacjami (będzie ono bowiem umieszczane na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw rynków rolnych).

Wniosek o wpis na listę produktów tradycyjnych należy złożyć do właściwego miejscowo marszałka województwa w formie papierowej oraz na informatycznym nośniku danych. Wzór wniosku o wpis na listę produktów tradycyjnych, jest określony w rozporządzeniu ministra, z uwzględnieniem jednolitości zakresu informacji dotyczących wytwarzanego produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego. 

Polecamy: Co można zrobić, aby zwiększyć sprzedaż produktów i usług?

Jak przebiega procedura weryfikacyjna?

Marszałek województwa sprawdza wniosek o wpis na listę produktów tradycyjnych pod względem spełniania wymogów formalnych oraz dokonuje oceny w zakresie spełniania przez produkt rolny, środek spożywczy lub napój spirytusowy, którego dotyczy wniosek o wpis na listę, wymagań tj. jakości lub wyjątkowych cech i właściwości produktu, wynikających ze stosowania tradycyjnych metod produkcji, stanowiących element dziedzictwa kulturowego regionu.

Przed dokonaniem oceny marszałek zwraca się do izby gospodarczej zrzeszającej podmioty wytwarzające produkty tradycyjne o wyrażenie, w terminie 30 dni, opinii w zakresie spełniania przez produkt rolny, środek spożywczy lub napój spirytusowy, tych właśnie wymagań. W przypadku niewydania opinii w terminie 30 dni wymóg zasięgnięcia opinii uważa się za spełniony. Marszałek może również wystąpić do wnioskodawcy o uzupełnienie lub wyjaśnienie, w wyznaczonym terminie, informacji zawartych we wniosku o wpis na listę.

Jeżeli produkt rolny, środek spożywczy lub napój spirytusowy spełnia wymagania określone powyżej, marszałek województwa przesyła ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych potwierdzoną przez siebie kopię wniosku o wpis na listę produktów tradycyjnych wraz z kopią opinii izby gospodarczej. W przypadku zaś niewydania przez izbę gospodarczą opinii marszałek przesyła ministrowi właściwemu wyłącznie kopię wniosku o wpis na listę produktów tradycyjnych.

Minister, po otrzymaniu dokumentów od marszałka, dokonuje wpisu produktu tradycyjnego na listę produktów tradycyjnych. Może on również wystąpić do marszałka o uzupełnienie lub wyjaśnienie, w wyznaczonym terminie, informacji zawartych we wniosku o wpis na listę produktów tradycyjnych.

 Marszałek województwa może również wydać decyzję o odmowie przekazania ministrowi właściwemu do spraw rynków rolnych dokumentów, w przypadku, gdy produkt rolny, środek spożywczy lub napój spirytusowy nie spełnia wymagań określonych przepisami. Podobną kompetencję posiada minister właściwy do spraw rynków rolnych.

Polecamy: Kiedy sanepid może kontrolować przedsiębiorcę?

Osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej wytwarzające dany produkt rolny, środek spożywczy lub napój spirytusowy mogą wystąpić z wnioskiem o zmianę opisu produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego wpisanego na listę produktów tradycyjnych. Do wniosku o zmianę opisu na liście produktów tradycyjnych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące złożenia wniosku o sam wpis.

Minister właściwy do spraw rynków rolnych posiada również uprawnienie aby skreślić produkt tradycyjny z listy produktów tradycyjnych, w przypadku gdy nie ma możliwości wytworzenia produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego o cechach i właściwościach, które były podstawą do umieszczenia tego produktu rolnego, środka spożywczego lub napoju spirytusowego na liście produktów tradycyjnych. Skreślenie następuje w drodze decyzji.

  Minister ogłasza corocznie, w terminie do dnia 31 maja, w dzienniku urzędowym ministra właściwego do spraw rynków rolnych wykaz produktów tradycyjnych które były wpisane na listę produktów tradycyjnych przed końcem lutego danego roku.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA